تحقیق بیماری آلزایمر و انواع بیماری و ژنهای دخیل در بیماری آلزایمر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری آلزایمر و انواع بیماری و ژنهای دخیل در بیماری آلزایمر دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
١-٢: تاریخچه و کشف بیماری آلزایمر    ۵
٢-٢:پاتولوژی بیماری    ۶
٣-٢: انواع بیماری و ژنهای دخیل در بیماری آلزایمر    ۷
١-٣-٢:بیماری آلزایمر با شروع زودرس    ۹
٢-٣-٢ :بیماری آلزایمر با شروع دیررس    ۱۳
٣-٣-٢ :  ژن APOE    ۱۳
۴-٣-٢: ژن   MAPT  (Microtule Associated Protein Tau)    ۱۶
۴-٢ : بررسی تحقیقات انجام شده    ۲۰
منابع    ۲۴

منابع

۳۰۰ thousand people suffered from Alzheimer’s disease in Iran [online] 2007 [cited 2007 June 18]; Available from:www.salamatnews.com.

Avella AMB. Chasing genes in Alzheimer’s and Parkinson’s disease Rotteerdam. The Netherlands: Erasmus MC.2004.

Bertram L, Tanzi RE. Alzheimer’s disease: one disorder, too many genes ,Hum Mol Genet 2004, 29; 13(1) : R135-R41

Brown RC, Lockwood AH, Sonawane Neurodegenerative Disease :An Overview of Environmental Risk Factors. Environmental Health Perspective. 2005 , 25 :113(9):1250-6

Butterfield AD, Reed T, Newman SF, Sultana R. Roles of amyloid beta-peptide-associated oxidative stress and brain protein modification in pathogenesis of Alzheimer’s disease and mild cognitive impairment. Free Rad Biol Med 2007; 43 (5): 658-77.

Caffery TC, Joachim C, Wade-Martns R. Haplotype-specific expression of the N-terminal exos 2 and 3 at the human MAPT locus. Neurobiol Aging 2007 ; 29: 193-1929.

Chauhan NB, Membrane dynamics, Cholestrol homeostasis, and Alzheimer’s disease Joumal of Lipid Research , 2003 6; 44:2019-29

Conrad C, Vianna C, Freeman M, Davies P. A polymorphic gene nested within an intron of the tau gene :implications for Alzheimers disease. Proc. Nat. Acard. Sci 2002 ; 99: 7751

E Gozalpour, K Kamali, K Mohammd, HR Khorram Khorshid, M Ohadi, M Karimloo, A Mirabzadeh, and A Fotouhi. Association between Alzheimer’s Disease and Apolipoprotein E Polymorphisms. Iran J Public Health. 2010; 39(2): 1–۶٫

Ezquerra M, Campdelacreu J, Munoz E, Oliva R, Tolosa E. Sequence analysis of tau 3’ untranslated region and saitohin gene in sporadic progressive supranuclear palsy. Neurol Neurosurg Psychiatry 2004; 75 (1): 155- 57.

Ezquerra M, Gaig C, Ascaso C, Munoz E, Tolosa E. Tau and saitohin 2007; 1145: 168-76.

Ezquerra M, Pastor P, Valldeoriolaf F, Lui S, Molinuevo J, Blesa R, Tolosa E, Oliva R. Indentification of a novel polymorphism in the promoter region of the tau gene highly associated to progressive supranuclear pulsy in humans. Neurosci let 1999, 275: 183-186 .

Fassbender K, Simona M, Bergmann C, Stroick M, Lutjohann D, Keller P, etal. Simvastatin Strongly reduces levels of Alzheimer’s disease betaamyloid peptides A beta 42 and A bera 40 in vitro and in vivo. PNAS. 2001 51; 98: 5856-61

مقدمه

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل[۱] در دوران میان سالی و پیری است که با نقص در فعالیت­های شناختی ،از دست دادن حافظه[۲]،از دست دادن توانایی انجام حرکات هدف­دار و تغییرات شخصیتی همراه است . در این بیماری مناطق خاصی از مغز چون لوپ خای گیجگاهی ،هیپوکامپ، بخشی از کورتکس و بخش کوچکتری از لوب پیشانی درگیر می­شوند (١). این بیماری ، از نظر ژنتیکی  هتروژن[۳] بوده و تحت تاثیر محیط و ژنتیک است که شیوع آن از حدود ٣ % در میان افراد ۶۵ ساله تا حدود ۵٠ % در میان افراد ٨۵ ساله تغییر می­کند. بیماری آلزایمر بر اساس سن شروع بیماری به دو حالت زودرس (شروع در سن کمتر از ۶۵ سال) و دیررس (شروع در سن بیشتر از  ۶۵ سال) تقسیم می­شود . بیش از ١٧ % بیماران، دچار آلزایمر از نوع دیررس و تک گیر[۴] (بدون سابقه خانوادگی) هستند، در حالیکه آلزایمر زودرس تنها ٣ % از جمعیت را شامل می­شود (۵ ).

١-٢: تاریخچه و کشف بیماری آلزایمر

در سال ١٩٠۶، در سی و هفتمین گرده­همایی روانپزشکان آلمانی در توبینگن،آلوئیس آلزایمر[۵]،سرپرست آزمایشگاه آناتومی دانشگاه لودویگ-ماکسی میلیانز [۶]در مونیخ اولین مورد بیماری را همراه با آتروفی[۷] کورتکس و NFT[8] و رسوبات بتا آمیلوئیدی ،در یک زن ۵١ ساله گزارش کرد. در سال ١٩١٠, روانپزشک آلمانی به نام امیل کرپلین[۹] این بیماری را بیماری آلزایمر (AD ) [10] نامید (١٠,۴٣). شیوع این بیماری از ٣% در میان افراد ٨۵ ساله، تغییر می­کند و تعداد افراد بیمار تا سال ٢٠۵٠، حدود ١٠٠ میلیون نفر تخمین زده شده است (١٠) .بیماری آلزایمر ،جزء ده بیماری کشنده در کشور­های در حال توسعه محسوب می­شود (۴۴،۴۵). در آمریکا آلزایمر چهارمین دلیل مرگ و اصلی­ترین دلیل زوال عقل می­باشد که در حال حاضر علاج یا درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد (۴۶) و از اقتصادی بارسنگینی را بر دوش جامعه تحمیل می­کند برای مثال در آمریکا به ازای هر فرد آلزایمری سالیانه ۴٢ هزار دلار صرف می­شود (۴٧ ).

٢:پاتولوژی بیماری

بیماری آلزایمر یک بیماری نورودژنراتیو می­باشد که از نظر بالینی با زوال عقل مشخص می­شود (۴٨). از ویژگی­های بالینی آن ،می­توان به از دست رفتن حافظه ،تغییرات شخصیتی و از دست دادن فعالیت­های شناختی اشاره کرد که ویژگی اخیر می­تواند شامل عدم توانایی در سخن گفتن[۱] عدم تشخیص افراد و اشیاء با وجود سا لم بودن حواس[۲] و عدم انجام فعالیت­های حرکتی با وجود سیستم حرکتی سالم[۳] باشد (۴٢).

از مهم­ترین ویژگی­های پاتولوژیکی بیماری آلزایمر از دست رفتن پیشرونده نورون­ها و ایجاد پلاک­های آمیلوئیدی[۴] و مواد رشته­ای سیتوپلاسمی می­باشد که گره های نورو فیبریلاری[۵] خوانده می­شود. ترکیب اصلی گره­های نورو فیبریلاری را اشکال غیر طبیعی و به شدت فسفوریله شده[۶] تائو تشکین می­دهد. این در حالی است که پلاک­های پیری[۷] (پلاک­های آمیلوئیدی) از رشته­های پپتیدی هشت نانومتری به نام بتا آمیلوئید ،تشکیل شده­اند که نواحی مختلف مغز از جمله هیپوکامپ، آمیگدال و کورتکس انتورینال را در گیر می­کنند (۱٠). پلاک­های پیری که در مغز افراد کهنسال به میزان کم یافت می­شود در مغز بیماران آلزایمری به میزان بسیار فراوان دیده می­شود و تنها در بیماری آلزایمر دیده می­شود.

بنابراین برای این بیماری ویژه می­باشد (۴۶). به نظر می­رسد که میزان گوناگونی ژنومی[۱] در جمعیت آلزایمری در مقایسه با جمعیت­های نرمال بدون هیچگونه سابقه بیماری ،٣-٢ برابر بالاتر باشد (۴۶و۴٨).

جایگاه تشکیل پلاک­های آمیلوئیدی در تعیین نوع پلاک ها ، به عنوان فاکتوری اساسی عمل می­کند. این بدان معنی است  که برخی نواحی دارای پلاک­های مخصوص خود می­باشند (۴۶,۴٨). پلاک­های تیپیکال از سه جز تشکیل می­شوند که آمیلوئید، نوریت ها [۲]و گلیای واکنش دهنده[۳] می باشند. نوریت­های swollen دارای اجسام ضخیمی[۴] می­باشند که می توان آنها را با آنتی بادی های یوبیکویتین نشاندار کرد. نوریت های swollen در مغز بیماران آلزایمری شامل گره­های پیچ خورده جفت می­باشد این در حالی است که در مغز افراد سالم ،این فیلامنت­ها دیده نمی­شود (۴۶,۴٧). یافته هایی دال بر موتاسیون در بیماری١٧ FTDP- [5]که نوعی دیگر از بیماری نورودژنراتیو است(که همراه با تشکیل NFTs است) می­رساند که تائو به تنهایی توانایی ایجاد نورودژنراسیون را دارا است. لذا مطالعه مکانیسم­های مولکولی شکل­گیری NFTs ممکن است دیدگاهی مهم را در باب نورودژنراسیون در بیماری آلزایمر ارائه می­کند (۴۶,  ۴٨, ۵١ )گر چه پلاک­های پیری از ویژگی­های بیماری آلزایمر می­باشد  NFTsدر سطح وسیع تری رخ می­دهد و در بیماری نورودژنراتیو دیگر نیز مشاهده می­شود که این مطلب بیانگر آن است که پلاک­های پیری در فرایندهای پاتولوژیکی تخصصی بیماری آلزایمر دخیل می­باشد در حالی که NFT در فرایند­های عمومی نورودژنراسیون اثر گذار است. NFTs را به عنوان دومین مشخصه بیماری آلزایمر قلمداد می­کنند زیرا کمتر ویژه می­باشد و علاوه بر آلزایمر در دیگر بیماری­های نورودژنراتیو نظیر١٧ PSP,FTDP- نیز مشاهده می شود (١).

٣-٢: انواع بیماری و ژن­های دخیل در بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر، بیماری پیچیده و از نظر ژنتیکی هتروژن می­باشد که پیچیدگی آن بر فقدان الگوی توارثی خاص ، دلالت می­کند و هتروژن بودن آن، بیانگر دخالت پلی مورفیسم­ها و موتاسیون­های موجود در چندین ژن، به همراه عوامل غیر ژنتیکی در این بیماری است )٢،۴٩). به نظر می­رسد که نقص شناختی متوسط قبل از بروز بیماری آلزایمر رخ می­دهد. نقص شناختی متوسط[۶] مرحله­ای گذرا بین پیر شدن طبیعی مغز و زوال عقل می­باشد و تقویت کننده این دیدگاه است که قبل از بروز بیماری آلزایمر تغییرات سیناپسی رخ می­دهند. ضعف سیناپسی به طور عموم در پاتولوژی بیماری آلزایمر دیده می­شود و شاخص عملکرد بد سیناپسی در آلزایمر می­باشد (۵٠).

داشتن ضعف شناختی متوسط که رخدادی هتروژن می­باشد ریسک ابتلا به بیماری­های زوال عقل و از جمله آنها آلزایمر را ده برابر می­کند (۴۶،۴٨). از اواخر قرن بیستم بیماری آلزایمر شایع­ترین  دلیل زوال عقل در جمعیت ژاپن توده است. بیش از ٣٠ ژن مختلف که در سراسر ژنوم انسان پراکنده شده­اند ممکن است درآبشارهای اتیو پاتولوژیکی[۷] بیماری آلزایمر درگیر باشند که منجر به نورودژنراتیو در بیماری آلزایمر می­شود (۵١) .

بیماری آلزایمر بر اساس سن شروع آن به دو نوع طبقه بندی می­شود که آلزایمر با شروع زودرس[۸] (شروع در سنین کمتر از ۶۵ سال) و آلزایمر با شروع دیررس[۹](شروع در سنین بیشتر از۶۵ سال) خوانده می­شوند. در هر دو نوع بیماری آلزایمر وجود پلاک­های بتا آمیلوئیدی و گره های نوروفیبریلاری از مشخصات بیماری می­باشند. سایر فاکتورهای گیج­کننده در پاتوژنز بیماری آلزایمر شامل سیکل سلولی معیوب ،بی نظمی در متابولیسم انرژی نورونی به دلیل نقص در فعالیت­های میتوکندریایی و مکانیسم­های التهابی[۱۰] و فشار اکسیداتیو [۱۱]و نقص در عملکرد پروتئوزوم­ها می­باشد (٢۶).

بخش عمده موارد بیماری آلزایمر از نوع دیررس می­باشد به گونه ای که بیش از ٩٧% بیماران آلزایمری ،از نوع اسپورادیک می­باشند و تنها ٣% بیماران آلزایمری از نوع زودرس می­باشند پس از سن، سابقه خانوادگی، دومین عامل خطر در این بیماری است (١٢و۵٢).

[۱] -Genomic variation

[۲] – Neuritis

[۳] – Reative glia

[۴] – Dense bodies

[۵] -Frontotemporal

[۶] -Mild Cognitive Impairment(CMI)

[۷] – Etiopathologic cascades

[۸] -Early-onset

[۹] -Late- onset

[۱۰] -Inflamatory mechanisms

[۱۱] -Oxidative stress

[۱] -aphasia

[۲] – agnosia

[۳] -apraxia

[۴] – Amyloid plaques

[۵] – Neurofibrillary  tangles

[۶] -Hyperphosphory lated

[۷] -Senile plaques

[۱] -Dementia

[۲] -Memory loss

[۳] -Hetrogenose

[۴] -Sporadic

[۵] -Alois Alzheimer

[۶] -Ludwig -Aaximilians

[۷] -atrophy

[۸] -Neurofibrillary tangles

[۹] -Emil Kraeplin

[۱۰] -Alzheimers Disease(AD)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.