تحقیق برده‌داری در فقه امامیه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق برده‌داری در فقه امامیه دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه و سوابق    ۴
مقدمه    ۴
سوابق تحقیق    ۷
فصل دوم:برده‌داری در فقه امامیه    ۱۴
۲- برده‌داری در فقه امامیه    ۱۴
۲-۱- بردگى در جاهلیت    ۱۵
۲-۱-۱- اسباب وعوامل بردگى در جاهلیت    ۱۶
۲-۱-۱-۱- اسارت در جنگ    ۱۶
۲-۱-۱-۲- تجارت    ۱۸
۲-۱-۱-۳- فقر    ۱۹
۲-۱-۱-۴- بدهکارى    ۱۹
۲-۱-۱-۵- سرقت (آدم ربایى)    ۲۰
۲-۱-۱-۶- تاریخ بردگی اسیران    ۲۱
۲-۱-۲- رفتار با بردگان درجاهلیت    ۲۴
۲-۱-۲-۱- جایگاه اجتماعى بردگان    ۲۴
۲-۱-۲-۲- نقش بردگان در اقتصاد    ۲۶
۲-۱-۲-۳- استفاده نظامى از بردگان    ۲۹
۲-۱-۲-۴- سوءاستفاده جنسى از بردگان    ۳۰
۲-۱-۲-۵- تنبیه و شکنجه بردگان    ۳۱
۲-۱-۲-۶- آزاد کردن بردگان در عصر جاهلى    ۳۳
۲-۱-۲-۷- «ولاء» و گونه هاى آن در عصر جاهلى    ۳۳
۲-۲- بردگى از نظر اسلام    ۳۵
۲-۲-۱- موانع لغو دفعى بردگى    ۳۶
۲-۲-۲- اقدامات رسول خدا(ص) در حذف نظام برده‌دارى    ۳۹
۲-۲-۲-۱- مبارزه‌ی بنیادین با برده‌دارى    ۳۹
۲-۲-۲-۲- محدود کردن اسباب و عوامل بردگى    ۴۰
۲-۲-۲-۳- گشودن درهاى آزادى به روى بردگان (عتق)    ۴۲
۲-۲-۲-۴- شیوه‌ی اسلامى بهترین راه کار در امر بردگى    ۴۸
۲-۲-۲-۵- مقابله به مثل و مجازات کفار حربى    ۵۵
۲-۳- جمع بندی    ۵۸
فهرست منابع    ۶۰

 منابع

قران کریم

محقق حلی، جعفربن حسن (۱۴۰۹ق)، شرائع الاسلام فی مسایل الحلال و الحرام، ۴ جلد، تهران، انتشرات استقلال، چاپ دوم.

مقداد، محمد (۱۴۰۸ق)، الموالى و نظام الولاء من الجاهلیه الى اواخر العصر الاموى، دمشق، دار الفکر.

مکارم شیرازی ناصر و دیگران (۱۳۷۶)، تفسیر نمونه، چاپ بیست و نهم، قم، اسلامیه.

مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۸۸)، استفتائات جدید، جلد ۱، قم، انتشارات حوزه علمیه.

مکارم شیرازی، ناصر (۱۴۱۱ق)، القواعد الفقهیه، جلد۲، قم، مدرسه امیرالمؤمنین، چاپ سوم.

نجفی، محمدحسن (۱۴۰۹ق)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، تحقیق عباس قوچانی، ۴۳جلد، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم.

واقدى، محمد بن عمر (۱۴۰۸ق)، المغازى، بیروت، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات.

یعقوبى، احمد بن ابى یعقوب بن جعفر بن وهب بن واضح (بى تا)، تاریخ الیعقوبى، قم، مؤسسه و نشر فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام).

یوسفى غروى، محمد هادى (۱۴۱۷ق)، موسوعه التاریخ الاسلامى، چاپ اول: قم، مجمع الفکر الاسلامى.

ابن کثیر (۱۴۰۸ق)، البدایه و النهایه، بیروت، دار احیاء التراث العربى،.

ابن منظور، محمدبن مکرم (۱۴۰۵ق)، لسان العرب، چاپ اول: قم، نشر ادب الحوزه،.

اردبیلی، ملا احمد (۱۴۰۳ق)، مجمع الفائده و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان، تحقیق مجتبی عراقی و دیگران، ۱۴ جلد، قم، مؤسسه نشر اسلامی.

فرانسیون، ژاک (۱۳۶۵)، جنایات جنگ وجنایات علیه بشریت، ترجمه دکتر محمد علی اردبیلی، مجله حقوق بین المللی، شماره ۷.

فلاحیان، همایون (۱۳۸۸)، پیامد های الحاق ایران به دیوان بین المللی از بعد جنایات مندرج در اساسنامه، مجله تحقیقات حقوقی شماره ۳۵.

راسل، برتراند (۱۳۵۷)، آزادی و سازمان. ترجمه علی رامین، امیرکبیر، چاپ اول، تهران.

زیدان، جرجى (۱۳۳۳)، تاریخ تمدن اسلام، ترجمه على جواهرکلام، تهران، امیرکبیر.

فصل اول: مقدمه و سوابق

مقدمه

یکی از شبهاتی که دشمنان اسلام در ذهن جوانان پدید آورده‌اند موضوع برده‌داری است.

می‌گویند اگر اسلام یک دین جهانی است و برای تمام اعصار شایستگی دارد چرا بردگی را مباح شمرده است؟

گر چه پیامبر(ص) و امامان(ع) برده‌داری را ظاهرا پذیرفته‌اند و به طور صریح تحریم نفرموده‌اند، ولی اسلام به طور تدریجی طرح خاصی برای آزادی بردگان ارایه داده‌است. آن‌چه غالبا مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد این است که، اگر نظام غلطی در بافت جامعه‌ای وارد گردد، ریشه کن کردن آن نیاز به زمان بندی دارد، و هر حرکت حساب نشده‌ای نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت، درست مانند انسانی که به یک بیماری خطرناک مبتلا شده و بیماریش کاملا رشد نموده است، و یا مانند شخص معتادی که ده‌ها سال به اعتیاد خو گرفته، در این گونه موارد، برای نجات آنان، باید از برنامه‌های زمان بندی شده استفاده کرد.

حال اگر اسلام طی یک فرمان عمومی‌دستور می‌داد همه‌ی بردگان آن زمان را آزاد کنند، چه بسا بیش‌تر آنان تلف و نابود می‌شدند در حالی‌که بخش مهمی از جامعه آن روز را بردگان تشکیل می‌دادند، آن‌ها نه کسب و کار مستقلی داشتند و نه خانه و کاشانه‌ای و نه وسیله‌ای برای ادامه‌ی زندگی. اگر در یک زمان همه آزاد می‌شدند یک جمعیت عظیم بیکار در جامعه ظاهر می‌گشت که هم زندگی خودش به خطر می‌افتاد و هم ممکن بود نظم جامعه مختل گردد و نیز به هنگام احتیاج و محرومیت، به همه جا حمله‌ور می‌شدند و کشت و کشتار راه می‌افتاد. (تفسیر نمونه، ج ۲۱، ص  ۴۱۶ ).

طرح اسلام برای آزادی بردگان:

این طرح در چند ماده به طور خلاصه عرضه می‌گردد:

اصل اول: بستن سرچشمه های بردگی.

زیرا در طول تاریخ از راه های متعددی مردم را به بردگی می‌کشاندند:

۱- اسرای جنگی

۲- بدهکارانی که قدرت پرداخت ندارند

۳- زور و غلبه مجوز برده‌گیری بوده است

۴- کشورهای قدرتمند افراد خود را به همراه سلاح به کشورهای عقب مانده می‌فروختند.

اسلام جلو تمام این راه‌ها را جز اسیران جنگی که آن هم جنبه‌ی الزامی ندارد گرفته است، و اسیران را هم بی قید و شرط و یا با پرداخت فدیه و با سواد کردن چند نفر آزاد می‌کرده است.

اصل دوم: گشودن دریچه های آزادی.

یکی از مصارف زکات را آزادی بردگان قرار داده‌است.

مکاتبه‌ی بین مولا و برده (قرار داد کتبی) جهت آزادی راه دیگر آزادی می‌باشد.

اسلام آزادی بردگان را یک عبادت الهی شمرده است، و پیشوایان اسلام مانند حضرت علی(ع) که هزار برده را با دست‌رنج خود آزاد کرده است، در این راه پیش قدم بوده‌اند.

پیشوایان اسلام برده خود را با کم‌ترین بهانه ای آزاد می‌کرده‌اند تا سرمشقی برای دیگران باشند تا آن‌جا که حضرت امام باقر(ع) به جهت تشویق از انجام کار نیکی، برده‌اش را آزاد کرده و فرموده است: “انت حر” تو آزادی.

در برخی روایات آمده است که برده پس از هفت سال خود به خود آزاد است.

اگر مالک برده‌ای، بخشی از او را آزاد کرده بقیه‌ی او هم آزاد است.

مالک از کنیز خود صاحب فرزند گردد، فروختن آن کنیز جایز نیست و از سهم الارث فرزند آزاد می‌گردد.

کفاره‌ی بسیاری از تخلفات آزادی بردگان است.

پاره‌ای از مجازات‌های سخت را اگر مالک نسبت به برده‌اش اعمال کند برده آزاد می‌گردد.

اصل سوم: احیای شخصیت بردگان است.

در دوران برزخی که بردگان مسیر خود را طبق برنامه‌ی حساب شده‌ی اسلام به سوی آزادی می‌پیمایند، اسلام برای حقوق آن‌ها اقدامات وسیعی کرده است و شخصیت آن‌ها را احیاء کرده است.

در عصر پیغمبر(ص) مقامات برجسته‌ای از فرماندهان لشکر گرفته تا پست‌های حساس دیگر به بردگان آزاد شده، سپرده شده بود. بسیاری از صحابه‌ی حضرت رسول (ص) برده‌های آزاد شده بودند، مانند بلال، سلمان، عمار یاسر و قنبر. حتی بعد از غزوه‌ی بنی المصطلق، پیامبر(ص) با یکی از کنیزهای آزاد شده ازدواج کرد و این امر باعث آزادی تمام اسیران جنگی آن قبیله شد.

اصل چهارم: رفتار انسانی با بردگان.

در اسلام دستورات فراوانی صادر شده است که با بردگان با مدارا رفتار گردد تا آن‌جا که آن‌ها را شریک در زندگی صاحبان خود قرار داده‌است. و رسول مکرم اسلام(ص) دستور داد هر کس که برادرش زیر دست اوست باید بداند که از غذا و لباسی که خود استفاده می‌کند او را برخوردار سازد. که حضرت علی و ائمه‌ی طاهرین علیهم السلام نمونه بارز این عمل انسانی بوده‌اند.

اصل پنجم: اسلام بدترین کار را انسان فروشی می‌داند.

لذا پیغمبر اسلام(ص) فرموده است:

«شَرُّ النَّاسِ مَنْ بَاعَ النَّاسَ» (الکافی، ج ۵، ص ۱۱۴).

این بود برنامه‌ی اسلام جهت آزادی بردگان (تفسیر نمونه، ج ۲۱، ص ۴۲۲-۴۲۰).

احکام بردگی:

احکام برده در فقه اسلامی نیز زیاد است به طوری که نزدیک به یک جلد از کتاب جواهر به آن اختصاص دارد حتی بعضی از مسایل آن در جلدهای دیگر مورد بحث قرار گرفته است. و به طور خلاصه به برخی از مسایل مهم آن اشاره می‌کنیم:

مسایل و احکام آزادی بردگان

راه‌های آزادی بردگان عبارتند از:

۱- تدبیر: که مولا و صاحب برده می‌گوید:

«انتَ حّرٌ بعدَ وفاتی»

«تو بعد از مرگ من آزادی»

۲- مکاتبه: یک نوع قرارداد کتبی است که بین مولا و عبد نوشته می‌شود چنان‌چه فلان مبلغ را تا فلان تاریخ عبد به مولا داد، آزاد می‌گردد، لذا باید مدت آن و قیمت آن معین باشد و یا این که مولا خودش بر خود واجب کند که او را آزاد کند. و عبد حق فروش خود به دیگری را ندارد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.