تحقیق بررسی خطبه ی آغازین ومباحث علوم قرآنی جواهرالتفسیر ملاحسین کاشفی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی خطبه ی آغازین ومباحث علوم قرآنی جواهرالتفسیر ملاحسین کاشفی دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه    ۶
فصل دوم:دورنمایی از زندگی ملاحسین کاشفی و معرفی جواهرالتفسیر    ۷
۲-۱- معرفی ملاحسین کاشفی    ۷
۲-۱-۱- شخصیّت کاشفی    ۷
۲-۱-۲- مذهب حسین بن علی کاشفی    ۱۰
۲-۱-۳- ابعاد علمی واعظ کاشفی    ۱۳
۲-۱-۴- آثار علمی ملاحسین کاشفی    ۱۴
۲-۱-۵-شعر ملاحسین کاشفی    ۲۲
۲-۱-۶-عصر کاشفی    ۲۳
۲-۱-۷-نظر دانشمندان در مورد کاشفی    ۲۴
۲-۲- معرفی اجمالی جواهرالتفسیر    ۲۶
۲-۲-۱- شناسایی تفسیر    ۲۶
۲-۲-۲-نثر جواهرالتفسیر    ۲۷
۲-۲-۳-نسخه شناسی جواهرالتفسیر    ۲۸
۲-۲-۴-منابع جواهرالتفسیر    ۲۹
یادداشتها    ۳۲
فصل سوم: بررسی خطبهی آغازین ومباحث علوم قرآنی جواهرالتفسیر    ۳۵
۳-۱- بررسی خطبهی آغاز جواهر التفسیر    ۳۵
۳-۱-۱-ضرورت تفسیر قرآن    ۳۵
۳-۱-۲-هدف تألیف جواهر التفسیر    ۳۷
۳-۱-۳- سخن مفسر در روش جواهر التفسیر    ۳۸
۳-۱-۴-تعریف علم تفسیر از دیدگاه کاشفی    ۳۹
۳-۱-۵-حکم فقهی دانستن علم تفسیر    ۴۱
۳-۱-۶-انواع علوم از نظر ارزش در دیدگاه مفسر جواهرالتفسیر    ۴۱
۳-۲- مباحث علوم قرآنی جواهرالتفسیر    ۴۲
۳-۲-۱-وحی و اقسام آن    ۴۲
۳-۲-۱-۱- دیدگاه کاشفی در معنی وحی    ۴۳
۳-۲-۱-۲-انواع وحی به انبیاء    ۴۴
۳-۲-۱-۳- مدت وحی بر پیامبر اسلام- صلی الله علیه وآله-    ۴۵
۳-۲-۲- نزول قرآن    ۴۵
۳-۲-۲-۱-معنای لغوی    ۴۵
۳-۲-۲-۲- دیدگاه واعظ کاشفی در بیان انزال و تنزیل    ۴۸
۳-۲-۲-۳- نظر مفسردر حکمت نزول تدریجی قرآن    ۴۸
۳-۲-۲-۴- زمان نزول دفعی و تدریجی قرآن    ۴۹
۳-۲-۲-۵-زمان نزول قرآن از نظر مفسر جواهرالتفسیر    ۵۱
۳-۲-۲-۶-حقیقت نزول قرآن    ۵۲
۳-۲-۳- فضایل قرآن وجامعیت آن از نظر ملاحسین کاشفی    ۵۳
۳-۲-۳-۱- اصل اعتقاد به همهی کتابهای آسمانی و قرآن    ۵۳
۳-۲-۳-۲-فضیلت و ارزش قرآن    ۵۳
۳-۲-۳-۳-فضیلت قرائت قرآن    ۵۴
۳-۲-۳-۴-جامعیت کلام الهی و اشتمال آن بر علوم و معارف نامتناهی    ۵۵
۳-۲-۴- نظر واعظ کاشفی در جمع و تدوین قرآن    ۵۶
۳-۲-۴-۱- علت نوشته نشدن قرآن به صورت کتاب در زمان پیامبر(ص)    ۵۶
۳-۲-۴-۲- زمان جمع قرآن به ترتیب معین و به صورت کتاب    ۵۷
۳-۲-۴-۳- نظم قرآن    ۵۸
۳-۲-۵- بررسی نامهای قرآن    ۵۸
۳-۲-۵-۱-اسامی قرآن که در قرآن از آنها یاد شده    ۵۹
۳-۲-۵-۲-اسامی مأخوذ از احادیث و اخبار    ۶۱
۳-۲-۶-تفسیر و تأویل    ۶۱
۳-۲-۶-۱-تفسیردر دیدگاه کاشفی    ۶۱
۳-۲-۶-۲- مفسران قرآن    ۶۳
۳-۲-۶-۳-تعریف تأویل    ۶۳
۳-۲-۶-۴-فرق میان تفسیر و تأویل:    ۶۵
۳-۲-۶-۵-تفسیر به رأی    ۶۶
۳-۲-۷- ناسخ و منسوخ    ۶۷
۳-۲-۷-۱-معنای نسخ    ۶۷
۳-۲-۷-۲-جواز نسخ    ۶۸
۳-۲-۷-۳- اختلاف مسلمانان در نسخ    ۶۹
۳-۲-۷-۴- انواع نسخ    ۷۰
۳-۲-۷-۵- فایده علم ناسخ و منسوخ    ۷۱
۳-۲-۷-۶- نسخ قرآن و نسخ کتابهای آسمانی پیشین    ۷۱
۳-۲-۸- محکم و متشابه    ۷۲
۳-۲-۹- عام و خاص    ۷۳
یادداشت ها    ۷۴
منابع    ۷۷

منابع

کاشفی سبزواری، حسین بن علی، جواهرالتفسیر، تهران، میراث مکتوب، ۱۳۷۹ه.ش.

ـــــــــــــــــــــــ، ــــــــــــــــــ، مواهب علیّه، تحقیق: محمدرضا جلالی نائینی، تهران، اقبال، ۱۳۶۹ه.ش.

کرنیلیوس فاندیک،  ادوارد، اکتفاء القنوع بما هو مطبوع، أشهر التآلیف العربیه فی المطابع الشرقیه، تصحیح: سید محمد علی ببلاوی، مصر،۱۳۱۳ه.ق – ۱۸۹۶م.

کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، چاپ دوم، تهران، اسلامیه، ۱۳۶ه.ش.

لطفی، عبد اللطیف بن محمد بن مصطفی، أسماء الکتب المتمم لکشف الظنون، محقق: محمد التونجی، چاپ سوم، دمشق، دار الفکر، ۱۴۰۳ه.ق/ ۱۹۸۳م

حسینی جلالی، سید محمد حسین، فهرس التراث، قم، دلیل ما، ۱۴۲۲ه.ق.

خرمشاهی، بهاءالدین، دانشنامه­ی قرآن و قرآن پژوهی، چاپ اول، تهران، دوستان،۱۳۷۷ه.ش.

خطیب، محمد عجاج بن محمد تمیم بن صالح بن عبد الله، لمحات فی المکتبه والبحث والمصادر، چاپ نونزدهم، بی جا، مؤسسه الرساله، ۱۴۲۲ هـ – ۲۰۰۱م.

خواند میر، غیاث الدین، تاریخ حبیب السیر، چاپ سوم، تهران، کتابفروشی خیام، ۱۳۶۲ه.ش.

ــــــــــــ، ــــــــــــــــ، مآثر الملوک به ضمیمه ی خاتمه­ی خلاصه الاخبار، چاپ اول، بی­جا، مؤسسه­ی خدمات فرهنگی رسا،۱۳۷۲ه.ش.

خویی، ابوالقاسم، البیان فی علوم القرآن، ترجمه­: نجمی و هریسی، چاپ اول، تهران، وزارت ارشاد، ۱۳۸۲ه.ش.

درایتی، مصطفی، فهرستواره­ی دستنوشت­های ایران، تهران، انتشارات کتابخانه­ی موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،۱۸۹ه.ش.

مدرس تبریزی، محمدعلی، ریحانه الادب، چاپ سوم، تهران، کتابفروشی خیام،۱۳۶۹ه.ش.

مدیر شانه چی، کاظم، تاریخ حدیث، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۷۷ه.ش.

ـــــــــــــــــ، ــــــــ، درایه الحدیث، چاپ چهارم، قم، دفتر انتشارات اسلامی،۱۳۸۴ه.ش.

ابن جوزی، ابوالفرج، عبدالرحمان بن علی، زادالمسیر فی علم التفسیر، بیروت، دارالکتاب العربی، ۱۴۲۲ه.ق.

ابن عربی، محمدبن عبدالله، احکام القرآن، بی جا، بی تا.

ابن عطیه اندلسی، عبدالحق بن غالب، المحررالوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، تحقیق: محمد عبدالسلام عبدالشافعی، چاپ اول، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۲۲ه.ق،

فصل اول: مقدمه

یکی از مهم‏ترین علوم اسلامی و دانش‏های بشری که از زمان نزول قرآن کریم تاکنون مورد توجه قرار گرفته، علم تفسیر قرآن است، تا آن حد که می­توان گفت هیچ کتابی مانند قرآن توسط دانشمندان و محققین از علمای مذاهب اسلامی و مستشرقان بررسی نشده که این‏گونه به تفسیر، ترجمه و شرح آن پرداخته باشند. این توجه جهانی به قرآن، عظمت این کتاب آسمانی و معجزه بزرگ پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) را آشکار می­سازد‏ که باگذشت چهارده قرن از نزول آن همچنان جاذبیت خویش را حفظ نموده است‏.

مسلمانان از صدراسلام همواره برای تفسیر قرآن تلاش کرده­اند، این علم در طول زمان دچارتحولاتی شده است و مفسران تفاسیر متعددی نوشته­اند که همسان نبوده و با یکدیگر تفاوت­هایی دارند، این تفاوت­ها غالبا ناشی از اختلاف در روش­های تفسیری آن­هاست. گروهی برای پرده برداری از مفهوم آیات قرآن از آیات دیگر استفاده کرده­اند، بعضی به روایات مراجعه می­کنند و گروهی نیز با استنباط واجتهاد وتخصّص خود به بیان مفاهیم آیات می­پردازند وبه این ترتیب  روش­ها وگرایش­های متعددی در تفسیر شکل گرفت.

“جواهرالتفسیر” از تفاسیر فارسی نیمه دوم قرن نهم هجری قمری و یکی از آثارحسین بن علی کاشفی سبزواری(م۹۱۰) محسوب می­شود، این تفسیرشامل تفسیر سوره­های حمد، بقره، آل عمران وبخشی از سوره نساء(تا آیه ۸۴) می­باشد و تا کنون  تنها یک جلد از آن که دربرگیرنده­ی مقدماتی بر تفسیر قرآن وهم چنین تفسیر سوره­ی حمد است، به طبع رسیده است و بقیه­ی آن هنوز به صورت خطی باقی مانده است، در این پژوهش نخست دیدگاه­های کاشفی درباره­ی مسائل علوم قرآنی، مباحثی مانند: وحی و نزول قرآن، فضایل قرآن و جامعیت آن، چگونگی جمع آوری قرآن، اسامی قرآن، تفسیر و تأویل، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و عام و خاص، مورد بحث قرار می­گیرد، و پس از آن روش­هایی که  مفسر برای بیان و تفهیم آیات به کار گرفته، مانند: روش قرآن به قرآن، استفاده از روایات و هم چنین رویکردهای مفسر به مباحث فلسفی، عرفانی، ادبی و استناداتش به شعرهای فارسی و عربی بررسی شده است.

کاشفی یکی  از برجسته ترین مفسران زمان خود بوده که تمام توان و قدرت تفسیری خود را در تفسیر سوره­ی حمد به کار گرفته و با بیانی زیبا وشیوا از شیوه­های مختلف برای توضیح آیات قرآن بهره گرفته است.

در فصل دوم به زندگی نامه­ی مفسر و معرفی جواهرالتفسیر پرداخته می­شود.

در فصل سوم مباحث خطبه­ی آغاز جواهرالتفسیر و دیدگاه­های کاشفی درباره­ی علوم قرآنی مانند: تعریف وحی، انزال و تنزیل، فضایل قرآن و جامعیت آن، چگونگی جمع آوری قرآن، اسامی قرآن، تفسیر و تأویل، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و عام و خاص، مطرح گشته است.

 فصل دوم:دورنمایی از زندگی ملاحسین کاشفی و معرفی جواهرالتفسیر

۲-۱- معرفی ملاحسین کاشفی

۲-۱-۱- شخصیّت کاشفی

حسین بن علی کاشفی سبزواری از دانشمندان ایرانی قرن نهم و دهم هجری قمری محسوب می­شود، وی در سبزوار متولد شده که تاریخ دقیق و لادتش مشخص نیست، برخی سال ولادت اورا حدود ۸۴۰ دانسته­اند.(۱)

دکترذبیح الله صفا در این زمینه می­نویسد: «ولادتش در در اواسط نیمه­ی اول قرن نهم در سبزوار، قصبه­ی بیهق اتفاق اتفاد … »(صفا، ۱۳۸۳ه.ش، ج ۴، ص ۵۲۳).

در مورد کودکی کاشفی و هم­چنین خانواده­اش اطلاعات چندانی در دست نیست، وی از واعظان و دانشمندان عصر تیموریان بوده و در دوره­ای از زندگی­اش به دلائلی از جمله کسب علم و معرفت از وطن خود  سبزوار به مشهد و پس از آن به هرات سفر کرده  و در زمان حکومت سلطان حسین میرزا بایقرا(م۹۱۱ه.ق)، حاکم تیموری مستقر در هرات، در آن شهر ساکن شد و تا پایان عمر در آن جا به سر برد. ملاحسین در هرات با عبدالرّحمان جامی آشنا شده و از دوستان و پس از چندی از خویشاوندان او گشت و به همین دلیل نسبت تسنن به وی داده می­شود.(۲)

واعظ کاشفی از دانشمندان پر آوازه و شناخته شده­ای است که در سرزمین­های مختلف، از عصر خود تاکنون، مورد توجه دانشمندان و تذکره نویسان شیعه و اهل سنت قرار گرفته و به تبحر و تخصص همه جانبه و جامع، در علوم گوناگون از جمله تفسیر، حدیث، نجوم، ریاضیات، شعر و ادبیات، علوم غریبه و … مشهورگشته است.

برای او آثار و کتاب های فراوانی ذکر شده که در جای خود به آن­ها اشاره خواهد گشت اما از بین این آثار، کتاب «روضه الشهداء» که در ذکر و یاد اهل بیت(ع) نوشته شده و ظاهراً نام «روضه خوانی» نیز از این کتاب گرفته شده(قمی، ۱۳۸۵ه.ش، ص ۲۲۸)، از شهرت خاصی برخوردار است. وی بیشتر با این کتاب شناخته شده است، هر چند که سایر کتاب­ها و مخصوصاً تفاسیرش اهمیت و جایگاه خود را دارند.

یکی از کارهای مهمی که توسط کاشفی انجام می­شد، وعظ و نصیحت مردم بود که در روزهای مشخصی به آن می­پرداخت و جمعیت زیادی هم در جلسه­های وعظ او شرکت می­کردند، از جمله ویژگی­های خطابه­های ملاحسین، بیان آیات قرآن و احادیث پیامبر(صلی الله علیه و آله) با آهنگ و صوت زیبا و دلنشین بوده است(ر.ک: خواند میر، ۱۳۶۲ه.ش.، ج۴، ص ، ۳۴۵).

واعظ سبزواری از همان قرن نهم هجری تا به امروز در بین تراجم نویسان و تذکره نویسان به القاب و عناوین متنوع و گوناگونی مشهور گشته که هر یک از این عناوین بیانگر این شخصیت بوده و گویای ارزش و جایگاه علمی وی در جهان اسلام هستند. از دانشمندان هم عصر کاشفی غیاث الدین خواند میر و امیر علیشیر نوائی احوال او را شرح داده اند و در زمان­های بعد افرادی چون: حاجی خلیفه، آقا بزرگ تهرانی و رضا قلی خان هدایت، به معرفی او پرداخته­اند.

برخی از این عنوان­ها که در واقع توصیف­گر شخصیت وی هستند عبارتند از: حافظ، خبیر، واعظ، شاعر، متبحر، جامع علوم دینی، کاشف اسرار عرفانی، جَفری، اعدادی، حروفی و …(۳)

حافظ در اصطلاحات حدیثی به شخصی گفته می­شودکه: «بر احادیث رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) احاطه داشته باشد و موارد اتفاق و اختلاف آن را بداند و به احوال راویان و طبقات مشایخ حدیث کاملا مطلع باشد»(مدیر شانه چی، ۱۳۸۴ه.ش.، ص۵۳). احتمالاً منظور از استفاده­ی این وصف برای کاشفی نیز همین معنا باشد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.