تحقیق بیماری تیلریا آنولاتا و نقش آنزیم آدنوزین دآمیناز در سیتوکینهای مؤثر در ایمنی بیماری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری تیلریا آنولاتا و نقش آنزیم آدنوزین دآمیناز در سیتوکینهای مؤثر در ایمنی بیماری دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- ۱-۲- تاریخچه    ۴
۱-۳- ۲-۲- تیلریا و طبقه بندی آن    ۶
۱-۴- ۳-۲- تیلریا آنولاتا    ۶
۱-۵- ۴-۲- مورفولوژی    ۷
۱-۶- ۵-۲- سیر تکاملی انگل    ۸
۱-۷- ۱-۵-۲- مرحله شیزوگونی در بدن گاو    ۸
۱-۸- ۲-۵-۲- مرحله گاموگونی در بدن کنه    ۹
۱-۹- ۳-۵-۲- مرحله اسپوروگونی در بدن کنه    ۹
۱-۱۰- ۶-۲- روش انتقال تیلریا    ۱۰
۱-۱۱- ۱-۶-۲- انتقال مکانیکی    ۱۱
۱-۱۲- ۲-۶-۲- انتقال مرحلهای    ۱۱
۱-۱۳- ۳-۶-۲- انتقال داخل رحمی    ۱۱
۱-۱۴- ۴-۶-۲- انتقال از طریق تخم    ۱۲
۱-۱۵- ۷-۲- بیماری زایی    ۱۲
۱-۱۶- ۸-۲- نشانههای بالینی    ۱۶
۱-۱۷- ۹-۲- جراحات کالبد گشایی:    ۱۸
۱-۱۸- ۱-۹-۲- جراحات ماکروسکوپیک:    ۱۸
۱-۱۹- ۲-۹-۲- جراحات میکروسکوپیک:    ۱۹
۱-۲۰- ۱۰-۲- درمان    ۱۹
۱-۲۱- ۱۱-۲- آدنوزین دآمیناز    ۲۰
۱-۲۲- ۱۲-۲- سیتوکینها    ۲۱
۱-۲۳- ۱-۱۲-۲-ویژگی کلی سیتوکینها    ۲۲
۱-۲۴- ۲-۱۲-۲- اعمال سیتوکینها    ۲۳
۱-۲۵- ۳-۱۲-۲- سیتوکینهای مؤثر در ایمنی    ۲۳
۱-۲۶- ۴-۱۲-۲- اینترلوکین–۶    ۲۳
۱-۲۷- ۵-۱۲-۲- اینترلوکین-۱    ۲۵
۱-۲۸- ۶-۱۲-۲- عامل نکروز دهنده تومور (TNFα)    ۲۵
۱-۲۹- ۷-۱۲-۲- سیتوکینهای ایمنی اختصاصی، مؤثر در التهاب ایمنی    ۲۷
۱-۳۰- ۱-۷-۱۲-۲-اینترفرون گاما (IFN-γ)    ۲۷
۱-۳۱- مروری بر تحقیقات    ۲۹
۱-۳۲- فهرست منابع و مأخذ    ۳۵

 منابع

رفیعی، عزیز (۱۳۵۷). تک یاخته شناسی دامپزشکی و مقایسه ای، انتشارات دبیرخانه پژوهش‌های علمی، صفحات ۷۱۳ – ۷۱۱ .

هاشمی فشارکی، رضا (۱۳۶۵). تیلریوز گاوی در ایران، انتشارات مؤسسه رازی، سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، صفحات ۱۷، ۶۳ – ۲۱ .

تیزارد، ایان آر(۲۰۰۰) ایمنی شناسی دامپزشکی، انتشارات دانشگاه تهران (ترجمه: محمد ربانی، محمدرضا محزونیه، چاپ ششم، ۱۳۸۳)، صفحات ۴۰۲-۴۰۴

دانکن، جی آر؛ پراس، ک دبلیو؛ ماهافی، ای ا (۱۹۹۴). علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، مرکز نشر دانشگاه شیراز (ترجمه: سعید نظیفی، چاپ دوم، ۱۳۸۵)، صفحات ۱۲۸-۱۳۳

احمدی حریری، علیرضا (۱۳۷۳). بررسی تغییرات پارامترهای هماتولوژیکی و الکترولیت ها قبل و بعد از درمان تیلریوزگاوی ناشی از تیلریا آنولاتا توسط بوپارواکون. پایان نامه شماره ۴۷۷، دکتری عمومی دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز.

 Purnell RE., Ledger MA., Umwoyo DC., Payne RC. and Pierce MA (1974). Theileria parva: variation in the infection rate of the vector tick Rhipicephalus appendiculatus. Int. J. Parasitol. 4: 513-517.

۱۵- Blackburn, M. R., Kellems, R. E. (2005) Adenosine Deaminase Deficiency: Metabolic Basis of Immune Deficiency and Pulmonary Inflammation. Advances in Immunology Volume 86. Advances in Immunology. Advan Immunol 86: 1–۴۱٫

Preston PM., Brown CGD., Bell-Sakylk L., Richardson W. and Sanderson A (1992). Tropical Theileriosis in Bos taurus and Bos taurus cross Bos indicus calves: response to infection with graded doses of sporozoites of Theileria annulata. Res. Vet. Sci. 53: 230-243.

Radostis OM, Gay CC, Hinchcliff KW, Constable PD (2007). Veterinary Medicine, 10th Edn, PP: 1524-1532.

Cristalli G, Costanzi S, Lambertucci C, Lupidi G, Vittori S, Volpini R, Camaioni E (2001) Adenosine deaminase: functional implications and different classes of inhibition. Med Res Reu 21:105-28.

Dhar S, Mallick P, Bhushan C, Malhorta DV, Gautam OP (1987)  Observations on Theileria annulata infection in Hyalomma anatolicum anatolicum adult tick. Indian Vet J 64: 340-37.

Jain NC (1986) Schalm’s Veterinary Hematology. 4th Lea and Febiger Publication. PP: 381-383.

Jubb KVF, Kenedy PC, Palmer N (1985) Pathology of domestic animals, 3rd edition, Vol3. Academic press Inc, Harcourt Brace Jovamovich Publisher, PP: 210-214.

مقدمه

تیلریوز بیماری حاد و کشنده ای است که سالانه تلفات و خسارات زیادی را به صنعت دامپروری کشور تحمیل می­کند. عفونت حاد بیشتر در گاوهای خالص و دورگ دیده می­شود اما گاوهای بومی از مقاومت بیشتری نسبت به این انگل برخودار هستند. در این بیماری کم خونی ناشی از همولیز خارج عروقی رخ می­دهد. اشکال داخل لکوسیتی تیلریا که شیزونت نامیده می­شوند معمولاً در داخل سیتوپلاسم لکوسیت­ها جای دارند و در بیشتر موارد  تمام سیتوپلاسم را اشغال نموده و لکوسیت­ها را متلاشی می­نمایند. شیزونت  تیلریا ابتدا سبب افزایش سلول­های  سیستم لنفاوی شده (لنفوپرولیفراتیو) و بعد از آن سبب تخریب سلول­های فوق می­شود.  آدنوزین دآمیناز آنزیمی است که باعث دآمینه شدن آدنوزین و تبدیل آن به اینوزین و داکسی اینوزین می‌شود. آنزیم فوق در بیماران مبتلا به نقص ایمنی شدید(SCID)، وجود ندارد. آدنوزین اضافی از مسیرهای دیگری به محصولات مختلفی تبدیل می‌شود که تجمع این محصولات در سلول‌های مختلف باعث بروز مشکلاتی می‌شود. آدنوزین در این سلول‌ها بهdATP، داکسی آدنوزین وS-آدنوزیل همو سیستین تبدیل می‌شود و در نتیجه مقدار این متابولیت‌ها در پلاسما افزایش می‌یابد. dATP بصورت آلوستریک عمل آنزیم ریبو نوکلئوتید ردوکتاز را متوقف می‌کند. در اثر توقف عمل این آنزیم میزان مولکول‌های پیش ساز لازم برای سنتز DNA در سلول کاهش میابد وسنتز DNA متوقف می‌شود. با تزریق آنزیم آدنوزین دآمیناز به این بیماران، می‌توان آنها را درمان کرد.  آنزیم آدنوزین دآمیناز تبدیل شدن آدنوزین به اینوزین را کاتالیز می‌کند. افزایش  آنزیم آدنوزین دآمیناز  در تعدادی از بیماری­های وابسته به ایمنی  از جمله آرتریت روماتوئید گزارش شده است. این آنزیم در تکثیر و تمایز لنفوسیت‌هایT  نقش دارد.

 ۱-۱- ۱-۲- تاریخچه

اولین بار کخ[۱] در آفریقای شرقی پیروپلاسماهای[۲] کوچکی را در خون گاوها مشاهده نمود. در سال ۱۹۰۴ تیلر[۳] در آفریقای جنوبی انگلی را به نام پیروپلاسما پارووم[۴] شناسایی کرد و نشان داد که این انگل با تزریق به حیوان سالم انتقال نمی یابد. در همان سال دو نفر روسی به نام های شونکوسکی[۵] و لوس[۶] پیروپلاسم­های کوچکی را در خون گاوهای قفقازی پیدا کردند و انگل را پیروپلاسما آنولاتوم[۷] نامیدند. در سال ۱۹۰۶ تیلر، انگل کوچک دیگری را در خون گاوها یافته و آن را پیروپلاسما موتانس[۸] نامید (رفیعی، ۱۳۵۷). در سال ۱۹۰۷ بتنکورت[۹] و همکارانش هنگام تقسیم بندی پیروپلاسما، جنس تیلریا را برای انگل های کوچکی که در آفریقای جنوبی کشف شده بود، اختصاص دادند و پیروپلاسما پارووم به تیلریا پارووم تغییر نام یافت. در سال ۱۹۱۰ محققان مختلف در غدد لنفی و کبد گاوان مبتلا به تب سواحل شرقی[۱۰] اجسامی یافتند که گوندردر این سال هویت آن­ها را کشف نمود و اثبات کرد آن­ها همان شیزونت[۱۱] انگل می­باشند (رفیعی، ۱۳۵۷). در سال ۱۹۲۴ سرژان و همکارانش در الجزیره تیلریایی را کشف کردند و آن را تیلریا دیسپار[۱۲] نامیدند. در سال ۱۹۳۲ به دنبال کارهای گوندر، کودری و هالی چرخه زندگی انگل را کشف کردند. در سال­های بعد در مؤسسه رازی برای اولین بار دلپی انگل­های خون دام­های مختلف و همچنین کنه‌ها و نقش آنها را در انتقال بعضی بیماری­ها به انسان و دام را مورد توجه و مطالعه قرار داد (رفیعی، ۱۳۵۷).

در سال ۱۹۴۵ تسور[۱۳] در فلسطین اشغالی برای اولین بار شیزونت را در بافت­های لنفی گوساله کشت داد و فصل جدیدی را برای مطالعه­ی این انگل گشود (رفیعی، ۱۳۵۷). در سال ۱۹۷۵ و ۱۹۷۷ به ترتیب شین و همکاران و سپس ملهورن و شین مراحل جنسی تیلریا آنولاتا را در کنه هیالوما آناتولیکم اکسکاواتم[۱۴] نشان دادند (رفیعی، ۱۳۵۷). در ایران در سال ۱۳۱۴ یعنی همزمان با ورود ۱۶ رأس گاو اصیل از کشور فرانسه به مؤسسه دامپروری حیدرآباد کرج و تلف شدن ۱۲ رأس از آن­ها، برای اولین بار تیلریوز مورد توجه قرار گرفت و از سال ۱۳۱۵ با تحقیقات دلپی و همکاران مشخص گردید که عامل تیلریوز حاد در ایران تیلریا آنولاتا است که مشابه تیلریا دیسپار در الجزیره می­باشد (هاشمی فشارکی، ۱۳۶۵). در سال ۱۹۷۶ هوشمند راد نشان داد که کم خونی حاصل از تیلریا آنولاتا مربوط به مرحله شیزونتی انگل بوده و علت اصلی کم خونی را بروز پدیده اتوایمیون و پادتن اتو هماگلوتینین[۱۵] دانست (هوشمند راد، ۱۹۷۶).

۱-۲- ۲-۲- تیلریا و طبقه بندی آن

تک­یاخته تیلریا می­تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را در اکثر نقاط دنیا آلوده کند (دولان، ۱۹۸۹). اعضای این خانواده به اشکال گرد، بیضی و میله­ای شکل و یا اشکال بی­قاعده در لنفوسیت­ها[۱۶]، هیستیوسایت­ها[۱۷] و اریتروسایت­ها[۱۸] دیده می­شوند (سولسبی، ۱۹۸۲). این انگل­ها در سلول­های میزبان تولید رنگدانه نمی­کنند و توسط کنه­های خانواده ایکسودیده منتقل می­شوند (سولسبی، ۱۹۸۲، ملهورن و والدروف، ۱۹۸۸، دولان، ۱۹۸۲).

در این خانواده سه جنس به نام­های تیلریا، هماتوکسنوس[۱۹] و سایتوکس­زئون[۲۰] تشخیص داده شده است (والکر، ۱۹۹۰، هاشمی فشارکی، ۱۹۹۱، رفیعی، ۱۳۵۷).

لواین تیلریا را مترادف سایتوکس زئون معرفی نمود اما بارنت[۲۱] اعلام کرد که این دو کاملاً جدا از یکدیگر هستند (بارنت، ۱۹۷۷ و لواین، ۱۹۸۳). تک یاخته تیلریا به صورت زیر دسته بندی شده است (والکر، ۱۹۹۰، ایروین، ۱۹۸۷، هاشمی فشارکی، ۱۹۹۱): زیر سلسله[۲۲] پروتوزوآ، شاخه[۲۳] اپی کمپلکسا، رده[۲۴] اسپوروزوآ، زیر رده[۲۵] پیروپلاسما، راسته[۲۶] پیروپلاسمیدا، خانواده[۲۷] تیلریئیده، جنس[۲۸] تیلریا، گونه[۲۹] تیلریا آنولاتا.

۱-۳- ۳-۲- تیلریا آنولاتا

اسامی دیگر تیلریا آنولاتا عبارتند از: پیروپلاسما آنولاتم، تیلریا دیسپار، تیلریا ترکستانیکا[۳۰] و گوندریا[۳۱] آنولاتا (سولسبی، ۱۹۸۲، لواین، ۱۹۸۳، رفیعی، ۱۳۵۷). میزبان­ها عبارتند از گاو، گاو کوهاندار، گاو میش­آبی و گاو میش اهلی. آلودگی در اروپای جنوبی، شمال آفریقا و خاورمیانه (شامل هند و آسیای مرکزی) گزارش شده است (دولان، ۱۹۸۹، سولسبی، ۱۹۸۲). تیلریا آنولاتا توسط گونه­های مختلف کنه هیالوما منتقل می­گردد و عامل تیلریوز مدیترانه‌ای[۳۲] یا تیلریوز گرمسیری[۳۳] می­باشد (سولسبی، ۱۹۸۲، جاب و کندی، ۱۹۸۵، هاشمی فشارکی، ۱۹۹۱، دولان، ۱۹۸۹).

[۱] – Kokh

[۲] – Piroplasma

[۳] – Theiler

[۴]Piroplasma parvum

[۵] – Dschunkowski

[۶] – Luhs

[۷]P. annulatum

[۸]P. mutans

[۹] – Bettencourt

[۱۰] – East coast fever

[۱۱] – Schizont

[۱۲]T. dispar

[۱۳] – Tsur

[۱۴]Hyalomma anatolicum excavatum

[۱۵] – Auto hemagglutinin

[۱۶] – Lymphocytes

[۱۷] – Histiocytes

[۱۸] – Erythrocytes

[۱۹] – Heamatoxenus

[۲۰] – Cytauxx zoon

[۲۱] – Barnett

[۲۲] – Subkingdom

[۲۳]– Phylum

[۲۴]– Class

[۲۵]– Subclass

[۲۶] -Order

[۲۷] -Family

[۲۸] – Genus

[۲۹] – Species

[۳۰] T. turkestanica

[۳۱] Gonderia

[۳۲] Mediterranian

[۳۳] Tropical

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.