تحقیق بررسی تاریخی و فقهی خمس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی تاریخی و فقهی خمس دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مفاهیم و ادله خمس    ۴
۱-۲- مفاهیم    ۴
۱-۲-۱- معنای لغوی خمس، فیء، انفال و غنیمت    ۴
۱-۲-۲- معنای اصطلاحی خمس    ۴
۱-۲-۳- تفاوت غنیمت، فیء و انفال    ۵
۱-۳- اهمیت خمس    ۶
۱-۴- ادله خمس    ۷
۱-۴-۱- ادله قرآنی    ۷
۱-۴-۲- ادله روایی    ۱۷
۱-۴-۳- دلیل اجماع    ۱۸
فصل دوم:پیشینه تاریخی و فقهی خمس    ۱۹
۲-۱- خمس در عصر پیامبر گرامی اسلام (ص)    ۲۱
۲-۱-۱- منابع خمس    ۲۲
۲-۱-۲- موارد مصرف خمس    ۲۵
۲-۲- خمس در دوران خلفا    ۲۶
۲-۳- خمس در زمان ائمه (ع)    ۲۸
۲-۳-۱- منابع خمس    ۲۸
۲-۳-۲- توزیع خمس    ۳۰
۲-۴- خمس در عصر غیبت    ۳۱
۲-۴-۱- منابع خمس    ۳۲
۲-۴-۱-۱- غنیمت    ۳۶
۲-۴-۱-۲- ارباح مکاسب    ۳۷
۲-۴-۱-۳- زمین انتقال یافته از مسلمان به ذمّی    ۳۸
۲-۴-۱-۴- معدن    ۳۸
۲-۴-۱-۵-مال حلال آمیخته به حرام    ۳۸
۲-۴-۱-۶- کنز    ۳۹
۲-۴-۱-۷- غوص    ۳۹
۲-۵- نتیجه بحث    ۳۹
فهرست منابع    ۴۲

منابع

قرآن کریم

حلی، ابوالقاسم نجم الدین جعفربن الحسن (۱۴۱۷ق)، قواعد الاحکام، چاپ اول، جامعه مدرسین، قم.

حلی، ح (علامه حلی) (بی‌تا)، منتهی المطلب، چاپ وجدانی، قطع رحلی.

حلی، ح (علامه حلی)، تذکره الفقها، مؤسسه‌ی نشر اسلامی، قم، ۱۴۱۴ق.

حلی، حسن بن یوسف (۱۳۷۶)، مختلف الشیعه، مکتبه نینوی الحدیثه، تهران.

ابی‌یوسف، یعقوب بن ابراهیم (۱۳۰۲ق) کتاب الخراج، دارالمعرفه، بیروت.

احمد ادریس (بی‌تا)، عوض الدیه بین العقوبه و التعویض،‌ دارالمکتبه الهلال، بیروت.

احمدی میانجی، دکتر محمد حمیدالله (۱۳۸۸)، مکاتیب الرسول، قم، دارالحدیث.

اردبیلی، ملا احمد (۱۴۱۳ق)، مجمع الفائده و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان، تحقیق مجتبی عراقی و دیگران، ۱۴ جلد، قم، مؤسسه نشر اسلامی.

اصغری، محمد (۱۳۷۰)، قیاس و سیر تکوین آن در اسلام. چا ۲٫ تهران: کیهان

انصاری(شیخ)، مرتضی (۱۴۱۱ق)، المکاسب، یک جلدی، دارالذخایر، قم.

انصاری، مرتضی (۱۴۱۷)، ارشاد الاذهان، چاپ دوم، انتشارات اسلامی (جامعه مدرسیّن)، قم.

بحرانی، یوسف (۱۴۰۵ق)، حدائق الناضره، چاپ دوم، دارالاضواء، بیروت.

پیرنیا، حسین (۱۳۴۸)، مالیه عمومی، مالیات‌ها و بودجه، چاپ پنجم، انتشارات کتابخانه ابن سینا، تهران.

فصل اول: مفاهیم و ادله خمس

۱-۲- مفاهیم

۱-۲-۱- معنای لغوی خمس، فیء، انفال و غنیمت

خمس، در فرهنگ لغت به معنای «یک‌پنجم» و جمع آن «اخماس» است (ابن منظور، ۱۴۰۵ق، ج ۶، ص۱۱۵).

فیء، در لغت به معنای بازگشت است. به هر مالی که از کفار، بدون جنگ به دست می‌آید فیء گفته می‌شود (پیشین، ج ۱، ص۶۱۴).

انفال، جمع نفل است، به معنای غنیمت و هبه، یا جمع نفل است به معنای زیاده که منظور در شرع غنایم جنگی و یا هر مالی است که مالک خاص ندارد (راغب اصفهانی، مفردات قرآن، فضل بن حسن، مجمع‌البیان، ج ۴، ۱۴۱۵). از امام محمد باقر و امام صادق (ع) روایت است: «انفال به هر مالی گفته می‌شود که از دار حرب بدون جنگ به دست آید که اهل آن از آن کوچ کرده‌باشند.» (راوندی، ۱۳۵۶، ص۱۶۵)

غنیمت، به دست آمدن چیزی بدون زحمت است. صاحب مفردات الفاظ قرآن گفته است: دستیابی به منفعت و سود است. سپس درباره هر سود به دست آمده‌ای که در سایه پیروزی بر دشمن و یا کسب کار فراهم گردیده، به کار رفته است (لسان‌العرب و مفردات الفاظ قرآن به نقل از ظهیری، ۱۳۸۸، ص۳۷).

۱-۲-۲- معنای اصطلاحی خمس

خمس به یک پنجم دارایی افراد پس از جدا کردن هزینۀ سال اطلاق می‌گردید که باید در اختیار امام قرار می‌گرفت، تا در موارد مشخص صرف شود. (دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۸۷، ص۴۵)

شهید اول: «خمس حقی در غنائم است که برای بنی‌هاشم بالاصاله به جای زکات ثابت است.» (شهید اول، ۱۴۱۴ق، ج ۱، ۱۴۲۵).

میرزای قمی: «مالی برای بنی‌هاشم است که بالاصاله، به جای زکات ثابت است.» (میرزا ابوالقاسم قمی، غنایم‌الایام، ج ۴، ۱۴۱۷)

صاحب مدارک‌الاحکام: «خمس حق مالی است که برای بنی‌هاشم عوض از زکات ثابت شده می‌باشد و وجوب خمس از کتاب و سنت و اجماع ثابت است.» (موسوی عاملی، ۱۴۱۰ق،  ج ۵، ۱۴۱۰)

صاحب عروۀ‌الوثقی: «خمس یکی از فرائض است که خداوند متعال برای رسول خدا (ص) و ذریه‌اش به جای زکات و برای اکرام آنان واجب کرده است.» (یزدی، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ۱۴۰۹)

مرتضی حائری: «خمس یکی از واجباتی است که خداوند متعال برای حضرت محمد (ص)، ذریه و اهل بیت (ع) آن حضرت که از طرف پدر منسوب به بنی‌هاشم باشند، قرار داده است.» (حائری، ۱۴۱۸ق).

صاحب جواهرالکلام: «خمس حق مالی است که خداوند مالک‌الملک، بالاصاله در مال مخصوصی برای خود و برای احترام به بنی‌هاشم، در عوض زکاتی که در دستان مردم است، بر بندگان خود واجب کرده است.» (نجفی، ۱۹۱۸م، ج ۱۶).

امام خمینی: «خمس آن است که خداوند تعالی، برای حضرت محمد (ص) و ذریه آن حضرت، که خداوند نسل مبارکشان را زیاد کند، عوض از زکات که اوساخ دست مردم است، واجب کرده است.» (خمینی، ۱۴۰۸ق، ج ۱، ۱۴۰۹)

از مجموعه تعریف‌های فقها نکات زیر به دست می‌آید:

الف) خمس یکی از واجبات مسلم و ضروریات دین، مانند نماز و روزه است.

ب) خمس برای بنی‌هاشم حق مالی است که به احترام آنها به جای زکات داده می‌شود.

ج) خمس فقط به فرزندان بنی‌هاشم داده می‌شود.

د) خمس واجبی است که از قرآن، سنت و اجماع ثابت است.

بنابراین، خمس عبارت است از ادای یک‌پنجم بعضی از اموالی که زاید بر مخارج زندگانی باشد، به مستحق خاص آن (خزائی، احکام قرآن، ۱۳۶۱).

خمس پنجمین از عدد است. در مذکرها با (ها) تأنیث آورده می شود و گفته می شود خمسه رجال و در مونث (ها) تانیث نمی گیرد؛ گفته می شود خمس نسوه. ابن سکیت گفته است، پنج روز از ماه را روزه گرفتم و شب به روز غلبه می کند هر گاه ذکر ایام آید خمس بدون (ها) گفته می شود خمس ایام وگرنه می گوید صمت خمسه یوما والخمس: فقهای اهل سنت گرفتن یک پنجم از مال را خمس گوید (زبیدی، تاج العروس من جواهر القاموس ج ۸ ص ۲۶۴) و الخمس اخذت واحدا من خمسه (فراهیدی، ۱۴۱۰ق، ص ۲۴۳).

۱-۲-۳- تفاوت غنیمت، فیء و انفال

غنیمت آن است که مسلمانان در حال جنگ از کفار به دست آورند. فئی آن است که مسلمانان بدون جنگ از کفار به دست آورند (محمد ادریس شافعی، احکام‌القرآن، ج ۱، ۱۴۱۲). برخی گفته‌‌اند که غنیمت از مال منقولات است و فئی اموال غیرمنقول مانند زمین را گویند. برخی دیگر گفته‌اند که غنیمت و فئی در یک معناست (طبری، ۱۴۰۷ق، ج۶، ۱۴۲۲).

الغنم الفوز بالشی، یقال غنمتم غنماً فهو غنائم: (امام فخر رازی ، ۱۴۲۲ق، ج۱۵ و۱۶ ، ص۱۶۴) به دست آوردن چیزی که انسان از آن نفع ببرد.

الغنیمه: فی اللغه و ما یناله الرجل و الجماعه بالسعی « غنیمت در لغت به مالی گفته می شود که فرد یاجماعتی به آن دست پیدا کرده باشند و با سعی و کوشش به دست آورده شده باشد.

والغنم و الغنیمه به معنا: یقال غنم القوم غنماً، «قومی از چیزی نفع برد و به فایده ای دست یافت، چنان که قرطبی به این معنا اعتراف می کند، نقل این واژه از مطلق فایده به« غنیمت» جنگی نیاز به دلیل دارد.

واعلم ان الاتفاق حاصل علی ان المراد بقوله تعالی ((غنمتم من شیء)) مال الکفار اذا ظفر به المسلمون علی وجه الغلبه و لاتقتضی اللغه هذا التخصیص علی ما بیناه لکن عرف الشرع قید اللفظ بهذه النوع. (انصاری، بی‌تا، ج۸ ص۵) بدان وآگاه باش که اتفاق علما بر این که مراد خدای سبحان، از (( غنمتم من شی))، مال کافرانی است که مسلمانان از راه جهاد و زور به دست آورده اند،در لغت غنیمت اختصاصی به غنایم ندارد. بلکه عرف شرع این معنای عام را بر یکی از مصادیقش مقید کرده است.

۱-۳- اهمیت خمس

خمس یکی از فرائض اسلامی است. قرآن مجید در بیان اهمیت آن، ایمان را با آن پیوند داده است. روایات بسیاری در مورد اهمیت پرداخت خمس در منابع حدیثی آمده است که برخی از آنها را در اینجا می‌آوریم:

عمران موسی می‌گوید: «آیه خمس را بر امام موسی‌بن جعفر (ع) خواندم. آن حضرت فرمود: هر آنچه از آن خداست، به پیامبر (ص) می‌رسد و هر آنچه از آن پیامبر گردد، به ما (اهل بیت) خواهد رسید. سپس فرمود: خداوند ارزاق مؤمنان را به پنج قسمت به آنان ارزانی داشته است، تا یکی را در راه خدا انفاق کنند و چهار قسمت دیگر را به حلال بخورند. این دستورها سخت و دشوار است و کسانی به آنها عمل می‌کنند و سختی‌ها را تحمل دارند که خداوند آنان را در راه ایمان امتحان کرده است.» (حر عاملی، ۱۳۶۷، ج ۶، ص ۴۸۵)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.