568 views
پیشینه تحقیق تئوریهای هویت و نظریه های قومیت و محرومیت نسبی دارای ۸۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
۲-۱ پیشینه پژوهش ۸
۲-۱-۱ چکیده تحقیقات انجام شده در ایران ۸
۲-۱-۲ چکیده تحقیقات انجام شده در خارج از ایران ۱۲
۲-۲ تعاریف ۱۵
۲- ۳ تئوریهای هویت ۱۷
۲-۳-۱ مدل ایساجیو: هویت ذهنی و عینی ۱۸
۲-۳-۲ هویت فرامدرن استوارت هال ۲۱
۲-۳-۳ هنری تاجفل و نظریه مقوله بندی ۲۵
۲-۳-۴ ریچارد جنکینز و هویت اجتماعی ۲۸
۲-۴ تئوریهای هویت مبتنی بر نابرابری ۳۱
۲-۴-۱ تئوری های نوسازی ۳۲
۲-۴-۲ تئوری بسیج اجتماعی ۳۳
۲-۴-۳ تز استعمار داخلی ۳۴
۲-۴-۴ سرمایه اجتماعی و فرهنگی ۳۵
۲-۴-۵ دیدگاه کاستلز ۳۷
۲-۴-۶ نظریه کنش ارتباطی ۴۰
۲-۵ رویکرد روانشناسی اجتماعی ۴۱
۲-۵-۱ رویکرد قومی نمادین ۴۲
۲-۵-۲ رویکرد همسان شدن ۴۳
۲-۵-۳ گرایش قشر بندی ۴۳
۲-۵-۴ سیاسی شدن قومیت ۴۴
۲-۵-۵ سیاسی شدن هویت در دیدگاه های جدید ۴۴
۲-۶ نظریه های قومیت ۴۷
۲-۶-۱ ناسیونالیسم قومی ۵۱
۲-۷ هویت در سطح خرد ۵۲
۲-۸ نظریات سطح کلان ۵۳
۲-۹ نظریات محرومیت نسبی ۵۴
۲-۹-۱ مفهوم محرومیت نسبی ۵۴
۲-۹-۲ نظریه محرومیت نسبی ۵۶
۲-۹-۳ تمایز میان محرومیت نسبی و مطلق ۵۸
۲-۹- ۴ تمایز میان ادراک و احساس محرومیت نسبی ۵۹
۲-۹-۵ نظریه رابرت گر در مورد محرومیت نسبی ۶۰
۲-۱۰ رسانه ها و تاثیرات آن ۶۲
۲-۱۰-۱کارکردگرایی ساختاری ۶۲
۲-۱۰-۲ استوارت هال ۶۳
۲-۱۰-۳ پارادایم مطالعات فرهنگی ۶۴
۲-۱۱ نظریات هویت ملی ۶۵
۲-۱۱-۱ وفاق اجتماعی ۶۵
۲-۱۱-۲ ابعاد هویت ملی ۶۹
۲-۱۲ خلاصه ۷۲
فهرست منابع ۷۹
– کاستلز، مانوئل کاسلز و مارتین اینس، گفتگوهایی با مانوئل کاستلز، ترجمه حسن چاوشیان، لیلا جوافشانی، نشر نی، ۱۳۸۴ .
– کاستلز، مانوئل، علیقلیان، احد، عصر اطلاعات : اقتصاد جامعه و فرهنگ پایان هزاره، انتشارات طرح نو، ۱۳۸۹
– کرایب، یان، نظریه اجتماعی مدرن از پارسنز هابرماس، ترجمه عباس مخبر، تهران، انتشارات آگاه، ۱۳۷۸ .
– کوثری ، مسعود ، حبیبی ، فواد ، بازخوانی و نقد روایتهای هویت ملی در ایران، پژوهشنامه علوم اجتماعی ، سال نهم، شماره ۱(پیاپی ۳۴) نیمه اول ۸۸ .
-کهنه پوشی ، مصلح ، تبعیض قومی در کردستان ایران بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران ، ۱۳۷۹
– گل محمدی، احمد، جهانی شدن و بحران هویت، فصلنامه مطالعات ملی، سال سوم، تهران، ۱۳۸۰
– استونز، راب، متفکران بزرگ جامعه شناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، تهران، نشر مرکز، ۱۳۷۹
– الطائی، علی، بحران هویت قومی در ایران، تهران، نشر شادگان، ۱۳۷۸ .
اوز کریملی، اوموت، نظریه های ناسیونالیسم، ترجمه محمدعلی قاسمی، انتشارات تمدن ایرانی، ۱۳۸۳ .
– بدیع، براتران، توسعه سیاسی، ترجمه احمد نقیب زاده، تهران، نشر قومس، ۱۳۷۶ .
– بشیریه ، حسین ، انقلاب و بسیج سیاسی ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دوم ،۱۳۷۴
– بشیریه ، حسین ، ایدئولوژی سیاسی و هویت اجتماعی در ایران انتشارات موسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی ، تهران ، ۱۳۸۳
– توحید فام، محمد، موانع توسعه فرهنگی در ایران، انتشارات باز، ۱۳۸۱ .
– چلبی، مسعود، جامعه شناسی نظم در تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران، نشر نی، ۱۳۷۵
– ریتزر، جورج، نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی، ۱۳۷۴ .
مباحث مربوط به هویت و انواع آن (ملی، قومی …) همواره از مباحث بسیار مهم در عرصه جامعه شناسی سیاسی و رفتارهای سیاسی در کشورهای با ترکیب جمعیت متشکل از هویتهای متفاوت بوده است. ایران نیز با توجه به شرایط جمعیتیاش که متشکل از قومیت های متفاوت است همواره در زمینه هویت ملی با مسائلی مواجه بوده است، که هویت ملی و انسجام درونی نظام اجتماعیکل را تحت الشعاع قرار داده است. فرآیندهای مربوط به هویت یابی و احساس تعلق در سطح جمعی همواره براساس عوامل پایه ای بوده که احساس تعلق و هویت جمعی بر مبنای این متغیرها شکل می گیرد از این عوامل تاریخ مشترک، سرزمین مشترک، زبان و… را می توان نام برد که از عوامل ایجاد کننده هویت جمعی در سطح کلان هستند.
امروزه توسعه پایدار یکی از محورهای اساسی پیشرفت در کشورهای در حال توسعه میباشد. از آنجایی که توسعه پایدار یک فرآیند همه جانبه و تحولی کیفی است نیازمند نوعی انسجام، یکپارچگی و همسازی درونی است که باید در نظام اجتماعی کل به وجود بیاید، تا برنامههای توسعه محور در طول زمان اجرا شوند این یکپارچگی در قالب هویت ملی مطرح میباشد که به اجرای این سیاست ها کمک مینماید. اما بیشتر کشورهای در حال توسعه از نوعی بافت فرهنگی و قومیتی چند گانه ای برخوردارند این قومیت ها در قالب یک چارچوب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با عنوان دولت ملی به حیات خود ادامه میدهند. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه، از این قاعده مستثنی نیست و در داخل کشور قومیت ها و فرهنگ هایی با پیشینهای متفاوت در کنار هم همزیستی دارند. با شکل گیری دولت ملی و برنامه های توسعه ای در سده اخیر و توسعه نامتوازن داخلی، ما شاهد تقویت هویتهای قومی هستیم که گاهاً به تضادها و تقابل هایی با هویت ملی منجر شده است که تأثیر زیادی بر روند اجرای برنامه ها و سیاستهای توسعه محور در داخل کشور داشته و دارد.
گفته میشود که وسیعترین سطح مشارکت مردم در زندگی، در شکل و هیئت یک جامعه ملی ظهور مییابد و شکلگیری چنین جامعهای هم شرط توسعه اجتماعی و هم هدف آن است و دیگر اینکه توسعه درونزا و انسجام درونی هنگامی عملی میشود که مردم در سطوح تصمیمگیری به ویژه در سطح ملی و اجرای طرح های توسعه شرکت کنند و جریان توسعه را به سود خود بدانند. (توصیه فام، ۱۳۸۱: ۷۶)
براساس بررسی هایی که انجام شده است هویت در دو سطح فردی و جمعی مطرح میباشد در سطح جمعی می توان سطوح متفاوتی از جمله هویت قومی، هویت ملی، هویت جهانی را نام برد براساس این تقسیم بندی هویت ملی در سطحی بالاتر از هویت قومی قرار میگیرد. حال این سوال پیش میآید که رابطه سطوح هویت با یکدیگر چگونه است و محرومیت نسبی چه تأثیراتی را میتواند بر این سطوح هویتی بگذارد.
از دیدگاه فکوهی سه فرآیند همزمان یعنی پدید امدن دولت های ملی، مهاجرت گسترده و جهانی شدن همچون پیش زمینه های اساسی در گسترش علاقه به مطالعات قومی در سالهای اخیر عمل کرده اند(فکوهی دربرتون، ۲۳۲،۱۳۸۰).
۱- دولت های ملی: دولت ملی شکل جدیدی از دولت است که با انقلاب های دموکراتیک اواخر قرن ۱۸و۱۹ مانند انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ ظاهر گشتند و مفهومی جدید تحت عنوان ملت پدید آوردند. دولتهای ملی مشروعیت خود را از مردم اخذ میکنند و نه همچون گذشته از طریق خداوند و ا شرافیت خونی.
«تشکیل دولتهای ملی در چندین موج پی در پی به انجام رسید انچه با ظهور امواج پی در پی تشکیل دولتهای ملی مشاهده میکنیم . عدم انطباق و ناهماهنگی فزاینده میان واقعیت های قومی و خط کشی های ملی است که سبب افزایش پتانسیلهای تعارض و کنش درون دولتهای ملی می شود… (همان،۲۲۹-۳۰).
۲- مهاجرت : مهاجرت های فزاینده و گسترده در طول چند قرن اخیر که عامل انتقال انسان ها ، فرهنگ ها و ذهنیت هایشان از نقطه ای به نقطه ای دیگر بوده اند، خواه در قالب اجباری (بردگان سیاه پوست آمریکا) و خواه مهاجرت های انتخابی اقوام و گروه های مختلف که عمدتاَ به سوی نقاط توسعه یافته تر جهان صورت گرفتهاند، منجر به ایجاد پتانسیل تعارض در میان فرهنگهای گوناگون گشته و بدین ترتیب نیز موجبات توجهات فزاینده به مطالعات قومی را برانگیخته اند (همان، ۲۳۰،۳۱).
۳- جهانی شدن: سومین عامل مهمی که دردهههای اخیر به مطالعات قومی دامن زده است پدیده جهانی شدن است که در باره آن در بخشهای پیشین توضیحاتی داده شد. به هر حال با توجه به مساله شبیه سازی یا شبیه بودگی ناشی از جهانی شدن اهمیت کنونی قومیت را نخست میتوان دراین دانست که به مشابه یکی از الگوها یا صورتهای مقاومت در برابر الگوهای جهانی عمل میکند.
سؤال اساسی این پژوهش سنجش میزان هویت قومی در بین دانشجویان دانشگاه کردستان است و تأثیر میزان احساس محرومیت نسبی بر ایجاد هویت قومی به عنوان متغیر مستقل در این پژوهش مطرح است. وهویت ملی نیز در کنار هویت قومی سنجیده شده است تا قابلیت مقایسهای پژوهش تقویت بشود.
مباحث مربوط به هویت ملی و هویت قومی در ایران از اهمیت زیادی برخوردار بوده و هست، چرا که بحث هویت ملی در مباحث مربوط به توسعه بسیار مهم می باشد بنابراین برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند سطوح بالای احساس هویت ملی در بین قومیت های موجود در ایران است. در این زمینه پژوهش های زیادی انجام شده که به خلاصه تعدادی از این پژوهش ها اشاره خواهد شد.
در پژوهشی با عنوان شکلگیری هویتی و الگوهای محلی، ملی و جهانی توسط آقای ناصر فکوهی در مطالعه مورد لرستان در (فروردین ۱۳۸۱ )انجام شده است. این پژوهش با هدف تحلیل پویای برخورد سطوح قومی، ملی و جهانی هویت انجام شده به منظور به دست آوردن تصویری نسبتاً روشن از موقعیت کنونی و از این طریق رسیدن به خط مشیهای اساسی برای گره-گشایی از مشکلات ناشی از ناهماهنگی و ناسازگاری میان سطوح مزبور است. این پژوهش به نوعی به منظور شناخت تقابل ها و روابطی که بین سطوح متفاوت هویتی موجود است انجام شده است. برای نیل به این هدف مؤلفه های متعددی که عمدتاً در چارچوب مفهوم سبک زندگی قرار میگیرند، نظیر تغذیه، خانواده، علایق زیبایی شناختی، تعلق های سیاسی و غیره، محور اصلی مطالعه قرار گرفتهاند. این مطالعه در بین دانش آموزان سال آخر دبیرستان شهرهای بروجرد و خرم آباد انجام شده است. این مطالعه در دو سطح پنداشت ها و رفتارهای فرهنگی صورت گرفته است.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر