تحقیق اصول و عوامل مؤثر در پیدایش مکتب بازگشت و نگاهی به آثار سروش اصفهانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اصول و عوامل مؤثر در پیدایش مکتب بازگشت و نگاهی به آثار سروش اصفهانی دارای ۹۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۸
فـصـل اول : سبک بازگشت    ۸
۲-۱- نگاهی به سبک بازگشت    ۸
۲-۲- مکتب وقوع    ۹
۲-۳- باز پیدایی شاعران وقوعی    ۱۰
۲-۳-۱- انجمن وقوعی بازگشتی اول و ظهور کریم خان    ۱۱
۲-۴-پیش قدمان نهضت ادبی    ۱۴
۲-۵- اصول مکتب بازگشت    ۱۴
۲-۵-۱- انجمن اول بازگشت (انجمن ادبی اصفهان )    ۱۷
۲-۵-۱-۱-تعطیل انجمن اول (مرگ کریم خان زند و ظهور آقا محمد خان )    ۱۸
۲-۵-۲- انجمن دوم بازگشت (انجمن نشاط)    ۱۸
۲-۵-۳-انجمن سوم بازگشت (انجمن خاقان )    ۱۹
۲-۶-تثبیت و رواج مکتب بازگشت    ۱۹
۲-۶-۱-عوامل مؤثر در پیدایش نهضت بازگشت    ۲۲
۲-۶-۱-۱-تاراج کتابخانه اصفهان    ۲۲
۲-۶-۱-۲- دربار قاجار    ۲۲
۲-۶-۱-۳- تضعیف جامعه    ۲۲
۲-۷-تفنن ادبی و بروز سبک های مختلف    ۲۳
۲-۷-۱- روزنامه ها    ۲۳
۲-۷-۲- دارالفنون و ترجمه    ۲۴
۲-۸-پیشروان تجدد ادبی    ۲۴
۲-۹-آخرین شاعران بازگشتی عصر قاجار    ۲۴
۲-۱۰- شعر ضد بازگشتی یا شعر عوام    ۲۷
۲-۱۱- مهمترین اختلافات شعر بازگشت  و ضد بازگشت    ۲۷
۲-۱۲- نقش جریان ادبی بازگشت در پیدایش سبک شناسی    ۲۹
۲-۱۳-زبان نهضت بازگشت ادبی    ۲۹
فـصـل سـوم:زندگی نامه ی سروش    ۳۰
۳-۱-شرح حال    ۳۰
۳-۲-اخلاق سروش    ۴۳
۳-۳- رندی    ۴۸
۳-۴- ممدوحان  سروش    ۵۱
۳-۵-آثار سروش    ۵۸
۳-۶-شعر سروش    ۵۹
۳-۶-۱-از نظر زبانی    ۵۹
۳-۶-۲-از نظر فکری    ۶۱
۳-۶-۳-از نظر ادبی    ۶۴
۳-۶-۳-۱-تلمیح    ۶۴
۳-۶-۳-۱-۱-تلمیحات اساطیری    ۶۴
۳-۶-۳-۱-۲-تلمیحات دینی    ۶۵
۳-۶-۳-۱-۳-تلمیحات تاریخی    ۶۷
۳-۶-۳-۲-به کار بردن ایدون و ایدر    ۶۸
۳-۶-۳-۲-کاربرد ابا و ابر    ۶۸
۳-۶-۳-۲-۳- به کار بردن الف اطلاق به فراوانی    ۶۹
۳-۶-۳-۲-۴- اماله ( قلب الف به یاِ )    ۷۰
۳-۶-۳-۲-۵- به کاربردن افعال متعدی شده به وسیله الف تعدیه    ۷۰
۳-۶-۳-۲-۶- آوردن «های زائد» در آخر قوافی به شیوه قدما    ۷۱
۳-۶-۳-۲-۷- حذف ضمیر اول شخص به قرینه    ۷۱
۳-۶-۳-۲-۸- آوردن دو حرف اضافه برای مفعول با واسطه    ۷۱
۳-۶-۳-۲-۹- تخفیف    ۷۲
۳-۶-۲-۱۰- افزون همزه به آغاز کلمات    ۷۲
۳-۶-۳-۲-۱۱- اشباع ضمه و واو معدوله:    ۷۳
۳-۶-۳-۲-۱۲- قلب حروف کلمه    ۷۳
۳-۶-۲-۱۳- کاربرد ضمیر سوم شخص مفرد «او» برای غیر ذی روح    ۷۴
۳-۶-۳-۲-۱۴- استعمال کجا به معنی که    ۷۴
۳-۶-۳-۲-۱۵- به کار بردن حرف اضافه «با» به معنی «به» :    ۷۴
۳-۶-۳-۲-۱۶- استعمال «را»  به معنی برای    ۷۴
۳-۶-۳-۲-۱۷- به کار بردن فعل ماضی به جای مضارع محقق الوقوع    ۷۵
۳-۶-۳-۲-۱۸- استعمال فعل مضارع به جای ماضی    ۷۵
۳-۶-۳-۲-۱۹- استعمال صیغه های مختلف از فعل مضارع بودن    ۷۵
۳-۶-۲-۲۰- آمیختن افسانه جم و داستان سلیمان نبی    ۷۶
۳-۶-۳-۲-۲۱- مطابقه دادن صفت و موصوف یا آنچه در حکم صفت و موصوف است    ۷۶
۳-۶-۳-۳-۱- لف و نشر (مرتب و مشوش)    ۷۷
۳-۶-۳-۳-۲-جناس (تام ، خط، ناقص)    ۷۷
۳-۶-۳-۳-۳- جناس مضارع    ۷۸
۳-۶-۳-۳-۴ ردالعجز علی الصدر    ۷۸
۳-۶-۳-۳-۵- تکریر    ۷۸
۳-۶-۳-۳-۶- ارسال مثل    ۷۹
۳-۶-۳-۳-۷- ترجمه و تضمین امثال عربی در شعر سروش    ۷۹
۳-۶-۳-۳-۸- قلب    ۷۹
۳-۶-۳-۳-۹- تشبیه و اضافۀ تشبیهی    ۸۰
۳-۶-۳-۳-۱۰- تشبیه مشروط    ۸۰
۳-۶-۳-۳-۱۱- ترصیع    ۸۰
۳-۶-۳-۳-۱۲- مراعات نظیر و سیاقه الاعداد    ۸۰
۳-۶-۳-۳-۱۳- تضاد    ۸۱
۳-۶-۳-۳-۱۴- تمثیل    ۸۱
۳-۶-۳-۳-۱۵-رد القافیه    ۸۱
۳-۶-۳-۳-۱۶-اغراق در صفت    ۸۱
۳-۶-۳-۳-۱۷-سرودن قصیده های تمام مطلع    ۸۱
۳-۶-۳-۳-۱۸-حسن تعلیل    ۸۲
۳-۶-۳-۳-۱۹-تفسیر خفی    ۸۲
۳-۶-۳-۳-۲۰-سؤال و جواب    ۸۲
۳-۶-۳-۳-۲۱-تأثیر آیات و احادیث و روایات اسلامی در شعر سروش    ۸۳
۳-۶-۳-۳-۲۱-۱-آیات قرآنی    ۸۳
۳-۶-۳-۳-۲۱-۲-احادیث    ۸۵
۳-۶-۳-۳-۲۲- نوادر لغات    ۸۶
۳-۶-۳-۳-۲۳- ترکیب های تازه    ۸۶
فهرست منابع:    ۸۸

منابع:

۱-قرآن کریم

۲-شمیسا، س. (۱۳۷۶). سبک شناسی شعر. تهران: انتشارات فردوس.

۳-شمیسا، س. (۱۳۸۳). انواع ادبی. تهران. انتشارات فردوس.

۴-صفا، ذ. (۱۳۸۰). تاریخ ادبیات ایران. جلد ۲٫ تهران: انتشارات فردوس.

۵-انوری، ح. (۱۳۸۱). فرهنگ بزرگ سخن. تهران: سخن.

۶-امامی، ن. (۱۳۷۵). پرنیان هفت رنگ. تهران: انتشارت جامی.

۷-اصفهانی، س. (۱۳۴۰). دیوان اشعار. تصحیح محمد جعفر محجوب. جلد اول. تهران: انتشارات امیرکبیر.

۸-ریپکا، ی. (۱۳۸۳). تاریخ ادبیات ایران. ترجمه ابولقاسم سری، تهران: انتشارات سخن.

۹-زمانی، ک. (۱۳۸۱). مثنوی. تهران: انتشارت زوار.

۱۰-بیگدلی، آ. (۱۳۳۶). آتشکده آذر. سید حسن سادات ناصری. چاپ اول. تهران: امیرکبیر.

۱۱-بامداد، م.(۱۳۸۴). شرح حال رجال ایرام در قرن ۱۲ و ۱۳ هجری. تهران: انتشارات فردوسیو

۱۲-زرین کوب، ع. (۱۳۸۳). از گذشته های ادبی ایران. تهران: انتشارات سخن.

۱۳-زرین کوب، ع. (۱۳۷۱). شعر بی دروغ شعر بی نقاب. تهران: انتشارات علمی.

۱۴-زرین کوب، ع. (۱۳۸۴). سیری در شعر فارسی. تهران: انتشارات سخن.

مقدمه:

این نوشتار در دو فصل به شرح زیر انجام شده است:

فصل اول: نگاهی به سبک بازگشت که در موضوعات زیر تنظیم شده است. مکتب وقوع، پیش قدمان نهضت ادبی، اصول مکتب بازگشت، تثبیت و رواج مکتب بازگشت، عوامل مؤثر در پیدایش نهضت بازگشت، پیشروان تجدد ادبی، شعر ضد بازگشتی و زبان نهضت بازگشت.

فصل دوم: تحت عنوان زندگی نامه سروش در موضوعات زیر تنظیم شده است:

شرح حال، اخلاق سروش، ممدوحان سروش و شعر سروش از نظر زبانی، فکری و ادبی که خود به دو بخش ویژگی های دستوری و لفظی تقسیم می شود.

فـصـل اول : سبک بازگشت

۲-۱- نگاهی به سبک بازگشت

 «صفویه که با اقتدار و اتکا به اعتقادات دینی مردم از یک سو و سرکوب تحمیق شان از دیگر سو، در سال ۹۰۷(هـ . ق) شاه اسماعیل را به حکومت رسانیده بود و با ایجاد حکومت مرکزی و وحدت دینی، سیاسی به پیشرفت چشمگیری در زمینه­های اقتصادی، هنری نائل شد، با به قدرت رسیدن سلاطین حرم پرورده­ای چون شاه صفی، شاه سلیمان و به ویژه سلطان حسین در مسیر زوال افتاد و با سقوطش کم و بیش به مدت صد سال، ایران در اضطراب و پریشانی فرو رفت.» (لنگرودی، ۱۳۷۵: ۷ )

۲-۲- مکتب وقوع

«عدِه­ای بر این باورند که مکتب وقوع پدر سبک هندی است. ولی به نظر می رسد که از اواخر دوره تیموری با گسترش شهر نشینی و رفاه نسبی پیشه وران شعر فارسی دو شقه شده باشد…

هر چه صنعت و فکر و خیال و تصویر بود، قسمت سبک هندی ، هر چه آه و حدیث نفس و شکستگی، نصیب مکتب وقوع شد. تمام توجه شاعران سبک هندی مبذول به حکمت عامیانه و ارسال و مثل، اشیاءِ و عناصر روزمره و روابط پنهانشان بود و توجه شاعران وقوعی، به انفعالات نفسانی و واقعیات حال و درون انسان شد. شاعر سبک هندی، شاعر صنعت و تردستی بود. اما شاعر وقوعی هیچگاه به طور آگاهانه به صنایع شعری توجه نداشت. تمام کوشش شاعر سبک هندی در خیال بندی و حیرت انگیزی بود. اما شاعر وقوعی فقط می خواست که هر چه صمیمی تر و سوزنده تر و راست تر حرفش را بگوید.» (همان، ۱۳۷۵: ۱۸ )

«وجه افتراق عمده این دو سبک هم زمان در همین بی پیرایگی وقوع و پیرایه بندی هندی است. هم چنان که وجه مشترک عمده این دو سبک در بازاری بود نشان است.

هر دوی این سبکها به طور عجیبی بیان حال قشرهای متوسط شهری  است. منتهی یکی گرایش افراطی به وصف درون دارد و دیگری با عنایت فراوان به مناسبات اعجاب انگیز برون…

سبک هندی بازتاب سالم و زنده فرهنگ نو پای تازه به دوران رسیده های شهر نشین آن عصر و مکتب وقوع، جریان کم رنگ و بازاری شده مکتب عراقی و سعدی و لحن نا سالم و منحط فرهنگ بخشی از همین قشرها بوده باشد.» (همان، ۱۳۷۵ :۲۰)

در نیمه دوم قرن دهم، مکتب وقوع شاعران قابل توجهی چون وحشی بافقی، زلالی خوانساری، محتشم کاشانی و ضمیری اصفهانی را پرورش داد، که ضمیری اصفهانی از بازگشتی ترین شاعران پیش از «مکتب بازگشت» است: ذبیح الله صفا می­نویسد که «شگفت ترین کار ضمیری تنظیم چند دیوان است که در هر یک از آنها یکی از شاعران مشهور را تتبع و استقبال نموده و از این راه مجموعه­ هایی فراهم آورده و بر هر یک نامی نهاده است» (صفا ،۱۳۸۴: ۶۹۵)

۲-۳- باز پیدایی شاعران وقوعی

«سلاطین صفوی که از همه سو حکومت خویش را در خطر می دیدند با پرورش سلاطین حرم پرورده ای چون شاه صفی و شاه حسین، پایه های پادشاهی سلسله صفوی را متزلزل کردند. با تزلزل حکومت، بی­نظمی و هرج و مرج در کشور پیدا شد. به دنبال هرج و مرج ، از هر سو مدعیان و خلایق سر بر آوردند. و نخستین قومی که در زمان تزلزل صفویه به ایران حمله کردند افغان ها بودند.» (لنگرودی، ۱۳۷۵: ۳۶)

« افغانان طوایفی بودند از آریایی های قدیم ساکن سرحدات بین پنجاب و سند، که در آغاز صفویه، مرد بزرگی از این طایفه به نام شیرخان سوری به هندوستان حمله کرد و دولتی  بی دوام به وجود آورد. شاه عباس به آنها توجه کرد و به رؤسای آنها منصب و شغل داد و دست آنها را در مسائل حکومت باز گذاشت و شاه عباس دوم هم به آنها توجه کرد و در این دوره در مسائل سیاسی دخالت می کردند و به حکومت وفادار بودند تا در دوره سلطان حسین به سبب فساد دربار و تحریک رقبای ایران، به طمع استقلال افتادند، قندهار را متصرف شدند، به این اکتفا نکرده و در سال ۱۱۳۵ به اصفهان تاختند و تا ۱۱۴۲ (هـ . ق)در ایران حکومت کردند.» ( بهار ، ۱۳۷۶: ۱۲۲۵)

«افغان ها که در آغاز، ظاهراً برای رهایی از جنایات صفوی قیام کرده بودند، پس از چندی، خود به چنان غارتگری و تجاوز و اعدام دسته جمعی افغانی پرداختند که مردم قدر جنایات سلطانی را دانستند، سبک هندی در این دوره که هنوز به آن حد از پختگی و کمال نرسیده بود و انعطاف لازم برای انطباق با وضع آشوب زده را نداشت به مرور جایش را به مکتب وقوع داد…

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.