تحقیق بررسی فقهی انواع حدود از دیدگاه مذاهب خمسه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی فقهی انواع حدود از دیدگاه مذاهب خمسه دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
فصل اول:مفاهیم    ۶
۱-۱٫معنای لغوی و اصطلاحی «حد»    ۶
۱-۲٫ اقسام حد    ۷
۱-۳٫مذاهب اربعه    ۷
۱-۴٫شیعه امامیه    ۲۰
فصل دوم:بررسی فقهی انواع حدود    ۲۶
۲-۱٫زنا    ۲۶
۲-۱-۱٫حد قتل    ۲۶
۲-۱-۲٫حد جلد    ۲۶
۲-۱-۳٫حد رجم    ۲۷
۲-۱-۴٫سایر حدود زنا    ۲۸
۲-۱-۵٫نظرات فقیهان عامه    ۲۹
۲-۲٫حد لواط    ۲۹
۲-۲-۱٫لواط در قرآن    ۲۹
۲-۲-۲٫لواط در احادیث    ۳۰
۲-۲-۳٫حکم لواط در مذهب شیعه    ۳۱
۲-۲-۴٫راه های اثبات لواط    ۳۱
۲-۲-۵٫حد لواط کننده و لواط دهنده در مذهب شیعه    ۳۲
۲-۲-۶٫حد واسطۀ لواط    ۳۵
۲-۲-۷٫آراء فقهای اهل سنت در مورد حکم لواط    ۳۵
۲-۲-۸٫دیدگاه فقهای اهل سنت    ۳۶
۲-۳٫حد مساحقه    ۳۹
۲-۳-۱٫تعریف سحق و مساحقه    ۳۹
۲-۳-۲٫معنای اصطلاحی سحق    ۳۹
۲-۳-۳٫مساحقه از دیدگاه فقه اسلامی    ۴۰
۲-۴٫حد قذف    ۴۰
۲-۴-۱٫قذف در لغت    ۴۰
۲-۴-۲٫قذف در اصطلاح    ۴۱
۲-۴-۳٫مقایسه ی قذف و توهین    ۴۱
۲-۴-۴٫حد  قذف در اسلام    ۴۱
۲-۴-۵٫هدف اسلام از تعیین حد برای قذف    ۴۳
۲-۴-۶٫نظر قرآن در مورد قذف    ۴۳
۲-۴-۷٫شرایط تحقق قذف    ۴۹
۲-۴-۸٫ شرط اجرای حد قذف :    ۴۹
۲-۴-۸-۱٫درخواست مقذوف    ۴۹
۲-۸-۴-۲٫«هرگاه فرد بالغ و عاقل شخص نابالغ یا غیر مسلمان را قذف کند».    ۵۰
۲-۴-۸-۳٫«ماده ۱۴۵«هر دشنامی که باعث اذیت شنونده شود» موجب تعزیر است    ۵۱
۲-۵٫حد شرب خمر    ۵۲
۲-۵-۱٫تعریف مسکر    ۵۲
۲-۵-۲٫خمر    ۵۳
۲-۵-۳٫باعث و موجب حد مسکر    ۵۶
۲-۵-۴٫شرایط حد مسکر    ۵۸
۲-۵-۵٫ استثناء در اعمال حد    ۵۹
۲-۵-۶٫مقدار حد    ۵۹
۲-۵-۷٫راه اثبات جرم    ۶۰
۲-۶٫حد سرقت    ۶۱
۲-۶-۱٫تعریف سرقت    ۶۲
۲-۶-۲٫انواع سرقت    ۶۲
۲-۶-۲-۱٫سرقت حدی    ۶۳
۲-۶-۲-۲٫سرقت مسلحانه و راهزنی    ۶۳
۲-۶-۲-۳٫مقایسه سرقت‌های حدی با سرقت‌های مسلحانه و راهزنی    ۶۴
۲-۶-۳٫مجازات سرقت    ۶۶
۲-۶-۳-۱٫حد سرقت در اسلام    ۶۶
۲-۶-۳-۲٫مجازات سارق مسلح و قطاع‌الطریق    ۶۶
۲-۷٫حد محاربه    ۶۶
۲-۷-۱٫تعریف محاربه    ۶۶
۲-۷-۲٫تعریف مفسد فی الارض    ۷۴
۲-۷-۳٫ تعریف و شرایط محار ب وافساد فی الارض    ۷۵
منابع و مآخذ    ۷۸

منابع

– قرآن کریم.

– نهج­البلاغه.

– قانون‌ اساسى‌ جمهوری‌ اسلامى‌ ایران‌؛

۱- حلی (علامه)، ابومنصور الحسن­بن یوسف­بن المطهر، قواعد الاحکام فی معرفه الحلال و الحرام، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، شوال ۱۴۱۹٫

۲- حلى (علامه)‌،ابومنصور الحسن بن یوسف بن المطهر‌، مختلف‌ الشیعه، تهران‌، ۱۳۲۳ق‌؛

۳- الزبیدی، محمّدمرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت، منشورات مکتبه الحیاه، بی­تا.

۴- الزحیلی، وهبۀ، الفقه الاسلامی و ادلته، الطبعه الرابعه، دمشق، دارالفکر، ۱۴۱۸ ق.

۵- ابن‌بابویه‌، محمد، «المقنع‌»، الجوامع‌ الفقهیه، تهران‌، ۱۳۲۴ق‌؛

۶- ابن براج طرابلسی، قاضی عبدالعزیز، المهذّب، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، ۱۴۰۶ ق.

۷- ابن تیمیه، السیاسه الشرعیه فی اصلاح الراعی و الرعیه، قاهره، دارالکتاب العربی، ۱۹۵۱ م.

۸- شهید اول، محمّدبن جمال الدین مکی العاملی، اللمعه الدمشقیه، قم، دارالفکر، ۱۴۱۱ ق.

۹- شهید ثانی، زین الدین الجبعی العاملی، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، قم، دارالهادی للمطبوعات، رجب ۱۴۰۳٫

۱۰- شهید ثانى‌، زین‌الدین‌، مسالک‌ الافهام‌، بیروت‌ ۱۳۴۰ق‌/ ۱۹۹۰م‌؛

۱۱- ابن فهد حلی، جمال الدین ابی العباس احمد بن محمّد، المهذّب البارع فی شرح المختصر النافع، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، رجب ۱۴۰۷٫

۱۲- ابن قدامه، ابی محمّد عبدالله بن احمدبن محمّد، المغنی، دارالکتاب العربی، بی­تا.

۱۳- ابن قدامه المقدسی، شمس­الدین ابی الفرج عبدالرحمن­بن ابی عمر محمّدبن احمد، الشرح الکبیر، دارلکتاب العربی، بی­تا.

مقدمه

نوشتار حاضر در دو فصل تدوین شده است در فصل اول به تعریف مفاهیم می پردازد.در فصل دوم به بررسی فقهی حدود پرداخته ایم و حدود به تفکیک از دیدگاه فقه های مذاهب خمسه مورد بررسی قرار گرفته شده است.

فصل اول:مفاهیم

۱-۱٫معنای لغوی و اصطلاحی «حد»

«حد» کلمه­ای عربی است که جمع آن حدود است. در لغت به معنای حاجز، یعنی مانع میان دو چیز است (فاضل مقداد، ۱۳۷۳، ۲/ ۳۳۸) مجازات­ها حدود نامیده شده­اند؛ زیرا مانع از ارتکاب اسباب معاصی هستند و در لسان العرب آمده، چون از خروج جلوگیری می­کند (ابن منظور،۱۴۰۵ ق ، ۳/۱۴۲) .زبیری می­گوید: حد فاصله بین دو چیز است، تا یکی از آن دو با دیگری مخلوط نشود. حد، ادب کردن گناهکار است مثل دزد و زناکار(زبیری،۱۹۷۰، ۲/۳۳۱)

در قرآن کریم «حد» به معنی مرز به کار رفته است، در آنجا که خداوند می­فرماید:

«… و من یتعدّ حدود الله فقد ظلم نفسه.»(طلاق/۱)

… اگر کسی از مرز قوانین الهی تجاوز کند، به خویشتن ستم کرده است.

محقق حلی فرموده است:«کلّ ما له عقوبه مقدّره، یسمّی حداً، و ما لیس کذلک، یسمّی تعزیراً » (محقق حلی،۱۹۴۰ ه ق  ، ص ۴-۳/۹۳۲)

حد، در اصطلاح فقه در برابر تعزیر قرار دارد و عبارت است از کیفرهای معین شرعی» (فیض، ۱۳۶۸ ، ص ۳۱۷) و بالاخره، «حدّ»، کیفری است که قانون­گذار اسلام، به طور دقیق، میزان و چگونگی آن را معین کرده است. و در اکثر موارد، از حقوق خدای تعالی شمرده می­شود. حق الله بودن، بدین معنی است که از طرف فردی یا گروهی، قابل اسقاط نخواهد بود (فیض،۱۳۶۸ ، ص ۳۰) .

۱-۲٫ اقسام حد

علامه حلی حدود را در هشت مقصد ذکر کرده است که عبارت­اند از: حد زنا، لواط و سحق و قیادت، و طی اموات و بهایم، حد قذف، حد شرب خمر، حد سرقت، حد محارب، حد مرتد. (حلی،۱۴۱۰ه ق ، ص ۳/۵۲۱) حدود، در الروضه البهیه در شش فصل بیان شده: حد زنا، حد لواط و سحق و قیادت، حد قذف، حد شرب خمر، حد سرقت، حد محارب. (شهید ثانی،۱۳۲۰  ، ص ۹/۱۱ به بعد)

امام خمینی (ره) حدود را در شش فصل ذکر فرموده­اند: حد زنا، لواط و سحق و قیادت، قذف، مسکر، سرقت، محارب. (خمینی (امام)، ۱۳۷۸  ، ص ۲/۴۵۵) در مورد لواط، سحق و ارتداد هر چند که کیفر آنها معین شده است ولی حد بودن آنها محل شک و تردید است (فیض، ۱۳۶۸، ص ۳۹۵) اکثر فقهای اهل سنت معتقدند که حدود بر هفت مورد اطلاق می­شود: زنا، قذف، شرب خمر، سرقت، محاربه، ارتداد، بغی. (زحیلی،۱۴۱۱ه ق ، ص ۷/۵۲۷۶)

قانون مجازات اسلامی انواع حدود را در هشت باب مطرح کرده است: حد زنا، حد لواط، مساحقه، قوادی، قذف، حد مسکر، حد محاربه و افساد فی الارض، حد سرقت.

۱-۳٫مذاهب اربعه

در خصوص مذهب اربعه و ارتباط آن با مذاهب شیعه امامیه و امتیازات تشیع درمقایسه با آن مذاهب اربعه، باید، تا حدى در مورد آغاز پیدایش مذاهب کلامى و فقهى در اسلام صحبتى داشته باشیم تا برسیم به زمانى که مذاهب شکل مذهب را به خود گرفته اند و اینکه تا قبل از تشکیل و ایجاد مذاهب بطور رسمى که عمدتاً در نیمه اول قرن دوم محسوب مى شود چه شرایطى وجود داشته است و پس از آن مى توانیم در مورد خود این مذاهب بحث کنیم .(علامه طباطبائی ،۱۳۶۶،ص ۱۵۸). بطور کلى مى دانیم که مسائل اسلامى (اگر بخواهیم دسته بندى کنیم) آنچه که مربوط به جوهر اسلام است و عمدتاً در قرآن و بعد هم در سنت بیان شده است سه دسته اند:

۱- اعتقادات (که وظیفه فکر و عقل است)

۲-اعمال (که راجع به اعضااست)

۳- روحیات و اخلاق (که مربوط به دل است) در قرآن به طور جداگانه و مجزا به هر یک از اینها پرداخته شده است که مثلاً در قرآن یا روایات سه باب براى این سه دسته ذکر شده باشد بلکه اینها به طور مخلوط با هم ذکر شده اند و بسیارى از آنها هم در ضمن قصص قرآنى آورده شده اند.  از همان ابتدا هم معلوم بود که این مسلمانان که کاروان علم را به حرکت درآورده اند (حتى در دوران صحابه و بعد از آن در دوره تابعین) کار دسته بندى را شروع کرده اند. مثلاً ابن عباس در درسهایى که مى داد مشخصاً و بطور جداگانه مباحثى در مورد تفسیر، سیر ادب عربى و حدیت ارائه مى نمود. و کم کم معلوم شد که اسلام یک سرى اعتقادى دارد و یک سرى مسائل فقهى و یک سرى مسائل عرفانى و اخلاقى .

تابعین: کسانى هستند که پیامبر (ص) را درک نکرده اند ولى صحابه را درک کرده اند. یک صحابه یا بیشتر. و معلومات خود را از طریق صحابه اخذ نموده اند و اگر حدیثى را نقل مى کنند خودشان از پیامبر (ص) نشنیده اند بلکه از یکى از اصحاب شنیده اند. البته خود تابعین هم به دو دسته صغار تابعین و کبار تابعین تقسیم مى شوند.

صغار تابعین در اواخر نیمه قرن دوم پیدا شده اند و یک، دو یا سه (یا چند نفر معدود) از صحابه سالمند را دیده اند. کبار تابعین بیشتر صحابه را دیده اند. سن ایشان ایجاب مى کرده است و در میان آنها حتى برخى صحابه هم بوده اند مثل ابن عباس که در زمان رحلت حضرت رسول (ص) ظاهراً هنوز به سن بلوغ نرسیده بود و بیشتر معلومات خود را نیز از صحابه گرفته است، ولى چون مورد توجه بوده است دیگر در بیان روایات، سند نقل نمى کرده است و این اشتباهى است که هم شیعه و سنى دارند که وى را از کبار تابعین مى دانند.

در دوران تابعین این رشته هاى مختلف کم کم بروز کرد. همه محدث بودند. همه علم قرآن را مى دانستند ولى در عین حال تخصصى هم وجود داشت. در همین دوران بود که رفته رفته بحث هاى سیاسى، اعتقادى و فقهى شروع شد. اولین بحثى که پس از حضرت رسول حتى در میان خود صحابه شروع شد و در دوران تابعین گسترش پیدا کرد، مسأله خلافت بود. (که اینجا به آن نمى پردازیم) عده کمى معتقد بودند به نص و اینکه خلافت على (ع) منصوص است و اکثریت هم این را قبول نداشتند و یا غفلت مى کردند و یا فراموش کرده بودند. بطور کلى در دوره تابعین مبحث خلافت یک مسأله کلامى مورد بحث یود. و عمدتاً شیعیان در دوره تابعین وعده کمى در دوران صحابه شیعه داشته ایم. اما این شیعیان در بعد سیاسى بوده اند یعنى خلافت را حق على و خاندانش مى دانستند. (علامه طباطبائی ،۱۳۶۶،ص ۱۵۹)

اما در بعد فقهى ریشه این مذاهب فقهى که مورد توجه ما هستند هنوز در این دوران مشخص نشده است بلکه حتى همان افرادى که به شدت از خلافت على(ع) دفاع مى کردند و حتى در راه او شهید هم شدند موضع فقهى ایشان مشخص نمى باشد یعنى این مسائل هنوز جدا نشده است. مثلاً سعید بن زبیر در راه ولایت على شهید شد و در بعد سیاسى شیعه بوده است. درمیان اهل سنت هم فقه هنوز رنگ کاملى نگرفته بود. فقط مى دانیم که در نیمه قرن دوم و اواخر قرن اول، سه مکتب فکرى در جهان اسلام مسخص شده است:

۱- مکتب کوفه

۲- مکتب مدینه

۳- مکتب مکه (احتمالاً مکتب چهارمى هم در شام وجود داشته است).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.