تحقیق تئوریهای هویت و نظریه های قومیت و محرومیت نسبی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تئوریهای هویت و نظریه های قومیت و محرومیت نسبی دارای ۸۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱ پیشینه پژوهش    ۸
۲-۱-۱ چکیده تحقیقات انجام شده در ایران    ۸
۲-۱-۲  چکیده تحقیقات انجام شده در خارج از ایران    ۱۲
۲-۲  تعاریف    ۱۵
۲- ۳ تئوریهای هویت    ۱۷
۲-۳-۱ مدل ایساجیو: هویت ذهنی و عینی    ۱۸
۲-۳-۲ هویت فرامدرن استوارت هال    ۲۱
۲-۳-۳ هنری تاجفل و نظریه مقوله بندی    ۲۵
۲-۳-۴ ریچارد جنکینز و هویت اجتماعی    ۲۸
۲-۴ تئوریهای هویت مبتنی بر نابرابری    ۳۱
۲-۴-۱ تئوری های نوسازی    ۳۲
۲-۴-۲  تئوری بسیج اجتماعی    ۳۳
۲-۴-۳ تز استعمار داخلی    ۳۴
۲-۴-۴ سرمایه اجتماعی و فرهنگی    ۳۵
۲-۴-۵ دیدگاه کاستلز    ۳۷
۲-۴-۶ نظریه کنش ارتباطی    ۴۰
۲-۵  رویکرد روانشناسی اجتماعی    ۴۱
۲-۵-۱ رویکرد قومی نمادین    ۴۲
۲-۵-۲ رویکرد همسان شدن    ۴۳
۲-۵-۳ گرایش قشر بندی    ۴۳
۲-۵-۴  سیاسی شدن قومیت    ۴۴
۲-۵-۵ سیاسی شدن هویت در دیدگاه های جدید    ۴۴
۲-۶  نظریه های قومیت    ۴۷
۲-۶-۱ ناسیونالیسم قومی    ۵۱
۲-۷ هویت در سطح خرد    ۵۲
۲-۸  نظریات سطح کلان    ۵۳
۲-۹  نظریات محرومیت نسبی    ۵۴
۲-۹-۱ مفهوم محرومیت نسبی    ۵۴
۲-۹-۲ نظریه محرومیت نسبی    ۵۶
۲-۹-۳ تمایز میان محرومیت نسبی و مطلق    ۵۸
۲-۹- ۴ تمایز میان ادراک و احساس  محرومیت نسبی    ۵۹
۲-۹-۵ نظریه رابرت گر در مورد محرومیت نسبی    ۶۰
۲-۱۰ رسانه ها و تاثیرات آن    ۶۲
۲-۱۰-۱کارکردگرایی ساختاری    ۶۲
۲-۱۰-۲ استوارت هال    ۶۳
۲-۱۰-۳ پارادایم مطالعات فرهنگی    ۶۴
۲-۱۱  نظریات هویت ملی    ۶۵
۲-۱۱-۱ وفاق اجتماعی    ۶۵
۲-۱۱-۲ ابعاد هویت ملی    ۶۹
۲-۱۲ خلاصه    ۷۲
فهرست منابع    ۷۹

منابع

– کاستلز، مانوئل کاسلز و مارتین اینس، گفتگوهایی با مانوئل کاستلز، ترجمه حسن چاوشیان، لیلا جوافشانی، نشر نی، ۱۳۸۴ .

– کاستلز، مانوئل، علیقلیان، احد، عصر اطلاعات : اقتصاد جامعه و فرهنگ پایان هزاره، انتشارات طرح نو، ۱۳۸۹

– کرایب، یان، نظریه اجتماعی مدرن از پارسنز هابرماس، ترجمه عباس مخبر، تهران، انتشارات آگاه، ۱۳۷۸ .

– کوثری ، مسعود ، حبیبی ، فواد ، بازخوانی و نقد  روایت­های هویت ملی در ایران، پژوهشنامه علوم اجتماعی ، سال نهم، شماره ۱(پیاپی ۳۴) نیمه اول ۸۸­ .

-کهنه پوشی ، مصلح ، تبعیض قومی در کردستان ایران بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران ، ۱۳۷۹

– گل محمدی، احمد، جهانی شدن و بحران هویت، فصلنامه مطالعات ملی، سال سوم، تهران، ۱۳۸۰

– استونز، راب، متفکران بزرگ جامعه شناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، تهران، نشر مرکز، ۱۳۷۹

– الطائی، علی، بحران هویت قومی در ایران، تهران، نشر شادگان، ۱۳۷۸ .

اوز کریملی، اوموت، نظریه های ناسیونالیسم، ترجمه محمدعلی قاسمی، انتشارات تمدن ایرانی، ۱۳۸۳ .

– بدیع، براتران، توسعه سیاسی، ترجمه احمد نقیب زاده، تهران، نشر قومس، ۱۳۷۶ .

– بشیریه ، حسین ، انقلاب و بسیج سیاسی ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دوم ،۱۳۷۴

– بشیریه ، حسین ، ایدئولوژی سیاسی و هویت اجتماعی در ایران انتشارات موسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی ، تهران ، ۱۳۸۳

– توحید فام، محمد، موانع توسعه فرهنگی در ایران، انتشارات باز، ۱۳۸۱ .

– چلبی، مسعود، جامعه شناسی نظم در تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران، نشر نی، ۱۳۷۵

– ریتزر، جورج، نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی، ۱۳۷۴ .

مقدمه

مباحث مربوط به هویت و انواع آن (ملی، قومی …) همواره از مباحث بسیار مهم در عرصه جامعه شناسی سیاسی و رفتارهای سیاسی در کشورهای با ترکیب جمعیت متشکل از هویت­های متفاوت بوده است. ایران نیز با توجه به شرایط جمعیتی­اش که متشکل از قومیت ­های متفاوت است همواره در زمینه هویت ملی با مسائلی مواجه بوده است، که هویت ملی و انسجام درونی نظام اجتماعی­کل را تحت الشعاع قرار داده است. فرآیند­های مربوط به هویت یابی و احساس تعلق در سطح جمعی همواره براساس عوامل پایه ای بوده که احساس تعلق و هویت جمعی بر مبنای این متغیرها شکل می گیرد از این عوامل تاریخ مشترک، سرزمین مشترک، زبان و… را می توان نام برد که از عوامل ایجاد کننده هویت جمعی در سطح کلان هستند.

امروزه توسعه پایدار یکی از محورهای اساسی پیشرفت در کشورهای در حال توسعه می­باشد. از آنجایی که توسعه پایدار یک فرآیند همه جانبه و تحولی کیفی است نیازمند نوعی انسجام، یکپارچگی و همسازی درونی است که باید در نظام اجتماعی کل به وجود بیاید، تا برنامه­های توسعه محور در طول زمان اجرا شوند این یکپارچگی در قالب هویت ملی مطرح می­باشد که به اجرای این سیاست ها کمک می­نماید. اما بیشتر کشورهای در حال توسعه از نوعی بافت فرهنگی و قومیتی چند گانه ای برخوردارند این قومیت ها در قالب یک چارچوب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با عنوان دولت ملی به حیات خود ادامه می­دهند. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه، از این قاعده مستثنی نیست و در داخل کشور قومیت ها و فرهنگ هایی با پیشینه­ای متفاوت در کنار هم همزیستی دارند. با شکل گیری دولت ملی و برنامه های توسعه ای در سده اخیر و توسعه نامتوازن داخلی، ما شاهد تقویت هویت­های قومی هستیم که گاهاً به تضادها و تقابل هایی با هویت ملی منجر شده است که تأثیر زیادی بر روند اجرای برنامه ها و سیاست­های توسعه محور در داخل کشور داشته و دارد.

گفته می­شود که وسیع­ترین سطح مشارکت مردم در زندگی، در شکل و هیئت یک جامعه ملی ظهور می­یابد و شکل­گیری چنین جامعه­ای هم شرط توسعه اجتماعی و هم هدف آن است و دیگر اینکه توسعه درون­زا و انسجام درونی هنگامی عملی می­شود که مردم در سطوح تصمیم­گیری به ویژه در سطح ملی و اجرای طرح های توسعه شرکت کنند و جریان توسعه را به سود خود بدانند. (توصیه فام، ۱۳۸۱: ۷۶)

براساس بررسی هایی که انجام شده است هویت در دو سطح فردی و جمعی مطرح می­باشد در سطح جمعی می توان سطوح متفاوتی از جمله هویت قومی، هویت ملی، هویت جهانی را نام برد براساس این تقسیم بندی هویت ملی در سطحی بالاتر از هویت قومی قرار می­گیرد. حال این سوال پیش می­آید که رابطه سطوح هویت با یکدیگر چگونه است و محرومیت نسبی چه تأثیراتی را می­تواند بر این سطوح هویتی بگذارد.

از دیدگاه فکوهی سه فرآیند همزمان یعنی پدید امدن دولت های ملی، مهاجرت گسترده و جهانی شدن همچون پیش زمینه های اساسی در گسترش علاقه به مطالعات قومی در سالهای اخیر عمل کرده اند(فکوهی دربرتون، ۲۳۲،۱۳۸۰).

۱- دولت های ملی: دولت ملی شکل جدیدی از دولت است که با انقلاب های دموکراتیک اواخر قرن ۱۸و۱۹ مانند انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ ظاهر گشتند و مفهومی جدید تحت عنوان ملت پدید آوردند. دولت­های ملی مشروعیت خود را از مردم اخذ می­کنند و نه همچون گذشته از طریق خداوند و ا شرافیت خونی.

«تشکیل دولت­های ملی در چندین موج پی در پی به انجام رسید انچه با ظهور امواج پی در پی تشکیل دولت­های ملی مشاهده می­کنیم . عدم انطباق و ناهماهنگی فزاینده میان واقعیت های قومی و خط کشی های ملی است که سبب افزایش پتانسیل­های تعارض و کنش درون دولت­های ملی می شود… (همان،۲۲۹-۳۰).

۲- مهاجرت : مهاجرت های فزاینده و گسترده در طول چند قرن اخیر که عامل انتقال انسان ها ، فرهنگ ها و ذهنیت هایشان از نقطه ای به نقطه ای دیگر بوده اند، خواه در قالب اجباری (بردگان سیاه پوست آمریکا) و خواه مهاجرت های انتخابی اقوام و گروه های مختلف که عمدتاَ به سوی نقاط توسعه یافته تر جهان صورت گرفته­اند، منجر به ایجاد پتانسیل تعارض در میان فرهنگ­های گوناگون گشته و بدین ترتیب نیز موجبات توجهات فزاینده به مطالعات قومی را برانگیخته اند (همان، ۲۳۰،۳۱).

۳- جهانی شدن: سومین عامل مهمی که دردهه­های اخیر به مطالعات قومی دامن زده است پدیده جهانی شدن است که در باره آن در بخش­های پیشین توضیحاتی داده شد. به هر حال با توجه به مساله شبیه سازی یا شبیه بودگی ناشی از جهانی شدن اهمیت کنونی قومیت را نخست می­توان دراین دانست که به مشابه یکی از الگوها یا صورت­های مقاومت در برابر الگوهای جهانی عمل می­کند.

سؤال اساسی این پژوهش سنجش میزان هویت قومی در بین دانشجویان دانشگاه کردستان است و تأثیر میزان احساس محرومیت  نسبی بر ایجاد هویت قومی به عنوان متغیر مستقل در این پژوهش مطرح است. وهویت ملی نیز در کنار هویت قومی سنجیده شده است تا قابلیت مقایسه­ای پژوهش تقویت بشود.

 ۲-۱ پیشینه پژوهش

۲-۱-۱ چکیده تحقیقات انجام شده در ایران

مباحث مربوط به هویت ملی و هویت قومی در ایران از اهمیت زیادی برخوردار بوده و هست، چرا که بحث هویت ملی در مباحث مربوط به توسعه بسیار مهم می باشد بنابراین برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند سطوح  بالای احساس هویت ملی در بین قومیت های موجود در ایران است. در این زمینه پژوهش های زیادی انجام شده که به خلاصه تعدادی از این پژوهش ها اشاره خواهد شد.

در پژوهشی با عنوان شکل­گیری هویتی و الگوهای محلی، ملی و جهانی توسط آقای ناصر فکوهی در مطالعه مورد لرستان در (فروردین ۱۳۸۱ )انجام شده است. این پژوهش با هدف تحلیل پویای برخورد سطوح قومی، ملی و جهانی هویت انجام شده به منظور به دست آوردن تصویری نسبتاً روشن از موقعیت کنونی و از این طریق رسیدن به خط مشی­های اساسی برای گره-گشایی از مشکلات ناشی از ناهماهنگی و ناسازگاری میان سطوح مزبور است. این پژوهش به نوعی به منظور شناخت تقابل ها و روابطی که بین سطوح متفاوت هویتی موجود است انجام شده است. برای نیل به این هدف مؤلفه های متعددی که عمدتاً در چارچوب مفهوم سبک زندگی قرار می­گیرند، نظیر تغذیه، خانواده، علایق زیبایی شناختی، تعلق های سیاسی و غیره، محور اصلی مطالعه قرار گرفته­اند. این مطالعه در بین دانش آموزان سال آخر دبیرستان شهرهای بروجرد و خرم آباد انجام شده است. این مطالعه در دو سطح پنداشت ها و رفتارهای فرهنگی صورت گرفته است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بحران هویت و دیدگاه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.