تحقیق برنامه ی جهانی راهکارها و فن آوریهای حفاظت آب و خاک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق برنامه ی جهانی راهکارها و فن آوریهای حفاظت آب و خاک دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- تعاریف و اصطلاحات    ۷
۱-۲-۲- آبخیزداری    ۷
۱-۲-۳- اقدامات    ۸
۱-۲-۴- ارزیابی    ۸
۱-۲-۵- فنآوری    ۸
۱-۲-۶- فنآوریهای حفاظت آب و خاک    ۹
۱-۲-۷- راهکارهای حفاظت آب و خاک    ۱۲
۱-۲-۸- مدیریت پایدار زمین یا SLM     ۱۲
۱-۲-۹- حفاظت آب و خاک    ۱۲
۱-۲-۱۰- تخریب زمین    ۱۲
۱-۲-۱۱- تخریب فیزیکی    ۱۳
۱-۲-۱۲- مرحلهی پیشگیری    ۱۴
۱-۲-۱۳- مرحلهی کاهش    ۱۴
۱-۲-۱۴- مرحلهی احیاء    ۱۴
۱-۲-۱۵- کاربری اراضی    ۱۴
۱-۲-۱۶- کاربران اراضی    ۱۵
۱-۱۲-۱۷- طول دورهی رشد (LGP)    ۱۵
۱-۲-۱۸- گروههای فنآوری حفاظت آب وخاک    ۱۵
۱-۲-۱۸-۱- کشاورزی حفاظتی    ۱۵
۱-۲-۱۸-۲- کود/ کمپوست (اصولاً اقدامات زراعی)    ۱۶
۱-۲-۱۸-۳- نوارها/ پوشش گیاهی (اصولا اقدامات گیاهی)    ۱۶
۱-۲-۱۸-۴- تلفیق جنگل با زراعت    ۱۶
۱-۲-۱۸-۵- جمعآوری آب (سازه با گیاهی)    ۱۶
۱-۲-۱۸-۶- کنترل خندق (ترکیبات سازهای با گیاهی)    ۱۷
۱-۲-۱۸-۷- تراس/سکوها (سازهای، اما اغلب ترکیب شده با گیاهی و یا زراعی)    ۱۷
۱-۲-۱۸-۸- مدیریت مراتع (اقدامات مدیریتی با ترکیب اقدامات گیاهی و زراعی)    ۱۷
۱-۲-۱۸-۹- دیگر فنآوریها    ۱۸
۲-پیشینهی تحقیق    ۱۸
۲-۱- تعریف برنامهی جهانی راهکارها و فنآوریهای حفاظت آب و خاک (WOCAT)    ۱۸
۲-۱-۱- پرسشنامهی WOCAT    ۱۹
۲-۲- مطالعات داخلی    ۲۰
۲-۳- تحقیقات و مطالعات خارجی    ۲۳
منابع    ۲۶

منابع

رحیمی، م.، ۱۳۸۹، بررسی کاربرد برنامه­ی WOCAT در ارزیابی اقدامات حفاظت آب و خاک در استان فارس، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ص۲۰۲٫

دهقان، ع.، ۱۳۶۳، فرسایش خاک در ایران و لزوم جلوگیری از آن، مجله­ی زیتون، شماره­ی ۴۱، ص ۴۱-۳۶٫

سلیمان­پور، س. م.، شعربافی، آ. و ذوالفقاری. م.، ۱۳۹۲، ارزیابی و مقایسه­ی فعالیت­های بیولوژیک و سازه­ای با استفاده از برنامه­ی WOCAT (مطالعه­ی موردی: روستای شیب­جدول واقع در جنوب غرب شیراز)، مجموعه مقالات نهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، یزد.

فراشی، ا. و غفاری، گ.، ۱۳۸۸، ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح­های آبخیزداری (مطالعه­ی موردی: حوزه­های آبخیز شمال و جنوب زنجان)، مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، مدیریت طبیعی بلایای طبیعی، ص۶٫

مهدوی، ح. و گلپایگانی، ف.، ۱۳۸۸، ارزیابی اقتصادی اجتماعی آبخوان چنداب، مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، مدیریت پایدار بلایای طبیعی، ص۱۳٫

سیاهی اتابکی، ف.، ۱۳۸۲، ارزیابی اقدامات آبخیزداری انجام شده در حوزه­ی آبخیز سد درودزن استان فارس با استفاده از برنامه­ی WOCAT، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشکده­ی کشاورزی دانشگاه شیراز، ص۹۳٫

شعربافی، آ. و سلیمان­پور، س. م.، ۱۳۹۱، ارزیابی اقدامات حفاظت آب و خاک توسط برنامه­ی WOCAT در حوزه آبخیز آینه­قری روستای شیب جدول استان فارس، مجموعه مقالات هشتمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، خرم­آباد.

صوفی، م.، ۱۳۸۳، فرآیند ایجاد خندق و نرخ رشد آن در لامرد و علامرودشت. گزارش نهایی طرح‌های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، پژوهشکده­ی حفاظت خاک و آبخیزداری، شماره­ی ثبت ۷۰۲/۸۳، ص۹۹٫

ضیائی، ح.، ۱۳۸۰، اصول مهندسی آبخیزداری، انتشارات آستان قدس رضوی، ص ۵۴۲٫

۱-۱- مقدمه

از آن جا که یک آبخیز، سیستمی طبیعی است که عوامل بیرونی غیر طبیعی (انسانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی) نیز در آن تأثیر می­گذارند، نحوه­ی برخورد و مدیریت این سیستم برای دستیابی به اهداف مورد نظر بسیار پیچیده و حساس است. از این رو تنظیم برنامه­ها و طرح­های دقیق بدون در نظر گرفتن عوامل اجتماعی و انسانی با موفقیت چندانی روبرو نخواهد شد.

امروزه، حفاظت آب و خاک اهمیت جهانی دارد. کوفی عنان دبیر اسبق سازمان ملل متحد بیان می­دارد که ۳/۱ زمین­های جهان تخریب یافته­اند (رحیمی، ۱۳۸۹؛ به نقل از یونسدی[۱]۲۰۰۵). در سطح بین­المللی، ۹۲ درصد از خاک، به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط کشاورزی تخریب یافته است؛ ۲۸ درصد توسط آزمایش­های کشاورزی، ۳۵ درصد توسط چرای مفرط، و ۲۹ درصد توسط قطع درختان جنگلی برای توسعه­ی اراضی کشاورزی جدید (رحیمی، ۱۳۸۹؛ به نقل از سیمونوس[۲]۱۹۹۶).

فن­آوری­های حفاظت آب و خاک به راه­های مختلف به طور مؤثر با تخریب زمین مبارزه می­کند اما بیشتر زمین­های کشاورزی هنوز به­طور مؤثر مورد حفاظت قرار نگرفته­اند و حفاظت آب و خاک نیاز به گسترش بیشتری دارد. منافع پتانسیل اکوسیستم فرای کاهش فرسایش خاک و از دست دادن آب است. اینها شامل عملکرد هیدرولوژیکی آبخیز تضمین جریان پایه، کاهش سیلاب، و تصفیه­سازی منابع آب، و نیز ترسیب کربن و نگهداری از تنوع زیستی بر روی زمین و زیر­زمین می­باشند (لینیگر[۳] و همکاران، ۲۰۰۸).

با افزایش سریع جمعیت جهان، میزان بهره­برداری انسان از زمین و طبیعت افزایش یافته و در نتیجه باعث تخریب هر چه بیشتر و سریع­تر زمین و طبیعت گردیده ­است که این یکی از معضلات بسیار مهم قرن بیست و یکم خصوصا در کشورهای جهان سوم و همچنین ایران می­باشد. به منظور تلاش برای پیشگیری از این روند، دولت­ها و سازمان­های بین­المللی مربوطه، اصول و روش­های مدیریت آبخیزداری را از دهه­ی ۱۹۶۰ تاکنون به­ کار ­گرفته­اند (لینیگر و همکاران، ۲۰۰۸).

سرمایه‌گذاری در اقدامات حفاظت آب و خاک، نیازمند بررسی دقیق و طراحی بر مبنای تجربیات ثبت شده و ارزیابی اثرات و منافع حاصل از اقدامات است. تلاش­های دسته­جمعی و منابع کافی برای کسب دانش و آموختن از موفقیت­های حفاظت آب و خاک امری لازم و ضروری است؛ لذا این سرمایه‌گذاری­ها ارزش بودجه­ی مصرف شده را بر مبنای اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی معین می­سازد. هر روزه در جهان کاربران اراضی و متخصصان حفاظت آب و خاک تحقیقات و آزمایش­های بسیاری در رابطه با مدیریت خاک، بهبود حاصلخیزی زمین و حفاظت منابع انجام می­دهند و به دانسته­های زیادی دست پیدا می­کنند که بسیاری از آن­ها دارای ارزش بالایی است اما متأسفانه به دلیل نداشتن یک روش استاندارد و یکنواخت ارزیابی نمی­توان نتایج حاصل پروژه­های مختلف را در نقاط مختلف با شرایط اکولوژیک متفاوت مقایسه نمود و بنابراین نتایج حاصل از اجرای این پروژه­ها در سطح محلی باقی­مانده و امکان استفاده از آن میسر نبوده در حالی­که ممکن است این پروژه­ی حفاظت آب و خاک یکی از انواع موفق حفاظت آب و خاک باشد.

با توجه به کمبود موجود در سطح بین­المللی برنامه­ی WOCAT در سال ۱۹۹۲ توسط انجمن جهانی حفاظت آب و خاک پیشنهاد و مصوب شد. برنامه­ی­ بررسی جهانی راه­کارها و فن­آوری­های حفاظت[۴] یا WOCAT، یک شبکه­ی جهانی از همکاری مؤسساتی است که از سال ۱۹۹۲ برای جمع­آوری و استاندارد­سازی اطلاعات با­ جمع­آوری نمودن، تشریح و ساختن داده­های قابل ­استفاده از نمونه­های موفق فن­آوری­ها و راه­کارهای حفاظت آب و خاک جهان می‌باشد. این روش کار متناسب با نیازهای فردی متخصصان و مؤسسات مختلف در مقیاس­های گوناگون از محلی تا ملی، منطقه­ای و قاره­ای، و به منظور کسب و کامل نمودن تجربیات با ­ارزش متخصصان حفاظت آب و خاک طراحی شده ­است. این روش­ کار برای متخصصان و دانشمندان حفاظت آب و خاک این امکان را به­ وجود می­آورد که دانسته­های حاصل از پروژه­های خود را با یکدیگر تقسیم نموده و دانش خود را افزایش و از آن­ها در تحقیقات خود استفاده و در شکل­گیری بهترین تصمیمات در سطح مزرعه و در سطوح بالاتر یکدیگر را یاری کنند (رحیمی، ۱۳۸۹).

WOCAT مناسب­ترین روش دستیابی به یک سیستم مدیریت اطلاعات به خوبی آزمایش شده (IMS[5]) شامل یک استاندارد برای جمع­آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل آزمایش­های حفاظت آب و خاک، و به ­طور هم­زمان، یک چهارچوب برای ارزیابی، پایش و مبادله­ی اقدامات حفاظت آب و خاک را به وجود آورده است (رحیمی، ۱۳۸۹).

۱-۲- تعاریف و اصطلاحات

۱-۲-۲- آبخیزداری

آبخیزداری عبارت است از مدیریت و بهره­برداری هماهنگ، یکپارچه و قانونمند از منابع طبیعی، کشاورزی، انسانی و اقتصادی یک آبخیز به گونه­ای که منابع آب و خاک کاملاً حفظ گردیده و دچار تبعات منفی نگردد (ضیائی، ۱۳۸۰).

آبخیز عبارت است از مساحتی از سطح زمین که اطراف آن را ارتفاعات در برگرفته و رواناب حاصل از نزولات جوی بر روی این سطح در پست­ترین نقطه متمرکز شده و از آن خارج می­گردد (ضیائی، ۱۳۸۰).

۱-۲-۳- اقدامات[۶]

عناصر یا اجزای فن­آوری­های[۷] حفاظت آب و خاک هستند (لینیگر، ۲۰۰۸).

 ۱-۲-۴- ارزیابی

ارزیابی فعالیتی است بعد از اجرا (رحیمی، ۱۳۸۹؛ به نقل از ایمبودن[۸]، ۱۹۸۷). ارزیابی نتیجه بررسی و جمع­آوری داده­ها درباره­ی پژوهش خاص، برنامه یا یک سازمان می­باشد (رحیمی، ۱۳۸۹؛ به نقل از اسنیدر[۹] ۱۹۸۱).

 ۱-۲-۵- فن­آوری[۱۰]

شامل یک یا چند اقدام[۱۱] برای جلوگیری یا کاهش تخریب اراضی به منظور افزایش تولید و درآمد و افزایش امید به زندگی در سکنه­ی آبخیزها صورت می­گیرد. به­ عنوان مثال سکوبندی[۱۲] یک فن­آوری است و شامل چند نوع اقدام[۱۳] می­باشد که عبارتند از اقدامات سازه­ای[۱۴]، اقدامات گیاهی[۱۵] نظیر کشت گیاهان مختلف زراعی، باغی، و یا مرتعی بر روی سکو و اقدامات کشاورزی[۱۶] نظیر شخم زدن روی خطوط تراز است. این فن­آوری بر حسب اقلیم (خشک، نیمه­ خشک، نیمه­ مرطوب، مرطوب)، نوع کاربری اراضی (زراعت سالانه، زراعت دائمی، چراگاه، جنگل، معدن، و …)، نوع تخریب (فرسایش آبی، فرسایش بادی، تخریب شیمیایی، تخریب فیزیکی، تخریب پوشش گیاهی، سازه­ای، مدیریت) و نوع دخالت (پیشگیری، کاهش، احیا) صورت می­پذیرد (لینیگر، ۲۰۰۸).

۱-۲-۶- فن­ آوری­های حفاظت آب و خاک[۱۷]

عبارت است از یک یا چند اقدام حفاظتی برای جلوگیری و کاهش فرسایش و افزایش تولیدات در زمین که این اقدامات در ۴ دسته، به شرح زیر طبقه­بندی می­شود (لینیگر، ۲۰۰۸).

الف: اقدامات زراعی[۱۸]

اقدامات زراعی، به عنوان مثال، کشاورزی حفاظتی، کود/کمپوست، کشت روی خطوط تراز،      مالچ­پاشی، مخلوطی از انواع کشت زراعی و … ، را شامل می­شود.

– این اقدامات معمولاً مربوط به محصولات یک ساله هستند.

– در یک دوره­ی رشد و یا در یک فصل تکرار می­شوند.

– طول عمر کوتاهی دارند و دائمی نیستند.

– به صورت موضعی اجرا نمی­شوند.

– منجر به تغییر در نیمرخ شیب نمی­شوند.

[۱] – UNCDD

[۲] – Simmons

[۳] – Liniger

[۴] – World Overview of Conservation Approaches and Technologies

[۵]– Information Management System

[۶] – Measures

[۷] – Technologies

[۸] – Imboden

[۹] – Schneider

[۱۰] – Technology

[۱۱] – Measure

[۱۲] – Terracing

[۱۳] – Measure

[۱۴] – Structural Measures

[۱۵] – Vegetative Measures

[۱۶] – Agronomic Measures

[۱۷] – SWC Technologies

[۱۸] – Agronomic Measures

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.