تحقیق بررسی فرایند پالایش جهان در اساطیر ایرانی و بین النهرینی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی فرایند پالایش جهان در اساطیر ایرانی و بین النهرینی دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه    ۴
مقدمه    ۴
فصل دوم:تحقیقات انجام شده    ۷
۲-۱ منابع فارسی    ۸
۲-۲ منابع غیر فارسی    ۱۱
فصل سوم:تجزیه و تحلیل    ۱۳
۳-۱ بررسی فرایند پالایش جهان در اساطیر ایرانی    ۱۳
۳-۱-۱ ترجمه ی متن باستانی (وندیداد۲)فرایند پالایش در اساطیر ایرانی    ۱۳
۳-۱-۲ فرد نجات دهنده ی نسل بشر در اساطیر ایرانی (جمشید)    ۱۷
۳-۱-۳ عامل به وجود آورنده ی  فرایند پالایش در اساطیر ایرانی    ۲۷
۳-۱-۴ علت وقوع فرایند پالایش در اساطیر ایرانی    ۲۹
۳-۱-۵ ابزار نجات نسل بشر در اساطیر ایرانی    ۳۰
۳-۱-۶ زمان وقوع فرایند پالایش در اساطیر ایرانی    ۳۳
۳-۱-۷ جغرافیای اسطوره ای فرایند پالایش در اساطیر ایرانی    ۳۶
۳-۱-۸ سرانجام فرایند پالایش در اساطیر ایرانی    ۳۶
۳-۲ بررسی فرایند پالایش جهان در اساطیر بین النهرینی    ۴۰
۳-۲-۱ ترجمه ی متن باستانی فرایند پالایش در اساطیر بین النهرین (روایت توفان از حماسه ی گیل گمش)    ۴۱
۳-۲-۲ فرد نجات دهنده ی نسل بشر در اساطیر بین النهرینی    ۴۸
۳-۲-۳ عامل به وجود آورنده ی  فرایند پالایش در اساطیر بین النهرینی    ۵۰
۳-۲-۴ علت وقوع فرایند پالایش در اساطیر بین النهرینی    ۵۱
۳-۲-۵ ابزار نجات نسل بشر در اساطیر بین النهرینی    ۵۳
۳-۲-۶ زمان وقوع فرایند پالایش در اساطیر بین النهرینی    ۵۴
۳-۲-۷ جغرافیای اسطوره ای فرایند پالایش در اساطیر بین النهرینی    ۵۶
۳-۲-۸ سرانجام فرایند پالایش در اساطیر بین النهرینی    ۵۶
نتیجه گیری    ۵۹
فهرست منابع    ۶۳

منابع

هینلز ، جان (۱۳۸۶) . شناخت اساطیر ایران . ترجمه ژاله آموزگار- احمد تفضلی . چاپ یازدهم . تهران : چشمه .

شایگان ، داریوش (۱۳۷۵) . ادیان و مکتبهای فلسفی هند . ج ۱ . چاپ چهارم . تهران: امیرکبیر .

عفیفی، رحیم (۱۳۸۳) . اساطیر و فرهنگ ایران در نوشته های پهلوی . چاپ دوم . تهران : توس .

کاوندیش، ریچارد (۱۳۸۷) . اسطوره شناسی، دایره المعارف مصور اساطیر و ادیان مشهور جهان . ترجمه رقیه بهزادی . چاپ اول . تهران : علم .

شالیان ، ژرار (۱۳۸۵) . گنجینه حماسه های جهان . ترجمه علی اصغر سعیدی . چاپ دوم . تهران : چشمه .

وارنر ، رکس (۱۳۸۷) . دانشنامه اساطیر جهان . ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور . چاپ سوم . تهران : اسطوره .

وکیلی ، شروین (۱۳۸۹) . اسطوره شناسی پهلوانان ایرانی . چاپ اول . تهران : پازینه .

همیلتون ، ادیت (۱۳۷۶) . سیری در اساطیر یونان و روم . ترجمه عبد الحسین شریفیان . چاپ اول . تهران : اساطیر .

کرباسیان ، ملیحه (۱۳۸۴) . فرهنگ الفبایی- موضوعی اساطیر ایران باستان . چاپ اول . تهران : اختران .

کریستین سن ، آرتور (۱۳۸۶) . نمونه های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه ای ایرانیان . ترجمه ژاله آموزگار- احمد تفضلی . چاپ سوم . تهران : چشمه .

ایونس ، ورونیکا ( ۱۳۸۱) . اساطیر هند . ترجمه باجلان فرخی . چاپ دوم . تهران : اساطیر .

بهار ، مهرداد (۱۳۸۷) . پژوهشی در اساطیر ایران . چاپ هفتم . تهران : آگاه .

————- (۱۳۸۵) . بندهشن . چاپ سوم . تهران : توس .

بیرلین ، ج . ف . (۱۳۸۹) . اسطوره های موازی . ترجمه عباس مخبر. چاپ دوم . تهران : مرکز .

Kramer , S.N. (1961) . Sumerian Mythology . University of Pensylvania Press . Philadelphia .

Leeming , D. (2004) . Jealous Gods and Chosen People . Oxford University Press , Inc .

Malandra , W. (1983) . An Introduction to Ancient Iranian Religion . Minnesota : University of Minnesota Press .

Philip , N. (2004) . Eyewitness Mythology . Dorling Kindersley , London , Penguin Group .

فصل اول:

مقدمه

از آن جایی که موضوع مطرح شده ، جنبه ای اسطوره ای دارد، توضیح مختصری در مورد واژه ی اسطوره و اسطوره شناسی در این بخش ضروری می نماید.

ای برادر قصه چون پیمانه ای است

معنی اندر وی مثال دانه ای است

دانه ی معنی بگیرد مرد عقل

ننگرد پیمانه را گر گشت نقل(مولوی)

اسطوره ها آیینه هایی هستند که تصویرهایی را از ورای هزاره ها به نمایش می گذارند و آن جا که تاریخ و باستان شناسی راه به جایی نمی برند، اسطوره ها به کمک می آیند و فرهنگ بشر را از دوره ی باستان به زمان معاصر می آورند و اندیشه های بلند و منطق گسترده ی انسان هایی ناشناخته، اما صاحب اندیشه را در اختیار ما قرار می دهند  (هینلز ، ۱۳۸۶: ۹ ) .

در دنیای باستان، خدایان به ندرت موجوداتی فرا طبیعی و غیر ملموس و یا با موجودیت فرا طبیعی کاملاً جداگانه تلقی می شوند. مردم دنیای باستان بر این باور بودند که خدایان، انسان ها و طبیعت پیوندی ناگسستنی دارند و از قوانین یکسانی پیروی می کنند. بدین گونه است که در ابتدا میان دنیای خدایان و دنیای انسان ها، هیچ گونه جدایی از حیث هستی شناسی وجود نداشت. نفس وجودی خدایان باستانی از یک رودخانه، یک دریا، یک توفان و یا عواطف و احساسات بشری مانند عشق و خشم فراتر نبود. به گونه ای می توان چنین تلقی کرد که اسطوره به انسان ها کمک می کرد تا موقعیت خود را در جهان هستی بیابند. در دنیای امروزی واژه ی اسطوره اغلب برای توصیف و بیان موضوعی که واقعیت بیرونی ندارد به کار برده می شود اما در دنیای پیشا مدرن اسطوره رویدادی بود که به تعبیری زمانی اتفاق افتاده بود و همواره نیز تکرار می شد. اسطوره صورتی هنری است که به فراسوی تاریخ و آن چه در وجود بشر بی زمان است اشاره می کند. اسطوره شناسی واقعیت های عینی را بیان نمی کند اما در عین حال باورهای بشری را مدنظر دارد و به گونه ای باور ساز است (آرمسترانگ، ۱۳۹۰: ۴).

واژه ی اسطوره، “myth”، برگرفته از واژه ی یونانی “mythos”، به معنی واژه یا داستان است. گاهی اوقات این واژه برای بیان موضوعی که بنا بر باور مردم نادرست و غیر واقعی است به کار می رود، اما اسطوره شناسی مجموعه ای از غیر واقعیات و دروغ ها نیست، بلکه مجموعه ای از واقعیت ها است.

اسطوره شناسی عقاید و باورهای مذهبی را در چهارچوب داستان بیان می کند، در حالی که جوهر و ماهیت عقاید و باورهای دینی به طور معمول واضح است، اسطوره شناسی می تواند بسیار پیچیده باشد. بدین دلیل که اسطوره ها، داستان هایی هستند که بیشتر به کاوش و جستجو می پردازند تا به توجیه و توضیح، اساطیر نمایانگر جستجوی ذهن بشر برای برقراری تعادل میان نیروهای آفرینش و ویرانی و مرگ و زندگی هستند (فیلیپ ، ۲۰۰۴ : ۹).

اسطوره همچنین ناشی از ندانستن علل واقعی رویدادها توسط بشر است. به سختی می توان گفت که هر اسطوره به چه زمانی و مکانی تعلق دارد، زیرا اسطوره ها در طی زمان دچار تغییر و تحول می شوند و با هم می آمیزند و اساطیری جدید را شکل می دهند. همان طور که بیان شد اسطوره ها زمان خاصی را نشان نمی دهند اما ممکن است بتوان شباهت هایی را میان بعضی از اساطیر و دوران های خاصی پیدا کرد (آموزگار، ۱۳۸۶: ۵).

در اساطیر اقوام مختلف خدایان به گونه ای ملموس و تا حدی بی پرده با انسان ها در ارتباط بوده اند. این ارتباط در جاهایی به مرتبه ای می رسد که انسان ها همکاران و مشاوران خدایان می شوند و به نوعی آن ها را یاری می دهند.

در ارتباط با مفهوم پالایش و تصفیه ی جهان، نیز بازتاب این رابطه را می توان به وضوح دید. حال آن که گاه خدایان از انسان ها دلخوش و خرسند نیستند و تصمیم به نابودی نوع بشر می گیرند. دلایل این تصمیم خدایان در اسطوره های تمدن های گوناگون متفاوت است.

در این فرایند پالایش به طور معمول خدایان از همان رابطه ی بی پرده با انسان آفریده ی خویش استفاده کرده و از طریق انسانی که یار آن ها بوده، بدین معنی که دستورهای آن ها را بی چون و چرا پذیرفته و اطاعت کرده و بندگی آن ها را به خوبی به جا آورده، نسل بشر و سایر موجودات را حفظ می کنند و با آگاه کردن و راهنمایی کردن او برای فراهم کردن وسیله ای یا انجام کاری برای نجات انسان ها، از او می خواهند این مسئولیت مهم را بپذیرد. همان طور که ذکر شد محصول فرآیند پالایش، نه تنها نجات نسل بشر، بلکه نجات موجودات دیگر نیز، آن هم بهترین و پاک ترین نمونه ها از هر نوع را شامل می شود که این موضوع دلالت بر پالایش و نوسازی در تمام سطوح هستی را دارد (معظمی، ۲۰۰۲: ۵۵).

علت این پالودگی و تطهیر هر چه که باشد، نتیجه اش کمال و بازگشت هستی به زمان نخستین و پاک و عاری از آمیختگی است که در لحظه ی آفرینش نخستین وجود داشته و این خود نوعی پالایش و پاکیزگی آیینی است. همان گونه که عنوان شد این پالایش فعلیت یافتن دوباره ی آفرینش جهان است. می توان گفت که به نحوی زمان؛ هستی، انسان و حتی کائنات را کهنه و دچار استمرار کرده است و با این پالودگی می توان از آن کهنگی و استمرار رهایی یافت و آن لحظه ی ناب اساطیری که در فضای آن، جهان، هستی را آغاز کرده بود دریافت و درک کرد (الیاده، ۱۳۸۷: ۷۰).

فصل دوم:تحقیقات انجام شده

 ۲-۱ منابع فارسی

شایان ذکر است از میان متون اوستایی، فرگرد دوم وندیداد، بندهای ۱-۴۳ و نیز زامیاد یشت (کیان یشت)، بندهای ۳۰-۴۴، داستان جم، شخصیتی که پالایش جهان در اساطیر ایرانی در زمان او رخ داده است ، را بیان کرده اند و از “ورجمکرد” و نحوه ی ساختن آن نیز اطلاعاتی ارائه می دهند.

از متون پهلوی نیز که به زندگی جم و زمستان ملکوسان و پالایش جهان اشاره کرده اند می توان به بند هش، مینوی خرد، دینکرد هفتم، روایت پهلوی و دادستان دینیگ اشاره کرد.

میرفخرایی (۱۳۶۷) که برخی متون پهلوی را مورد بررسی قرار داده و ترجمه کرده است به پالایش جهان و ورجمکرد اشاراتی داشته است.

اوشیدری (۱۳۷۱) واژه ها و شخصیت های اسطوره ای را به طور جداگانه مورد بحث و بررسی قرار داده است و از جمله عامل فرایند پالایش را در اساطیر ایرانی یعنی دیوملکوس را معرفی کرده است و نام او را ریشه یابی کرده و توضیحاتی در مورد این موجود اهریمنی بیان کرده است.

رضی (۱۳۷۶) متن فرگرد دوم وندیداد را آوانویسی و ترجمه کرده است و به تجزیه و تحلیل واژه ها به صورت جداگانه پرداخته است و توضیحاتی نیز در مورد بعضی از واژه های خاص آورده است که این توضیحات در بخش مربوط به پالایش جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.