تحقیق بندر لنگه و طرح توسعه آن و مدلسازی نفوذ امواج در داخل حوضچه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بندر لنگه  و طرح توسعه آن و مدلسازی نفوذ امواج در داخل حوضچه دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۴
۲-۲- تاریخچه و سابقه بندرلنگه    ۵
۲-۳-آب و هوا    ۷
۲-۴-ارتفاعات    ۸
۲-۵- انواع بادها در هرمزگان    ۸
۲-۶- طرح توسعه بندر لنگه    ۹
۲-۷مروری بر تحقیقات انجام شده    ۱۱
۲-۸-نحوه مدلسازی و روش تحقیق    ۱۴
۲-۹-معادلات حاکم در مدل نفوذ امواج    ۱۵
۲-۱۰- روش مدل سازی در نرم افزار    ۱۷
۲-۱۱-معیار آرامش حوضچه    ۲۳
منابع    ۲۴

منابع

[۱] M. Isaacson and S. Qu , “Waves in a harbour with partially reflecting structures”, Coastal Engineering, Volume 15, Issue 3, June 1991, Pages 305–۳۰۷٫

[۲] Borsboom, M.J.A,”A Boussinesq-type wave model with improved linear and nonlinear Behavior”, Report H3203.51, WL | Delft Hydraulics, 1998.

[۳] Giorgio Bellotti, “Transient response of harbours to long waves under resonance conditions” Coastal Engineering, Volume 54, Issue 9, September 2007, Pages 680–۶۹۳٫

[۴] Pasquale Filianoti ,” Diffraction of random wind-generated waves by detached breakwater or breakwater gap”, Ocean Engineering, Volume 27, Issue 11, November 2000, Pages 1249-1263

[۵] Hong Sik Lee, Sung Duk Kim”A comparison of several wave spectra for the random wave diffraction by a semi-infinite breakwater”. Ocean Engineering, Volume 33, Issues 14–۱۵, October 2006, Pages 1954-1971

[۶] Jong, de, M.P.C. and M.J.A. Borsboom, “Overview of numerical wave models in coastal engineering and their relevance to shallow water”, (HAWAI), WP1: Nearshore wave modelling, , 2007.

[۷] Inigo J. Losada, Jose M. Gonzalez-Ondina,, Gabriel Diaz-Hernandez, Ernesto M. Gonzalez, “ Numerical modeling of nonlinear resonance of semi-enclosed water bodies: Description and experimental validation”, Coastal Engineering, Volume 55, Issue 1, January 2008, Pages 21–۳۴٫

[۸] Boshek, M. R, “Reflection and Diffraction Around Breakwaters” Delft University of Technology, MSc thesis report, 2009.

[۹] chih-chieh Young,chin H .Wu,Wen-cheng Liu,Jan-Tai Kuo.A higher order non-hydroststic model for simulating non-linear refraction-diffraction of water waves.coastal engineering volume 56issue 9.2009.pp:919-930.

[۱۰] G.Dhinakaran,V.Sundar,.R.Sundaravadivelu,.K.U.Graw. 2009.

[۱۱] Wael hassan, toon verwaest  & marc willems, “physical modelling of waves inside the new harbour of ostend”, coastlab12, 2012,

[۱۲] Ruperto P.Bonet chaple.Refraction and diffraction of water waves using finite elements with a DNL boundary condition.ocean enginieering,volume 63,2013.pp:77-89.

 ۲-۱-مقدمه

استان هرمزگان با وسعت حدود  شصت و هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج  کیلومتر مربع، این استان از شمال و شمال شرقی با استان  کرمان ، از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان ، از جنوب شرقی با سیستان و بلوچستان و از غرب با استان‌های فارس و بوشهر همسایه است.

شهرستان بندر لنگه واقع در استان هرمزگان یکی از قدیمی ترین بنادر ایران بوده   که مرکز آن واقع در ۵۴ درجه و ۵۴ دقیقه طول شرقی و۲۶درجه و ۲۳ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. از سمت جنوبی با بستر نیلگون خلیج  فارس هم مرز است.

لازم به ذکر است این شهر در تبادل تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس از زمانهای قدیم مشغول تجارت بوده و نقش به سزایی در اقتصاد منطقه دارد.

از آنجایی که اداره بنادر و دریانوردی با قدمت طولانی بعنوان یکی از مراکز اقتصادی شهر مورد توجه  میباشد لذا لازم است طرحهای توسعه ای آن مورد توجه  قرار گیرد.

بندرلنگه یا همان شهر مروارید که زمانی عروس بنادرایران خوانده می شد غبارهای انزوا را آرام آرام از چهره خود می زداید و رونقی دوباره می گیرد .این  بندر قدمتی دیرینه دارد , در زمان هخامنشیان از بنادر مهم و تجاری خلیج فارس بوده و ازآن به عنوان بندر گوگانا نام برده شده است . در زمان  زندیان براهمیت بازرگانی آن افزوده شد .

غذای اصلی مردم را ماهی  تشکیل  داده  که از منابع مهم اقتصادی منطقه نیز   محسوب میگردد . ابـزار کار صید اغلب قدیمی و سنتی است و از تور , قلاب و گرگور (قفس) استفـاده میشود ولیکن شرایط مدرن در صید ماهی از طریق شیلات هم  مورد نظر است. پیش از این انـواع مروارید با درخشندگی و الوان مختلف درآبهای بندرلنگه صید می شد که اینک با رکود مواجـه شده است و از این جهت به این شهر نام مروارید هم اطلاق میگردد.

در حال حاضر که از مروارید های درشت ,کشاورزی و صنایع مدرن در بندرلنگه خبـری نیست و مردم تنها ازطریق صیادی و تجارت امرار معاش می نمایند توسعه زیرساختهای مرتبط با اینگونه امور نیز مورد توجه قرار گرفته است.  بندرلنگه دارای پتانسیلهای اقتصادی زیادی است از قبیل معادن فراوان نیز می باشد.

فاصله نزدیک تاکشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز یک فرصت مغتنم برای این شهر فراهم نموده است که توسعه زیرساختهای بندری امکان استفاده از آن را محقق می سازد[۱۵] .

۲-۲- تاریخچه و سابقه بندرلنگه

بندرلنگه بدلیل موقعیت مخصوص جغرافیـایی , ازگذشته هـای دور بعنـوان یک ایستگاه ترانزیتی بار و مسافر فعالیت می نموده است. در کتابهای متعدد که توسط منابع انگلیسی , هلندی و عرب در مورد بنادر خلیج فارس و فعالیتهای بندری آن چاپ شده به فعالیتها و موقعیت بندرلنگه اشاره شده است .

در ارتباط بـا ترابری زمینی , کامیونهای حامل کالا که بین استانهای فارس و اصفهان و همچنین درامتداد راه ساحلی جنوب کشورتردد می نمایند از بندرلنگه عبور می نمایند.در ترابری هـوائی در حد فاصل سالهای ۱۳۳۰ الی ۱۳۴۶ فرودگاه بندرلنگه یک ایستگاه سازمانی فـرود هواپـیمائی DC-3 و CESNA پسـتی بوده اسـت که در امتداد نوار ساحلی و هچنین حد فاصل شیراز – بندرعباس پرواز داشته و هم اکنون   پروازهای بین المللی  را در کارنامه خود دارد.

ازنظرترابری دریائی ، بندرلنگه بهترین پایانه لجستیکی برای جزایر ابوموسی , تنب بزرگ وتنب کوچک  بوده و دارای حداقل فاصله با شیخ نشینهای متفاوت امارات متحده عربی از جمله دبی و ابوظبی و شارجه است . ضمن آنکه دارای سابقه دیرینه قابل توجه ترابری مسافر و کالا ازاین بندر به کشورهای قطر , بحرین وکویت نیز می‌باشد.

ساختمان اولین بخش از تاسیسات موجود بندر شامل موج شکن و اسکله میانی T شکل در سال ۱۳۴۶ احداث گردید.۲۰سال بعد در چهارچوب برنامه های طرح جامع بنادر کشور توسعه مرحله اول بندرلنگه با انجام یک مناقصه بین المللی منتج به احداث اسکله های غربی(درغرب اسکله میانی) , ترمینال مسافری و یک انبار سرپوشیده گردید.

به موازات این اقـدامات ساختمان گمرک و تعـدادی از منازل مسکونی توسط سازمانهای ذیربط ساخته شد . دراین دوره (۱۳۶۶-۱۳۴۶) ازحوضچه بندرلنگه بعنوان پارکینگ شنـاورهای صـیادی وموتور لنجهـا استفاده می شد و طبـق آماری که در گـزارش جلد۱۱ طرح جامع بنادر کشور آمده , حداکثر ظرفیت شناور طراحی۱۰۰۰تن (Dead weight Tonnag)DWT، عمق آب در دهانه بندر ۴ متر بوده و میزان واردات سالیانه حدود ۳۰۰۰-۲۰۰۰ تن و تناژ صـادرات  بیـن  ۳۰۰ الی ۵۰۰ تن بوده است. بغیر از شناورهای چوبی ( موتورلنج ) سالیانه بین ۶ تا ۱۰ فروند شناورهای فولادی شاملLanding Craft وبارج(Barge ) به این بندر در ارتباط با خدمات پشتیبانی صنعت نفت تردد نموده اند .

جدا از سـوابق تاریخی و عملیاتی بشـرح فوق , چند اتفاق مدیریتی , سیاسی ،اجتماعی بوقوع پیوست که یکباره موقعیت بندرلنگه را دگرگون نمود.

اگر چه طی دو دوره مطالعات طرح جامع بنادر کشور( دوره اول ۱۳۴۰-۱۳۳۶ ) توسطNEDECO  هلند و دوره دوم ۱۳۵۳-۱۳۵۰ توسط گروه همکـاری FREDERIC R.HARRIS و شرکت دکترعلی ادیبی  به دولت ایران توصیه شده بود که فعالیتهـای مربـوط به کشتیهای بارو مسافر (Ferries)در جنوب کشور هر چه زودتر شروع شود لیکن بدلائل مختلف اینکار مهم عملی نشد تا سال۱۳۶۶ که به همت چنـد نفـر مسئولان ذیربط  اقـدامات اولیه صورت گرفته و علاوه بر موضوعات تجاری فعالیت مسافری هم آغاز  و از میان ۴ ترمینال عملیاتی اولیه بـرای پهلوگیری شناورهای بارومسافر, بندرلنگه بعنوان یکی از آنها انتخاب شد که هر هفته مرتباَ شناورهای مذکور بین دبی و جزایر ازجمله جزیـره کیش تردد نموده و اقـدام به حمـل بار و مسافر می نمایند .

این فعالیت باعث شد که تناژ ترافیک کالا از افزایش قابل توجهی برخوردار شده و مساحت حوضچه , محوطه های عملیاتی و طول پهلوگیری با کمبود روبرو شود.در نتیجه این اتفاقات در سال۱۳۷۱سازمان بنادر و دریانوردی طرح توسعه مرحله دوم بندرلنگه رادردستورکارخود قرار داد که که با توجه به تقسیم وظایف اجرائی در نهاد های مختلف وقت طرح توسعه به معاونت ساخت و توسعه بنادر و فرودگاهها انتقال و

انجام یافت .

در چهارچوب طرح مرحله دوم توسعه , موج شکن جدید فراساحلی و احداث اسکله های جدید درشرق حوضچه وتوسعه محوطه های عملیاتی اجرا و تکمیل شد . همینطور ,لایروبی حوضچه بندر لنگه تا عمق ۵/۵-متر نیز انجام گردید تا کشتیهای تا ظرفیت ۲۰۰۰تن بتوانند به داخل حوضچه تردد نمایند .

پس از فروپاشی شوروی سابق در سال۱۹۹۰  وگذشت چند سال بعد از آن ,رابطه تجاری کشورهای CIS و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مخصوصا امارات متحده عربی شروع و از سطح بالائی برخوردار شده است . بندرلنگه بعلت موقعیت مخصوص خود و ارتباط آن بـا شبکه جاده های کشور و داشتن کمترین فاصله دریائی تا دبی از شرایط ممتازی برخـوردار شده است طی هفته، چندین بار شناورهای بار و مسافر و کالاهای متفرقه و در بعضی مواقع کانتینری را  بنادر و  کشورهای  مرتبط  را  به بندرلنگه حمل می نمایند که پس ازورود وتکمیل تشریفات گمرکی ایـن محموله ها توسط کامیونها به کشورهای مذکور حمل می گردد. بنابراین وضعیت بندرلنگه از یک بندرمحلی به یک بندر ترانزیتی حائز بهترین شرایط عملیاتی تغییر یافته است.

لذاتاکید میگردد که باید اقداماتی در جهت اصلاح و توسعه حوضچه بندرلنگه بعمل آید که منجر به برنامه ریزی برای تهیه طرح توسعه  خواهد شد.

۲-۳-آب و هوا

با توجه به مشخصات اقلیمی و استقرار استان هرمزگان در منطقه فوق حاره‌ای، گرمی هوا مهم‌ترین پدیده مشهود اقلیمی آن است.استان هرمزگان از مناطق گرم و خشک ایران است و اقلیم آن تحت تأثیر آب و هوای نیمه ‌بیابانی و بیابانی قرار دارد. هوای نوار ساحلی بندر لنگه در تابستان‌ها، بسیار گرم و مرطوب است و گاهی نیز دمای آن به چهل و نه درجه سانتی‌گراد می رسد( سال ۱۹۶۹و۱۹۷۰ ). دمای متوسط سالانه این منطقه در حدود بیست و شش درجه سانتی‌گراد است. از ویژگی‌های آب و هوایی منطقه، یک فصل طولانی گرم و یک فصل کوتاه خنک است. فصل گرم همراه با هوای شرجی نه ماه به درازا می‌کشد. فصل تابستان از اوایل اسفندماه شروع می‌شود، هوا رفته رفته رو به گرمی می‌رود تا این که گرما در تیر و مرداد به اوج خود می‌رسد. فصل خنک آن همراه با خشکی نسبی هوا، در حدود سه ماه طول می‌کشد. این فصل از اوایل آذرماه شروع می‌شود و تحت تأثیر توده‌های هوای خنک غربی قرار می‌گیرد.  دمای آن معمولاً از ده درجه سانتی‌گراد بالای صفر پایین‌تر نمی‌آید. حداقل دمای ثبت شده آن ۷درجه سانتیگراد می باشد( سال ۱۹۷۲و۱۹۷۳ ). اصولاً آب و هوای این استان همانند آب و هوای نواحی بیابانی است و میزان بارش‌های جوی آن نیز فوق‌العاده اندک می‌باشد. در این منطقه، در حدود نه ماه از سال، بارندگی مهمی صورت نمی‌گیرد و قسمت عمده بارندگی آن نیز در یک یا دو نوبت به وقوع می‌پیوندد در همان موارد اندک هم‌بارندگی آن اغلب مانند باران‌های بهاری سیل‌آسا است و خسارات فراوانی به بارمی‌آورد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.