تحقیق بستر کشت و اسید هیومیک و خواص عمومی بسترها و انواع بستر کشت و تأثیر بسترهای کشت و اسید هیومیک بر رشد گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بستر کشت و اسید هیومیک و خواص عمومی بسترها و انواع بستر کشت و تأثیر بسترهای کشت و اسید هیومیک بر رشد گیاهان دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
۲-۱- طبقه‌بندی    ۷
۲-۲- گیاه‌شناسی    ۷
۲-۳- تاریخچه    ۸
۲-۴- اهمیت اقتصادی توت‌فرنگی    ۹
۲-۵- شرایط محیطی    ۱۰
۲-۶- زمان کاشت    ۱۱
۲-۷- ازدیاد توت‌فرنگی    ۱۱
۲-۸- بستر کشت    ۱۲
۲-۸-۱- خواص عمومی بسترها    ۱۳
۲-۸-۱-۱- خواص مکانیکی    ۱۳
۲-۸-۱-۲- خواص فیزیکی    ۱۳
۲-۸-۱-۳- خواص شیمیایی    ۱۴
۲-۸-۱-۳-۱- pH یا اسیدیته    ۱۴
۲-۸-۱-۳-۲- ظرفیت تبادل کاتیونی    ۱۵
۲-۸-۱-۳-۳- نسبت کربن به ازت (C/N)    ۱۵
۲-۸-۱-۳-۴- هدایت الکتریکی (EC)    ۱۶
۲-۸-۲-انواع بسترهای کشت    ۱۶
۲-۸-۲-۱- پیت    ۱۶
۲-۸-۲-۲- پوست درختان    ۱۶
۲-۸-۲-۳- کمپوست    ۱۷
۲-۸-۲-۴- ورمیکولیت    ۱۷
۲-۸-۲-۵- زئولیت    ۱۸
۲-۸-۲-۶- پرلیت    ۱۸
۲-۸-۲-۷- کوکوپیت    ۱۹
۲-۹- تغذیه    ۱۹
۲-۱۰- اسیدهیومیک    ۲۰
۲-۱۰-۱- مزایای استفاده از اسید هیومیک    ۲۰
۲-۱۰-۲- نقش اسید هیومیک در رشد گیاه    ۲۱
۲-۱۱- اسپری یا محلول‌پاشی (تغذیه برگی)    ۲۲
۲-۱۲- بستر کشت    ۲۳
۲-۱۳- اهمیت کشت بدون خاک    ۲۳
۲-۱۴- اهمیت استفاده از ترکیبات بستری    ۲۳
۲-۱۵- اهمیت بستر کشت در توت‌فرنگی    ۲۵
۲-۱۶- تأثیر بسترهای کشت بر رشد گیاهان    ۲۷
۲-۱۷- اثر اسید هیومیک، بر روی رشد    ۳۱
منابع و مأخذ    ۳۷

منابع

شکوهیان، ع. ا.، ۱۳۸۴. پرورش خیارهای گلخانه ای در خاک و محیط های کشت بدون خاک. مؤسسه فرهنگی انتشارات یاوریان، ۲۱۸ صفحه.

عبداللهی، ک.، موحدی نایینی.، ع، مشایخی، ک. و مظاهری، م.، ۱۳۸۴٫ بررسی غلظت و جذب عناصر و رشد گیاه گوجه فرنگی در محیط‌های کشت تهیه شده از پیت مرداب آب بندان سر ساری. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی . جلد۱۴ شماره ۴٫

کریمیان ، م. ر. ۱۳۸۵ . مطالعه ساختار کانوپی، تاثیر هیومیک اسید و تراکم گیاهی بر جذب و کارایی مصرف نور در دو رقم توت‌فرنگی. مجله علوم کشاورزی ایران. جلد ۲۳ ، شمار ه‌های ۳و ۴٫ صفحات ۳۷-۲۳٫

ارزانی ، م . ۱۳۸۶ . کشت بدون خاک (هیدروپونیک) تجاری و خانگی . انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، چاپ اول .

بهنامیان ، م ؛ مسیحا ، س . ۱۳۸۱ . توت فرنگی .انتشارات ستوده . چاپ اول .

سماوات س. و ملکوتی م. (۱۳۸۴). ضرورت استفاده از اسیدهای آلی(هیومیک و فولیک) برای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی. نشریه فنی تحقیقات خاک و آب ۴۶۳: ۱-۱۳٫

جوانپور هروی ، ر ؛ بابالار ، م ؛ کاشی ، ع ؛ میر عبد الباقی ، م؛ عسگری ، م . ۱۳۸۴ . اثر چند نوع محلول غذایی و بستر کشت در سیستم آبکشت بر خصوصیات کمی و کیفی گوجه فرنگی گلخانه ای رقم حمراء . مجله علوم کشاورزی ایران . جلد ۳۶ شماره ۴ .

صابری، ز.، ۱۳۸۵. کاربرد زئولیت، میکا و بعضی مواد بیاثر به عنوان بستر رشد گوجه فرنگی به روش هیدروپونیک. پایان نامه کارشناسی ارشد خاکشناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

Salman SR, Abou HSD, Abdel MAMR, El NMA .2005. Fruit yield and quality of watermelon as affected by hybrids and humic acid application. Egypt J. Appl. Sci., 20(4): 244-259.

S., Malakuti. M. 2005. Important use of organic acid (humic and fulvic) for increase quantity and quality agriculture productions. Water and soil researchers technical issue. 463: 1-13.

Gul, A., D. Erogual and A. R. Ongum. 2005. Comaprison of the use of zeolite and perlite as substrate for crisp-head lettuce. Sci. Hort. 106: 464-471.

Maloupa, E., I. Mitsios, P. F. Martinez and S. Bladenopoulou. 1992. Study of substrate use in gerbera soilless culture grown in plastic greenhouse. Acta Hort. 323: 139-144.

Martinez P.F., and Abad M. 1992. Soilless culture of tomato in different mineral substrates. Acta Horticulture. 323: 251-259.

مقدمه:

 طبق آخرین آمار دفتر امور سبزی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت کشاورزی در اواخر سال ۱۳۹۰ ایران با سطح زیر کشت ۳/۷۷۱۰ هکتار و تولید ۵/۱۵ میلیون تن محصولات گلخانه‌ای یکی از کشورهای درحال توسعه در این زمینه از کشاورزی به شمار می‌آید. در این میان، پرورش گیاهان در بسترهای کشت به دلیل مزایای متعدد نظیر کنترل تغذیه گیاه، کاهش بیماری‌ها و آفات و افزایش کمیت و کیفیت محصول نسبت به کشت خاکی در حال گسترش است. خصوصیات مواد مختلف مورداستفاده به‌عنوان بستر کشت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر رشد گیاه و تولید محصول اثر دارد (وردونک[۱] و همکاران، ۱۹۸۲). بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد یک سیستم کشت بدون خاک، انتخاب بستر کشت مناسب است (اولیمپیوس[۲]، ۱۹۹۵). توت‌فرنگی یکی از محصولات خوب گلخانه‌ای در ایران محسوب می‌شود که رشد مناسب آن به حفظ تعادل مطلوب تغذیه‌ای در مراحل مختلف رشد رویشی و زایشی بستگی دارد. نیاز این گیاه به عناصر نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و عناصر ریزمغذی زیاد است. نیتروژن از مواد اصلی مورد نیاز گیاه است و بیشتر از سایر عناصر در تغذیه گیاهی مصرف می‌شود. پتاسیم به مقدار زیاد برای رشد مناسب و عملکرد بالا و کیفیت مطلوب مورد نیاز است (شکوهیان، ۱۳۸۴). برای تولید موفق محصولات در کشت بدون خاک در گلخانه‌ها احتیاج به ذخیره کافی از مواد غذایی در بسترهای مختلف کشت در هر مرحله از رشد گیاه است (بوهم[۳]، ۲۰۰۴). کوکوپیت یک ترکیب حاصل از فرایند سازی پوست میوه نارگیل است که از نظر فیزیکی ماده‌ای اسفنجی و شبیه پیت ماس بوده، از نسبت‌های مساوی لیگنین و سلولز تشکیل‌شده و در سال‌های اخیر به مقدار زیادی در صنعت باغبانی در اروپا، استرالیا، آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار گرفته است (نوگوارا[۴] و همکاران، ۲۰۰۰). کوکوپیت به دلیل تخلخل مناسب و ظرفیت خوب نگهداری آب و مواد غذائی بهترین بستر جهت کشت صیفی‌جات، گل و توت‌فرنگی است. وجود تخلخل در پرلیت، تبادلات هوا و گازی را در خاک برای ریشه گیاه به سهولت فراهم می‌آورد و به‌این‌ علت باعث اصلاح سیستم هوادهی و آبدهی خاک و در نتیجه بهبود عمل تهویه خاک می‌شود. در حضور پرلیت مشکل تجمع گازها در خاک نیز تا حدود بسیار زیادی مرتفع می‌شود. همچنین ریشه‌ها و اندام‌های زیرزمینی گیاه با سهولت بیشتری در خاک قادر به حرکت هستند (طباطبایی، ۱۳۸۵). پرلیت، آلومینوسیلیکات با منشأ آتش‌فشانی بوده و دارای ظرفیت تبادل کاتیونی زیادی نیست (آباد[۵] و همکاران، ۲۰۰۲). پرلیت باعث افزایش زهکشی بستر کشت و بهبود تهویه آن می‌شود (مالوپا[۶] و همکاران، ۱۹۹۲). پرلیت به دلیل خاصیت معدنی خود دارای مواد معدنی غنی از جمله آهن، سدیم، کلسیم و کانی‌های نادر دیگر است (طباطبایی، ۱۳۸۵). کاربرد پیت در کشت گیاهان به‌تنهایی اغلب علائم کمبود عناصر غذایی را نشان می‌دهد. درصورتی‌که ترکیب آن با خاک‌های معدنی، دارای اثرات سودمندی بر رشد گیاه است که علت آن را در نقش پیت بر فرآیندهای شیمیایی مؤثر در فراهمی و تعادل عناصر مغذی دانسته‌اند (عبداللهی و همکاران، ۱۳۸۴).

اسید هیومیک یک ترکیب ناهمگن از تعدادی ترکیبات دارای ویژگی‌های شیمیایی مشابه است که اعمال مختلفی در گیاهان دارد (المحمدی و احمد، ۲۰۰۹). یکی از مهم‌ترین نقش‌های اسید هیومیک در خاک، کمک به افزایش ظرفیت نگهداری آب است. ترکیبات هیومیکی باعث بهبود ساختار خاک و جذب راحت‌تر آب و همچنین افزایش میزان نگهداری آب در ناحیه ریشه می‌شوند. از دیگر نقش‌های اسید هیومیک می توان به تسریع در تقسیم سلولی و رشد بیشتر ریشه‌ها اشاره کرد که اثر مخرب تنش‌ها را کاهش می‌دهد. افزایش عملکرد در اثر کاربرد اسید هیومیک در گیاهان مختلف ازجمله سیب‌زمینی و سویا (گیانگ[۷] و همکاران، ۲۰۰۲)، ذرت، تنباکو، بادام‌ زمینی، جو و محصولات گرمسیری و دیگر محصولات قبلاً مشاهده ‌شده است (آرانکون[۸] و همکاران، ۲۰۰۶).

 ۲-۱- طبقه‌بندی

توت‌فرنگی با  نام علمی Fragaria ananassa L. Duch متعلق به تیره گل سرخ[۹] یکی از گیاهان دولپه است. نوع وحشی آن دارای میوه، گل و برگ‌های کوچک است ولی انواع بزرگ‌تر آن توسط تلاقی‌های به دست بشر حاصل‌ شده‌اند. تعداد کروموزوم‌های پایه در توت‌فرنگی ۷ است (۷=x). گیاهانی علفی، چندساله، پوشیده از کرک، استولون‌دار هستند. برگ‌ها سه‌قسمتی، گل‌آذین دیهیم، دارای ۲ تا ۱۰ گل. گل‌ها دارای گریبان، ۵ قسمتی و کاسبرگ فرعی وجود دارد. پرچم‌ها ۱۰ تا ۳۰ عدد و برچه‌ها ۱۰ تا ۸۰٫ میوه کاذب، متشکل از تعداد زیادی برچه که روی یک نهنج گوشتی مخروطی قرار گرفته‌اند (کاشی و حکمتی، ۱۳۷۰).

۲-۲- گیاه‌شناسی

برگ‌ها شامل سه برگچه خشن، کردار و سبز تیره (در برخی ارقام شفاف) می‌باشند. همیشه یک جفت برگچه خیلی کوچک‌تر در پائین برگ معمولی قرار می‌گیرد. برگچه‌ها دندانه‌ای تیز ولی کم‌وبیش گوه‌ای ساده است. روزنه‌های هوایی در بخش تحتانی برگ‌ها دیده می‌شوند. کسر فیلوتاکسی برگ‌ها در توت‌فرنگی ۶/۱ است. پریموردیای برگی بین گوشوارک‌ها زمستان‌‌گذرانی می‌کنند تا در سال بعد جایگزین برگ‌های قبلی شوند. گوشوارک‌ها در قاعده دمبرگ چسبیده‌اند و همگی درشت و اغلب برگ‌مانند و قهوه‌ای هستند. منشأ ایجاد برگ‌ها، ریشه‌ها، ساقه‌های رونده[۱۰] و گل‌آذین‌ها، ساقه مرکزی یا همان طوقه هست. ساقه‌های رونده هرکدام از دو گره تشکیل‌  شده‌اند. گره اول در حالت خواب باقی می‌ماند و یا ساقه رونده دیگری تولید می‌کند درصورتی‌که گره دوم گیاه دختری را ایجاد می‌کند. توت‌فرنگی برای ایجاد ساقه‌های رونده به طول روز بلند نیاز دارد. ریشه‌ها زمانی که به ۲ تا ۵ سانتیمتری می‌رسند منشعب می‌شوند. محل پیدایش ریشه، قسمت بیرونی و تحتانی طوقه است. بالغ ‌بر ۵۰ تا ۹۰ درصد از ریشه‌ها در بخش ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری بالای خاک قرار دارند. عمر ریشه افقی ۱ تا ۲ سال و عمر ریشه‌های ابتدایی ۲ تا ۳ سال است. بیشترین قسمت ریشه‌های جذب‌کننده در عمق ۴۰ تا ۸۰ سانتیمتری قرار دارند ولی اغلب تا ۱۰۰ سانتیمتر هم نفوذ می‌کنند. گل‌آذین توت‌فرنگی یک ساقه تغییر‌‌‌شکل یافته‌است که به یک شکوفه اولیه ختم می‌شود. ساختار گل شامل ۱۰ کاسبرگ، ۵ گلبرگ و ۳۰-۲۰ پرچم است. گلبرگ‌های ‌سفید رنگ در قسمت‌های تحتانی به یک زائده کوچک متصل هستند. برای تقویت جوانه‌های گل به طول روز کوتاه نیاز است. دمگل‌ها باریک و به هنگام باز‌شدن گل‌ها ایستاده هستند و هنگام تشکیل میوه خمیده‌اند. تعداد تخمدان ۶۰۰-۶۰ عدد است. تعداد تخمدان در گل‌های بعدی به ۴/۱ تعداد تخمدان‌ها در گل‌های اولیه کاهش می‌یابد. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد. در‌ نتیجه بذر به تعداد فندقه‌ها تولید می‌شود. مادگی به تعداد زیاد و به شکل مارپیچ بر روی نهنج قرار دارد. توت‌فرنگی گیاهی خودگرده‌افشان است ولی وجود زنبور عسل برای کمک به گرده‌افشانی بی‌تأثیر نیست. قوه نامیه گرده‌ها به مدت ۲ الی ۳ روز حفظ می‌شود. کلاله‌ها به مدت ۸ تا ۱۰ روز آماده پذیرش گرده می‌باشند و عمل لقاح و باروری ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از گرده‌افشانی صورت می‌پذیرد. اگر لقاح ناقص باشد، تعداد فندقه‌ها محدود و در بعضی موارد تقارن میوه حفظ نمی‌شود. گل‌های توت‌فرنگی دو جنسی هستند. پس از تلقیح، گلبرگ‌ها می‌ریزند.

۱ – Verdonck

[۲] Olympios

[۳]   Bohme

[۴] Noguera

[۵] Abad

[۶] Maloupa

[۷] – Gyang

[۸] Arancon

۱ Rosaceae

۲ – Runners

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.