تحقیق اقلیم و پارامترهای متأثر از تغییرات اقلیمی و عوامل مؤثر بر آب و هوای ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اقلیم  و پارامترهای متأثر از تغییرات اقلیمی و عوامل مؤثر بر آب و هوای ایران دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۶-۱ بارش    ۶
۱-۶-۱-۱ عوامل وقوع بارش    ۷
۱-۶-۱-۱-۱ عامل صعود    ۷
۱-۶-۱-۱-۲ منابع رطوبتی    ۹
۱-۶-۱-۲ عوامل مؤثر بر آب و هوای ایران با تآکید بر عنصر بارش    ۱۰
۱-۶-۱-۲-۱ عوامل محلی    ۱۰
۱-۶-۱-۲-۱-۱ موقعیت جغرافیایی    ۱۰
۱-۶-۱-۲-۱-۲ ناهمواریها    ۱۰
۱-۶-۱-۲-۲ عوامل بیرونی    ۱۲
۱-۶-۱-۲-۲-۱ اثر همسایگان    ۱۲
۱-۶-۱-۲-۲-۲ اثر سرزمین های دور    ۱۶
۱-۶-۲ اقلیم    ۱۸
۱-۶-۲-۱ گازهای گلخانهای    ۱۸
۱-۶-۲-۲ الگوهای ارتباط از دور    ۱۹
۱-۶-۳ پارامترهای متأثر از تغییرات اقلیمی    ۲۰
۱-۶-۳-۱ بارندگی و بخار آب    ۲۰
۱-۶-۳-۲ درجه حرارت    ۲۱
۱-۶-۳-۳ تغییر در میزان یخ و برف    ۲۲
۱-۶-۳-۴ سطح آب دریاها    ۲۳
۱-۶-۳-۵ الگوهای پیوند از دور    ۲۳
۱-۶-۳-۵-۱ چرخه اتمسفری    ۲۳
۱-۶-۳-۵-۲ النینو نوسانات جنوبی  ENSO و نوسانات اطلس شمالی NAO   ۲۴
۱-۶-۴ تغییر در اکوسیستم    ۲۵
۱-۶-۵ سوانح طبیعی متأثر از تغییرات آب و هوایی    ۲۵
۱-۶-۶ بررسی میزان همبستگی سری زمانی بارش طولانی مدت با ناهنجاریهای بارش جهانی به عنوان شاخصی برای بررسی تغییر اقلیم    ۲۶
۲- پیشینهی تحقیق    ۲۹
۲-۱ پیشینهی تحقیق در ایران    ۲۹
۲-۲ پیشینهی تحقیق در جهان    ۳۷
منابع و مآخذ    ۴۹

منابع

کیانی‌پور، منیژه (۱۳۷۹) “بررسی سینوپتیکی پدیده ال‌نینو وارتباط آن با ناهنجاری بارش‌های جنوب و جنوب‌غرب کشور. ” پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد جغرافیای طبیعی، دانشگاه تربیت‌مدرس.

محمدی، حسین، جاوری، مجید (۱۳۸۵ ) “مطالعه تغییرپذیری بارش دهه‌های اخیر در ایران. “مجله محیط شناسی، سال سی‌ودوم ،شماره ۴۰، زمستان. صفحه ۱۴-۱٫

مدرس‌پور، آزاده (۱۳۷۵) “ناهنجاری‌های اقلیمی ایران وپدیده انسو. “پایان‌نامه کارشناسی ارشد هواشناسی، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال.

حضرتی، شهربانو(۱۳۸۳)”بررسی تأثیر پدیده‌های نوسانات اطلس شمالی وجنوبی بر دما و بارش حوزه دریاچه ارومیه.” اولین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، اردیبهشت.

علیجانی، بهلول (۱۳۷۴) “آب وهوای ایران. “انتشارات دانشگاه پیام نور. تهران. صفحه ۲۲۸ .

علیجانی، بهلول (۱۳۷۶) “آب وهوای ایران “.انتشارات دانشگاه پیام‌نور تهران .صفحه ۱۲۸٫

علیجانی، بهلول وقویدل رحیمی، یوسف (۱۳۸۴) “مقایسه وپیش‌بینی تغییرات دمای سالانه تبریز با ناهنجاری‌های دمایی کره زمین با استفاده از روش رگرسیون خطی وشبکه مصنوعی. “مجله جغرافیا وتوسعه، شماره ۶، پاییز وزمستان .صفحه ۲۱-۳۸٫

علیزاده، امین،کمالی، غلامعلی، موسوی، فرهادبایگی، محمد (۱۳۸۴) “هوا واقلیم‌شناسی “.چاپ دوم .انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد .صفحه ۳۸۲٫

غفاری، عبدالعلی، دپائو، ادی و قاسمی دهکردی، وحیدرضا (۱۳۸۴) “پهنه‌بندی اقلیم کشاورزی ایران با روش یونسکو. “مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، مرکز تحقیقات بین‌المللی کشاورزی در مناطق خشک (ایکاردا ) ومؤسسه تحقیقات خاک و آب .

خالدی، شهریار (۱۳۸۰)”بلایای طبیعی. تهران. “انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، شماره ۳۰۰، صفحه ۲۵۲-۲۲۱٫

-Matheron ,G.(1963). ” Principles  of  geostatistis ” :Econ .Geol . , v.58 ,p.1246-1266.

-Mendola , D.L. (2003). ” Road traffic  restrictions  and  air  pollution  in  an  urban  area “.GRASPA W orking paper n . 16 ,p 12,The Ιtalian Group  of  Environmental  Statistics.

-Menglin , J.R . and  Dickinson , E. (2002).  “New observational  evidence for global warming from satellite ” . Geophys. Res .Let , 29 (10):39-42.

-Mitchell , J.M. , Chairman , J.R., Dzerdzeevskii , B. , Flohn , H. , Hofmeyr ,W.L. ,Lamb . ,H.H. ,Rao ,K.N  and wallen , C.C.(1966). “Climatic  Change “.Technical note .WMO.5: 79.

-Mirza ,M.M.Q. (2003) “Three  recent  eXtreme  floods  in  Bangladesh : a  hydro –meteorological  analysis .  ” Nat . Hazards , 28 ,35 -64.

مقدمه

افزایش سریع جمعیت که از قرن گذشته شروع شده است همراه با افزایش نیاز به مواد غذایی و نیاز به انرژی که خود از توسعه شتابان صنعتی ناشی می‌شود باعث استفاده از منابع سوخت فسیلی و افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای گردیده‌ است. افزایش غلظت این گازها که عمدتا شامل  CO2،CH4  ، H2O و N2O می‌گردند باعث به تله افتادن انرژی بازتاب شده توسط کره زمین و در نتیجه افزایش تدریجی دما می‌شود.

هوگتون و همکاران (۱۹۹۶) معتقدند که اگر افزایش گازکربنیک با همین شدت ادامه یابد دمای کره‌ی زمین به گرمترین میزان در چهل میلیون سال گذشته خواهد رسید. او گرمایش زمین در اثر پدیده‌ی گلخانه‌ای را باعث تاثیر بر دمای آب، الگوی بارندگی، شدت تبخیر و تعرق، زمانبندی و بزرگی سیلابها و فراوانی و شدت طوفانها می داند.

هیات بین دول تغییر اقلیم (IPCC) با برگزاری نشستها وتهیه نشریاتی نسبت به تعیین سناریوهای آینده کره‌ی زمین ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای در حالات مختلف و با استفاده از مدلهای عمومی گردش جو (GCM) پرداخته است.

بی‌شک تغییر در دمای هوا علاوه بر تاثیر بر تبخیر و تعرق از سطح خاک و گیاه بعلت تغییراتی که بر ذخیره سطحی و زیر سطحی آب در خاک ایجاد می‌کند، می تواند اثر مستقیمی بر روی میزان سیلاب و فراوانی آن بجا گذارده و آبنمود سیلابها را با تغییرات اساسی روبرو کند. نظر به اهمیت سیلابها در طراحی مخازن سدها و سرریز احداثی اثر مستقیم تغییر در سیلابها در طراحی و هزینه‌های احداث سدها خواهد بود که ریسک خطر را افزایش می‌دهد و تبعا هزینه مقابله با خطر را افزایش خواهد داد. چراکه تغییر در میزان سیلابها باعث تغییر در دبی سیلابهای با دوره بازگشت مشخص می‌گردد و از طرف دیگر تغییر در آبنمود سیلاب ورودی مخزن می‌تواند باعث تغییر در پاسخ مخزن ودرنتیجه تغییر در حجم تعدیل طغیان و منحنی فرمان سد گردد. از سوی دیگر رخداد خشکسالی با دوره بازگشت بالا که ناشی از تغییرات اقلیمی می‌تواند باشد نیازمند نوعی سازگاری جدید در بهره برداری از منابع آب و خاک تحت شرایط جدید برای تطابق نیازها و منابع می‌باشد. وقوع خشکسالی با تداوم بالا پتانسیل سیل‌خیزی حوضه را بخصوص در اولین بارندگیها بمیزان قابل توجهی بالا می‌برد.‌ در حوضه‌های با بارشهای بشکل برف جبهه‌های گرم باران‌زا می‌تواند حجم عظیمی از سیلاب را در اثر ذوب ناگهانی برف ذخیره شده در حوضه تشکیل دهد که سیلابهای زمستان سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ در استان چهارمحال و بختیاری نمونه‌ای از این سیلابها بود.

بستر مناسب از عنصر بارش و دما برای مطالعه تغییر اقلیم در کشور، داده‌های شبکه ایستگاه‌های سینوپتیک سازمان هواشناسی است که به طور عمده از سال ۱۹۵۱ کار دیدبانی عناصر اقلیمی جوی را در چارچوب دستورالعمل‌های سازمان هواشناسی جهانی شروع کرده‌اند.‌ گرچه در ایران تعداد محدودی ایستگاه با سنوات آماری حدود ۱۰۰ سال و آن هم با داده‌های ناقص وجود دارد، ولی از میان این ایستگا‌‌‌هها نیز ایستگاه بوشهر دارای طولانی‌ترین آمار از سال ۱۸۷۸ به بعد می‌باشد که در مقایسه با بعضی از کشورها که بیش از ۲۰۰ سال آمار داده‌های هواشناسی دارند، کم است. مسلم است بررسی تغییرات بارش و سایر عناصر اقلیمی در دوره‌های طولانی‌تر می‌تواند نتایج قابل قبول‌تری را به دنبال داشته باشد.(عسگری ورحیم زاده ،۱۳۸۵).

تغییر اقلیم و متعاقب آن تغییر در منابع آب به لحاظ پراکندگی مکانی و زمانی در تطابق با تغییر در الگوی مصارف (ازنظر میزان و توزیع زمانی نیازها) مدیران را ناچار به اتخاذ تصمیمات جدید مبتنی بر رویکرد سازگاری با اقلیم می‌کند که در این رویکرد جدید هدف اولیه به حداقل رساندن پیامدهای نامطلوب تغییر اقلیم و حداکثر استفاده از شرایط جدید جهت نیل به توسعه پایدار است.

اصولاً وجود روند در سری‌های زمانی هیدرولوژیکی، ممکن است ناشی از تغییرات تدریجی طبیعی و تغییر اقلیم یا اثر فعالیت‌های انسانی باشد (بروک و کارتز، ۱۹۵۳). اثبات وجود روند معنی‌دار در یک سری زمانی بارندگی به تنهایی نمی‌تواند دلیلی قاطع بر وقوع تغییر اقلیم در یک منطقه باشد بلکه فرض رخداد آن را تقویت می‌نماید (سیرانو و همکاران، ۱۹۹۹).

۱-۶-۱ بارش

بارش هرگونه رطوبت متراکمی است که به سطح زمین فرو می ریزد(علیزاده وهمکاران،۱۳۸۴). برای وقوع این عنصر آب و هوایی در هر زمان و مکانی از جمله گسترۀکشور ایران به دو عامل اساسی وقوع بارش یعنی عامل صعود و رطوبت لازم است. هرگونه تغییر در وجود این دو عامل موجب تغییرات و نوساناتی در ویژگی‌های بارش مناطق مختلف کشور می‌شود،اما بر اساس فراهمی عوامل وقوع بارش به نظر می رسد مقادیر بارش ایستگاه‌های ایران عموماً هماهنگی زمانی- مکانی نشان دهند.از این رو( قاضی پور ،۱۳۸۶) ایستگاه‌های که طی دوره آماری ۲۰۰۳-۱۹۶۴ در بارش آنها چنین هماهنگی زمانی درکاهش وافزایش بارش آنها رخ می دهد مناطق هماهنگ بارش نامیده می‌شوند.

۱-۶-۱-۱ عوامل وقوع بارش

۱-۶-۱-۱-۱ عامل صعود

یکی از عوامل اساسی برای وقوع بارش عامل صعود است. صعود هوای مرطوب توسط سه عامل عمدۀ چرخندگی، همرفتی، و ناهمواری صورت می‌گیرد، و براین اساس بارش‌های جوّی به سه دسته بارش‌های جبهه‌ای یا سیکلونی، همر فتی(وزشی)و کوهستانی تقسیم می‌شوند.

عامل چرخندگی با انبساطی که در سطح بالای تودۀ هوا ایجاد می‌کند هوای طبقات پایین اتمسفر را به صورت دورانی به طرف بالا می‌کشد(جذب می کند)و امکان صعود را فراهم می‌کند، صعود هوا در زیر موج‌های کوتاه، چرخندها، سرد چال‌های بالا و هسته‌های رود باد بر اثر عامل چرخندگی است. از این رو عامل چرخندگی مهم‌ترین عامل صعود است که در تمام سال وجود داردگرچه حداکثر فراوانی آن در دورۀ سرد سال است(کاویانی و علیجانی،۱۳۷۱).بنابراین بارش‌های که بدین صورت از طریق صعود دینامیکی هوا به وجود می‌آیند بارش های جبهه‌ای (سیکلون)نامیده می‌شوند. مهم‌ترین عوامل صعود دینامیکی موج‌های کوتای سطوح بالای اتمسفر و چرخندهای سطح زمین هستند.

هوای گرم به علت ناپایداری ذاتی خود در هر دو جبهۀ سرد و گرم صعود و در نهایت ایجاد بارش می‌کند. بنابراین هرچه رطوبت هوای گرم بیشتر باشد، مقدار بارش بیشتر است. برای مثال سیکلون‌های جنوب ایران به جهت دسترسی به رطوبت فراوان خلیج فارس و دریای عمان باران‌های شدیدی تولیدمی‌کنند در حالی که سیکلون‌های شمالی ایران به علت دوری از منابع رطوبتی دریای مدیترانه و خلیج فارس بارش ملایمتر و نسبتاً کمتری تولید می کنند(کاویانی وعلیجانی،۱۳۷۱). آنچه در این پژوهش مورد توجه است از جمله بر پایه شعاع یاد شده بررسی بارندگی جبهه‌ها بویژه جبهۀ گرم یعنی حدود۴۰۰ کیلومتراست. وقوع بیشتر این بارش ها در فصل زمستان می‌تواند پدیدآورندۀ هماهنگی بیشتر در داده های بارش این فصل باشد.

از جمله عواملی که می تواند گویای تغییرات هماهنگی یاد شده در امتداد عرض و طول جغرافیایی باشد این است که سهم بارش‌های ناشی از این نوع صعود جبهه‌ای به طور کلی ازشمال به جنوب واز غرب به شرق کشور کاهش می‌یابد. به طوری که بالاترین سهم بارش ناشی از اغتشاشات سطح بالا در وهله اول در ساحل خزرو سپس درکردستان و شیراز و بیشترین سهم بارش ناشی ازسیکلون های سطح زمین در قسمت های مرکزی ایران(مسیر شهر کرد–تربت حیدریه)مشاهده می‌شود.

همرفت تودۀ هوادر مقیاس‌های محلی و در نتیجه ناپایداری صورت می‌گیرد. وسعت مکانی این عامل خیلی کوچکتر از عامل چرخندگی است از این رو انتظار می‌رود هماهنگی داده‌های بارش در مناطقی که بیشترین سهم بارش آن‌ها همرفتی است با مناطق دیگر و در فصولی که بیشترین سهم بارش از نوع همرفتی است نسبت به فصول دیگر کمتر باشد. بر خلاف عامل چرخندگی که عملکرد آن دو توده هوای متفاوت را در بر می‌گیرد، همرفت در داخل یک توده هوا عمل می‌کند. ناپایداری همرفتی موقعی حاصل می‌شود که یک توده هوا در یک سطح معین بسیار گرمتر از هوای مجاور و بالای خود باشد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.