تحقیق تأثیرات مخرب تحریم ها بر مردم بیگناه کشورهای هدف و لزوم تغییر رویکرد به سمت تحریم‌های هوشمند

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تأثیرات مخرب تحریم ها بر مردم بیگناه کشورهای هدف و لزوم تغییر رویکرد به سمت تحریم‌های هوشمند دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-صلح در قاموس سازمان ملل متحد    ۵
۱-۲-تحریم های هوشمند در چارچوب سازمان ملل متحد    ۶
۱-۳-تحریم های هوشمند ، گامی به سوی حفظ صلح؟    ۸
۱-۳-۱- تحریم های جامع و نقض حقوق بنیادین بشر    ۸
بند اول)تحریم های جامع ونقض حق بر غذا    ۱۰
بند دوم)تحریم های جامعه و نقض حق دسترسی به آب    ۱۲
بند سوم)تحریم های جامع و نقض حقوق کودک    ۱۳
۱-۳-۲-تحریم های جامع در پرتو ماده ۵۰ منشور ملل متحد    ۱۵
۱-۴-تحریم های هوشمند عامل تهدید صلح    ۱۷
۱-۴-۱-تحریم های هوشمند و نقض حقوق افراد مورد هدف    ۱۷
بند اول)تحریم های هوشمند و نقض حق بر دادرسی عادلانه    ۱۸
بنددوم)تحریم های هوشمند و نقض حق جبران موثر    ۱۹
بند سوم)حقوق بشر مورد نقض به واسطه تحریم های مسافرتی    ۲۱
بند چهارم)حقوق بشر مورد نقض توسط تحریم های مالی    ۲۲
۱-۴-۲-تحریم های هوشمند و مشکل ناکارایی آنها    ۲۴
بند اول) ناکارامدی تحریم های هوشمند به دلیل ماهیت ملایم آنها    ۲۴
بند دوم) ناکارآمدی تحریم های هوشمند به دلیل نارسایی های شکلی اقدامات شورای امنیت    ۲۵
۱-۴-۳- تغییرات لحاظ شده از سوی شورای امنیت در ساختار اعمال تحریم های هوشمند    ۲۵
بند اول) کمیته تحریم های شورای امنیت    ۲۶
بند دوم)واحد مرکزی ووظایف آن    ۲۷
بند سوم) مجمع کارشناسان    ۲۸
۱-۵-نگاهی حقوقی به قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران    ۲۹
۱-۵-۱-مقدمه قطعنامه    ۳۰
۱-۵-۲-متن قطعنامه ۱۹۲۹    ۳۱
بند اول: نکات مثبت قطعنامه ۱۹۲۹ برمبنای رعایت اصول تحریم های هوشمند    ۳۱
بند دوم)نقاظ ضعف قطعنامه ۱۹۲۹    ۳۶
فهرست منابع    ۴۱

منابع

۱-فرخی،منصور، مناسبات میان تحریم های اقتصادی وحقوق بین الملل بشر،رساله دکتری حقوق بین الملل، دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۸۷٫

۲-عبداللهی،محسین، تروریسم، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، چاپ اول، موسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش،۱۳۸۷٫

۳- خالقی،علی،جستارهایی از حقوق جزای بین المللی ، چاپ اول،موسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش، ۱۳۸۸

ب)مقالات

۴-فلسفی، هدایت ا…،تدوین و اعتلای حقوق بشر در جامعه بین المللی،مجله تحقیقات حقوقی، شماره۱۶ و۱۷، سال ۱۳۷۴-۷۵٫

۵-فلسفی هدایت ا… ،ملل متحد و آرمان بشریت، مجله تحقیقات حقوقی ، ش ۳۶-۳۵٫

۶-فلسفی ، هدایت ا…،توالی معاهدات بین المللی مربوط به حقوق بشر، همبودی و تعارض تعهدات دولت ها، سالنامه ایرانی حقوق بین الملل و تطبیقی،ش اول ، ۱۳۸۴٫

۷-ابراهیم گل، علیرضا،«تحولات حفظ صلح در سازمان ملل متحد، حفظ صلح، ایجاد صلح،تحکیم صلح»،مجله تحقیقات حقوقی،ش ۴۷٫

۸-ابراهیم گل،علی رضا،«حق برغذا،پیش شرط تحقق سایر حقوق»،مجله حقوق بین المللی،ش ۳۹٫

۹-ارکلش ویلی، الکساندر،«تاثیر قواعد آمره حقوق بین الملل بر تفسیر و اجرای قطعنامه های شورای امنیت»، ترجمه وتحقیق:قاسم زمانی،مجله پژوهش های حقوقی، سال چهارم، ش ۷،بهارتابستان ۱۳۸۴٫

۱۰-داشاب،مهریار،«حق دسترسی بر آب از نظر حقوق بین الملل بشر»،مجموعه مقالات هفته پژوهش در دانشکده حقوق و علوم سیاسی،انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، ۱۳۸۸٫

۱۱-زمانی، قاسم وحسین سادات میدانی، «عملکرد شورای امنیت در پرونده هسته ای ایران، از ارجاع تا تحریم»، مجله پژوهش های حقوقی، شماره ۱۰،۱۳۸۵٫

۱-۱-صلح در قاموس سازمان ملل متحد

از مقدمه منشور ملل متحد و ماده یک آن،چنین استنباط می شود که صلح، چیزی فراتراز نبود جنگ (صلح منفی)است . این عبارات،حاکی از پیشرفتی انقلابی در ماهیت روابط بین المللی است و همان گونه که از قطعنامه ۳/۴۰ مجمع عمومی،مورخ ۲۴ اکتبر ۱۹۸۵ تحت عنوان ((اعلامیه سال بین المللی صلح))بر می آید،ترویج و توسعه صلح و امنیت بین المللی،نیازمند اقدامات اثباتی و ایجابی دولت ها و ملت هاست.

این اقدامات،جهت حصول نتیجه مطلوب،نیازمند توجه و احترام به یک سری از امور از جمله احترام به توسعه اقتصادی ملت ها،تقویت و توسعه حقوق بشر وآزادی های اساسی، بالاترین سطح کیفی زندگی،برآوردن نیازهای بشر و حفظ محیط زیست و… است.[۱]

بنابراین همانطور که ملاحظه می شود مقدمه وماده ۱ منشور و نیز نهادهای ملل متحد، صلح را در معنایی موسع یعنی فراتر از فقدان جنگ(صلح منفی)مورد توجه قرار داده،در جهت تقویت مبانی صلح یا به عبارت دیگر،نیل به صلحی پایدار برای اهداف مذکور،ارزشی والا قائل شده اند.

از سوی دیگر،سازمان ملل متحد،سیستم یا دستگاهی است که با بهره گیری از نظام ها و آیین های معین ، حول محور ارزش متعالی((مرتبت انسانی))که در صدر مقدمه منشور به آن اشاره شده و بشریت نماد آن است،به چرخش درآمده تا گردش حیات و اجرای مقررات بین المللی تابع نظمی معین شوند.

بنابراین چنانچه به مقدمه منشور بنگریم به وضوح و بی هیچ ابهامی در خواهیم یافت که آرمان ملل مت حد همانا محفوظ داشتن نسل های آینده از بلایای جنگ با اعلام ایمان به حقوق اساسی بشر و حیثیت و ارزش شخصیت انسانی است و راه رسیدن به این آرمان و هدف، برقراری صلح و امنیت بین المللی است. باتوجه به مقطع زمانی تصویب منشورَ،به نظر میرسد تاکید برنفی جنگ بدین خا طر بود که جنگ جهانی دوم خیانت گسترده دولت ها به جان و آزادی های انسان ها حتی شهروندان خودشان را به نمایش گذاشت و درک بهتری از ارتباط لاینفک بین حمایت بین المللی از حقوق بشر و حفاظت از صلح جهانی را پدید آورد.

با توجه به مطالب فوق،این ادعا که هدف اصلی و اساسی ملل متحد(که در لوای حفظ صلح و امنیت بین الملل پنهان است)برحفظ داشتن بشریت از آسیب های جامعه بین المللی استوار است ، بی اساس نخواهد بود.

بنابراین،مفهوم اصلی حفظ صلح،اعتلای حقوق بشر و حمایت از ارزش های انسانی است.

۱-۲-تحریم های هوشمند در چارچوب سازمان ملل متحد

ایده اتحاد و پیوستگی میان دولت و ملت در حقوق بین الملل سنتی،امری کاملا” پذیرفته به شمار میرفت.در آن دوران،جنگ تام نبرد میان ملت ها را به ذهن متبادر می ساخت و شهروندان دولت حتی درخارج از مرزهای کشور خویش نیز ناگزیر تبعات جنگی که کشورشان در آن درگیر شده،بود رامی پذیرفتند. از نیمه دوم قرن نوزدهم،با رسوخ اندیشه های انسانی در معاهدات ناظر بر مخاصمات ، این وضعیت به تدریج دچار تحول شد.

اصل تفکیک و ممنوعیت حمله به اهداف و افراد غیر نظامی،و نیز در پیش گرفتن رفتاری انسانی با(زندانیان جنگی ، پایه و اساس تحولی استه در کنفرانس های صلح لاهه (۱۸۹۹-۱۹۰۷)واسناد تنظیم شده در آن کنفرانس ها به وجود آمد. این فرایند در کنوانسیون های ۱۹۴۹ زیر و پروتکل های الحاقی ۱۹۷۷ تکامل یافت و از اوایل دهه ۱۹۹۰ با ایجاد دادگاه های کیفری بین المللی جهت مجازات جنایتکاران جنگی به اوج خود رسید.

این فرایند حکایت از آن دارد که حقوق بشر دوستانه بین المللی ضمن محدود ساختن حق دولتهای متخاصم در استفاده از شیوه ها و وسایل نبرد،صرفا” انهدام اهداف نظامی و کشتن نظامیان دشمن در زمان مخاصمات مسلحانه را تا زمانی که به اسارت در نیامده اند مشروع قلمداد کرده است. بدیهی است که اگر حقوق بین الملل در زمان درگیریهای مسلحانه بین المللی  یا غیر بین المللی ،نیروهای متخاصم راملزم ساخته است ک اقدامات خصمانه خویش را متوجه یکدیگر سازند و از تعمیم آن به دیگران بپرهیزند،به طریق اولی در زمان صلح نباید مجوز اتخاذ اقدامات را صادر کند که برای تحت فشار قراردادن تعدادی قلیل،جمعی کثیر را قربانی می کند.

تحریم های بین المللی که در قالب سازمانی آن ا ز جمله در چارچوب فصل هفتم منشور مورد توجه قرار گرفته اند و از این ظرفیت برخوردارند که با تحت فشار قراردادن دولتی خاص ، آن را به تمکین در مقابل اراده شورای امنیت به عنوان نماینده جامعه بین المللی،وادار سازند. براساس ماده ۴۱ منشور،شورای امنیت میتواند تصمیم بگیرد که برای اجرای تصمیمات خویش،لازم است به چه اقداماتی که متضمن استفاده از نیروی مسلح نباشد مبادرت ورزد،همچنان که می تواند ازاعضای ملل متحد بخواهد که به اقدامات مبادرت ورزند. این اقدامات ممکن است متضمن توقف تمام یا قسمتی از روابط اقتصادی، ارتباطات ریلی، دریایی،هوایی، پستی،تلگرافی،رادیویی و سایر وسایل ارتباطی و قطع روابط سیاسی باشد. ناگفته پیدا است که تحریم کشور،طبعا آثار سوئی برای مردم آن دارد. چنین امری لزوما” به معنای اعمال فشار موثر بر دولت ذیربط نیست. هدفمند و هوشمند شدن تحریم می تواند تا حد زیادی مانع بروز چنین تبعاتی شود.

تحریم های هوشمند،تحریم هایی هستند که علیه آن دسته از افراد، گروه ها و یا مقامات عالی رتبه اعمال می شوند که مسئول تخلف از قواعد بین المللی هستند[۲]. این تحریم ها به گونه ای طراحی می شوند که هزینه وبهای عدم تمکین از مقررات بین المللی را برای دولت هدف،افزایش داده و در عین حال از فشار و رنجی که اغلب ازاعمال تحریم های جامعه براقشار  آسیب پذیر تحمیل می شود، حذر می کنند. تحریم های هوشمند برای جلوگیری از بروز معضلات حقوق بشری و آثار جانبی ناخواسته ناشی از اعمال تحریم های جامع، مطمح نظر قرار گرفتند. در اعمال این نوع تحریم ها تلاش بر این است که اصول حقوق بشردوستانه و حقوق اساسی نوع بشر تا حد ممکن رعایت و از فشار بی رحمانه ای که تحریم های جامع بر مردم بی گناه کشورهای هدف تحمیل می کردند،کاسته شود. تحریم های مالی محوراصلی تحریم های هوشمند را تشکیل میدهند و اقداماتی از چون مسدودکردن دارایی ها در خارج از کشور،لغو استمهال بدهی های خارجی و خودداری از اعطای اعتبارات،وام ها و کمک های دولتی را شامل می شوند.

اقداماتی نظیر محدودیت های مسافرت های هوایی،محدودیت مسافرت و فعالیت دیپلمات ها و تحریم های ورزشی (به عنوان تدابیر غیرمالی)نیر در شمار تحریم های هدفمند قرار می گیرند[۳].

این گونه تحریم ها محدودیت های تسلیحاتی و کالاهای تجاری را نیز در بر میگیرند. بنابراین وجوه بارز تحریم های هدفمند به نوع تحریم ها و اشخاص مورد تحریم باز می گردد . این تحریم ها واجد آثار مثبت مضاعفی خواهند بود.از یک سو با توجه به معین شدن اشخاص حقیقی یا حقوقی مورد تحریم،کارایی آنها تا حد زیادی افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر این ویژگی مانع از آن خواهد شد که اشخاص ثالث مستقیما” تحت تاثیر تحریم ها قرار گیرند.

[۱] Simma, Broun, the charter of the united nations of commentary, oxford university press 1995,pp.50-51

[۲] فرخی، منصور، مناسبات متقابل میان تحریم های اقتصادی و حقوق بین الملل بشر، رساله دکتری حقوق بین الملل، دانشگاه علامه طباطبایی،۱۳۸۷، ص ۱۸

[۳] فرخی، منصور، پشیین، ص ۲۰

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.