تحقیق انواع شاخص های بازار سرمایه درایران و سایر کشورها و روش های پیش بینی قیمت اوراق بهادار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انواع شاخص های بازار سرمایه درایران و سایر کشورها و روش های پیش بینی قیمت اوراق بهادار دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۵
۲-۲انواع شاخص بورس درایران :    ۶
۱-۲-۲شاخص کل:    ۶
۱-۱-۲-۲ویژگیهای شاخص کل :    ۷
۲-۱-۲-۲موارد ی که در شاخص کل اثری ندارند:    ۷
۳-۱-۲-۲مواردی که نیازی به تعدیل شاخص نمی باشد    ۸
۲-۲-۲شاخص بازده نقدی و قیمت:    ۸
۳-۲-۲شاخص بازده نقدی:    ۸
۴-۲-۲شاخص صنعت    ۹
۵-۲-۲شاخص مالی    ۹
۶-۲-۲شاخص شرکت    ۹
۷-۲-۲شاخص ۵۰ شرکت برتر:    ۹
۳-۲شاخص های بازار سرمایه درسایر کشورها:    ۱۰
۱-۳-۲شاخص بورس لندن :    ۱۰
۲-۳-۲شاخص داو-جونز:    ۱۰
۳-۳-۲شاخص نزدک:    ۱۰
۴-۳-۲شاخص نیکی ژاپن:    ۱۱
۵-۳-۲شاخص دکس :    ۱۱
۶-۳-۲شاخص هنگ کنگ(سنگ) :    ۱۱
۷-۳-۲شاخص بورس فرانسه )کک ۴۰( :    ۱۱
۸-۳-۲شاخص استاندارد اند پورز:    ۱۱
۹-۳-۲شاخص های بورس مالزی:    ۱۲
۴-۲روش های پیش بینی قیمت اوراق بهادار :    ۱۲
۱-۴-۲روش پرتفوی یا تئوری گشت تصادفی:    ۱۳
۲-۴-۲روش اساسی یا تجزیه وتحلیل بنیادی :    ۱۳
۳-۴-۲ روش نموداری یا تجزیه تحلیل تکنیکی:    ۱۳
۵-۲اصطلاحات رایج تحلیل تکنیکال:    ۱۳
۶-۲برخی از اصلاحات سرمایه گذاری:    ۱۶
۷-۲شاخص میانگین متحرک  همگرا واگرا:    ۲۰
۸-۲میانگین متحرک  همگرا واگرا( سه گانه ):    ۲۱
۹-۲شاخص قدرت نسبی:    ۲۲
۱۰-۲بررسی مقایسه ای شاخص میانگین همگرا واگرا(سه گانه) وشاخص قدرت نسبی روش تحلیل تکنیکال:    ۲۳
۱۱-۲مروری بر مطالعات تجربی :    ۲۸
۱-۱۱-۲تحقیقات انجام شده  در خارج از کشور:    ۲۸
۲-۱۱-۲تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور:    ۳۳
منابع و ماخذ    ۳۴
منابع فارسی:    ۳۴
منابع لاتین:    ۳۶

منابع

راعی ،ر، و علی سعیدی،۱۳۸۸،”مبانی مهندسی مالی ومدیریت ریسک،انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)”

سلطان زالی ،م،۱۳۸۳،”بررسی سودمندی روش تحلیل تکنیکیدر تجزیه وتحلیل اوراق بهادار موجود در بورس تهران “،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت مالی،دانشگاه حسابداری ومدیریت دانشگاه شهید بهشتی

شباهنگ ،ر،۱۳۸۵،”مدیریت مالی” ، انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری وحسابرسی سازمان حسابرسی ،چاپ دهم ،

شرکت اطلاع رسانی بورس تهران ،۱۳۸۶،”مجموعه قوانین ومقررات بازار سرمایه ایران”،چاپ اول

امیری هنزکی ،ح ،۱۳۷۴،”بررسی نقش تحلیل تکنیکی در تجزیه وتحلیل اوراق بهادار” ،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران

پارکرجونز،چ، ترجمه رضا تهرانی و عسگر نوربخش ،۱۳۸۴ ،”مدیریت سرمایه گذاری”، انتشارات نگاه دانش

توماس م ، ترجمه شمس سمیعی فر ومحمد شعبانعلی ۱۳۸۴،”پیش بینی قیمت سهام در بورس به تحلیل تکنیکال ” ،انتشارات نص

علینقی رفیعی، ا ،۱۳۸۷،”انتخاب سهام برتر به روش تحلیل بنیادی “انتشارات نص.

Ki-Yeol Kwon and Richard j.Kish(2002),”Technical trading strategies and return predictability:NYSE”,Applied Financial Economics ,Volum 12,Number9/September 01,2002,pp639-653

Neftci S. (1991). “Naive Trading Rules in Financial Markets and Weiner-KologorovPrediction Theory: A study of “Technical Analysis”. Journal of Business, Volume 64, Issue 4 (Oct. 1991), 549-571.

Robert D.Edward And John Magee،۲۰۰۱،”Technical  Analysis of  stock  Trand”،crcpress llc.

William Brock, Josef Lakonishok and Blake LeBaron (1992),”Simple Technical Trading Rules and the Stochastic Properties of Stock Returns”, Journal of Finance,Vol. 47, No. 5. (Dec., 1992), pp. 1731-1764.

 ۱-۲ مقدمه

تحلیل فنی یک تکنیک در بازار های مالی است که برای پیش بینی جهت گیری قیمت های اوراق بهادار در آینده از طریق بررسی داده های آماری گذشته بازار خصوصا در مورد قیمت و حجم معاملات انجام می شود. تحلیل فنی در حالت محض ، با فرض اینکه قیمت و حجم مهمترین و مرتبط ترین عامل ها برای تعیین جهت گیری آینده و عملکرد یک سهام و یا بازار خاص هستند ، فقط رفتار واقعی قیمت ها و حجم معاملات بازار را مورد توجه قرار می دهد . تحلیلگران فنی ممکن است مدلها و قواعد تجارتی را بکار گیرند که بر مبنای قیمتها و یا تبادل حجم ها استوار هستند . برخی از این مدلها و قواعد عبارتند از : شاخص قدرت نسبی ، میانگین های متحرک ، پسر فت ها ، مومنتوم،اسیلاتورها ،نوار بولینگر و در حالت کلاسیک شناسایی الگوهای نموداری تحلیل فنی به صورت گسترده در میان تجار و متخصصین امور مالی مورد استفاده قرار می گیرد ، ولی در دانشگاهها از آن به عنوان یک شبه  علم یاد میشود. دانشمندانی از قبیل یوجین فاما می گویند که شواهد و دلایل تحلیل فنی پراکنده و اندک هستند و با یک فرم ضعیف از فرضیه پذیرفته شده “بازار کارآمد در تناقض می باشند. بارتون مالکیل یکی از اقتصاد دانان معروف اینگونه استدلال می کند که “آنالیز فنی یک مسئله مطرود از نظر دانشگاهیان است” ،وی همچنین اینگونه استدلال می آورد که حتی بر اساس فرم ضعیف شده فرضیه بازار کارآمد نیز شما نمی توانید قیمت آینده سهام را بر اساس قیمتهای گذشته آن پیش بینی کنید.

تئوری دیگری که در اوایل قرن بیستم شکل گرفت، تئوری روش نموداری بود .فرض اساسی روش نموداری این است که روند تاریخی تمایل به تکرار خود درمورد بورس اوراق بهادار دارد.اگر یک الگوی معین در گذشته نتایج یکسانی را ارائه کند ،فرد می تواند با احتمال زیاد فرض کند که همان نتایج در آینده نیز از الگوی قبلی تبعیت خواهد کرد براساس این روش ،مطالعه الگوی گذشته دوباره قیمت ها و حجم مبادلات سهام به سرمایه گذار اجازه خواهد داد تا بطور دقیق تعیین کند چه وقت سهام به خصوصی زیر قیمت یا بالای قیمت می باشد ( الکساندر وهمکاران،۲۰۰۳،ص ۸۴۴)[۱].

به هر حال، خریداران سهام زیادی وجود دارند که علنا اعلام کرده اند که از تحلیل فنی نه به عنوان یک علم برای پیش بینی[۲] آینده، بلکه به عنوان یک ابزار ارزشمند برای شناسایی روند تغییرات قیمت و فرصت های مطلوب تجاری ، استفاده می کنند.فرض کار این است که تمام اطلاعات اساسی و نظریات فعلی بازار تقریبا در قیمت فعلی بازتاب می یابند و وقتی که آنها همراه با قیمت گذشته سهام بررسی شوند ، الگوهای حجمی و قیمت تکرار شونده را آشکار می سازد که می توانند سر نخ هایی برای پیش بینی تغییرات قیمت در آینده به ما بدهند .

۲-۲انواع شاخص[۳] بورس درایران :

دربورس اوراق بهادار برای کمک به تصمیم گیری فعالان بازار سرمایه ،اقدام به محاسبه وانتشار  شاخص های مختلفی می کنند که باعث می شودسرمایه گذاران بتوانند عملکرد بازار و گروه های مختلف شرکتهای پذیرفته شده در ان را بهتر بررسی کنند .

۱-۲-۲شاخص کل:

یکی از اصلی ترین شاخصهای بورس شاخص کل قیمت[۴] می باشد که   از فرمول زیر که به فرمول لاسپیرزمعروف است بدست می اید.
(ارزش جاری سهم در بازار*تعداد سهام منتشره)تقسیم بر(ارزش پایه سهام*تعداد سهام در سال پایه)}ضرب در عدد ۱۰۰که در این محاسبه سال پایه سال ۱۳۶۹ می باشد . این شاخص گویای آن است که ارزش کل بازار نسبت به سال پایه (یا همان سال ۱۳۶۹ ) چند برابر شده است.

این شاخص بیانگر روند عمومی قیمت سهام همه شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار[۵] می باشد.

طبق فرمول طراحی شده تغییر قیمت شرکت‌های بزرگتر که در عین حال سرمایه‌ بیشتری نیز دارند بر نوسان شاخص تاثیر بیشتری می‌گذارد(برگرفته از سایت بورس اوراق بهادار تهران)۶.

۱-۱-۲-۲ویژگیهای شاخص کل :

الف- موزون بودن [۶]: بدین معنا که چون در محاسبه آن ارزش سهام در تعداد سهام منتشره ضرب می گردد پس تغییرات قیمت سهام بر اساس تعداد سهام منتشر شده شرکتها در شاخص تاثیر گذار است . یعنی هر چقدر تعداد سهام منتشره شرکت بیشتر باشد تغییرات قیمت سهم مورد نظر تاثیر بیشتری بر روی شاخص خواهد گذاشت .

ب- جامع بودن : این شاخص به لحاظ اینکه بر اساس تغییرات سهام تمام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار محاسبه می گردد لذا خصوصیت جامع بودن را داراست .
پ- در دسترس بودن : شاخص کل قیمت به لحاظ اینکه بصورت لحظه ای توسط سازمان بورس اوراق بهادار محاسبه و در اختیار افراد قرار می گیرد لذا دارای خصوصیت در دسترس بودن می باشد

۲-۱-۲-۲موارد ی که در شاخص کل اثری ندارند:

شاخص کل قیمت در موارد زیر تعدیل می گردد و در حقیقت تغییرات ناشی از موارد زیر در مقدار شاخص اثری ندارد .

الف-ورود و خروج شرکتها : به هنگام ورود و خروج شرکتها به دلیل افزایش یا کاهش ارزش جاری سهام اصولا ارزش پایه سهام تعدیل می گردد تا تغییری در عدد شاخص حاصل نشود . به عبارتی با افزایش صورت کسر در مخرج آن تغییری می دهند تا حاصل تقسیم صورت بر مخرج تغییر نکند .
ب-افزایش سرمایه از طریق آورده و یا مطالبات سهامداران : به علت اینکه با افزایش سرمایه از طریق آورده و یا مطالبات سهامداران ارزش جاری سهام افزایش می یابد لذا در این موارد نیز ارزش پایه سهام باید به گونه ای تعدیل گردد تا تغییری در عدد شاخص حاصل نگردد .
پ- ادغام شرکتها [۷]: در صورت ادغام دو یا چند شرکت در هم نیز می بایست در ارزش پایه سهام تغییر داده شود تا عدد شاخص تغییری نکند .

[۱].Aleksandr et al,2003,844

[۲] .Forecast

[۳] .Index

[۴] .Index Price

[۵] .Stock exchange

[۶] .Weighted

[۷] .Business combination

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.