تحقیق بحران اقتصادی و انواع بحران ها و زمینه های بحران در بازارهای مالی و نظریه های بحران مالی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  بحران اقتصادی و انواع بحران ها و زمینه های بحران در بازارهای مالی و نظریه های بحران مالی دارای ۸۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۵
۲-۲-تعریف بحران اقتصادی    ۶
۲-۳-انواع بحران اقتصادی    ۷
۲-۳-۱- بحران مالی :    ۷
۲-۳-۲-  بحران بانکی:    ۷
۲-۳-۳- بحران‌های ناشی از حباب‌های سفته‌بازی و بحران‌های ارزی:    ۸
۲-۳-۴- بحران های مالی بین المللی:    ۹
۲-۳-۵- بحران های گسترده اقتصادی:    ۹
۲-۴- زمینه های بحران در بازارهای مالی    ۱۰
۲-۴-۱- رفتار معامله‌گران در بازارهای مالی و ذهنیت گله‌ای    ۱۰
۲-۴-۲- ریسک‌های اهرمی    ۱۲
۲-۴-۳- عدم تطابق ریسک دارایی ها و بدهی ها    ۱۳
۲-۴-۴- ناتوانی در تنظیم بازارهای مالی    ۱۵
۲-۴-۵- تقلب و فسادهای مالی    ۱۶
۲-۴-۶-  اکوپاتی    ۱۷
۲-۴-۷-  بحران‌های مسری و ریسک‌های سیستمی    ۱۷
۲-۵-نظریه های بحران مالی    ۱۸
۲-۵-۱-نظریه کلاسیکی بحران    ۱۸
۲-۵-۲- نظریه مارکس    ۱۹
۲-۵-۲-۱-مسئله بحران اقتصادی در نظام سرمایه‌داری .    ۱۹
۲-۵-۳- نظریه مکتب اطریشی    ۲۲
۲-۵-۴- نظریه مینسکی    ۲۷
۲-۵-۵- نظریه بازی های هماهنگ:    ۲۸
۲-۵-۶-مبانی نظری بحران مالی    ۲۹
۲-۶-تاریخ بحران‌های اقتصادی    ۳۳
۲-۶-۱- ورشکستگی بانک‌های اوراند و گرنی (۱۸۶۶ ) و بحران بانک بارینگز (۱۸۹۰ )    ۳۷
۲-۶-۲- سقوط وال استریت در سال ۱۹۲۹    ۳۷
۲-۶-۳- سقوط بازار سهام آمریکا در سال ۱۹۸۷    ۴۰
۲-۶-۴-بحران موسسات پس‌انداز و وام آمریکا(S&L ) در سال ۱۹۸۹    ۴۱
۲-۶-۵- سقوط سهام شرکت‌های اینترنتی dot.com در سال ۲۰۰۰    ۴۲
۲-۶-۶-بحران ۲۰۰۸-۲۰۰۷    ۴۳
۲-۷- تحولات و بحران ‌‌‌‌های مهم اقتصادی در ایران    ۴۵
۲-۸-مروری بر مطالعات پیشین    ۵۷
۲-۸-۱- مطالعات داخلی:    ۵۸
۲-۸-۲- مطالعات خارجی:    ۶۰
منابع و مآخذ:    ۸۳

منابع:

نادری، مرتضی(۱۳۸۶)، توسعه مالی، بحران های مالی، و رشد اقتصادی(مقایسه تطبیقی وضعیت ایران در یک مطالعه جهانی، پژوهشکده پولی و بانکی- بانک مرکزی ج.ا.ا.

نیلی، مسعود و کنعانی، علیرضا.(۱۳۸۴). پیش بینی بحران های ارزی در اقتصادهای وابسته به منابع نفتی-با استفاده از الگوی (KLR).پانزدهمین کنفرانس سالانه سیاست های پولی و ارزی(۱۰۸-۷۱). تهران:پژوهشکده پولی و بانکی

اسنودن، بی و سایرین(۱۳۸۳)، راهنمای نوین اقتصاد کلان، مترجم: خلیلی عراقی،منصور و سوری، علی، موسسه انتشارات برادران

– تفضلی،فریدون (۱۳۷۵)،تاریخ عقاید اقتصادی(از افلاطون تا دوره معاصر)، انتشارات نشر نی

– شجری، پرستو و محبی‌خواه، بیتا (۱۳۸۹)پیش‌بینی بحران‌های بانکی و ترازپرداخت‌ها با استفاده از روش علامت‌دهیKLR  مطالعه موردی ایران مجله اقتصاد و پول شماره۴ مقاله۵

روحانی، سید­حسن(۱۳۸۹)،امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران،مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

– درخشان، مسعود (۱۳۸۷)، ماهیت و علل بحران مالی ۲۰۰۸ و تاثیر آن بر اقتصاد ایران، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشنامه شماره ۹

گجراتی، دامودار (۱۳۸۳)، مبانی اقتصاد سنجی، مترجم: ابریشمی، حمید، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

– Kaminsky, Graciela (1998), “Currency and Banking Crises: The Early Warnings of Distress”, International Finance Discussion Po.629, Board of Governors of the Federal Reserve System (October)

– Kaminsky, Graciela and Carmen M, Reinhart (1996), “The twin crises: the causes of banking and balance-of-payments problems”, International Finance Discussion Paper No.544 (March), Washington, D.C.: Board of Governors of the Federal Reserve System.

– Kaminsky, Graciela, Saul Lizondo, and Carmen M. Reinhart (1997), “Leading Indicators of Currency Crises”, July, IMF Working Paper 97/79, Washington, D.C.,International Monetary Fund.

– Eichengreen and Hausmann (2005), Other People’s Money: Debt Denomination and Financial Instability in Emerging Market Economies.

– Markus Brunnermeier (2008), ‘Bubbles’, in The New Palgrave Dictionary of Economics, 2nd ed.

– M. Cipriani and A. Guarino (2008) ‘Herd Behavior and Contagion in Financial Markets’. “The B.E. Journal of Theoretical Economics” 8(1) (Contributions), Article 24, pp. 1–۵۴٫

– Milton Friedman and Anna Schwartz (1971), A Monetary History of the United States, 1867–۱۹۶۰. Princeton University Press, ISBN 0691003548.

۲-۱-مقدمه

وقوع انقلاب صنعتی در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم سرآغاز نظام اقتصاد سرمایه داری است. از آن زمان تاکنون این نظام بحران‌های متعدد مالی و اقتصادی را پشت سر گذاشته است. از دیدگاه نظری دلایل زیادی  وجود دارد که بتوان این فرضیه را تأیید کرد،که بحران‌های مالی و اقتصادی از پدیده‌های ذاتی در نظام اقتصاد سرمایه‌داری است. از سوی دیگر، وقوع دهها بحران جدی در خلال دو قرن اخیر می‌تواند فرضیه فوق‌الذکر را به لحاظ مشاهدات و سنجش‌های آماری تأیید کند. با وجود این، نمی‌توان نتیجه گرفت که بحران‌های مالی و اقتصادی اساساً نگران کننده نیست و لذا نیازی به بررسی و تجزیه و تحلیل و تدوین سیاست‌های مناسب برای پیشگیری و مدیریت بحران ندارد. شاید بتوان این بحران‌ها را با وقوع زمین لرزه‌ها در نظام طبیعت مقایسه کرد زیرا اولاً لرزش زمین ذات این نظام طبیعی است و ثانیاً به طور مرتب و پیوسته وجود دارد هرچند وقوع بسیاری از آنها احساس نمی‌شود اما توسط دستگاههای زلزله‌نگار قابل ثبت است. با وجود این برخی زمین‌لرزه‌ها جدی است و برخی دیگر بسیار نگران کننده و تعدادی مصیبت‌بار است. تاریخ بحران­های اقتصادی در دنیا نشان­دهنده مخرب بودن بعضی از آنها می­باشد، که لازم به طراحی سیستمی هست تا بتواند جلوی آثار مخرب برخی از این بحران­ها گرفته شود. لذا سیستم هشداردهنده در جهان اولین بار بعد از بحران ارزی کشورهای اروپایی در سال۹۳-۱۹۹۲ ، بحران کشورهای آمریکای لاتین  ۹۵-۱۹۹۴ و بطور جدی­تر بعد از بحران کشورهای شرق آسیا در سال ۹۸-۱۹۹۷ مطرح شد ، که تاکنون علاوه بر صندوق بین­المللی پول که پیشرو این روش می باشد ، یک سری مقالات دانشگاهی و تحقیقات بانک های مرکزی کشورها در این زمینه موجود می باشد. بنابراین در حوزه طراحی سیستم هشدار دهنده ، بیشتر این تحقیق ها در حوزه بحران های ارزی موجود می باشند و در حوزه بحران مالی پژوهش ها اندک می باشد ولی سعی شده است که از پژوهش های صورت گرفته در حوزه بحران ارزی و بانکی نیز استفاده شود. بنابراین  مدل های موجود در سیستم هشدار دهنده شامل مدل های ساختاری و غیرساختاری می باشد. مدل های ساختاری شامل مدل های لاجیت و پروبیت و سیستم منطق فازی و مدل های غیرساختاری شامل رویکرد سیگنالی می باشد.مثلاًدر حوزه لاجیت و پروبیت مطالعاتی از ایچنگرین سال ۲۰۰۰ ، رز ویپلر سال ۱۹۹۶ ، کامینسکای و رینهارت سال(۱۹۹۸)  درباره بحران ارزی و همچنین بوسایر و فراتزشر(۲۰۰۲) درباره بحران مالی موجود است.و در حوزه رویکرد سیگنالی که معمولاً برای یک کشور واحدی صورت گرفته است ، اوغلی برای اقتصاد ترکیه سال ۲۰۰۰ ، پارک برای اقتصاد کره جنوبی ۲۰۰۲، تامبونان سال ۲۰۰۲ برای اندونزی مطرح کردند . در ایران نیز نادری در سال ۱۳۸۲ تلاش کرد تا بتواند چنین سیستمی را برای اقتصاد ایران تبیین نماید. در این مقاله ابتدا به تعریف بحران و انواع بحران­ها، سپس به تئوری­های بحران اشاره خواهد شد.بعد از آن به سیستم هشداردهنده، پیشینه آن و روشهای تحقیق پرداخته خواهد شد.

۲-۲-تعریف بحران اقتصادی

در صورتیکه هر کدام از متغیرهای اقتصادی در بخش کلان از قبیل مالی، پولی و بانکی، ارزی و ….. بیش از  دو برابر انحراف معیار از میانگین خود نوسان نماید ( البته در جهت عکس اثرگذاری مثبت آن متغیر بر اقتصد )، در آن بخش از اقتصاد یک بحران روی داده است.  لذا هر چقدر این متغیر های  بحرانی و یا ترکیبی از آنها توانایی تاثیرگذاری بالاتری در اقتصاد داشته باشند منجر به بروز بحران های شدیدتری در کل اقتصاد خواهد شد (کامینسکای و سایرین، ۱۹۹۷).

-انواع بحران اقتصادی

۲-۳-۱- بحران مالی[۱] :

به دورانی اطلاق می شود که به طور گسترده بسیاری از مؤسسات مالی یا دارایی به طور ناگهانی قسمت عمده ای از ارزش خود را از دست بدهند.در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ بسیاری از بحران های مالی با ورشکستگی های بانکی همراه شدند، و بسیاری از رکودها همراه با این ورشکستگی ها بود.موقعیت های دیگری که اغلب بحران مالی نامیده می شود شامل سقوط بازار بورس و ترکیدن جباب های مالی ، بحران های پولی و ارزی و بحران ناتوانی در پرداخت بدهی های خارجی می باشد. بحران های مالی به طور مستقیم ارزش اسمی دارایی ها را کاهش می دهند و آنها به طور مستقیم نتیجه ای در تغییرات دارایی های حقیقی ندارند بجزء اینکه یک رکود یا کسادی ادامه داشته باشد.(کایندلبرگرو الیبر،۲۰۰۵)

۲-۳-۲-  بحران بانکی[۲]:

موقعی که یک بانک با خروج ناگهانی سپرده های خود مواجه می شود، این یک هجوم بانکی[۳]نامیده می شود. زمانی که بانک ها بیشتر نقدینگی خود را به وام می دهند ، اگر تقاضای ناگهانی برای همه سپرده ها به وجود آید، مشکل بزرگی برای سیستم بانکی در جهت برگرداندن سپرده ها ایجاد خواهد شد.بنابراین یک هجوم بانکی منجر به ورشکستگی بانکی می گردد و باعث می شود که سپرده گذاران از پس انداز های خود بکاهند به جزء اینکه سپرده ها توسط بانک پوشش بیمه ای داده شده باشند.بنابراین زمانی که این هجوم بانکی از یک بانک به سایر بانک ها سرایت کند بحران سیستماتیک یا وحشت بانکی[۴]نامیده می شود. در مواقعی که هجوم بانکی گسترده نیست اما بانک ها بیشتر نگران بودجه کافی در دسترس در مواقع هجوم سپرده­گذاران می باشند و تمایل چندانی به اعطای اعتبارات ندارند، این اتفاق اغلب یک سقوط اعتباری[۵]نامیده می شود. در این حالت بانک­ها به سرعت به سمت بحران مالی سوق پیدا می کنند.

نمونه هایی از هجوم بانکی شامل هجوم بانک آمریکا[۶] در ایالات متحده در سال ۱۹۳۱ و بحران وام و پس انداز دهه ۱۹۸۰که نتیجه آن سقوط اعتباری ای شد که از آن به عنوان دلیل عمده بحران ۹۱-۱۹۹۰ ایالات متحده نام می­برند.هجوم بانکی به بانک نورتن راک[۷] در سال ۲۰۰۷ در انگلیس می باشد که در جریان شکل ­گیری بحران مالی اخیر و ورشکستگی بانکی بیراسترنز[۸] درسال ۲۰۰۸ که در فرایند بحران مالی اخیر روی داد.(فراتیانی،۲۰۰۹)

۲-۳-۳- بحران‌های ناشی از حباب‌های سفته‌بازی و بحران‌های ارزی:[۹]

بنا به تعریف هرگاه قیمت یک دارایی مالی از ارزش درآمدهای آتی در خلال عمر آن دارایی بیشتر باشد، حبابی را تشکیل داده است. اگر انگیزه اکثر معامله‌گران در بازار، از خرید دارایی معینی این باشد که بعداً آن را به قیمت بالاتری بفروشند و مطلقاً به درآمدی که این دارایی در طول زمان ایجاد می‌کند توجهی نداشته باشند ، اصطلاحاً می‌گویند حبابی در حال شکل‌گیری است. در صورتی که حبابی شکل گرفته باشد،  همواره ریسک سقوط قیمت‌ها وجود دارد. در چنین وضعیتی معامله‌گران معمولاً خرید را تا آنجا ادامه می‌دهند که انتظار دارند دیگران را بخرند و لذا زمانی که تعداد زیادی از معامله‌گران با توجه اوضاع و احوال بازار و انتظاراتشان از آینده تصمیم بگیرند دارایی مورد نظر را  بفروشند قیمت‌ها به سرعت کاهش خواهد یافت. البته تشخیص زمان شکل‌گیری و یا وجود حباب معمولاً چندان دقیق نیست زیرا قیمت دارایی‌های مالی (مانند سهام یا سایر اوراق بهادار) را نمی‌توان با توجه به عوامل بنیادین بازار به درستی و با دقت تعیین کرد. سقوط وال استریت در سال ۱۹۲۹ نمونه بارزی از ترکیدن حباب قیمت سهام در آمریکاست. حباب مسکن ژاپن در دهه ۱۹۸۰، حباب شرکت‌های تکنولوژی مانند آمازون و AOL در سالهای ۲۰۰۱ – ۲۰۰۰ و حباب‌های بازار مسکن آمریکا در سال ۲۰۰۶ نمونه‌های دیگری از شکل گیری حباب است.

هرگاه کشوری که نرخ ارز ثابتی را پذیرفته است ارزش پولی ملی را به دلایلی از جمله نگرانی از معاملات سفته‌بازی کاهش دهد، اصطلاحاً می‌گویند با بحران ارزی یا بحران تراز پرداخت‌ها روبرو شده است. در سالهای ۱۹۹۳- ۱۹۹۲ برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که «مکانیسم نرح ارز اتحادیه اروپا» را پذیرفته بودند مجبور شدند ارزش پول ملی خود را کاهش دهند یا از این ساز و کار خارج شوند. بحران ارزی آسیا در سال­های ۱۹۹۸- ۱۹۹۷ و بحران مالی روسیه در سال ۱۹۹۸ که منجر به کاهش روبل و عدم توانایی دولت در بازپرداخت بدهی‌های خارجی شد نمونه‌های دیگری از بحران‌های ارزی است.(گاربر،۲۰۰۱)

[۱]-financial crisis

[۲]-Banking crisis

[۳]-bank run

[۴]-banking panic

[۵]-Credit crunch

[۶]– Bank of United States

[۷]-Northern Rock

[۸]– Bear srerns

[۹]– bubbles, currency crises

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.