تحقیق تأثیر شوری و کود نیتروژن بر رشد گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تأثیر شوری و کود نیتروژن بر رشد گیاهان دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- آثار شوری بر زندگی بشر    ۴
۲-۲- آثار فیزیولوژیک تنش شوری بر جنبه‌های مختلف رشد    ۵
۲-۳- تغییر در تعادل عناصر غذایی    ۶
۲-۴- ساز و کارهای مقاومت به شوری    ۶
۲-۵-  تنظیم مقدار نمک در گیاهان    ۷
۲-۵-۱- انتخاب یونی    ۷
۲-۵-۲- تحمل نمک از طریق تجمع مواد آلی    ۱۰
۲-۵-۳- قندهای محلول    ۱۱
۲-۵-۴- پرولین    ۱۲
۲-۶- تاثیر شوری بر جوانه زنی گیاهان    ۱۳
۲-۷- تأثیر شوری بر رشد گیاهان    ۱۴
۲-۷-۱-  اثر شوری بر رشد رویشی گیاهان    ۱۵
۲-۷-۲-  اثرات  شوری بر مرحله زایشی گیاه    ۲۱
۲-۸- تأثیر شوری بر عملکرد و اجزای عملکرد    ۲۳
۲-۹- نیتروژن در گیاه    ۲۴
۲-۱۰- اثرات کود نیتروژن بر خصوصیات مختلف گیاه    ۲۵
۲-۱۱- نیتروژن و خصوصیات رشدی    ۲۶
۲-۱۱-۱- سطح برگ    ۲۶
۲-۱۱-۲- ارتفاع بوته    ۲۶
۲-۱۲- تعداد پنجه بارور در گیاه    ۲۶
۲-۱۳- نیتروژن و مراحل نمو گیاه    ۲۷
۲-۱۶- نیتروژن، عملکرد و اجزاء عملکرد    ۲۸
۲-۱۶-۱- تعداد سنبله در واحد سطح    ۲۸
۲- ۱۶- ۲- تعداد دانه در سنبله    ۲۹
۲-۱۶-۴- عملکرد دانه    ۳۰
۲-۱۶-۵- عملکرد بیولوژیک    ۳۰
۲-۱۶-۶- شاخص برداشت    ۳۱
فهرست منابع    ۳۲

منابع

خوشخوی، م.،ب. شیبانی، ا. روحانی و ع. تفضیلی (۱۳۶۴). اصول باغبانی. انتشارات دانشگاه شیراز. ص۴۰۰٫

دهداری، ا. (۱۳۸۳). تجزیه ژنتیکی تحمل به شوری در تلاقی‌های گندم نان. پایان‌نامه دکترای اصلاح نباتات. دانشگاه صنعتی اصفهان. ۱۴۱ صفحه.

رئیسی، س. (۱۳۷۳). بررسی مقدماتی ارقام مختلف کلزا در منطقه گرگان و گنبد. چکیده مقالات سومین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران- تبریز. صفحه ۱۶۵٫

ریاضی همدانی، ع وم. ملکوتی. (۱۳۷۰). کودها و حاصلخیزی خاک. مرکز نشر دانشگاهی دانشگاه تهران. ص۸۰۱٫

زینلی، ا.، ا. سلطانی و س. گالشی. (۱۳۸۰). واکنش اجزای جوانه‌زنی بذر به تنش شوری در کلزا (Brassica napus L.). مجله علوم کشاورزی ایران. ۳۳ (۱) : ۱۴۵-۱۳۷٫

سلاردینی، ع. ال. (۱۳۷۲). حاصلخیزی خاک. انتشارات دانشگاه تهارن. ص۴۴۱٫

سیادت، س. ع، ع. کاشانی و ق. نور محمدی. (۱۳۷۶). زراعت. جلد اول(غلات). انتشارات دانشگاه شهید چمران. ص: ۴۴۱٫

مؤدب شبستری، م. و م. مجتهدی. (۱۳۶۹). فیزیولوژیکی گیاهان زراعی. مرکز نشز دانشگاهی.ص:۴۳۲٫

ملکوتی، م. ج. وم. همایی. (۱۳۷۲). حاصلخیزی خاکهای مناطق خشک. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. ص۴۷۹٫

میر محمدی میبدی، س. ع. و ب. قره‌یاضی. (۱۳۸۰). جنبه‌های فیزیولوژیکی و به‌نژادی تنش شوری گیاهان، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. ۲۷۴ صفحه.

نائینی، م ر.، ح. لسانی.، ا. ح. خوش گفتار و م. ح. میرزا‌پور. (۱۳۸۲). اثر تنش شوری ناشی از کلرور سدیم بر غلظت و توزیع عناصر معدنی و قند‌های محلول سه رقم تجاری انار. علوم کشاورزی و منابع طبیعی. ۱۲ (۱): ۱۲۱-۱۱۲٫

Fracheboud, Y. (2000). Using chlorophyll fluorescence to study photosynthesis. Institute of plant Science. ETH.

Francois, L. E. (1994). Growth, seed yield and oil content of canola grown under saline conditions. Crop Sci. 86: 233 – ۲۳۴٫

G rieve,M.L.E.fram cois and E.V.Mass.(1994).Salinity affects the timing of Phasic development ins pring wheat. Cropsci 34(6):1544-1549.

S. R. and C. M, Grieve. (1999). Salinity – mineral nutrient relations in horticultural crops .Sci Hort. 78: 127 – ۱۵۷٫

مقدمه

شوری پس از خشکی از مهمترین و متداول­ترین تنشهای محیطی درسطح جهان است. بخش قابل توجهی از اکوسیستم­های طبیعی و زراعی دنیا تحت تنش شوری قرار دارد در ایران معادل ۲۵ درصد مساحت زمین­های کشور دارای شوری است امروزه به علت استفاده بی­رویه از منابع طبیعی و بکارگیری تکنولوژی­های نامناسب در تولید محصولات کشاورزی بویژه در رابطه با آب آبیاری بخش قابل توجهی از زمینهای کشاورزی در مناطق خشک با پدیده شوری مواجه هستند. کودهای ازته از جمله کود اوره اثر قابل توجه و معنی­داری بر روی عملکرد کمی و کیفی گیاهان بخصوص گندم آبی دارد. این امر در خاکهای مناطق خشک و نیمه خشک کشور که دارای میزان کمی مواد آلی می­باشد حائز اهمیت زیادی است. بدون مصرف کود ازته از جمله کود اوره عملکرد گندم در حد پائینی است و برای زارعین مقرون به صرفه اقتصادی چندانی نیست. از طرفی در خاکهای شور، وجود املاح محلول بخصوص کلرید سدیم نقش مهمی در کاهش عملکرد دارد. تعیین سطوح مناسب این نمک در خاک که مانع کاهش محصول نگردد، یافته مهمی خواهد بود.

۲-۱- آثار شوری بر زندگی بشر

شواهد تاریخی نشان می‌دهند که انسان به دلیل تخریب منابع حیاتی، هیچ­گاه نتوانسته است بیش از ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ سال یک تمدن پیشرفته را در یک مکان معین توسعه دهد. این مشکل به دلایل مختلف و از جمله در نتیجه از بین رفتن مداوم زمین‌های قابل کشت پدید آمده است. هم اکنون نیز این مسئله به عنوان یکی از مشکلات عمده تهدیدکننده کشاورزی در سطح بین‌المللی و بالاخص در عرض‌های جغرافیایی پایین مطرح است. یکی از دلایل از بین رفتن بسیاری از زمین‌ها، افزایش بیش از حد تنش شوری است. در اکثر مقالات مربوط به مقاومت به شوری گیاهان، از شوری به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در کشاورزی جهان نام برده شده است. ولی با این حال وسعت زمین‌های تحت تاثیر شوری نامعلوم است.

فلاورز و یو (Flowers and Yeo, 1995) شوری را به عنوان یک اصطلاح عمومی در نظر گرفته­‌اند که بیانگر حضور مخلوط‌‌های متنوعی از نمک‌های خاک می‌باشند. افزایش نمک در خاک باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم جهان مخصوصاً در نواحی خشک و نیمه خشک شده است، چرا که تولید محصولات کشاورزی به آب آبیاری وابسته می‌باشد. نیاز اعلام شده برای افزایش تولید غذا به همراه مشکل شور شدن زمین‌ها و نیز با توجه به این حقیقت که بشر در آینده نمی‌تواند زمین‌های کشاورزی را رها نماید و به سراغ زمین‌های جدید برود، همه نشانه‌های خوبی برای تغییر اولویت‌های کاری و تحقیقاتی کشاورزی در سال‌های آینده می‌باشند. همین طور که افزایش جمعیت ادامه می‌یابد و زمین‌های کشاورزی بیشتری تحت سیستم‌های آبیاری قرار می‌گیرند، شوری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این زمینه چه کاری را می‌توان در آینده انجام داد و چه نقشی را اصلاح نباتات و فیزیولوژی گیاهی می‌تواند ایفا کند؟ اینها سوالاتی است که ذهن متخصصین را به خود مشغول نموده است. علاوه بر این­ها اگر جنبه‌های زیبا شناختی و نیز آثار اجتماعی و فرهنگی شوری بر زندگی انسان مورد توجه قرار گیرد، ملاحظه می‌گردد که شوری به نوعی با تمام جنبه‌های زندگی انسان عجین شده است. لذا بررسی تاثیر شوری بر کشاورزی تنها یکی از جنبه‌های متنوع تاثیر این پدیده جهانی است.

۲-۲- آثار فیزیولوژیک تنش شوری بر جنبه‌های مختلف رشد

پتانسیل اسمزی بالای محلول خاک و غلظت بالای املاح موجود در خاک که عامل سمیت یون­ها (به علت افزایش یونهای سدیم و کلر در خاک و جذب بیش از حد مورد نیاز گیاه) و به هم زدن تعادل یونها یا کمبود تغذیه‌ای در گیاه هستند، به طور بالقوه برای گیاه خطرناک می‌باشند. میر محمدی میبدی و قره‌یاضی (۱۳۸۰) و اشرف و مک‌نیلی (Ashraf and McNeilly, 2004) بیان کردند که گیاه در عمل، در مناطق شور با سه مشکل اساسی مواجه است:

به دست آوردن آب از خاک دارای پتانسیل آب بسیار کم و در نتیجه کاهش جذب آب توسط گیاه که خود منجر به کاهش جذب مواد غذایی می‌شود.

مواجه شدن گیاه با غلظت‌های بالای یون­های سمی سدیم یا دیگر یون­ها و در نتیجه افزایش تجمع یون­های سمی در گیاه.

تغییر در تعادل عناصر غذایی و در نتیجه کاهش مواد غذایی قابل دسترس در گیاه و ایجاد اختلال در فرآیندهای طبیعی رشد.

۲-۳- تغییر در تعادل عناصر غذایی

شوری ممکن است از طریق به هم زدن تعادل یونی و اثر بر روی تغذیه گیاه، رشد گیاه را محدود نماید. اگر ظرفیت کاتیونی خاک بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد با سدیم اشباع شود، اختلالات تغذیه‌ای ایجاد می‌گردد (میر محمدی میبدی و قره‌یاضی، ۱۳۸۰). افزایش سدیم باعث کاهش میزان کلسیم، منیزیم و پتاسیم در گیاه می‌شود (دهداری، ۱۳۸۳). به دلیل فراوانی و غالبیت دو یون Na+ و Cl در خاک و آب‌های شور، از جذب بسیاری از عناصر پرمصرف و کم­مصرف کاسته می‌شود. از این رو نسبت بالایی از نسبت یون‌‌های Na+/Ca2+ ، Na+/K+ ،Ca2+/Mg2+  و Cl/Na2+ در بافت گیاهان بوجود می‌آید. گراتان و گروی (Grattanand Grievi, 1999) و مارشنر (Marshner, 1995) گزارش دادند که از کل عناصری که جذب گیاه می‌شود، نیتروژن به تنهایی سهمی در حدود ۸۰ درصد دارد. ایشان بیان نمودند که Cl مانع جذب و آسیمیلاسیون نیترات می‌گردد و Na+  از جذب پتاسیم جلوگیری می‌کند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.