تحقیق تئوری های امنیت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تئوری های امنیت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه  و پیشینه    ۴
مقدمه    ۴
۱-۱٫ مطالعات خارجی    ۵
۱-۲٫ مطالعات داخلی    ۷
فصل دوم:بنیانهای مفهومی و نظری امنیت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی    ۹
مقدمه    ۹
۲-۱ . مفهوم سرمایه گذاری خارجی    ۱۰
۲-۱-۱٫ انواع سرمایه گذاری خارجی    ۱۱
۲-۱-۱-۱٫ سرمایه گذاری غیرمستقیم خارجی(پورتفولیو)    ۱۱
۲-۱-۱-۲٫ سرمایه گذاری مستقیم خارجی    ۱۲
۲-۱-۱-۲-۱٫ ویژگیهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی    ۱۴
۲-۱-۱-۲-۲٫ سرمایه گذاری مستقیم خارجی و رشد اقتصادی  :    ۱۴
۲-۲٫ کلیات تئوریهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی    ۱۶
۲-۲-۱٫تئوریهای مرتبط با سرمایه گذاری مستقیم خارجی    ۱۹
۲-۲-۲٫ اهمیت امنیت در سرمایه گذاری مستقیم خارجی    ۲۳
۲-۳٫ مفهوم امنیت    ۲۵
۲-۳-۱٫ گونه شناسی امنیت    ۲۶
۲-۳-۲٫ ابعاد امنیتی موثر در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی    ۲۸
۲-۳-۲-۱٫  امنیت اقتصادی    ۲۸
۲-۳-۲-۲٫ امنیت سیاسی    ۳۰
۲-۳-۲-۳٫ امنیت حقوقی( حقوق مالکیت معنوی)    ۳۱
۲-۴ . تحلیل نقش امنیت در سرمایه گذاری مستقیم خارجی    ۳۲
نتیجه گیری    ۳۳
منابع    ۳۵

منابع

۱- هینه بوش، ریموند؛ احتشامی، انوشیروان .(۱۳۹۰). سیاست خارجی کشور­های خاورمیانه؛ ترجمه رحمان قهرمان پور؛ تهران: دانشگاه امام صادق.

۲- برومند، شهزاد. (۱۳۸۷). امنیت اقتصادی در ایران و چند کشور منتخب (مطالعه تطبیقی)؛ تهران: مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی.

۳- حکیمیان، حسن؛ زیبا، مشاور .(۱۳۸۳). دولت و تحول جهانی (اقتصاد سیاسی گذار در خاورمیانه)، ترجمه عباس حاتمی زاده؛ تهران: انتشارات کویر.

۴- قاسمی، فرهاد .(۱۳۹۰). نظریه­های روابط بین الملل و مطالعات منطقه­ای؛ تهران: نشر میزان.

۵- مارتین، لی نور جی .(۱۳۸۹). چهره جدید امنیت خاورمیانه؛ ترجمه قدیر نصیری؛ تهران: دانشگاه امام صادق و پژوهشکده مطالعات راهبردی.

۶- ماندل، رابرت .(۱۳۸۷). چهره متغییر امنیت ملی؛ ترجمه پژوهشکده مطالعات راهبردی؛ تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

۷- بهرنگی­نیا، ناصر؛ شفافی شهری، وحید. (۱۳۸۶). «روند سرمایه­گذاری مستقیم خارجی در کشور­های عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC)» ؛ بررسی­های بازرگانی؛ شماره ۲۶؛ آذر و دی؛ صص ۹۵-۸۴٫

۸- عباسی، ابراهیم. (۱۳۷۸). «سرمایه گذاری خارجی در ایران»؛ روزنامه همشهری؛ صص۱۰؛ چهارم مهر.

۹- عزیزی، خسرو. (۱۳۸۶). «سرمایه­گذاری مستقیم خارجی و موانع موجود بر سر راه آن در اقتصاد ایران»؛ مجله بانک و اقتصاد؛ شماره ۸۰؛ صص۷۰-۶۸٫

۱۰ Benacek, Gronicki, Holland & Sass. (2000). The Determinants and Impact of Foreign Direct Investment in Central and Eastern Europe:A comparison of survey and econometric evidence;  published in Transnational Corporations, Journal of United Nations; vol.9;  no. 3; New York; p. 163-212.

۱ ۱۱- Bengoa & Sanchez-Robles. (2003).  Foreign direct investment, economic freedom and growth: new evidence from Latin America , European Journal of Political Economy; No.19 ; pp 529–۵۴۵٫

 فصل اول: مقدمه  و پیشینه

مقدمه

((سرمایه­ گذاری مستقیم خارجی)) عامل مهمی در رشد و توسعه اقتصادی بشمار می­آید. جذب سرمایه­گذاری خارجی راهی جهت تسریع حرکت اقتصاد یک کشور بسوی توسعه و ایجاد اشتغال است و می­توان آن را به عنوان موتور توسعه و رشد اقتصادی بشمار آورد. رشد اقتصادی نیز یکی از اهداف اساسی برنامه­های اقتصادی کشور­هاست. به همین علت یکی از ویژگی­های برجسته اقتصاد جهانی در دهه­های گذشته رشد چشمگیر سرمایه­گذاری مستقیم خارجی ([۱]FDI) بوده است.

اغلب کشورهای در حال توسعه برای رونق دهی به اوضاع اقتصادی و ایجاد اشتغال و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار با مشکل کمبود منابع سرمایه­گذاری روبرو هستند. جبران عقب ماندگی، نیازمند سرمایه­گذاری جهت بهره­برداری از مزیت­های نسبی و توانایی­های اقتصادی است. در فرایند جهانی شدن، سرمایه نیز با سهولت قابل انتقال است، ولیکن سرمایه­گذاران به دنبال کسب سود بیشتر و مکانی امن برای سرمایه گذاری هستند. با اشباع شدن سرمایه­گذاری در کشورهای توسعه یافته، نرخ بازده سرمایه­گذاری در این کشورها کاهش می­یابد، در نتیجه در صورتی که امنیت سرمایه­گذاری در کشور­های در حال توسعه و اقتصاد­های در حال گذار تضمین گشته و بستر قانونی مناسب فراهم گردد، سرمایه­گذاران بین­المللی میل و رغبت بیشتری برای حضور گسترده در اقتصاد و بازار این کشور­ها خواهند داشت .

امنیت مورد نیاز جهت سرمایه­گذاری از ابعادی چون :

– امنیت حقوقی سرمایه­گذار به دلیل وجود قوانین مناسب که متضمن حقوق خصوصی   باشند و اعتبار این قوانین؛

– امنیت سیاسی به دلیل فراهم آوردن ثبات سیاسی و نتیجتاً مکانی امن برای سرمایه­گذاری؛

– امنیت اقتصادی به دلیل فراهم آوردن بسترهای لازم برای بهره­گیری صحیح از سرمایه وارد شده و نهایتاً بازده سود مناسب برای جذب سرمایه گذاران برخوردار است؛

نوشتارحاضر در دو فصل به شرح زیر ساماندهی شده است:

در فصل اول مقدمه و پیشینه ارائه شده است.

فصل دوم در صدد است تعریف مفاهیم (سرمایه­گذاری خارجی، انواع آن و امنیت)، نظریه سرمایه­گذاری مستقیم خارجی و رابطه نظری امنیت با سرمایه­گذاری مستقیم خارجی را بررسی نماید.

 ۱-۱٫ مطالعات خارجی

«تیم بوث و هلن وی. میلنر» (۲۰۰۸)، در مقاله ای تحت عنوان «سیاست سرمایه­گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه: افزایش FDI از طریق موافق نامه­های تجارت بین­المللی» به بررسی تاثیر موسسات سیاسی بین­المللی  بر جذب  سرمایه­گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه پرداخته و فرضیه­ای را مبنی بر تاثیر توافقنامه­های تجاری چون GATT/WTO  و  PTAs (موافقت­نامه­های تجاری خاص) در یاری به دولت­های کشورهای درحال توسعه­ای که در جستجوی جذب این نوع سرمایه­گذاری هستند را ارائه می­دهد. از دیدگاه این دو و بر طبق تحلیل­های آماری در ۱۲۲ کشور در حال توسعه در فاصله سال­های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰، کشورهایی که به WTO پیوسته و در موافقت نامه­های تجاری ترجیحی(خاص) بیشتری مشارکت دارند، جریان گسترده­تری از FDI را جذب نموده و نتیجتاً از رشد اقتصادی بالاتری برخوردارند.

«محمد بصر و شبنم توسونوگلو» (۲۰۰۶)، در مقاله­ای با عنوان «فرایند ادغام در اتحادیه اروپا: آیا ترکیه بر موانع جذب FDI فائق می­آید؟» به بررسی عملکرد ترکیه در جذب این نوع سرمایه­گذاری می­پردازند. در این راستا رابطه میان بی­ثباتی اقتصاد کلان و سرمایه­گذاری مستقیم خارجی را در میان اعضای جدید اتحادیه اروپا و کشورهای کاندید عضویت در این اتحادیه را مورد بررسی قرار می­دهند. نتایج حاصل حاکی از تاثیر مثبت و معنادار میزان GDP و باز بودن اقتصاد بر FDI و تاثیر معکوس و منفی تورم و بدهی­های خارجی بر جذب این نوع سرمایه­گذاری دارد. برطبق این تحقیق ترکیه به عنوان کشور کاندید عضویت در اتحادیه اروپا نسبت به سایر رقبای کاندید از نظر نرخ رشدGDP  از شرایط بهتری برخوردار است. با اینحال در این کشور موانعی جدی در مسیر جذب FDI وجود دارد. از جمله مهم­ترین این موانع می­توان به نرخ بالای تورم، بدهی خارجی و کسری بودجه اشاره کرد. مطالعه فوق به طور مشخص نشان می­دهد که بی­ثباتی اقتصاد کلان موجب عدم جذب FDI می­گردد و به همین دلیل کشورهای کاندید عضویت در اتحادیه اروپا، بخصوص ترکیه نیازمند اجرای سیاست­هایی چون حذف بی­ثباتی سیاسی و اقتصادی کلان هستند.

«الیزابت آسیدو و دونالد لاین» (۲۰۱۱)، درمقاله­ای تحت عنوان «دموکراسی، سرمایه ­گذاری مستقیم خارجی و منابع طبیعی» به بررسی تاثیر دموکراسی و منابع طبیعی بر سسرمایه­گذاری مستقیم خارجی پرداخته و به این نتیجه رسیدند که تاثیر دموکراسی بر سرمایه­گذاری مستقیم خارجی به درجه اهمیت منابع طبیعی در صادرات کشور میزبان سرمایه بستگی دارد. در واقع دموکراسی در کشورهایی تسهیل­کننده جریان ورود این نوع سرمایه­گذاری است که سهم منابع طبیعی درصادرات کل آن کشور­ها اندک باشد، اما دموکراسی در کشور­هایی که صادرات آن­ها تحت سیطره منابع طبیعی است بر جریان ورود سرمایه تاثیر منفی دارد.

 «اکرم تاتوغلو و کیت دابلیو.گلایستر» (۱۹۹۸)، در مطالعه خود با نام «تحلیل محرک­های جذب سرمایه­گذاری مستقیم غرب توسط ترکیه» به این نتیجه دست یافتند که با ایجاد اتحادیه گمرک توسط اتحادیه اروپا، صنایع کشور در معرض رقابت گسترده­تری قرار گرفتند به نظر می­رسد همین امر موجب تاثیر مناسبی بر سطح سرمایه­گذاری مستقیم غرب در ترکیه داشته است. نتایج مطالعه آن دو نشان می­دهد که افزایش در میزان مخاطره­پذیری مشترک احتمالا با ورود آسان سرمایه­گذاران خارجی به بازار ترکیه ارتباط دارد. رشد سریع بخش­هایی چون انرژی، حمل و نقل، خدمات مالی، مخابرات دوربرد، توریسم و خرده­فروشی فرصت­های بیشتری را برای سرمایه­گذاران چند ملیتی برای سرمایه­گذاری در این بخش­ها پدید آورد و نهایتاً اینکه قرارگرفتن ترکیه در تقاطع آسیا و اروپا موجب گشته تا فرصت­های پر منفعتی برای سرمایه­گذران چند ملیتی غرب که تمایل دارند در بازار­های آسیای میانه حضور داشته باشند، فراهم گردد.

 «ناتان ام .جنسن» (۲۰۰۷)، در مقاله­ای با عنوان «دولت دموکراتیک و شرکت­های چند ملیتی: رژیم­های سیاسی و جریان سرمایه­گذاری خارجی» نشان می­دهد که شاهدی دال بر ترجیح شرکت­های چند ملیتی برای سرمایه­گذاری در کشور­های دیکتاتوری به جای سرمایه­گذاری در رژیم­های دموکراتیک وجود ندارد. نتابج تجربی این تحقیق نشان می­دهد، دولت­های دموکرات سطوح بالاتری از سرمایه­گذاری مستقیم خارجی را جذب می­کنند و نهادهای دموکراتیک تاثیری مثبت گسترده ای بر ورود آن به کشور دارند. شواهد تجربی در این مقاله نشان می­دهد که رژیم­های دموکراتیک ۷۰%  بیش از رژیم­های خودکامه سرمایه­گذاری مستقیم خارجی را جذب می­کنند.

[۱] – Foreign Direct Investment

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق امنیت در جوامع سکولار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.