تحقیق بدیع و بررسی بدیع لفظی در دیوان ازرقی هروی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بدیع و بررسی بدیع لفظی در دیوان ازرقی هروی دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه    ۵
مقدمه    ۵
فصل دوم:معرفی  ازرقی هروی    ۷
۲- ازرقی هروی، زندگی و سبک شعری او:    ۷
۲-۱- شناسنامه ی ازرقی    ۸
۲-۲- ممدوحان ازرقی    ۱۰
۲-۳- آثار ازرقی    ۱۰
۲- ۴- سبک و سیرت ازرقی    ۱۲
فصل سوم:بدیع و پیشینه ی آن    ۲۱
۳- بدیع و پیشینه ی آن    ۲۱
۳-۱- نگاهی به آثارِبدیعِ معاصر    ۲۲
فصل چهارم:بدیع لفظی    ۲۸
۴- بدیع لفظی    ۲۸
۴-۱- صنایع لفظی بدیع    ۲۸
۴-۱-۱-۲-۱- ترصیع    ۲۸
۴-۱-۱-۲-۲- موازنـــه    ۲۹
۴-۱-۱-۲-۳- تضمین المزدوج= ازدواج= اعنات القرینه    ۳۱
۴-۱-۲- جنـــاس    ۳۱
۴-۱-۲-۱- جناس تام    ۳۱
۴-۱-۲-۲- جناس مرکب    ۳۳
۴-۱-۲-۳- جناس مضارع    ۳۳
۴-۱-۲- ۴- جناس لاحق    ۳۴
۴-۱-۲-۵- جناس مُطرف    ۳۵
۴-۱-۲-۶- جناس خط یا جناس مُصَحَّف    ۳۵
۴-۱-۲-۷- جناس ناقص یا مُحرَّف(جناس اختلاف مصوت کوتاه)    ۳۷
۴-۱-۲-۸- جناس اشتقاق یا جناس ریشه    ۳۷
۴-۱-۲-۹- جناس شبه اشتقاق    ۳۸
۴-۱-۲-۱۰- جناس زاید    ۳۹
۴-۱-۲-۱۰-۱- جناس مُطرف یا مُزَید (مختلف الاول)    ۳۹
۴-۱-۲-۱۰-۲- جناس وسط(مختلف الوسط)    ۴۰
۴-۱-۲-۱۰-۳- جناس مُذّیل(مختلف الآخر)    ۴۱
۴-۱-۳- تکـــــرار    ۴۲
۴-۱-۳-۱- تکرار واک یا واج آرایی    ۴۳
۴-۱-۳-۲- تکــــرار واژه    ۴۵
۴-۱-۳-۲-۱- ردُّ الصدر عََلَی العجُز    ۴۵
۴-۱-۳-۲-۲- ردُّ العجُز الی الصدر    ۴۷
۴-۱-۳-۲-۳- رد الصدر الی الابتدا    ۴۸
۴-۱-۳-۲-۴- رد الصدر الی العروض:    ۴۸
۴-۱-۳-۲-۵- ردّ العروض الی الابتدا:    ۴۹
۴-۱-۳-۲-۶- رد العروض الی العجز    ۴۹
۴-۱-۳-۳- تکرار یا تکریر    ۵۰
۴-۱-۳-۴- التزام یا اِعنات:    ۵۱
۴-۱-۳-۵- تَتابُع اِضـــافات    ۵۲
فهرست منابع و مآخذ:    ۵۴

 منابع

قران کریم

هدایت، ر. ۱۳۳۱، مدارج البلاغه در علم بدیع، شیراز: معرفت.

______،۱۳۸۲، مجمع الفصحا، به کوشش مظاهر مصفا، تهران: انتشارات امیر کبیر

رادویانی، م. ۱۳۶۲، ترجمان البلاغه، تهران: انتشارات اساطیر.

رازی، ش. ۱۳۷۳، المعجم فی معاییر اشعارالعجم، به کوشش سیروس شمیسا، تهران: انتشارات فردوس.

همایی، ج. ۱۳۷۴، معانی و بیان، تهران: انتشارات هما.

______،۱۳۸۴، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: انتشارات هما.

شمیسا، س. (۱)، ۱۳۷۹، بیان، تهران: ‌انتشارات فردوس.

___________(۲)، ۱۳۷۹، معانی، تهران: نشر میترا.

_____________ ۱۳۷۸، فرهنگ تلمیحات، تهران: انتشارات ققنوس.

______________۱۳۸۱، بیان و معانی، تهران: انتشارات ققنوس.

_____________۱۳۶۸، نگاهی تازه به بدیع، تهران: انتشارات فردوس.

فروزانفر، ب. ۱۳۸۰، سخن و سخنوران، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد.

کزازی، ج. (۱)، ۱۳۶۸، زیبا شناسی سخن فارسی، تهران: انتشارات ماد

______(۲)، ۱۳۸۱، معانی و بیان، تهران: انتشارات امیر کبیر.

فصل اول: مقدمه

مقدمه

از زمانی که سخن بوده سخن موزون و غیر موزون نیز بوده است. سخنی موزون است که در روح شنونده، خاصیت اثر گذاری داشته باشد و به زیور محسنات لفظی و معنوی آراسته باشد که تشخیص آن به غیر از شناخت بدیع و دیگر فنون ادبی میسر نیست. در هر شعری باید به زیبایی لفظ و معنی توجه داشت. حسن و قبح آن را شناخت. با آمیزش لفظ و معنی(صنایع بدیعی) بسیاری از صنایع در لفظ(صنایع لفظی) و بسیاری از صنایع در معنا(صنایع معنوی) مشخص می گردد.

اغلب صاحب نظران علوم بلاغی این فن را در سه بخش بررسی کرده اند  معانی ، بیان و بدیع که تشبیهات ، مجازات و کنایات همواره در فن بیان مورد بحث قرار می گیرد اما نگارنده ی  این سطور با توجه به اینکه در صدد بررسی همه ی ابیات دیوان ازرقی هروی بوده و چون تعدادی از صاحب نظران علوم بلاغی صنایع مذکور را در زمره ی صنایع بدیعی آورده اند ، لذا با پاره ای تساهل بر آن شد تا ابیاتی حاوی این فنون را در ذیل تحقیق بگنجاند ، انشاء الله در هر حال مفید فایده باشد.

معمولاً هر شاعر و نویسنده ای در عصر خویش دارای سبک و ویژگی های مختص به خود بوده است. مثلاً فخرالدین اسعد گرگانی که به نظم داستان «ویس و رامین» همت گماشت منشأ روش جدیدی در داستان سرایی گردید. ناصر خسرو هم از اینکه مباحث و اصطلاحات فلسفی را در شعر وارد کرده او صاحب سبک بود و …

ازرقی هروی هم از شاعرانی است که در زمینه ی صنایع بدیعی دارای اختصاصات شعری است. ایشان در آوردن خیالات باریک، تصاویر ذهنی،انواع تشبیه و… به موفقیت رسیده است.

هر چند این صنایع هم در دوره های اولیه ی شعر فارسی(قرن سوم) وجود داشته و در قرن چهارم با ظهور بزرگانی مانند فردوسی، نشاط و طراوت خاصی پیدا کرده است، در شعر شاعران قرن پنجم و ششم همانند منوچهری، لامعی، انوری، عثمان مختاری، ازرقی هروی و سنایی ادامه یافته تا اینکه در دوره های بعد (قرن هفتم و هشتم) سعدی، مولانا و حافظ این فن را به اوج ترقی رساندند.

ابوبکر  زین الدین بن اسمعیل ورّاق هروی از شاعران معروف اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم می باشد. از آن جایی که با خواجه عبدالله انصاری، آن پیر روشن ضمیر به خاطر همشهری بودن آشنایی داشته معلوم است که وی اهل هرات است. تاریخ تولد و وفات او همانند کهنه کتابی است که اول و آخر آن افتاده است ، فقط در تذکره ها تاریخ رحلت وی را برخی در ۵۲۶ و برخی در ۵۲۷ آورده اند.  اولین دستگاه حکومتی که ازرقی با آن آشنایی داشته دستگاه شهریاری ابوالفوارس طغانشاه بن ارسلان سلجوقی است که ازرقی در خدمت این شاه زاده مقام و مرتبتی خاص داشته است. غیر از طغانشاه، ازرقی امیران شاه بن قاورد از سلاجقه ی کرمان را مدح گفته است.

دیوان قصاید ازرقی که از آثار بسیار مهم و ارزنده ی اوست و در قالب قصیده، قطعه و رباعی سروده شده، مشتمل بر مهمترین بحور عروضی و اوزان شعری زیر است، از جمله: بحرهای مجتث، رمل، مضارع و …

شعر ازرقی دارای صور خیال و آرایه های جالبی است. وی شاعر تلمیح، تشخیص، تشبیهات عقلی و خیالی و وهمی است. او استاد تلفیقی این آرایه هاست.شمار قابل توجهی از تشبیهات او از تلمیحات مذهبی نشأت گرفته است. در تشبیهات او عامل اغراق دارای اهمیت بسیار است.

پند و نصیحت هایی که گاهی در قصایدش می اورد نشانه ی بلوغ اندیشه های اوست. ممدوح شاعر با نه مفهوم دیانت، دین، هدایت، نصر، علم، خرد، سخاوت، ظفر و روان ستایش می شود.

در این نوشتار ابتدا ضمن تعاریفی اصطلاحی و لغوی از کتب بدیع نویسان معروف، با مراجعه به دیوان اشعار شاعر مذکور ابیاتی که مربوط به صنایع بدیعی در دیوان ازرقی وجود داشته استخراج و فیش برداری نموده و همچنین ابیاتی از سروده های شاعران  دیگر به عنوان شاهد آورده شده و در پایان شواهدی را به عنوان نمونه از دیوان شاعر مورد بحث ذکر و شماره های دیگر ابیات را برای ارجاع در ذیل ذکر نموده ایم.

این نوشتار از سه فصل تشکیل شده است. فصل اوّل به معرفی ازرقی هروی می پردازد که شامل: زندگی، سبک شعری، ممدوحان ازرقی، آثار ازرقی. فصل دوم بدیع و پیشینه ی آن را در بر دارد که در آن نگاهی انتقادی به آثار بدیعی معاصر آمده است. در فصل سوم به بدیع لفظی پرداخته شد.

فصل دوم:معرفی  ازرقی هروی

۲- ازرقی هروی، زندگی و سبک شعری او:

ازرقی هروی از جمله شاعران معروف قرن پنجم و ششم است. وی بعد از رودکی، فردوسی، عنصری، فرخی، ناصر خسرو و مسعود سعد سلمان؛ از بهترین شاعران خراسانی است که در ردیف شاعرانی چون ابوالفرج رونی، لامعی گرگانی، امیر معزّی، رشید وطواط و عثمان مختاری نام برده می شود.

ازرقی هروی سبکی خاص و تعبیراتی مختص به خود دارد که اشعارش این گونه نسبت به شاعران هم عصر خود دارای دشواری خاصی است. شیوه ی خیال پردازی، تصویر سازی و مضمون آفرینی، فراوانی صنایع و فنون بدیعی در اشعار ازرقی سبب امتیاز وی از هم عصرانش شده است. روش او در شعر سرایی به گونه ای که می تواند طلیعه ی خروج از سبک خراسانی و زمینه ی ظهور سبک عراقی به حساب آید برخی خصوصیات دیگرِ شعرِ او باعث شده است که عامه ی خوانندگان در بهره گیری مستقیم از شعر او دچار اشکال شوند.

اوزان و بحور شعری خاصی در شعر ازرقی مشاهده می گردد که مهمترین این اوزان عبارتند از:

– بر وزن و بحر فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن(رمل مثمن محذوف)، مطلعی از یک قصیده را آورده است:

می رود سنجاب گون بر چرخ از دریا بخار

می کند پر حواصل بر سر عالم نثار(ازرقی،۱۳۳۶: ۴)

– بر وزن و بحر فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن(رمل مثمن مخبون محذوف)، سروده است:

باز بر طرف مه از غالیه طغرا دیدم

ز بر صفحه ی جان خط معما دیدم

(همان: ۵۶)

– بر وزن و بحر مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن(مجتث مثمن مخبون مشعث محذوف)، قصیده ای دارد با مطلع:

به مژده خواستی آن نور چشم و راحت جان

بر من آمد پروین نمای و ماه نشان   (همان: ۷۶)

– بر وزن و بحر مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن(هزج مثمن سالم)، آورده است:

چه جرم است این که هر ساعت ز روی نیلگون دریا

زمین را سایبان بندد به پیش گنبد خضرا؟(همان: ۱)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.