تحقیق بررسی شخصیت علمی و فرهنگی زراره بن اعین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی شخصیت علمی و فرهنگی زراره بن اعین  دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول- معرفی آل اَعیَن    ۴
خاندانهای شیعی در کوفه    ۴
اجمالی از زندگی جد زراره    ۵
زندگی پدر زراره    ۵
فصل دوم- زراره بن اَعیَن    ۱۰
زراره، درخشانترین چهرهی خاندان اعین    ۱۰
نوجوانی و جوانی زراره    ۱۱
سرآغاز پیوند زراره با مکتب اهل بیت(علیهم ‌السلام )    ۱۲
فرزندان زراره    ۱۵
فصل سوم- شخصیت علمی و فرهنگی زراره    ۱۶
سیماى زراره در آئینه روایات    ۱۶
اساتید زراره    ۲۱
شیوه‏هاى فراگیرى زراره:    ۲۲
شیوه زراره در ضبط احادیث    ۲۴
احادیث نقل شده از زراره    ۲۴
آثار باقیمانده از زراره    ۲۶
توان علمى زراره در مناظره‏ها و مباحثه‏ها‌:    ۲۷
راویان حدیث زراره‌:    ۳۰
اسامی راویان حدیث زراره‌:    ۳۰
فهرست منابع‌:    ۳۲

منابع‌:

قرآن کریم

پژوهشی درباره‌ زراره و خاندن اعین – عباسعلی صدیقی نسب – نشریه مشکاه – زمستان ۱۳۷۳ – ش ۴۵٫

تاریخ آل زراره – السید محمد علی الموحد الابطحی –  نشر ربانی – ۱۳۹۹‌هـ.

تاریخ الکوفه- سید حسین البرقی النجفی- نشر بیروت، لبنان، دارالاضوء، چاپ چهارم، ۱۴۰۷هـ.

أصول الکافی- ترجمه سید جواد مصطفوى – نشر کتاب فروشى علمیه اسلامیه- ۱۳۶۹ش.

اصول کافی – ثقه الاسلام کلینی- نشر دارالکتب الاسلامیه- تهران- ۱۳۶۵‌ش‌.

اختصاص شیخ مفید – نشرکنگره شیخ مفید- چاپ اول – ۱۴۱۳هـ‌.

اختیار معرفه الرجال، محمدباقرالحسینی، تصحیح السید مهدی الرجائی، قم –   نشر مؤسسه آل   بیت.۱۴۰۴‌هـ.

رجال طوسی- محمد بن الحسن بن علی الطوسی‌‌، محقق جو اد القیومی اصفهانی- نشر مؤسسه النشر الاسلامی- چاپ اول-  ۱۴۱۵هـ‌.

رجال کشی- محمدبن عمر بن عبد العزیز کشی – نشر سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی – ۱۳۸۲ ش‌.

رجال نجاشی- ابوالعباس احمد بن علی نجاشی- محقق محمدجواد نائینیشرن بیروت، دارالاوضواء- ۱۴۰۸هـ‌.

رسائل ومقالات – حضرت آیت الله سبحانی – نشر مؤسسه الامام الصادق (ع)- ۱۴۲۸هـ‌.

رساله ابی غالب الزراری – تحقیق سید محمد رضا حسینی- نشر مرکز البحوث والتحقیقات الاسلامیه – ۱۴۱۱‌هـ.

الاستبصار – ابوجعفر محمد بن الحسین الطوسی- تحقیق و تصحیح، السید حسن الموسوی الخراسان – نشردارالحدیث -۱۳۸۰‌ش‌.

اصحاب اجماع- ناصر باقرى بیدهندى – علوم‌حدیث ـ شماره ۶ ص ۵۵‌‌، زمستان۱۳۷۶‌ش‌.

الاعلام- خیر الدین زرکلی- نشر دارالعلم، للملایین، بیروت، لبنان-۱۹۹۲م‌.

 فصل اول- معرفی آل اَعیَن

خاندان­های شیعی در کوفه

یکی از مطالبی که درتاریخ حدیث شیعه قابل توجه است‌‌، وجود خاندان­هایی است که در کار نشر حدیث و علوم دینی سهیم بوده­اند، هر چند این خاندان­ها اختصاص به شهر کوفه ندارند. ولی این شهر در مقایسه با سایر شهرها، خاندان­های بیشتری را در خود پرورانده است‌. مطالعه­ی سرگذشت بعضی از این خاندان­ها نشان می­دهد که چگونه علم و دانش در میان آنان به­صورت موروثی شکل گرفته و همه­ی اعضای خانواده در نشر علوم اهل بیت(علیهم السلام)مؤثر بودند. در کوفه خاندان­های متعددی به­عنوان خاندان­های علمی محسوب می­شدند. در واقع باید این­طور گفت که شهر کوفه، محل یادگیری علوم    اهل بیت(علیهم السلام) به شمار می­رفت.

سید بحرالعلوم در فوائدالرّجالیه و سید حسین برقی نجفی در تاریخ الکوفه‌‌، بخشی از کتابشان را به معرّفی این خاندانها اختصاص داده و از آنها یاد کرده‌اند. [۱]

آن­چه قابل توجه و بررسی است نحوه­ی شکل­گیری این خاندان­های علمی و فرهنگی است.چنین   می توان گفت که از یک­ سو استعدادهای موروثی باعث می­شدتا فرزندان یک خانواده­ی علمی و فقهی به فراگیری دانش اشتیاق ورزند و در جهت آن رشد و بالندگی پیدا کنند‌.از سوی دیگر محیط علمی و فرهنگی و ارزش­های مطرح در چنین خاندان­هایی، خود زمینه­ی روی­آوری اعضای آن خاندان را به کسب دانش، هموارتر می­ساخته است.

خاندن­هایی که نویسنده­ی «تاریخ الکوفه» نامشان را ثبت کرده افتخار این را داشتند که بهره­ای از علوم «صادق آل­محمد(ص)» را داشتند.[۲]

تحقیق و بررسی درباره­ی هر یک از خاندان­های نام برده با ارزش و ثمربخش است. ولی از آن­جائی که فرصت چنین بررسی در این رساله وجود ندارد، به معرفی، معروف­ترین و بزرگ­ترین آنان،یعنی«آل اعین» می­پردازیم. زیرا که در این خاندان، ویژگی­ها و امتیازهای خاصی وجود دارد.درواقع بررسی ما درباره­ی خاندان اعین، مقدمه­ای است برای بررسی شخصیت واندیشه‌های کلامی جناب زراره بن اعین. زیرا که زراره یکی از درخشان­ترین و بارزترین چهره­های روایی شیعه، از این خاندان می‌باشد‌.

 اجمالی از زندگی جد زراره

چنان که منابع رجالی یادآور شده‌‌اند، سُنْسُنْ ـ پدر اَعْین ـ نخست از افراد قبیله غسّان بود.[۳] و در اوایل پیدایش و ظهور اسلام به سرزمین روم، روی آورد. [۴] در آن­جا به آئین مسیحیان درآمد و به جمع راهبان پیوست.[۵] درنقلی دیگرآمده است‌‌، اعین ازاهالی فارس بود وقصد زیارت امیرالمؤمنین حضرت علی(علیه السلام)را کرد تا بدست حضرت اسلام آورد.ولی گروهی از بنی شیبان مانع او شدند و تا از او پیمان ولا نگرفتند او را رها نساختند.. [۶]

زندگی پدر زراره

اطلاعاتی که درباره شخص اَعْین[۷] دراختیار داریم، این است که اوبرده­ی فرزندان عبدالله  بن عمروالسمین بن اسعد بن همام بن مرّه بن شیبان بوده است‌. [۸]

در این میان حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که مدارک رجالی آن را ذکر ننموده‌اند و آن این است که چه عوامل و حوادثی به جدایی اَعْین از پدرش ـ سُنْسُنْ ـ منتهی شده و طی چه رخدادهایی اَعْین به اسارت و بردگی درآمده است؟ توّجه به تاریخ اسلام در آن دوره و درگیریهای مداوم رومیان و مسلمانان بویژه در نیمه اوّل قرن اوّل، این احتمال را تقویت می‌کند که ‹‹ اَعْین›› در یکی از همین جنگها در کنار سپاهیان رومی حضور داشته و طی شکستهای رومیان به اسارت مسلمانان درآمده است. چرا که مسلمانان در کمتر از یک چهارم قرن توانستند بسیاری از سرزمینهای روم را فتح کنند و تا حمص و حلب پیش روند و در سال ۲۵ ﻫ شهر حلب را به تصرّف درآورند.[۹]

سخن ابوغالب زراری که می‌گوید‌: غلامی رومی بود که بنی شیبان او را در شهر حلب خریداری کردند،[۱۰] شاهدمناسبی براین مطلب است.

اَعْین با وجود اسارت و بردگی، بکلّی از دیدار پدر محروم نبود زیرا پدرش ـ سُنْسُنْ ـ گاه با دریافت مجوّز از دولت اسلامی به سرزمین اسلام سفر می‌کرد و به دیدار فرزندش اَعْین نایل می‌آمد.[۱۱]

زندگی اَعْیَن به دو بخش عمده تقسیم می‌شود، نخست، مرحله‌ای که برده بنی‌شیبان بوده و سپس دوره‌ای که به آزادی دست یافت. در دوره بردگی هر چند تحت تکفّل بنی شیبان قرار داشته و برای تأمین مخارج خویش نیاز به حرفه‌ای معین نداشته است ولی بردگان در صورتی که توان و لیاقتی داشتند آن را به کار می‌گرفتند و با کار خویش به اربابانشان خدمت می‌کردند و چه بسا پس از آزادی همان حرفه و کار را منبع درآمد خویش قرار می‌دادند.

آنچه درباره حرفه اَعْیَن و فعّالیت اجتماعی او گفته‌اند این است که وی تعلیم قرآن می‌داده است.[۱۲] ولی این که آیا کار تعلیم قرآن در آن عصر و محیط حرفه‌ای ویژه شناخته می‌شده است و آن را پاداشی می‌داده‌اند یا نه، چندان معلوم نیست.

اشتغال اَعْیَن به تعلیم قرآن اگر از حرفه وی پرده بر ندارد‌‌، دست کم این موضوع را می‌رساند که اَعْیَن استعدادی سرشار داشته است. زیرا او اسیری رومی بود که در جوانی به اسارت مسلمانان در آمده و با قرآن و زبان عربی آشنایی یافته و به درجه معلّمی رسیده است.

روی‌آوری « اَعْیَن» به قرآن و پدرش « سُنْسُنْ» به رهبانیت حکایت از وجود نوعی تمایلات معنوی و عرفانی در این خاندان دارد.

علی‌رغم بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی بیشتر کسانی که نظام سیاسی جوامع اسلامی را در اختیار داشتند، اسلام آنقدر بالنده و پاینده بود که می‌توانست تعالیم ناب خود را در روح نسلها نفوذ دهد و آنان را تحت تأثیر روح عطوفت و علم خواهی درآورد.

اَعْیَن، با آن که برده‌ای زرخرید بود، امّا بنی‌شیبان با مشاهده استعداد علمی او، وی را تحت تعلیم و تربیت قرار دادند و زمینه رشد علمی او را فراهم آوردند. اَعْیَن به زودی اثبات کرد که لیاقت علم آموزی را دارد و استعداد خود را در فراگیری قرآن و ادبیات آشکار ساخت. [۱۳]

بنی شیبان در پرتو روح علم دوستی و علاقه به مکتب اسلام، پس از رشد علمی اَعْین او را آزاد کردند تا راه رشد علمی و معنوی او را هموار سازند.

پس از آزادی اَعْین، بنی‌شیبان به او پیشنهاد کردند که به نسب آنان درآید ولی اَعْین نپذیرفت و درخواست کرد که بر پیمان ولاء باقی بماند.[۱۴] و بنی‌شیبان این پیشنهاد را پذیرفتند.

از این روست که هرجا در کتب رجال، نامی از خاندان اَعْین به میان آمده، کلمه ‹‹ مولی بنی‌شیبان›› را به آن افزوده‌اند. این نکته حکایت از وجود پیمان ولاء میان خاندان اَعْین و بنی‌شیبان دارد.

از دقت و تأمّل در پیشنهاد بنی‌شیبان به اَعْین این نکته روشن می‌شود که اَعْین هر چند در آغاز برده‌ای رومی شناخته می‌شد ولی از اخلاق و کمالهایی برخوردار بود و اصالتی داشت که اربابان گذشته او حاضر بودند وی را یکی از اعضای خاندان خود به حساب آورند، و گذشته بردگی او را برای خود عیب و عار نشمارند. این نکته زمانی روشن‌تر می‌شود که توّجه کنیم تعصّب قبیله‌ای و نژاد‌پرستی از آشکارترین و رایج ترین اخلاق عرب قبل از اسلام به شمار می‌آمد، که اسلام با شدّت هر چه تمامتر با این اخلاق نادرست مبارزه کرد.

هرچند در روزگار پس از پیامبر(ص) نژادپرستی عربی دوباره دامن زده شد و تبعیضها نمایان گردید چنان که منابع تاریخی، کشته شدن خلیفه دوّم را معلول اعمال برخی از تبعیضها علیه غیرعربها در جامعه آن روز دانسته‌اند. [۱۵]

این تبعیضها در عصر معاویه به اوج خود رسید و همواره از سوی زورمندان بی‌تعهّد و ناصالح جامعه تقویت شد. امّا پیشنهاد بنی‌شیبان به پیوستن اَعْین ـ برده آزاد شده ـ به خاندان خویش نشان داد که اوّلاً تا چه حد اَعْین نزد آنان لایق و شایسته بوده است و ثانیاً باورهای اسلامی علی‌رغم خلافکاریها و کجرویهای حاکمان سیاسی جامعه، همچنان در روح و جان بخشهای وسیعی از مردم و نسلها حضور داشت و راه تعالی جامعه را تا قرنها هموار نمود.

چنان که دانسته شد اَعْین به حکم استعداد ذاتی خویش به رشته دانش و کسب علوم زمان خود و سپس تعلیم آن به دیگران گرایش یافت و در پی آن فرزندانش نیز راه او را ادامه دادند و به تعلیم و تعلّم اشتیاق نشان دادند. ارتباط علمی این خانواده با قشرهای مختلف جامعه و دانشمندان و دانش‌پژوهان، خواه ناخواه ایشان را از جریانهای مختلف فکری و عقیدتی مطلّع می‌ساخت و با کرسیهای درسی آن عصر آشنا می‌کرد.

در این ارتباطات علمی بود که آنان با برخی شاگردان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) آشنایی می‌یافتند و یا با بعضی از شیعیان مواجه می‌شدند و حسّ علم‌جویی و حقیقت‌خواهی ایشان را به سوی ائمه(علیهم ‌السلام) رهنمون می‌شد.

خاندان اَعْین به حکم جریان عمومی محیط خویش نخست بر مذهب عامّه بودندو از طریق کسانی چون ابوخالد کابلی، صالح بن میثم با مکتب اهل بیت(علیهم السلام) آشنا شدند.

از برخی نقلها استفاده می‌شود که ‹‹ ام‌الاسود›› دختر اَعْین نخستین کسی بود که از خاندان اَعْین به ولایت اهل بیت تمسّک جست و در شمار شیعیان درآمد و عامل راهیابی وی به این امر، ابوخالد کابلی بود. [۱۶]

در برخی دیگر از نقلها یاد شده است که عبدالملک بن اَعْین، نخستین کسی است که از میان خاندان خویش به وسیله صالح بن میثم با مذهب اهل بیت(علیهم السلام) آشنا شد و به جمع شیعیان پیوست و پس از آن، حمران از طریق ابوخالد کابلی راه به مکتب اهل بیت برد و امامت معصومین(علیهم السلام)را پذیرفت. [۱۷]

[۱] – رجال بحرالعلوم ج ۱ص۲۰۳-۲۹۰- تاریخ الکوفه، ص ۴۱۱ الی ۴۲۰ .

[۲] –  تاریخ الکوفه، ص ۴۲۴٫

[۳]– رجال بحرالعلوم ج۱ص۲۰۳٫

[۴]– همان، ج۱ص۲۰۳٫

[۵]– فهرست ابن ندیم ۳۰۸ .

[۶] – تتمه رساله ابوغالب، ابن غضائری ص ۱۰۱٫

[۷] – (أعین) بروزن احمر، الواسع العین(گشاده چشم). و در طول تاریخ،  این عنوان در فرزندان و نوادگان او باقی ماند. – اعیان الشیعه ج ۷ ص۴۶٫

[۸]–  فهرست ابن ندیم ص ۳۰۸  –  اعیان الشیعه ج ۳ ص ۴۶۸  .

[۹] – پژوهشی درباره زراره وخاندان اعین، نشریه مشکوه شماره ۴۵

[۱۰] – رجال بحرالعلوم ج ۱ص۲۳۰٫

[۱۱]– همان .

[۱۲] – فهرست شیخ طوسی ، ص ۷۴ – فهرست ابن‌ندیم ص ۳۰۸- معجم‌الرجال خوئی ج ۷ ص۲۱۹٫

[۱۳]– رجال بحرالعلوم ج ۱ص۲۳۰٫

[۱۴]– فهرست شیخ طوسی ص ۷۴- فهرست ابن ندیم ص۳۰۸- رجال بحرالعلوم ج ۱ص۲۳۰- معجم‌الرجال خوئی ج ۷ ص۲۱۹٫

[۱۵]– الامام علی(ع) ج ۲ ص ۷۸- ۷۹ .

[۱۶]– رجال بحرالعلوم ج ۱ص۲۳۰ .

[۱۷]– همان، ج ۱ص۲۳۱ .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.