تحقیق بیماری فیتوپلاسماها و علائم و انتقال و تشخیص آن و بیماری های فیتوپلاسمایی مهم در تیره Solanaceae

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری فیتوپلاسماها و علائم و انتقال و تشخیص آن و بیماری های فیتوپلاسمایی مهم در تیره Solanaceae دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۳- پروکاریوت های سخت کشت آوندی    ۵
۲-۴- طبقه بندی مالیکیوت ها    ۶
۲-۴-۱-توصیف رده مالیکیوت ها    ۶
۲-۴-۲-تاریخچه    ۷
۲-۴-۳-توصیف راسته Mycoplasmatales    ۷
۲-۴-۴-توصیف راسته  Entomoplasmatales    ۸
۲-۴-۵-توصیف راسته Anaeroplasmatales    ۹
۲-۴-۶-توصیف راسته Acholeplasmatales    ۱۰
۲-۵- فیتوپلاسماها    ۱۱
۲-۵-۱- مقدمه    ۱۱
۲-۵-۲- عمده تشابه فیتوپلاسماها به مالیکیوت ها    ۱۲
۲-۵-۳- موقعیت تاکسونومی فیتوپلاسمای عامل عامل تورم جوانه    ۱۳
۲-۵-۴- مرفولوژی فیتوپلاسماها    ۱۳
۲-۵-۵- علائم بیماری های فیتوپلاسمایی    ۱۳
۲-۵-۶- انتقال بیماری های فیتوپلاسمایی    ۱۴
۲-۵-۶-۱-انتقال مکانیکی    ۱۴
۲-۵-۶-۲-انتقال با پیوند    ۱۵
۲-۵-۶-۳-انتقال با سس    ۱۵
۲-۵-۶-۴-انتقال بوسیله ناقل    ۱۶
۲-۵-۷-روشهای ردیابی و تشخیص بیماریهای فیتوپلاسمایی    ۱۷
۲-۵-۸- تنوع میزبانهای گیاهی فیتوپلاسماها    ۱۹
۲-۵-۹-بیماری های فیتوپلاسمایی مهم در تیره Solanaceae    ۲۰
۲-۵-۹-۱- تورم جوانه بادنجان و گوجه فرنگی (Tomato big bud)    ۲۰
۲-۵-۹-۲- بیماری های زردی مینا (Aster yellows)    ۲۱
فهـرست منـابع    ۲۲

منابع

–جمشیدی، ا.، جعفرپور، ب.، روحانی، ح. و صالحی، م. ۱۳۸۹٫ بیماری تورم جوانه گوجه فرنگی در استان های خراسان رضوی و شمالی. خلاصه مقالات نوزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران.. صفحه ۴۳۷

-رئوفی، د. صالحی، م. فیروز، ر. ۱۳۸۹٫ همراهی فیتوپلاسماهای مختلف همراه با بیماری جاروک بادنجان در استان بوشهر. خلاصه مقالات نوزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران.. صفحه ۴۲۷٫

– رشیدی، م. ، بهار، م. ، آهون منش، ع. ۱۳۸۵٫ وقوع بیماری تورم غنچه گوجه فرنگی در استانهای اصفهان، اردبیل، آذربایجان غربی.  خلاصه مقالات هفدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران. صفحه ۱۸۸٫

اسکندری، ف. ۱۳۵۷٫ بیماری های گیاهان جالیزی، درختان میوه، سبزی ها و گیاهان زینتی. پلیکپی درس بیماری های گیاهی، گروه گیاهپزشکی دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، ۱۳۱ صفحه.

–ور، ج. و مک کلوم، ج. پی. ۱۳۷۳٫ ترچمه: مصطفی مبلی و بهمن پیراسته. تولید سبزی. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. اصفهان.

قادری، ا. ۱۳۵۳٫ پرورش سبزی (درس نامه). دانشکده کشاورزی دانشگاه جندی شاپور اهواز. اهواز.

-همتی، ک. ۱۳۶۲٫ اسپیروپلاسماها و شبه مایکوپلاسماها و بیماری زایی آنها در گیاهان. ۱۳۱ صفحه، مرکز نشر دانشگاهی.

 -Lee, I.-M., Davis, R. E. 1992. Mycoplsamas which infect and plants, Pp. 379-390 in: mycoplsamas Molecular Biology and Pathogenesis. J. Maniloff, R.N., McElhansey, L. R., Finch, and J. B. Baseman, (eds.). American Society for Microbiology, Washington, D.C.

-Lee, I.M., Hammond, R.W., Dais, R.E. and Gunderson, D.E. 1993. Universal amplification and analysis of pathogen 16SrRNA for classification and identification of mycoplsama-like organisms. Phytopathology, 83: 834-842.

-Lee, I.-M., Davis, R. E., and Gundersen-Rindal, D. E. and  Bartoszyk, I. M. 1998. Revised classification scheme of phytoplasmas  based on RFLP analysis of 16S  rRNA  and ribosomal protein sequences. International Journal Systematic Bacteriology, 48: 1153-1169.

-Lee, I.-M., Davis, R. E., and Gundersen-Rindal, D. E. 2000. Phytoplasma: phytopathogenic mollicutes. Annual review of Microbiology, 54: 221-255.

مقدمه

حفاظت از گیاهان، کنترل آفات، بیماریها و علف های هرز حائز اهمیت فوق العاده می­باشد. بعنوان مثال برابر تخمین وزارت کشاورزی آمریکا بیماریهای گیاهی سالانه ۹٫۱، آفات ۷٫۷ و علف های هرز ۶٫۲ میلیارد دلار فقط در ایالات متحده خسارت وارد می­کنند. خسارت گیاهی ناشی از آفات و بیماری ها نه تنها در عرضه مواد غذایی در سطح ملی و بین المللی تاثیر دارد بلکه بر زندگی زارعی که گیاه را برای مصرف مستقیم خود یا حتی برای فروش کاشته است نیز تاثیر خواهد گذاشت.

رده مالیکیوت­ها گروهی از پروکاریوت­های فاقد دیواره سلولی بوده که از نظر تکاملی از باکتری­های گرم مثبتی که درصد مجموع سیتوزین و گوانین پایین دارند مشتق شده اند. بعضا این گروه توانایی بیماریزایی در گیاهان را دارند. از بیمارگرهای گیاهی واقع در این گروه می توان به اسپیروپلاسماها (دارای سلول های مارپیچ، متحرک و قابل کشت) و فیتوپلاسماها (سلول های غیر مارپیچ و غیر قابل کشت) اشاره کرد (Weisburg et al. 1989). از زمان کشف فیتوپلاسماها در سال ۱۹۶۷ میلادی تا کنون بیش از صد ها بیماری همراه با فیتوپلاسما در بیش از ۳۰۰ جنس گیاهی شناخته شده است (Lee et al., 2000, McCoy et al., 1979 and Seemuller et al., 1998).

فیتوپلاسماها با نام قبلی شبه مایکوپلاسما(MLO)  (IRPCM, 2004) محدود به آوند های آبکشی گیاهان میزبان و همچنین همولنف حشره ناقل می­باشند (Lee et al., 2000). این گروه از بیمارگرهای گیاهی در طبیعت توسط ناقلین مکنده که عمدتا زنجرک­های برگی(Leafhopper) بوده و متعلق به خانواده Cicadellidae می­باشند (Lee et al., 2000) با روش پایا و تکثیری (Firrao et al., 2005) گسترش پیدا می­کنند. البته در مواردی پسیل ها نیز بعنوان ناقل اینها گزارش شده اند (Lee et al., 2000). بیماری های فیتوپلاسمایی اغلب باعث عقیمی و مرگ گیاه میزبان شده و معمولا دارای خسارتی کم و بیش معادل صد در صد می باشند که این خسارت شامل کاهش کیفیت و کمیت محصول می­باشد.

در ایران تاکنون پیرامون بیماری های فیتوپلاسمایی تحقیقات گستردهای انجام شده است (صالحی و همکاران ۱۳۸۵). یکی از بیماری های مهم فیتوپلاسمایی در ایران بیماری تورم جوانه در بادنجان، گوجه فرنگی و توتون می باشد (صالحی و ایزدپناه ۱۳۷۷، صالحی و همکاران ۱۳۷۹ و رئوفی و همکاران ۱۳۸۹). علائم در این بیماری شامل: گل سبزی، برگ سانی، تورم جوانه، عقیم شدن، کاهش تعداد و اندازه گل، ازدیاد جوانه های جانبی ساقه، جاروئی شدن انتهای ساقه، طویل شدن غیر معمول میانگره، ریز برگی، تغییر رنگ برگها و جوانه ها، پیچیدگی و قاشقی شده برگها، سرخشکیدگی، زوال و مرگ گیاه می­باشد (Lee et al., 2000).

۲-۳- پروکاریوت های سخت کشت آوندی

این گروه از باکتری ها بطور مستقیم بوسیله حشره تغذیه کننده از آوند ها به درون آوند های چوبی یا آبکشی وارد می شوند و برخلاف دیگر باکتری ­ها به فضاهای بین سلولی وارد نمی­شوند. این باکتری ها را می توان بطور کلی به ۳ گروه زیر تقسیم نمود.

۱-باکتری­های بدون دیواره سلولی(مالیکیوت) ساکن آوندهای آبکشی شامل فیتوپلاسماها و اسپیروپلاسماها.

۲- باکتری های دیواره دار و ساکن آوند های آبکشی: این باکتری­ها عموماً کوچک ومیله­ای شکل با ویژگی باکتری های گرم منفی می باشند. دیواره خارجی در این باکتری­ها حالت مواج دارد و به دلیل این خصوصیت قبلا آنها را تحت عنوان (Rickettsia-like organism (RLO می شناختند (Fletcher and Wayadande 2002). تعداد ۲۴ بیماری از گیاهان تک لپه ای و دو لپه ای شامل گیاهان علفی و درختی، سبزی ها، میوه ها و غلات و گیاهان زینتی ناشی از این میکروارگانیزم ها گزارش شده اند (Davis 2001). تعداد کمی از باکتری های دیواره دار ساکن آوند های آبکشی موقعیت تاکسونومیکی مشخص دارند و در رده  Proteobacteriaقرار می گیرند. Candidatus Liberibacter asiaticus  وCa. L. africanus  به ترتیب عامل بیماری میوه سبز مرکبات در آسیا و آفریقا می باشند که متعلق به این گروه می باشد. اخیرا این باکتری در محیط کشت جدا سازی گردیده است (Sechler et al. 2009). باکتری عامل بیماری زردی حاشیه برگ های توت فرنگی با نام علمیCa. Phlomobacter fragaria  نیز در این گروه قرار می گیرد. تعیین موقعیت تاکسونومیک این گروه از باکتریها از طریق تکثیر برخی از نواحی ژنومی از جمله ژن ۱۶S rRNA انجام می گیرد (Fletcher and Wayadande 2002).

۳- باکتری های سخت کشت ساکن آوندهای چوبی:

برخی از باکتری های بیماریزای دیواره ­دار ساکن آوندهای چوبی میزبان خود می­باشند و برخی از آنها بوسیله زنجرک­های سر مخروطی (sharpshooters) و سن­ها (spittle bugs) انتقال پیدا می­کنند ولی همه آنها ناقل حشره­ای ندارند مانند Leifsonia xyli subsp. xyli (Raju and Wells 1986). این گروه از باکتری ها بدلیل اینکه به سختی در محیط کشت رشد می کنند سخت کشت (Fastidious) و بدلیل اینکه اینکه دیواره موج دار دارند ریکتسیا مانندrickettsia) like ) نامیده می شوند. با وجود این تعدادی از این باکتری ها قابل کشت می­باشند. دامنه میزبانی در اینها گسترده است و ایجاد بیماری های متنوعی می کنند. یکی از اعضای این گروه، بیمارگر Xylella fastdiosa می باشد که دارای دامنه میزبانی وسیع بوده و در اغلب آنها از نظر اقتصادی مهم می باشد. بیماری پیرس انگور، فونی­هلو، سوختگی برگ خرزهره، سوختگی برگ بادام و چندین درخت جنگلی از جمله بیماری هایی می باشد که توسط این بیمارگر ایجاد می شوند (.(Fletcher and Wayadande 2002 این باکتری X. fastidiosa) ( گرم منفی و میله ای شکل با رشد کند در محیط های خاص می باشد (Hopkins 2001).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.