تحقیق بررسی موانع ارث در مذاهب اسلامی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی موانع ارث در مذاهب اسلامی دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- تعریف مانع ارث در کتاب‌های حقوقی    ۶
۲-۲- علت تامه، علت ناقصه    ۶
۲-۳- سبب    ۷
۲-۴- شرط    ۸
۲-۵- مانع    ۸
۲-۶- مانع ارث و تعریف حقوقی آن    ۹
۲-۷- احصای موانع ارث در مذاهب اسلامی    ۱۰
۲-۷-۱- تعداد موانع ارث در فقه امامیه    ۱۰
۲-۷-۲- تعداد موانع ارث در نزد فقهای سایر مذاهب اسلامی    ۱۲
۲-۷-۳- تعداد موانع ارث در نزد فقهای حنفی    ۱۳
۲-۷-۴- تعداد موانع ارث در نزد فقهای مالکی    ۱۳
۲-۷-۵- تعداد موانع ارث در نزد فقهای حنبلی    ۱۴
۲-۷-۶- تعداد موانع ارث در نزد فقهای شافعی    ۱۴
۲-۸- بحث اجمالی در برخی موانع ارث    ۱۴
۲-۸-۱- ارتداد    ۱۴
۲-۸-۲- وحدت زمان فوت متوارثین:    ۱۷
۲-۸-۳- کافر حربی    ۱۹
۲-۸-۴- دور حکمی    ۲۰
۲-۸-۵- نبوت    ۲۲
فهرست منابع    ۲۶

 منابع

قرآن کریم

نهج‌البلاغه

جعفری لنگرودی، ترمینولوژی حقوق، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۴٫

جعفری لنگرودی، محمد جعفر. ترمینولوژی حقوقی. تهران: انتشارات گنج دانش، چاپ اول، ۱۳۶۳ ش.

جعفری لنگرودی، محمد جعفر. وصیت و ارث. تهران: چاپ اول،سال ۱۳۶۳ ش.

جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ارث، تهران، گنج دانش، ۱۳۶۳و

الطوسی، ابن جعفر محمد بن الحسن بن علی [شیخ طوسی]. الخلاف فی الفقه. فی طهران عاصمه ایران. الطبعه الثانیه، ۱۳۸۲ق.

الطوسی، ابی‌جعفر بن محمد بن الحسن بن علی [شیخ طوسی]. المبسوط فی فقه الامامیه. تهران: المکتبه المرتضویه، چاپ دوم، ۱۳۸۸ ق.

الطوسی، ابی‌جعفر محمد بن الحسن. تهذیب الحکام [شیخ طوسی].تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ۱۳۶۳ش.

طوسی، محمد بن حسن، الخلاف، بی‌جا، بی‌نا، ۱۳۷۷ ق.

العاملی، زین‌الدین [شهید ثانی]. الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه با حاشیه سید محمد کلانتر. قم: نشر کتابخانه‌ی آیت‌الله العظمی المرعشی النجفی، [بی‌تا]، [بی‌جا].

عاملی، شیخ بهاء‌الدین. جامع عباسی. تهران: انتشارات فراهانی، [بی‌تا]، [بی‌جا].

العاملی، محمد بن جمال الدین(شهید اول). القواعد و الفوائد. قم: مکتبه الداوریه [بی‌تا]، [بی‌جا].

مقدمه

یکی از مباحث مطروح در فقه اسلامی بحث ارث می باشد این موضوع به کرار در کتاب خدا ( قرآن مجید) ذکر گردیده است . در کتب فقهی نیز مباحثی را به خود اختصاص داده و فقهاء را بر آن داشته تا آراء متفاوتی را در این خصوص صادر نمایند. «شارع اسلام مردم را به تعلیم علم ارث ، تشویق کرده و گفته است که : علم ارث، نصف علم است .» ( جعفری لنگرودی، ۱۳۷۱، ۲۴۸ )

خداوند کریم در آیه شریفه ۳۳ سوره نساء فرموده است :

«وَلِکُلّ جَعَلْنا مَوالیَ مِمّا تَرَکَ الْوالِدانِ و الْاقْرَ بوُنَ وَالَّذینَ عَقَدَتْ اَیمْانُکُم فَاتُوهُمْ نصیبَهُم اِنَّ اللهَ کانَ عَلی کُلِّ شیءٍ شهیداً»

« ارث عبارت است از حقی که صرفاً بحکم قانون از مرده حقیقی یا حکمی به زنده حقیقی یا حکمی منقل گردد  » جعفری لنگرودی ، ۱۳۷۱ ، ۲۵۳ )

موجب ارث دو امر است : نسب و سبب ( منصور ، ۱۳۸۶ ، ۱۴۴، جلد ۱ و ۲و ۳ )

مهمترین موضوعی که در کنار بحث ارث مطرح می گردد مبحث موانع در کنار موجبات ارث می باشد .

« از نظر فقهای اسلام کسی می تواند از دیگری ارث برد که اولاً موجبات ارث در او باشد ، وجود رابطه سببی و نسبی بین وارث و مورث و موجود بودن مال و زنده بودن وارث در حین فوت مورث ، را موجبات ارث قرار داده اند. ثانیاً علاوه بر موجب ارث ، مفقودیت مانع نیز مطرح است یعنی وارث نباید دارای مانعی از موانح مذکور ، دربحث ارث باشد» ( مقدسی ، ۱۳۷۴،۲ )

موضوع مانعیت که در صدر آمده از نظر فقهای بزرگ با در نظر گرفتن آیات قرآن کریم و روایات وارده از پیامبر(ص) و ائمه معصومین بیان شده است .

در طول تاریخ بر اموال و دارایی احکامی جاری بوده که بخشی از این نظام کیفیت انتقال دارایی و عوامل و علل عدم انتقال ارث را بیان می‌کند. در موارد ۸۶۴ و ۸۶۲ و ۸۶۱ ق.م علاوه بر این که نحوه‌ی انتقال ارث را بیان می‌کند، در مواد ۸۸۰ الی ۸۸۵ ق.م عوامل و علل عدم انتقال ترکه را برمی‌شمارد. مواردی هم‌چون قتل، کفر، رقیت از موانع متفق علیه در ارث در نزد علمای امامیه و اهل سنت به شمار می‌روند اما لعان یاتولد از زنا و یا حمل و غیبت منقطعه از موانع متفق علیه نیستند.

ابتدا قبل از هر چیزی تعریف مانع باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و برای پی بردن به مفهوم لغوی مانع بیان اصطلاحاتی چند که ما را در این خصوص یاری کند لازم و ضروری به نظر می‌رسد، اصطلاحاتی همچون شرط، سبب، مقتضی، علت ناقصه، علت تامه را ابتدا باید شناخت.

از دیدگاه فلسفی جهان هستی یک مجموعه پیوسته و به هم مرتبط است، به طوری که کلیه اجزا و موجودات آن‌ها در یک دیگر تأثیر می‌گذارند و از یک دیگر تأثیر می‌پذیرند. براین اساس هر حادثه‌ای که در جهان روی می‌دهد، متکی به یک سری علت‌ها است، به گونه‌ای که مستقل از آن‌ها نمی‌تواند ایجاد شود. برای نمونه، بارش نزولات آسمانی همچون باران، برف، تگرگ را مورد بررسی قرار می‌دهد، که این حادثه خود با وجود ابر و فعل و انفعالات شیمیایی خاص در درون آن وابسته است و تشکیل ابر نیز به تبخیر آب دریاها و رودخانه‌ها وابسته است، و تبخیر آب نیز به واسطه تابش گرمای خورشید و گرم شدت سطح زمین حاصل می‌شود. بنابراین هر موجودی از مجموعه علل گوناگونی پدید می‌آید و هر حادثه‌ای منوط به حوادث قبل از خود است.

پس نتیجه می‌گیریم که در عالم هستی هیچ موجودی را نمی‌توان یافت که به خودی خود و بدون داشتن علت به صورت صدفه یا تصادف به وجود آید. این قاعده همان قاعده‌ای است که تحت عنوان «ضرورت احتیاج معلول به علت» نام گرفته است و تنها چیزی که در دایره‌ی هستی به علت محتاج نیست وجود ذات باری تعالی است، زیرا او خود علت‌العلل است.

پس باید دانست که رابطه‌ی علت و معلول این است که علت، وجود دهنده‌ی معلول است. اما باید دانست که در همه جا و در همه تغییرات، علت به معنای فوق به کار نمی‌رود، بلکه علت به معنای کامل‌تر نیز به کار می‌رود و گاهی در معنای علت توسعه داده می‌شود و میان دو چیز که یکی وجودش وابسته و نیازمند به دیگری است نیز رابطه‌ی علت و معلولیت قایل می‌شوند و به شیء نیازمند معلول و به شیء مورد نیاز، علت می‌گویند. بدیهی است که میان دو معنا رابطه‌ی عموم و خصوص مطلق برقرار است؛ یعنی، به معنای اول، مصداق علت، به معنای دوم نیز وجود دارد، اما عکس آن همواره درست نیست.

۲-۱- تعریف مانع ارث در کتاب‌های حقوقی

مانع عبارت است از وجود صفتی در شخص وارث و یا سرزدن عملی از وی که در نتیجه او را از اصل یا از بعض ارث محروم می‌گرداند.(جعفری، ترمینولوژی حقوقی، ش ۵۵۸۵)

ارث در لغت به معنای مال، دارایی شخص مرده را صاحب شدن، آن چه از مال مرده به بازماندگانش رسد، ترکه، متروکات بازمانده و وامانده می‌باشد. (اصفهانی، المفردات الفاظ القرآن، ۳/۶۹)

ارث به دارایی متوفی بعد از کسر واجبات مالی و دیون و ثلث، ارث می‌گویند.(جعفری لنگرودی، ترمینولوژی حقوقیه ۱۴/۲۸)

علت به معنای اعم، به دوقسم تقسیم می‌شود، ۱- علت تامه ۲- علت ناقصه.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مراتب ورثه و تبیین جایگاه زن و جایگاه جد در میراث و تأثیر آن بر ارث زن و موانع ارث
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.