پیشینه تحقیق تئوری های امنیت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مقدمه و پیشینه ۴
مقدمه ۴
۱-۱٫ مطالعات خارجی ۵
۱-۲٫ مطالعات داخلی ۷
فصل دوم:بنیانهای مفهومی و نظری امنیت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۹
مقدمه ۹
۲-۱ . مفهوم سرمایه گذاری خارجی ۱۰
۲-۱-۱٫ انواع سرمایه گذاری خارجی ۱۱
۲-۱-۱-۱٫ سرمایه گذاری غیرمستقیم خارجی(پورتفولیو) ۱۱
۲-۱-۱-۲٫ سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۱۲
۲-۱-۱-۲-۱٫ ویژگیهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۱۴
۲-۱-۱-۲-۲٫ سرمایه گذاری مستقیم خارجی و رشد اقتصادی : ۱۴
۲-۲٫ کلیات تئوریهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۱۶
۲-۲-۱٫تئوریهای مرتبط با سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۱۹
۲-۲-۲٫ اهمیت امنیت در سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۲۳
۲-۳٫ مفهوم امنیت ۲۵
۲-۳-۱٫ گونه شناسی امنیت ۲۶
۲-۳-۲٫ ابعاد امنیتی موثر در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۲۸
۲-۳-۲-۱٫ امنیت اقتصادی ۲۸
۲-۳-۲-۲٫ امنیت سیاسی ۳۰
۲-۳-۲-۳٫ امنیت حقوقی( حقوق مالکیت معنوی) ۳۱
۲-۴ . تحلیل نقش امنیت در سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۳۲
نتیجه گیری ۳۳
منابع ۳۵
۱- هینه بوش، ریموند؛ احتشامی، انوشیروان .(۱۳۹۰). سیاست خارجی کشورهای خاورمیانه؛ ترجمه رحمان قهرمان پور؛ تهران: دانشگاه امام صادق.
۲- برومند، شهزاد. (۱۳۸۷). امنیت اقتصادی در ایران و چند کشور منتخب (مطالعه تطبیقی)؛ تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
۳- حکیمیان، حسن؛ زیبا، مشاور .(۱۳۸۳). دولت و تحول جهانی (اقتصاد سیاسی گذار در خاورمیانه)، ترجمه عباس حاتمی زاده؛ تهران: انتشارات کویر.
۴- قاسمی، فرهاد .(۱۳۹۰). نظریههای روابط بین الملل و مطالعات منطقهای؛ تهران: نشر میزان.
۵- مارتین، لی نور جی .(۱۳۸۹). چهره جدید امنیت خاورمیانه؛ ترجمه قدیر نصیری؛ تهران: دانشگاه امام صادق و پژوهشکده مطالعات راهبردی.
۶- ماندل، رابرت .(۱۳۸۷). چهره متغییر امنیت ملی؛ ترجمه پژوهشکده مطالعات راهبردی؛ تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
۷- بهرنگینیا، ناصر؛ شفافی شهری، وحید. (۱۳۸۶). «روند سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC)» ؛ بررسیهای بازرگانی؛ شماره ۲۶؛ آذر و دی؛ صص ۹۵-۸۴٫
۸- عباسی، ابراهیم. (۱۳۷۸). «سرمایه گذاری خارجی در ایران»؛ روزنامه همشهری؛ صص۱۰؛ چهارم مهر.
۹- عزیزی، خسرو. (۱۳۸۶). «سرمایهگذاری مستقیم خارجی و موانع موجود بر سر راه آن در اقتصاد ایران»؛ مجله بانک و اقتصاد؛ شماره ۸۰؛ صص۷۰-۶۸٫
۱۰– Benacek, Gronicki, Holland & Sass. (2000). The Determinants and Impact of Foreign Direct Investment in Central and Eastern Europe:A comparison of survey and econometric evidence; published in Transnational Corporations, Journal of United Nations; vol.9; no. 3; New York; p. 163-212.
۱ ۱۱- Bengoa & Sanchez-Robles. (2003). Foreign direct investment, economic freedom and growth: new evidence from Latin America , European Journal of Political Economy; No.19 ; pp 529–۵۴۵٫
((سرمایه گذاری مستقیم خارجی)) عامل مهمی در رشد و توسعه اقتصادی بشمار میآید. جذب سرمایهگذاری خارجی راهی جهت تسریع حرکت اقتصاد یک کشور بسوی توسعه و ایجاد اشتغال است و میتوان آن را به عنوان موتور توسعه و رشد اقتصادی بشمار آورد. رشد اقتصادی نیز یکی از اهداف اساسی برنامههای اقتصادی کشورهاست. به همین علت یکی از ویژگیهای برجسته اقتصاد جهانی در دهههای گذشته رشد چشمگیر سرمایهگذاری مستقیم خارجی ([۱]FDI) بوده است.
اغلب کشورهای در حال توسعه برای رونق دهی به اوضاع اقتصادی و ایجاد اشتغال و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار با مشکل کمبود منابع سرمایهگذاری روبرو هستند. جبران عقب ماندگی، نیازمند سرمایهگذاری جهت بهرهبرداری از مزیتهای نسبی و تواناییهای اقتصادی است. در فرایند جهانی شدن، سرمایه نیز با سهولت قابل انتقال است، ولیکن سرمایهگذاران به دنبال کسب سود بیشتر و مکانی امن برای سرمایه گذاری هستند. با اشباع شدن سرمایهگذاری در کشورهای توسعه یافته، نرخ بازده سرمایهگذاری در این کشورها کاهش مییابد، در نتیجه در صورتی که امنیت سرمایهگذاری در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار تضمین گشته و بستر قانونی مناسب فراهم گردد، سرمایهگذاران بینالمللی میل و رغبت بیشتری برای حضور گسترده در اقتصاد و بازار این کشورها خواهند داشت .
امنیت مورد نیاز جهت سرمایهگذاری از ابعادی چون :
– امنیت حقوقی سرمایهگذار به دلیل وجود قوانین مناسب که متضمن حقوق خصوصی باشند و اعتبار این قوانین؛
– امنیت سیاسی به دلیل فراهم آوردن ثبات سیاسی و نتیجتاً مکانی امن برای سرمایهگذاری؛
– امنیت اقتصادی به دلیل فراهم آوردن بسترهای لازم برای بهرهگیری صحیح از سرمایه وارد شده و نهایتاً بازده سود مناسب برای جذب سرمایه گذاران برخوردار است؛
نوشتارحاضر در دو فصل به شرح زیر ساماندهی شده است:
در فصل اول مقدمه و پیشینه ارائه شده است.
فصل دوم در صدد است تعریف مفاهیم (سرمایهگذاری خارجی، انواع آن و امنیت)، نظریه سرمایهگذاری مستقیم خارجی و رابطه نظری امنیت با سرمایهگذاری مستقیم خارجی را بررسی نماید.
«تیم بوث و هلن وی. میلنر» (۲۰۰۸)، در مقاله ای تحت عنوان «سیاست سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه: افزایش FDI از طریق موافق نامههای تجارت بینالمللی» به بررسی تاثیر موسسات سیاسی بینالمللی بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه پرداخته و فرضیهای را مبنی بر تاثیر توافقنامههای تجاری چون GATT/WTO و PTAs (موافقتنامههای تجاری خاص) در یاری به دولتهای کشورهای درحال توسعهای که در جستجوی جذب این نوع سرمایهگذاری هستند را ارائه میدهد. از دیدگاه این دو و بر طبق تحلیلهای آماری در ۱۲۲ کشور در حال توسعه در فاصله سالهای ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰، کشورهایی که به WTO پیوسته و در موافقت نامههای تجاری ترجیحی(خاص) بیشتری مشارکت دارند، جریان گستردهتری از FDI را جذب نموده و نتیجتاً از رشد اقتصادی بالاتری برخوردارند.
«محمد بصر و شبنم توسونوگلو» (۲۰۰۶)، در مقالهای با عنوان «فرایند ادغام در اتحادیه اروپا: آیا ترکیه بر موانع جذب FDI فائق میآید؟» به بررسی عملکرد ترکیه در جذب این نوع سرمایهگذاری میپردازند. در این راستا رابطه میان بیثباتی اقتصاد کلان و سرمایهگذاری مستقیم خارجی را در میان اعضای جدید اتحادیه اروپا و کشورهای کاندید عضویت در این اتحادیه را مورد بررسی قرار میدهند. نتایج حاصل حاکی از تاثیر مثبت و معنادار میزان GDP و باز بودن اقتصاد بر FDI و تاثیر معکوس و منفی تورم و بدهیهای خارجی بر جذب این نوع سرمایهگذاری دارد. برطبق این تحقیق ترکیه به عنوان کشور کاندید عضویت در اتحادیه اروپا نسبت به سایر رقبای کاندید از نظر نرخ رشدGDP از شرایط بهتری برخوردار است. با اینحال در این کشور موانعی جدی در مسیر جذب FDI وجود دارد. از جمله مهمترین این موانع میتوان به نرخ بالای تورم، بدهی خارجی و کسری بودجه اشاره کرد. مطالعه فوق به طور مشخص نشان میدهد که بیثباتی اقتصاد کلان موجب عدم جذب FDI میگردد و به همین دلیل کشورهای کاندید عضویت در اتحادیه اروپا، بخصوص ترکیه نیازمند اجرای سیاستهایی چون حذف بیثباتی سیاسی و اقتصادی کلان هستند.
«الیزابت آسیدو و دونالد لاین» (۲۰۱۱)، درمقالهای تحت عنوان «دموکراسی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و منابع طبیعی» به بررسی تاثیر دموکراسی و منابع طبیعی بر سسرمایهگذاری مستقیم خارجی پرداخته و به این نتیجه رسیدند که تاثیر دموکراسی بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی به درجه اهمیت منابع طبیعی در صادرات کشور میزبان سرمایه بستگی دارد. در واقع دموکراسی در کشورهایی تسهیلکننده جریان ورود این نوع سرمایهگذاری است که سهم منابع طبیعی درصادرات کل آن کشورها اندک باشد، اما دموکراسی در کشورهایی که صادرات آنها تحت سیطره منابع طبیعی است بر جریان ورود سرمایه تاثیر منفی دارد.
«اکرم تاتوغلو و کیت دابلیو.گلایستر» (۱۹۹۸)، در مطالعه خود با نام «تحلیل محرکهای جذب سرمایهگذاری مستقیم غرب توسط ترکیه» به این نتیجه دست یافتند که با ایجاد اتحادیه گمرک توسط اتحادیه اروپا، صنایع کشور در معرض رقابت گستردهتری قرار گرفتند به نظر میرسد همین امر موجب تاثیر مناسبی بر سطح سرمایهگذاری مستقیم غرب در ترکیه داشته است. نتایج مطالعه آن دو نشان میدهد که افزایش در میزان مخاطرهپذیری مشترک احتمالا با ورود آسان سرمایهگذاران خارجی به بازار ترکیه ارتباط دارد. رشد سریع بخشهایی چون انرژی، حمل و نقل، خدمات مالی، مخابرات دوربرد، توریسم و خردهفروشی فرصتهای بیشتری را برای سرمایهگذاران چند ملیتی برای سرمایهگذاری در این بخشها پدید آورد و نهایتاً اینکه قرارگرفتن ترکیه در تقاطع آسیا و اروپا موجب گشته تا فرصتهای پر منفعتی برای سرمایهگذران چند ملیتی غرب که تمایل دارند در بازارهای آسیای میانه حضور داشته باشند، فراهم گردد.
«ناتان ام .جنسن» (۲۰۰۷)، در مقالهای با عنوان «دولت دموکراتیک و شرکتهای چند ملیتی: رژیمهای سیاسی و جریان سرمایهگذاری خارجی» نشان میدهد که شاهدی دال بر ترجیح شرکتهای چند ملیتی برای سرمایهگذاری در کشورهای دیکتاتوری به جای سرمایهگذاری در رژیمهای دموکراتیک وجود ندارد. نتابج تجربی این تحقیق نشان میدهد، دولتهای دموکرات سطوح بالاتری از سرمایهگذاری مستقیم خارجی را جذب میکنند و نهادهای دموکراتیک تاثیری مثبت گسترده ای بر ورود آن به کشور دارند. شواهد تجربی در این مقاله نشان میدهد که رژیمهای دموکراتیک ۷۰% بیش از رژیمهای خودکامه سرمایهگذاری مستقیم خارجی را جذب میکنند.
[۱] – Foreign Direct Investment
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر