تحقیق بازار بورس کالا و انواع قراردادهای قابل معامله در آن و انواع صندوق سرمایه گذاری مشترک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بازار بورس کالا و انواع قراردادهای قابل معامله در آن و انواع صندوق سرمایه گذاری مشترک دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۴
۲-۲ بورس کالا    ۴
۲-۲-۱ تاریخچه    ۶
۲-۲-۲ اهداف بورس کالا    ۸
۲-۲-۳ مزایا و معایب بورس کالا    ۹
۲-۳ انواع قراردادهای قابل معامله در بورس کالا    ۱۱
۲-۳-۱ قرار داد نقدی (Spot)    ۱۱
۲-۳-۲ قرارداد تحویل آینده (Forward)    ۱۲
۲-۳-۳ قرارداد آتی (Futures)    ۱۲
۲-۳-۴ قیمت گذاری قرارداد آتی و قرارداد تحویل آینده    ۱۳
۲-۳-۵ پوشش ریسک با استفاده از راهبردهای معاملاتی قراردادهای آتی    ۱۵
۲-۳-۶ قرارداد اختیار معامله (Option)    ۱۷
۲-۳-۷ راهبردهای معامله با اختیار معامله    ۲۱
۲-۳-۸ قیمت گذاری اختیار معامله    ۲۳
۲-۳-۹ قرار داد نسیه    ۲۶
۲-۴صندوق سرمایه گذاری    ۲۶
۲-۴-۱ مزایای صندوق های سرمایه گذاری مشترک    ۲۸
۲-۴-۲ معایب صندوق های سرمایه گذاری مشترک    ۲۸
۲-۵ انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک    ۲۹
۲-۶ ارزش خالص دارایی (NAV)    ۳۰
۲-۷ تفاوت شرکت های سرمایه گذاری با صندوق های سرمایه گذاری مشترک    ۳۰
۲-۸ مروری بر پیشینه تحقیق    ۳۱
منابع و ماخذ    ۳۵

منابع

۱- ابراهیمی، محبوبه و نظرپور، محمد نقی، ۱۳۸۸، طراحی صندوق سرمایه گذاری مشترک اسلامی در بازار سرمایه، فصلنامه اقتصاد، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ش ۳۳

۲- بشارتی حسین آباد، نسترن، ۱۳۹۰، ماهیت حقوقی و قواعد حاکم بر صندوق سرمایه گذاری مشترک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی

۳- تسخیری، محمد علی، ۱۳۸۶، مبانی شرعی اوراق بهادار اسلامی، فصلنامه اقتصاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ش ۲۷

۴- جعفری سرشت، داوود، ۱۳۸۶، گزارش شناخت صندوق مشترک سرمایه گذاری، مدیریت پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی

۵- دلاور، علی، ۱۳۷۱، تجزیه و تحلیل داده های ناشی از مقیاس لیکرت، دانشنامه، ش ۲۳

۶- ریاضت، فرهاد، ۱۳۷۵، بررسی روش های مالی و الگوهای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت مالی، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)

۷- رحیمی، زهرا، ۱۳۸۱، بررسی آثار اقتصادی انتشار اوراق مشارکت و روش های گسترش کاربرد آن در تامین مالی، پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی

۸- صالح آبادی، علی، ۱۳۸۵، بازار های مالی اسلامی(مجموعه مقالات)، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)

 ۹-Addison-Wesley, 2005, Mutual Funds, Professionally managed portfolio, UK : Pearson

۱۰- Blake, Timmerman, 1998, Mutual funds performance, European finance review, 2

۱۱- Elfakhani, Said & Hassan, M.Kabir, 2005, Performance of Islamic mutual funds, 12th Annual conference of Economic research forum

۱۲- Farell, Paul B, 1999, The Winning portfolio Y choosing your 10 best mutual funds, Bloomberg Press

۱۳-Fung, Hesih, 2000, Performance characteristics of hedge funds and commodity funds, journal of financial and quantitative analysis, 35

۱۴- Hassan, M.Kabir & Seif I.Tag el-Din, 2005, speculative bubbles in Islamic stock market empirical Assessment, MIAE working paper, UK

۱۵- Hull, J, 2007, Options Futures and Other Derivatives, UK: Pearson

۲-۱ مقدمه

صندوق های سرمایه گذاری مشترک نقش بسیار مهمی در جمع آوری سرمایه های خرد در بازارهای سرمایه دارند. این صندوق های مشترک با استفاده از توان و تخصص متخصصان سرمایه گذاری و جمع آوری سرمایه های خرد به توسعه بازارهای مالی کمک می کنند. سرمایه گذاران خرد به علت سرمایه کم و تخصص پایین توانایی تاثیر گذاری در بازار و کسب سود کمی دارند از طرفی متخصصین سرمایه گذاری نیز از منابع مالی کافی برای سرمایه گذاری بهره مند نیستند. سرمایه های خرد مردم در صورتی که جذب بازارهای سرمایه گردد می تواند به رشد اقتصادی و توسعه این بازارها کمک قابل توجهی نماید. از طرف دیگر این جذب سرمایه باعث کاهش نقدینگی و در نتیجه کاهش تورم نیز می شود و البته سود مناسبی را نیز عاید سرمایه گذاران خرد می نماید. در نتیجه می توان به اهمیت و کاربرد صندوق های سرمایه گذاری پی برد. صندوق های سرمایه گذاری در بازار های سرمایه و بورس اوراق بهادار فعال هستند و به جذب سرمایه های خرد می پردازند. بورس کالا نیز در سالهای اخیر در کشور تاسیس شده است و قابلیت این را دارد که صندوق های سرمایه گذاری در آن تشکیل شود. ا در این  نوشتار تلاش می شود مباحث مربوط به بورس کالا و صندوق های مشترک سرمایه گذاری را استخراج نماییم .

۲-۲ بورس کالا

بازارهای مالی به دو بخش عمده بازار پول و سرمایه تقسیم می‌شوند؛ در بازار پول اسنادی مانند اوراق خزانه مورد معامله قرار می‌گیرند، در این بازار فعالان برای کسب سود اقدام به معامله می‌کنند، متاعی را می‌خرند یا به فروش می‌رسانند، در این بازارها واسطه‌ها و کارگزاران دخالت کرده یا حضور فعال دارند، اینها مورد معامله را برای خود نمی‌خرند یا نمی‌فروشند بلکه عملیات خرید یا فروش را برای دیگری انجام می‌دهند، به عنوان مثال نماینده فروش اتومبیل یا بنگاه معاملات املاک که در هیچ کدام معامله برای کارگزار یا نماینده انجام نمی‌شود بلکه توسط کارگزار برای خریدار یا فروشنده صورت می‌پذیرد.

آنچه در بورس کالا انجام می‌شود شبیه معامله در بازار پول است. در بازارهای مالی از نظر نوع و نحوه انجام معاملات و نیز خریداران و فروشندگان تفاوت‌هایی وجود دارد که سبب تفکیک بازارهای مالی می‌شوند. یک بخش دیگر بازار مالی بازار سرمایه یا بورس اوراق بهادار است. بازار اوراق بهادار به دو دسته بازارهای اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود، از طرفی بازارهای خارج از بورس هم داریم که در ایران به آن فرابورس می‌گویند. بازارهای مالی در تمام دنیا وجود دارند. در آمریکا ۱۳ بورس منطقه‌ای فعالیت می‌کنند که حدود ۹۰ درصد از معاملات در سه بازار از این ۱۳ بازار انجام می‌شود.

بورس کالا تعریفی مشابه تعریف بورس دارد؛ بورس کالا بازاری است تشکل و سازمان یافته که در آن به طور منظم کالاهای معین با روش‌هایی از قبل تعریف شده مورد معامله قرار می‌گیرند. در این بازار تعداد زیادی عرضه‌کننده و خریدار از طریق کارگزاران اقدام به معامله می‌کنند، در حال حاضر بورس کالا در ایران در چند حوزه فعالیت دارد که البته در حال گسترش در حوزه‌های دیگر نیز است، این حوزه‌ها تحت عنوان رینگ‌های فلزات، پتروشیمی و معاملات مشتقه که فعلا منحصر به معاملات آتی سکه طلا است نام گذاری شده‌اند.

هرچند از نظر تئوری طبقه‌بندی‌های متعددی برای بورس کالا وجود دارد؛ اما با گسترش بازارها، عملا چندین نوع ازنظام های اقتصادی بورس کالا در قالب یک تشکل متمرکز قرار گرفته است. به طور معمول بورس‌های کالایی را در کنار بورس‌های اوراق بهادار تعریف می‌کنند. رسم است که کالاهای خام و فرآوری ‌نشده مانند فلزات، پنبه، گندم، برنج و… در بورس کالا داد و ستد ‌می شوند.

یکی از مزایای بورس کالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم‌گری است که تمامی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و تجار کالا با حضور این نهادها، از مزایای مترتب بر قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار می‌شوند. به طور کلی، شرکت‌کنندگان در بورس کالا به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول کسانی هستند که می‌خواهند از ریسک نوسان قیمتها در امان باشند و در بورس‌های کالا، به عنوان خطرپوش (Hedger) شناخته می‌شوند، مانند تولیدکنندگان کالا، مصرف‌کنندگان عمده و… . دسته دوم، بر خلاف گروه اول کسانی هستند که از نوسانات قیمت استفاده کرده و سود خود را حداکثر می‌کنند. در بورس‌های کالا، این گروه با نام سفته بازان (Speculator) معرفی می‌شوند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم اصلی بازار بورس اوراق بهادار تهران و رویکرد پویایی سیستم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.