401 views
پیشینه تحقیق بررسی خطبه ی آغازین ومباحث علوم قرآنی جواهرالتفسیر ملاحسین کاشفی دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مقدمه ۶
فصل دوم:دورنمایی از زندگی ملاحسین کاشفی و معرفی جواهرالتفسیر ۷
۲-۱- معرفی ملاحسین کاشفی ۷
۲-۱-۱- شخصیّت کاشفی ۷
۲-۱-۲- مذهب حسین بن علی کاشفی ۱۰
۲-۱-۳- ابعاد علمی واعظ کاشفی ۱۳
۲-۱-۴- آثار علمی ملاحسین کاشفی ۱۴
۲-۱-۵-شعر ملاحسین کاشفی ۲۲
۲-۱-۶-عصر کاشفی ۲۳
۲-۱-۷-نظر دانشمندان در مورد کاشفی ۲۴
۲-۲- معرفی اجمالی جواهرالتفسیر ۲۶
۲-۲-۱- شناسایی تفسیر ۲۶
۲-۲-۲-نثر جواهرالتفسیر ۲۷
۲-۲-۳-نسخه شناسی جواهرالتفسیر ۲۸
۲-۲-۴-منابع جواهرالتفسیر ۲۹
یادداشتها ۳۲
فصل سوم: بررسی خطبهی آغازین ومباحث علوم قرآنی جواهرالتفسیر ۳۵
۳-۱- بررسی خطبهی آغاز جواهر التفسیر ۳۵
۳-۱-۱-ضرورت تفسیر قرآن ۳۵
۳-۱-۲-هدف تألیف جواهر التفسیر ۳۷
۳-۱-۳- سخن مفسر در روش جواهر التفسیر ۳۸
۳-۱-۴-تعریف علم تفسیر از دیدگاه کاشفی ۳۹
۳-۱-۵-حکم فقهی دانستن علم تفسیر ۴۱
۳-۱-۶-انواع علوم از نظر ارزش در دیدگاه مفسر جواهرالتفسیر ۴۱
۳-۲- مباحث علوم قرآنی جواهرالتفسیر ۴۲
۳-۲-۱-وحی و اقسام آن ۴۲
۳-۲-۱-۱- دیدگاه کاشفی در معنی وحی ۴۳
۳-۲-۱-۲-انواع وحی به انبیاء ۴۴
۳-۲-۱-۳- مدت وحی بر پیامبر اسلام- صلی الله علیه وآله- ۴۵
۳-۲-۲- نزول قرآن ۴۵
۳-۲-۲-۱-معنای لغوی ۴۵
۳-۲-۲-۲- دیدگاه واعظ کاشفی در بیان انزال و تنزیل ۴۸
۳-۲-۲-۳- نظر مفسردر حکمت نزول تدریجی قرآن ۴۸
۳-۲-۲-۴- زمان نزول دفعی و تدریجی قرآن ۴۹
۳-۲-۲-۵-زمان نزول قرآن از نظر مفسر جواهرالتفسیر ۵۱
۳-۲-۲-۶-حقیقت نزول قرآن ۵۲
۳-۲-۳- فضایل قرآن وجامعیت آن از نظر ملاحسین کاشفی ۵۳
۳-۲-۳-۱- اصل اعتقاد به همهی کتابهای آسمانی و قرآن ۵۳
۳-۲-۳-۲-فضیلت و ارزش قرآن ۵۳
۳-۲-۳-۳-فضیلت قرائت قرآن ۵۴
۳-۲-۳-۴-جامعیت کلام الهی و اشتمال آن بر علوم و معارف نامتناهی ۵۵
۳-۲-۴- نظر واعظ کاشفی در جمع و تدوین قرآن ۵۶
۳-۲-۴-۱- علت نوشته نشدن قرآن به صورت کتاب در زمان پیامبر(ص) ۵۶
۳-۲-۴-۲- زمان جمع قرآن به ترتیب معین و به صورت کتاب ۵۷
۳-۲-۴-۳- نظم قرآن ۵۸
۳-۲-۵- بررسی نامهای قرآن ۵۸
۳-۲-۵-۱-اسامی قرآن که در قرآن از آنها یاد شده ۵۹
۳-۲-۵-۲-اسامی مأخوذ از احادیث و اخبار ۶۱
۳-۲-۶-تفسیر و تأویل ۶۱
۳-۲-۶-۱-تفسیردر دیدگاه کاشفی ۶۱
۳-۲-۶-۲- مفسران قرآن ۶۳
۳-۲-۶-۳-تعریف تأویل ۶۳
۳-۲-۶-۴-فرق میان تفسیر و تأویل: ۶۵
۳-۲-۶-۵-تفسیر به رأی ۶۶
۳-۲-۷- ناسخ و منسوخ ۶۷
۳-۲-۷-۱-معنای نسخ ۶۷
۳-۲-۷-۲-جواز نسخ ۶۸
۳-۲-۷-۳- اختلاف مسلمانان در نسخ ۶۹
۳-۲-۷-۴- انواع نسخ ۷۰
۳-۲-۷-۵- فایده علم ناسخ و منسوخ ۷۱
۳-۲-۷-۶- نسخ قرآن و نسخ کتابهای آسمانی پیشین ۷۱
۳-۲-۸- محکم و متشابه ۷۲
۳-۲-۹- عام و خاص ۷۳
یادداشت ها ۷۴
منابع ۷۷
کاشفی سبزواری، حسین بن علی، جواهرالتفسیر، تهران، میراث مکتوب، ۱۳۷۹ه.ش.
ـــــــــــــــــــــــ، ــــــــــــــــــ، مواهب علیّه، تحقیق: محمدرضا جلالی نائینی، تهران، اقبال، ۱۳۶۹ه.ش.
کرنیلیوس فاندیک، ادوارد، اکتفاء القنوع بما هو مطبوع، أشهر التآلیف العربیه فی المطابع الشرقیه، تصحیح: سید محمد علی ببلاوی، مصر،۱۳۱۳ه.ق – ۱۸۹۶م.
کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، چاپ دوم، تهران، اسلامیه، ۱۳۶ه.ش.
لطفی، عبد اللطیف بن محمد بن مصطفی، أسماء الکتب المتمم لکشف الظنون، محقق: محمد التونجی، چاپ سوم، دمشق، دار الفکر، ۱۴۰۳ه.ق/ ۱۹۸۳م
حسینی جلالی، سید محمد حسین، فهرس التراث، قم، دلیل ما، ۱۴۲۲ه.ق.
خرمشاهی، بهاءالدین، دانشنامهی قرآن و قرآن پژوهی، چاپ اول، تهران، دوستان،۱۳۷۷ه.ش.
خطیب، محمد عجاج بن محمد تمیم بن صالح بن عبد الله، لمحات فی المکتبه والبحث والمصادر، چاپ نونزدهم، بی جا، مؤسسه الرساله، ۱۴۲۲ هـ – ۲۰۰۱م.
خواند میر، غیاث الدین، تاریخ حبیب السیر، چاپ سوم، تهران، کتابفروشی خیام، ۱۳۶۲ه.ش.
ــــــــــــ، ــــــــــــــــ، مآثر الملوک به ضمیمه ی خاتمهی خلاصه الاخبار، چاپ اول، بیجا، مؤسسهی خدمات فرهنگی رسا،۱۳۷۲ه.ش.
خویی، ابوالقاسم، البیان فی علوم القرآن، ترجمه: نجمی و هریسی، چاپ اول، تهران، وزارت ارشاد، ۱۳۸۲ه.ش.
درایتی، مصطفی، فهرستوارهی دستنوشتهای ایران، تهران، انتشارات کتابخانهی موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،۱۸۹ه.ش.
مدرس تبریزی، محمدعلی، ریحانه الادب، چاپ سوم، تهران، کتابفروشی خیام،۱۳۶۹ه.ش.
مدیر شانه چی، کاظم، تاریخ حدیث، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۷۷ه.ش.
ـــــــــــــــــ، ــــــــ، درایه الحدیث، چاپ چهارم، قم، دفتر انتشارات اسلامی،۱۳۸۴ه.ش.
ابن جوزی، ابوالفرج، عبدالرحمان بن علی، زادالمسیر فی علم التفسیر، بیروت، دارالکتاب العربی، ۱۴۲۲ه.ق.
ابن عربی، محمدبن عبدالله، احکام القرآن، بی جا، بی تا.
ابن عطیه اندلسی، عبدالحق بن غالب، المحررالوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، تحقیق: محمد عبدالسلام عبدالشافعی، چاپ اول، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۲۲ه.ق،
یکی از مهمترین علوم اسلامی و دانشهای بشری که از زمان نزول قرآن کریم تاکنون مورد توجه قرار گرفته، علم تفسیر قرآن است، تا آن حد که میتوان گفت هیچ کتابی مانند قرآن توسط دانشمندان و محققین از علمای مذاهب اسلامی و مستشرقان بررسی نشده که اینگونه به تفسیر، ترجمه و شرح آن پرداخته باشند. این توجه جهانی به قرآن، عظمت این کتاب آسمانی و معجزه بزرگ پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) را آشکار میسازد که باگذشت چهارده قرن از نزول آن همچنان جاذبیت خویش را حفظ نموده است.
مسلمانان از صدراسلام همواره برای تفسیر قرآن تلاش کردهاند، این علم در طول زمان دچارتحولاتی شده است و مفسران تفاسیر متعددی نوشتهاند که همسان نبوده و با یکدیگر تفاوتهایی دارند، این تفاوتها غالبا ناشی از اختلاف در روشهای تفسیری آنهاست. گروهی برای پرده برداری از مفهوم آیات قرآن از آیات دیگر استفاده کردهاند، بعضی به روایات مراجعه میکنند و گروهی نیز با استنباط واجتهاد وتخصّص خود به بیان مفاهیم آیات میپردازند وبه این ترتیب روشها وگرایشهای متعددی در تفسیر شکل گرفت.
“جواهرالتفسیر” از تفاسیر فارسی نیمه دوم قرن نهم هجری قمری و یکی از آثارحسین بن علی کاشفی سبزواری(م۹۱۰) محسوب میشود، این تفسیرشامل تفسیر سورههای حمد، بقره، آل عمران وبخشی از سوره نساء(تا آیه ۸۴) میباشد و تا کنون تنها یک جلد از آن که دربرگیرندهی مقدماتی بر تفسیر قرآن وهم چنین تفسیر سورهی حمد است، به طبع رسیده است و بقیهی آن هنوز به صورت خطی باقی مانده است، در این پژوهش نخست دیدگاههای کاشفی دربارهی مسائل علوم قرآنی، مباحثی مانند: وحی و نزول قرآن، فضایل قرآن و جامعیت آن، چگونگی جمع آوری قرآن، اسامی قرآن، تفسیر و تأویل، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و عام و خاص، مورد بحث قرار میگیرد، و پس از آن روشهایی که مفسر برای بیان و تفهیم آیات به کار گرفته، مانند: روش قرآن به قرآن، استفاده از روایات و هم چنین رویکردهای مفسر به مباحث فلسفی، عرفانی، ادبی و استناداتش به شعرهای فارسی و عربی بررسی شده است.
کاشفی یکی از برجسته ترین مفسران زمان خود بوده که تمام توان و قدرت تفسیری خود را در تفسیر سورهی حمد به کار گرفته و با بیانی زیبا وشیوا از شیوههای مختلف برای توضیح آیات قرآن بهره گرفته است.
در فصل دوم به زندگی نامهی مفسر و معرفی جواهرالتفسیر پرداخته میشود.
در فصل سوم مباحث خطبهی آغاز جواهرالتفسیر و دیدگاههای کاشفی دربارهی علوم قرآنی مانند: تعریف وحی، انزال و تنزیل، فضایل قرآن و جامعیت آن، چگونگی جمع آوری قرآن، اسامی قرآن، تفسیر و تأویل، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و عام و خاص، مطرح گشته است.
حسین بن علی کاشفی سبزواری از دانشمندان ایرانی قرن نهم و دهم هجری قمری محسوب میشود، وی در سبزوار متولد شده که تاریخ دقیق و لادتش مشخص نیست، برخی سال ولادت اورا حدود ۸۴۰ دانستهاند.(۱)
دکترذبیح الله صفا در این زمینه مینویسد: «ولادتش در در اواسط نیمهی اول قرن نهم در سبزوار، قصبهی بیهق اتفاق اتفاد … »(صفا، ۱۳۸۳ه.ش، ج ۴، ص ۵۲۳).
در مورد کودکی کاشفی و همچنین خانوادهاش اطلاعات چندانی در دست نیست، وی از واعظان و دانشمندان عصر تیموریان بوده و در دورهای از زندگیاش به دلائلی از جمله کسب علم و معرفت از وطن خود سبزوار به مشهد و پس از آن به هرات سفر کرده و در زمان حکومت سلطان حسین میرزا بایقرا(م۹۱۱ه.ق)، حاکم تیموری مستقر در هرات، در آن شهر ساکن شد و تا پایان عمر در آن جا به سر برد. ملاحسین در هرات با عبدالرّحمان جامی آشنا شده و از دوستان و پس از چندی از خویشاوندان او گشت و به همین دلیل نسبت تسنن به وی داده میشود.(۲)
واعظ کاشفی از دانشمندان پر آوازه و شناخته شدهای است که در سرزمینهای مختلف، از عصر خود تاکنون، مورد توجه دانشمندان و تذکره نویسان شیعه و اهل سنت قرار گرفته و به تبحر و تخصص همه جانبه و جامع، در علوم گوناگون از جمله تفسیر، حدیث، نجوم، ریاضیات، شعر و ادبیات، علوم غریبه و … مشهورگشته است.
برای او آثار و کتاب های فراوانی ذکر شده که در جای خود به آنها اشاره خواهد گشت اما از بین این آثار، کتاب «روضه الشهداء» که در ذکر و یاد اهل بیت(ع) نوشته شده و ظاهراً نام «روضه خوانی» نیز از این کتاب گرفته شده(قمی، ۱۳۸۵ه.ش، ص ۲۲۸)، از شهرت خاصی برخوردار است. وی بیشتر با این کتاب شناخته شده است، هر چند که سایر کتابها و مخصوصاً تفاسیرش اهمیت و جایگاه خود را دارند.
یکی از کارهای مهمی که توسط کاشفی انجام میشد، وعظ و نصیحت مردم بود که در روزهای مشخصی به آن میپرداخت و جمعیت زیادی هم در جلسههای وعظ او شرکت میکردند، از جمله ویژگیهای خطابههای ملاحسین، بیان آیات قرآن و احادیث پیامبر(صلی الله علیه و آله) با آهنگ و صوت زیبا و دلنشین بوده است(ر.ک: خواند میر، ۱۳۶۲ه.ش.، ج۴، ص ، ۳۴۵).
واعظ سبزواری از همان قرن نهم هجری تا به امروز در بین تراجم نویسان و تذکره نویسان به القاب و عناوین متنوع و گوناگونی مشهور گشته که هر یک از این عناوین بیانگر این شخصیت بوده و گویای ارزش و جایگاه علمی وی در جهان اسلام هستند. از دانشمندان هم عصر کاشفی غیاث الدین خواند میر و امیر علیشیر نوائی احوال او را شرح داده اند و در زمانهای بعد افرادی چون: حاجی خلیفه، آقا بزرگ تهرانی و رضا قلی خان هدایت، به معرفی او پرداختهاند.
برخی از این عنوانها که در واقع توصیفگر شخصیت وی هستند عبارتند از: حافظ، خبیر، واعظ، شاعر، متبحر، جامع علوم دینی، کاشف اسرار عرفانی، جَفری، اعدادی، حروفی و …(۳)
حافظ در اصطلاحات حدیثی به شخصی گفته میشودکه: «بر احادیث رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) احاطه داشته باشد و موارد اتفاق و اختلاف آن را بداند و به احوال راویان و طبقات مشایخ حدیث کاملا مطلع باشد»(مدیر شانه چی، ۱۳۸۴ه.ش.، ص۵۳). احتمالاً منظور از استفادهی این وصف برای کاشفی نیز همین معنا باشد.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر