تحقیق ا نتقال فناوری از دانشگاه به صنعت (UITT) و شرکتهای اسپین آف و عوامل موثر بر توسعه ی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ا نتقال فناوری از دانشگاه به صنعت (UITT) و شرکتهای اسپین آف و  عوامل موثر بر توسعه ی آن دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲-فناوری    ۴
۱-۳-انتقال فناوری    ۶
۱-۳-۱روشهای انتقال فناوری    ۷
۱-۴-انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت (UITT)    ۸
۱-۴-۱-سهامداران اصلی در UITT    ۸
۱-۴-۲- فرآیند انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت    ۸
۱-۴-۳-مکانیزمهای انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت    ۱۰
۱-۵-اسپینآفهای دانشگاهی    ۱۱
۱-۵-۱-مراحل شکلگیری اسپین آف    ۱۲
۱-۵-۲-انواع اسپین آف    ۱۲
۱-۶-عوامل موثر بر توسعه ی شرکتهای اسپین آف    ۱۳
۱-۶-۱-سطح ماکرو: مکانیزمهای حمایتی دولتی و صنعتی در فرآیند ایجاد اسپین آف    ۱۳
۱-۶-۱-۱- قانون Bayh- Dole و تاثیرات آن:    ۱۵
۱-۶-۱-۲- صندوق حمایت از پژوهشگران کشور    ۱۶
۱-۶-۲- سطح مزو: مکانیزمهای حمایتی دانشگاه    ۱۸
۱-۶-۲-۱    دفاتر انتقال تکنولوژی    ۱۸
۱-۶-۳-  سطح میکرو    ۱۹
۱-۶-۳-۱-   نقش موسسان اسپین آف در طی فرآیند شکل گیری اسپین آف    ۱۹
۱-۶-۳-۲- شبکه هایی با دانشگاه و صنعت    ۲۰
۱-۶-۴-  نمونه ی دانشگاه موفق در زمینه ی ایجاد اسپین آف    ۲۱
۳-۱  مروری بر تحقیقات    ۲۱
۳-۲  عناصر، مولفههای اصلی و فرآیند ایجاد اسپینآف    ۲۲
۳-۳  مروری بر تحقیقات انجام شده    ۲۳
فهرست منابع    ۳۴

منابع

عربی، سیدعبدالحمید (۱۳۸۶). “روشهای انتقال تکنولوژی”، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۷۹، صفحه ۶۴-۶۱٫

ناظمی، شمس­الدین و اخروی، امیرحسین و ابراهیمی پور، محمدجواد (۱۳۸۹). “ارائه مدل مفهومی انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت: رویکرد فرا تحلیلی”، فصلنامه پژوهش و توسعه فناوری، شماره ۳، صفحه ۳۰-۱٫

تحویلیان، علی (۱۳۸۵). ” حقوق انتقال تکنولوژی مقدمه­ای بر انتقال دانش فنی”، فصلنامه حقوقی گواه، شماره ۷و۶ ، صفحه ۹۲٫

حسینی، کیوان (۱۳۸۸). “چگونگی تاثیرگذاری ملاحظه­های امنیتی/استرات‍ژیک بر فرآیند انتقال تکنولوژی”، فصلنامه پژوهش و توسعه فناوری، شماره ۱، صفحه ۱۲۳-۱۰۵ .

Siegel, D.L, Waldman, D., Atwater, L.E. and Link, A. (2003). “Commercial knowledge transfers from universities to firms: improving the effectiveness of university–industry collaboration.” Journal of High Technology, Management Research, Vol. 14, No. 1: 111-133.

Siegel, D.L., Waldman, D., Atwater, L.E. and Link, A. (2004). “Toward a model of the effective transfer of scientific knowledge from academicians to practitioners: qualitative evidence from the commercialization of university technologies”, Journal of English Technology Management, Vol. 21, No. 1-2: 115-142.

Smilor, R.W., Gibson, D.V. and Dietrich, G.B., (1990). “University spin- out companies: technology start-ups from UT-Austin.” Journal of Business Venturing, Vol. 5, No. 1: 63–۷۶٫

Steffensen, M., Rogers, E. and Speakman, K. (2001). “Spin-offs from research centers at a research university.” Journal  of Business Venturing, Vol.15, No.1: 93–۱۱۱٫

Thorpe, R., Holt, R., Macpherson, A. and Pittaway, L. (2005). “Using Knowledge within Small and Medium-Sized Firms: A systematic Review of the Evidence.” Inetrnational Journal of Management Reviews, Vol. 7, No. 4: 257-281.

-مقدمه

فرآیند انتقال فناوری مقوله­ی پیچیده­ای است که شامل مسائل قانونی، پیچیدگی­های فنی، محاسبات مالی و بازاریابی است (لیپینسکی و همکاران، ۲۰۰۸). نظریات متعددی در مورد انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت و بهره برداری از نتایج مطالعات روی داده در دانشگاه­ها ارائه شده­اند که به تولید محصولات مبدعانه منتهی می­شوند. ایجاد شرکت­های اسپین­آف و ارتباط دانشگاه با آنها یکی از روش­های مهم در انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت است، این شرکت­ها با هدف تجاری­سازی تحقیقات دانشگاهی به وجود می­آیند.

۱-۲-فناوری

فناوری از چهار عنصر اصلی تشکیل شده ­است (کیوان حسینی، ۱۳۸۸)، بنابراین انتقال آن زمانی به طور کامل انجام می­شود که بین این چهار عنصر تناسب وجود داشته باشد (شکل ۲-۱).

در ادامه شرح مختصری از هر یک از این عناصر ارائه می­شود:

۱- بعد فنی:

مجموعه­ای از ابزارها، ماشین آلات، تاسیسات و تسهیلات فیزیکی که به دلیل سرعت رشد و پیشرفت زیاد، غالباً سه عنصر دیگر نمی­توانند پاسخگوی رشد سریع سخت­­افزار باشند.

۲- بعد انسانی:

بخشی از فناوری که در انسان متجلی شده و در برگیرنده آگاهی، استعداد، تجارت، مهارت، ابتکار و انگیزه­های اوست.

۳- بعد اطلاعاتی:

فناوری در برگیرنده مجموعه اطلاعاتی به اشکال مختلف مثل اسناد، داده­ها، آمار، نقشه­ها و… است که جنبه محرمانه بودن آن بیشتر از سخت­افزار بوده و تمایل کمی برای انتقال آن وجود دارد. موفقیت در این زمینه، به زیربنای علمی، پژوهشی و فناورانه بستگی دارد (ای­پی سی­تی­تی، ۱۹۸۸).

از لحاظ حقوقی و قانونی، برای اینکه اطلاعات قابل حمایت شوند، باید سه شرط وجود داشته باشد:

الف) محرمانه باشد.

ب) دارای ارزش تجاری باشد، به گونه ای که این ارزش تجاری ناشی از ویژگی محرمانه آن باشد.

ج) حمایت از آن توسط و به درخواست کسی باشد که قانوناَ آن را در کنترل دارد (تحویلیان، ۱۳۸۵).

۴- بعد سازمان:

مجموعه­ای از نظام­های سازماندهی، مدیریتی، شبکه و بازاریابی است که با انتقال، جذب، بهره­برداری و توسعه فناوری مرتبط است (ای­پی­سی­تی­تی، ۱۹۸۸).

مواردی که در بالا اشاره شد، عناصر اصلی تشکیل دهنده فناوری به شمار می­روند. باید توجه داشت که ابعاد دیگری نیز به عنوان عوامل موثر در شناخت ویژگی­های فناوری بیان شده اند که از جمله آن­ها می­توان به چرخه عمر فناوری، پیچیدگی فناوری، سرعت تحولات آن، اندازه بازار در دسترس و ارزش افزوده اشاره کرد.

بهترین وضعیت عمر فناوری برای انتقال، دوره معرفی و رشد فناوری است؛ چرا که خطر پذیری تحقیقات سپری شده و زمان کافی برای استفاده اقتصادی از آن فراهم است. پیچیدگی فناوری مورد انتقال باید در حد توان فنی و اقتصادی متقاضی فناوری و یا یک ترم بالاتر باشد که امکان جذب فناوری فراهم شود. سرعت تحولات فناوری باید متناسب ظرفیت و قابلیت متقاضی فناوری باشد تا امکان حیات و توسعه فناوری فراهم و همراهی با تحولات فناوری در دنیا، امکان پذیر گردد (ناظمی و همکاران، ۱۳۸۹).

اندازه بازار داخلی، منطقه ای و یا بین المللی در دسترس باید به اندازه کافی بزرگ باشد. در شرایطی که علاوه بر اندازه بازار، کشش بازار نیز زیاد باشد، سود مناسبی را نصیب سرمایه گذار خواهد کرد. ارزش افزوده فناوری باید با توجه به توان متقاضی، بالا بوده و فناوری در لایه­ای منتقل شود که بیشترین ارزش افزوده را داشته باشد؛ به عنوان مثال، بیشترین افزوده فناوری در لایه تحقیقات کاربردی و توسعه­ای است در حالی که بیشترین ارزش افزوده نرم­افزار در طراحی مهندسی است (عزیزی و همکاران، ۱۳۸۶).

۱-۳-انتقال فناوری

انتقال فناوری عبارت است از به کارگیری و استفاده از فناوری در مکانی به جز مکان اولیه­ی ایجاد و خلق آن. به عبارت دیگر فرآیندی که باعث جریان یافتن فناوری از منبع به دریافت کننده آن می­شود، انتقال فناوری نامیده می­شود (عربی، ۱۳۸۶).

به طور کلی فرآیند انتقال فناوری به سه بخش تقسیم می­شود:

۱- انتخاب و کسب فناوری

۲- انطباق، کاربرد و جذب فناوری

۳- توسعه و انتشار فناوری (علی احمدی و توکلی، ۱۳۸۵).

برای انتخاب صحیح فناوری می­باید نیازها، امکانات و محدودیت­های فناوری در سطح ملی و یا در سطح صنایع و واحدهای تولیدی به درستی شناسایی شوند. این شناسایی نیازمند تجزیه و تحلیل فناوری در دسترس، مشخص نمودن سطح آن و تشخیص تحولات آتی است (عزیزی و همکاران، ۱۳۸۶) .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.