تحقیق بیماری کوکسیدیوز و انواع گونه های آیمریا در بز

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری کوکسیدیوز و انواع گونه های آیمریا در بز دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۲- طبقه بندی    ۶
۲-۲- چرخه زندگی:    ۷
۳-۲- عوامل موثر بر بیماریزایی کوکسیدیا:    ۷
۴-۲- کوکسیدیوزیس در اسب:    ۷
۵-۲- کوکسیدیوزیس در گاو:    ۸
۶-۲- کوکسیدیوزیس در سگ و گربه:    ۸
۷-۲- کوکسیدیوزیس در گوسفند:    ۹
۸-۲- کوکسیدیوزیس در طیور:    ۱۰
۹-۲- انواع گونه های آیمریا در بز:    ۱۱
۱-۹-۲- آیمریا آسفرونیکا:    ۱۱
۱-۱-۹-۲- محل زندگی:    ۱۱
۲-۱-۹-۲- بیماری زایی:    ۱۱
۲-۹-۲- آیمریا آرلوئینگی    ۱۱
۱-۲-۹-۲- محل زندگی:    ۱۱
۲-۲-۹-۲- چرخه زندگی:    ۱۲
۳-۲-۹-۹- بیماری زایی:    ۱۲
۳-۹-۲- آیمریا آلیجوی    ۱۲
۱-۳-۹-۲- محل زندگی:    ۱۲
۲-۳-۹-۲- چرخه زندگی:    ۱۳
۳-۳-۹-۲- بیماریزایی:    ۱۳
۴-۹-۲- آیمریا گیلروتی    ۱۳
۱-۴-۹-۲- محل زندگی:    ۱۳
۲-۴-۹-۲- چرخه زندگی:    ۱۳
۵-۹-۲- آیمریا پونکتاتا    ۱۳
۱-۵-۹-۲- محل زندگی:    ۱۴
۶-۹-۲- آیمریا کوچاری    ۱۴
۱-۶-۹-۲- محل زندگی:    ۱۴
۷-۹-۲- آیمریا نیناکهلی کیموه    ۱۴
۱-۷-۹-۲- محل زندگی:    ۱۴
۲-۷-۹-۲- چرخه زندگی:    ۱۵
۳-۷-۹-۲- بیماری زایی:    ۱۵
۸-۹-۲- آیمریا کاپرینا    ۱۵
۱-۸-۹-۲- محل زندگی: ناشناخته    ۱۵
۲-۸-۹-۲- پراکندگی جغرافیایی:    ۱۵
۹-۹-۲- آیمریا کاپرووینا    ۱۵
۱-۹-۹-۲- میزبان:    ۱۵
۱۰-۹-۲- آیمریا کریستن سنی    ۱۶
۱-۱۰-۹-۲- محل زندگی:    ۱۶
۲-۱۰-۹-۲- پراکندگی جغرافیایی:    ۱۶
۳-۱۰-۹-۲- چرخه زندگی:    ۱۶
۴-۱۰-۹-۲- بیماری زایی:    ۱۶
۱۱-۹-۲- آیمریا هیرسی    ۱۷
۱۲-۹-۲- آیمریا جولچی جوی    ۱۷
۱-۱۲-۹-۲- میزبان:    ۱۷
۱۳-۹-۲- آیمریا پالیدا    ۱۸
۱-۱۳-۹-۲- میزبان:    ۱۸
۲-۱۳-۹-۲- بیماریزایی:    ۱۸
۱۰-۲- کوکسیدیوز در بز:    ۱۸
۱-۱۰-۲-  اپیدمیولوژی:    ۱۸
۲-۱۰-۲- علائم بالینی:    ۱۹
۳-۱۰-۲- جراحات بیماری:    ۲۰
۴-۱۰-۲- تشخیص بیماری:    ۲۱
۵-۱۰-۲- پیشگیری بیماری:    ۲۲
۶-۱۰-۲- درمان بیماری:    ۲۳
۱۱-۲-تحقیقات انجام شده    ۲۵
منابع    ۳۱

منابع

۱-رفیعی، عزیز: تک یاخته شناسی دامپزشکی و مقایسه ای. انتشارات وزارت علوم و آموزش عالی، ۱۳۵۷، ص ۴۸۱ و ۴۹۵٫

۲-کافمن، جانز: عفونت های انگلی دامهای اهلی. ترجمه حسینی، سید حسین ؛ حداد زاده، حمیدرضا؛ مشکی، بهنام ؛ نبیان، صدیقه ؛ رضوی دینانی، مصطفی. موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران، ۱۳۸۲، ص ۲۲۴ و ۱۴۸-۱۴۶ و ۲۰۴ و ۲۹۷-۲۹۲٫

۳-توسلی، موسی: تک یاخته شناسی دامپزشکی. انتشارات جهاد دانشگاهی ارومیه، ۱۳۸۵، ص ۱۲۳-۱۱۷٫

۴-حیدری، حیدر و صادقی، محمدرضا و قره خانی، جمال: انگل شناسی و بیماری های انگلی دامپزشکی. انتشارات دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ۱۳۸۸، ص ۷۳٫

۵-رضوی، س م و حسنوند، ع ا: بررسی شیوع گونه های مختلف آیمریا در بز در حومه شیراز .مجله تحقیقات دامپزشکی دانشگاه تهران، ۱۳۸۵،( ۴)۶۱: ۳۷۶-۳۷۳٫

۶-ماتئوس، جان جی: نکات مهم در تشخیص کلینیکی بیماریهای بز. ترجمه نوری م و رسولی آ. انتشارات مرسا، ۱۳۷۶، ص ۲۶۷-۲۶۳

۷-آرکوهات، جی ام و آرمور، جی و دانکن، جی ال و دان، ای ام و جینگز، اف دبلیو: انگل شناسی دامپزشکی، ترجمه شاد دل، فضل الله، چاپ اول، انتشارات دانشگاه شیراز، ۱۳۷۷، ص ۵۸۸-۵۸۳ و ۶۰۶-۵۸۹٫

۸- Mobley R, Lyttle Ngussan C, Peterson Th. The herd health handbook for goat producers, 8th edition.Fiorida: University of Florida IFAS, 2009; 267-269.

۹- Norton C C: Coccidia of the domestic goat Capra hircus, with notes on Eimeria ovinoidalis and E.bakuensis (syn, E. ovina) from the sheep Ovis aries.Parasitology 1986; 92 (2): 279-289.

۱۰- Radfar M H, Sakhaee E, Shamsaddini Bafti M, Haj mohammadi H: Study on gastrointestinal parasitic infections of raeini goats. IJVR 2011; 12 (1): 76-80.

۱۱-Rehman TU, Khan M N, Khan I A, Ahmad M: Epidemiology and Economic Benefits of Treating goats coccidiosis. Pakistan Vet J 2011; 31 (3): 227-230.

۱۲- Bandra N W R V N, Rajakaruna R S, Rajapakse R P V J: Identification and prevalence of Eimeria Spp causing Coccidiosis in goat in selected sites from Kandy and Nuwara Eliya districts. Proceedings of the peradeniya University Research sessions 2007; 12 (1): 80-81.

۱۳- Barutzki D, Marquadt S, Sqothe R: Eimeria infection northwest Germany. Vet Parasitol 1990; 37:79-82.

۱۴- Brown CC, Baker D C, Baker A K. The alimentary system. In: Jubb, M M G, ed: Kennedy and Palmer’s pathology of domestic animals. 5th edition. Sauders Elsevier, 2007: 264-267.

 مقدمه

کوکسیدیوز یکی از مشکلات بهداشتی دامپروری هاست که از نظر اقتصادی بسیار با اهمیت است. کوکسیدیوز از نظر بهداشت دام در اکثر سیستم های پرورشی جهان وایران مطرح است و اغلب دامهای اهلی در طول حیات اقتصادی مبتلا می شوند(۴۶).به نظر میرسد در شرایط دامداری های متراکم رطوبت زیاد، عدم زهشکی محل پرورش فراوانی آلودگی را بالا ببرد. بیماری کوکسیدیوز توسط تک یاخته آیمریا ایجاد می شود. آیمریا اولین بار در سال ۱۶۷۴ توسط آنتونی وان لیون هوک از صفرای خرگوش جدا شد(۷). کوکسیدیوز در بز به ویژه بزغاله ها یک بیماری واگیر در سراسر دنیا می باشد. بیماری به وسیله یکی از دوازده گونه مختلف تک یاخته آیمریا ایجاد می شود که با آلوده نمودن و تخریب سلول های روده در بز انجام می شود. از بین این دوازده گونه، دو گونه خطر ناک  به نام، آیمریا آرلوئینگی[۱] و آیمریا نینا کهلی کیموه[۲] برای بز بیماری زا می باشند. هر بز آلوده روزانه در مدفوع خود هزاران ااوسیست دفع می کند. در زمان دفع ااوسیست ها برای بزهای دیگر آلوده کننده نیستند. با این وجود تحت شرایط مناسب از نظر درجه حرارت و رطوبت بیماری زا می شوند. اگر بزغاله های جوان ااوسیست اسپور دار موجود در محیط را بلع کنند، اسپوروزوئیت ها در روده آزادشده و به سلول های روده هجوم می برند. حیوانات، معمولأ آلودگی را با خوردن آب و غذای آلوده کسب می کنند بزغاله ها ممکن است از طریق پستان آلوده یا وسایل آلوده، آلوده شوند(۲۰). بزغاله های جوان ممکن است در اثر کوکسیدیوز حاد به سرعت بمیرند. درکوکسیدیوز مزمن بزغاله ها هضم غذا را به خوبی انجام نمی دهند زیرا روده به شدت آسیب دیده است. اسهال از مهمترین علائم بیماری است. اغلب بزهای بالغ زمانی که تحت استرس قرار می گیرند یا با گونه جدیدی آلوده می شوند معمولأ اسهال موقتی در آنها ایجاد میشود، این اتفاق زمانی دیده می شود که حیوان به دامداری دیگری منتقل می شود. ممکن است در مدفوع بزهای بالغ و سالم هم تعداد زیادی ااوسیست دیده شود. شدت و حدت بیماری به تعداد ااوسیست های بلع شده، سن دام
(بزغاله های جوان بسیار حساسند) و تغذیه بستگی دارد.کوکسیدیوز را در تعدادی از بزهای سالم نیز می توان یافت به همین جهت در دامپزشکی کمتر به این بیماری بعنوان یک عارضه خطرناک توجه می نمایند ولی هم اکنون گزارشاتی در مجلات ارائه شده که نشانگر این مسأله است که در بعضی موارد خطرات زیادی در دام بوجود آورده و در این رابطه خسارت زیادی متوجه صنعت دامداری نموده است(۴). تشخیص بر پایه علائم درمانگاهی، آزمایش میکروسکوپی مدفوع، تاریخچه مدیریت و علائم کالبد گشایی می باشد. پیشگیری در گله های بسیار بزرگ مهم است. درمان بیماران، جداسازی حیوانات بالغ از بزغاله ها، نظافت و خشک کردن بستر، شستن پستان ها قبل از شیر دادن، مدیریت خوب در پیشگیری از بیماری بسیار مهم می باشد(۴).

 ۱-۲- طبقه بندی

شاخه اپی کمپلکسا یک گروه منحصر به  فرد هستند زیرا تمام اعضای آن انگل می باشند. همه اعضای آن، انگل داخلی سلولی و چرخه زندگی پیچیده ای دارند. آنها در یک یا مراحل بیشتری از چرخه زندگیشان دارای ساختمان پیچیده ای به نام ساختمان رأسی هستند که مهمترین عمل آن، نفوذ به داخل سلول میزبان است. ساختمان رأسی در مرحله اسپوروزوئیت تمام جنس های پلاسمودیوم، پیروپلاسما و کوکسیدیا دیده می شود.

در شاخه اپی کمپلکسا، رده­ اسپوروزوآ وجود دارد که توانایی تولید اسپور دارند. تولید مثل آنها در بدن میزبان نهایی به دو طریق جنسی و غیرجنسی صورت می گیرد. تکثیر غیرجنسی شامل تقسیم دوتایی یا شیزوگونی و تکثیر جنسی از طریق لقاح بین گامت نر و ماده و ایجاد زیگوت انجام می شود که نهایتاً زیگوت اسپروله شده و به فرم مقاوم اسپور تبدیل می شود.

این رده، به دو زیر رده کوکسیدیا و زیر رده پیروپلاسما تقسیم می شود. تک یاخته های زیر رده کوکسیدیا دارای دو نوع تولید مثل جنسی و غیرجنسی می باشند. زیر رده کوکسیدیا، در راسته کوکسیدیاهای حقیقی یا یوکوکسیدیا قرار دارند، که در این راسته، دو زیر راسته آیمرینا و هموسپورینا وجود دارد. معمولاً در کوکسیدیاها اختصاصی بودن انگل به میزبان مشخص و ناحیه آلوده، شناخته شده است. این وضع به خوبی در اعضا جنس ایمریا صدق می کند. بعضی گونه ها به طور استثناء در انواع نزدیک بهم گاهی دیده می شوند.

در زیر راسته آیمرینا ۳ خانواده: آیمریده، کریپتوسپوریده و سارکوسیستیده قرار دارند که آیمریا و ایزوسپورا دو جنس مهم خانواده آیمریده هستند که ایجاد بیماری کوکسیدیوزیس می کنند(۱،۴ ).

۲-۲- چرخه زندگی:

ااوسیست بدون هاگ که حاوی یک سلول به نام اسپرونت است، توسط مدفوع از بدن میزبان به محیط خارج راه پیدا می کند و تحت  شرایط مناسب وجود اکسیژن، رطوبت بالا، حرارت حدود C˙ ۲۷ هسته آن یکسری تقسیمات انجام داده و ااوسیست هاگدار را تشکیل می دهد. زمان لازم برای این تقسیمات، بسته به درجه حرارت، متفاوت است ولی در شرایط مناسب معمولاً ۴-۲ روز طول می کشد. هر ااوسیست دارای ۴ اسپوروسیست و هر اسپوروسیست دارای ۲ اسپوروزوئیت می باشد. این ااوسیست هاگدار و آلوده کننده می باشد(۱).

وقتی این ااوسیست توسط میزبان خورده می شود، اسپوروزوئیت ها خارج شده و به سلول های روده ای نفوذ کرده، مدور شده و تروفوزوئیت نامیده می شوند که پس از تغذیه و رشد شروع به تقسیم غیرجنسی می نمایند. نتیجه این تقسیم تولید مروزوئیت هاست که پس از پاره کردن سلول های آلوده، به سلول های سالم دیگر هجوم می آورند که نسل بعدی شیزونت را به وجود می آورند. تعداد نسل های شیزوگونی بستگی به گونه انگل دارد. تعدادی از مروزوئیت ها وارد مرحله تکثیر جنسی شده و میکروگامت و ماکروگامت را بوجود می آورند. با لقاح گامت های نر و ماده، زیگوت (ااوسیست) در سلول میزبان بوجود می آید. سپس ااوسیست ها از سلول های میزبان خارج شده و به داخل روده می آیند و توسط مدفوع دفع می شوند. دفع ااوسیست ها تا چند روز ادامه می یابد(۴).

۳-۲- عوامل موثر بر بیماریزایی کوکسیدیا:

بیماریزایی به درجه آلودگی و تخریب سلول های روده ای، وضعیت میزبان، گونه انگل و محل آلودگی بستگی دارد. همچنین به تعداد ااوسیست های بلع شده و عمقی که کوکسیدیا به درون مخاط روده ای راه یافته، مرتبط می باشد(۲،۴۵).

۴-۲- کوکسیدیوزیس در اسب:

کوکسیدیوز تک سمی ها نادر است و اهمیت زیادی از نظر بیماریزایی ندارد. آیمریا لوکارتی[۳]، مترادف آن گلوبیدیوم لوکارتی[۴] در روده کوچک اسب ها و الاغ ها عامل ایجاد اسهال متناوب است. دوره پیش آشکاری ۱۵ روز بوده و ااوسیست ها تخم مرغی شکل با پوسته ضخیم و به رنگ سیاه مایل به قهوه ای، دارای دریچه مشخص و یک میکروپیل می باشند. اندازه ااوسیست ۸۸-۷۵×۵۹-۵۰ میکرون است. در بیماریزایی اسب با آیمریا لوکارتی تردید وجود دارد. با این وجود در کره اسب ها و اسب های جوان اسهال و خونریزی شدید روده ای و مرگ گزارش شده است. این انگل در شمال غرب ایران گزارش شده است(۱،۷).

[۱]. Eimeria arloingi

[۲] .E.ninakohlyakimovae

[۳]. E. leuckarti

[۴]. Globidium leuckarti

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.