تحقیق تاثیر امواج الکترومغناطیس بر قلب و عروق و سیستم‌های کولینرژیک، آدرنرژیک و نیتررژیک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاثیر امواج الکترومغناطیس بر قلب و عروق و سیستم‌های کولینرژیک، آدرنرژیک و نیتررژیک دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۱-امواج الکترومغناطیس :    ۵
۱-۱-۱- تقسیم‌بندی طیف امواج الکترومغناطیس بر اساس اثرات بیولوژیک:    ۷
۱-۲-دیواره عروق    ۷
۱-۲-۱- بافت‌های دیواره عروق :    ۷
۱-۲-۲- نقشه ساختمانی عروق خونی :    ۹
۱-۲-۳- خاصیت ارتجاعی شریانی :    ۱۰
۱-۲-۴- اندوتلیوم و نقش وازو‌اکتیو :    ۱۱
۱-۲-۵- عضله صاف عروق :    ۱۲
۱-۳-کنترل هورمونی عروق خونی :    ۱۴
۱-۴-کنترل عصبی عروق خونی :    ۱۴
۱-۵-سیستم کولینرژیک در عروق :    ۱۵
۱-۵-۱-گیرنده‌های کولینرژیک در عروق :    ۱۷
۱-۶-نیتریک‌اکسید در عروق :    ۱۹
۱-۶-۱-اعمال عروقی نیتریک‌اکسید:    ۲۰
۱-۶-۲-سنتز نیتریکاکسید :    ۲۲
۱-۷- سیستم آدرنرژیک    ۲۳
۱-۷-۳- a1 آدرنرژیک رسپتور :    ۳۱
۱-۷-۳-۱- مکانیسم عمل گیرنده‌های  a1در عضله صاف عروق:    ۳۲
۱-۷-۴- a2 آدرنرژیک رسپتور :    ۳۳
۱-۷-۴-۱- مکانیسم عمل رسپتورهای a2 در عضله صاف عروق:    ۳۴
۲-مروری بر تحقیقات گذشته    ۳۶
۲-۱-تاثیر امواج الکترومغناطیس بر قلب و عروق    ۳۶
۲-۲- تاثیر تابش امواج الکترومغناطیس بر سیستم‌های کولینرژیک، آدرنرژیک و نیتررژیک :    ۴۰
۲-۳- اثر امواج الکترومغناطیس بر سیستم کولینرژیک در آئورت    ۴۲
۲-۴- اثر امواج الکترومغناطیس بر سیستم آدرنرژیک در آئورت    ۴۲
۲-۵- اثر امواج الکترومغناطیس بر سیستم نیتررژیک در آئورت    ۴۳
منابع    ۴۶

منابع

۱- پذیره، نفیسه، یغمایی، پریچهر، عباس نیا، وحیده سادات، کاظم، پریور، دلالت، بهمن، دورانیان، داوود(۱۳۸۸ ).” اثر میدانهای الکترومغناطیس با فرکانس ۵۰ هرتز بر تعداد سلولهای خونی موش نر”، فصلنامه پژوهشی-علمی ,زیست شناسی جانوری ,سال اول،شماره ۳، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان.

۲- جوادی‌فر، طاهره السادات، بهاءالدینی، امین اله، کتابی، محمد علی، غلامپور، فیروزه، میرخانی، حسین،(۱۳۹۰).” بررسی تأثیر قرارگیری درا‌‌ز‌مدت در معرض امواج الکترومغناطیس کم فرکانس بر تداخل اثر سیستم نیتررژیک و کولینرژیک در نای ایزوله در موش صحرایی”، فیزیولوژی و فارماکولوژی،(۳)۱۵، ۳۸۵-۳۹۴٫

۳- نامور، سیمین، صفری، فاطمه، شهابی، پرویز، رستگار فرج‌زاده، علی، تالیف: برن و لوی،(۲۰۱۰). “فیزیولوژی”.

۴-وفادار قاسمی، لیلا، بهاءالدینی، امین اله،(۱۳۹۱).” اثر قرارگیری طولانی مدت در معرض میدان‌های الکترومغناطیس با فرکانس پایین برفعالیت سیستم آدرنرژیک در آئورت موش صحرایی ,پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

۵-نجم‌آ‌‌‌بادی، فریدون، (۱۳۶۹).”فیزیک تشعشع و رادیولوژی”، ص ۴۰ و ۴۱

۶-خواجوی، مهدی، عدالتی، تقی، تالیف: فرانک اچ. رید، (۱۳۷۶).” تابش الکترومغناطیس”

۷٫هالیدی دیوید، رزنیک رابرت ف، (۱۳۷۰).”فیزیک جلد سوم”، چاپ پنجم،، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.

۸- Kouldeer, J.E. (1998).”Power frequency fields and cancer”.Critical reviews in biomedical sngineering.

۹- kellogg Jr, D.L., Zhao,J.L., Coey,U., Green, J.V.(2005).″Acetylcholine-induced vasodilation is mediated by nitric oxide and prostaglandins in human skin″, Journal of Applied Physiology, 98(2) :629-632.

۱۰- Klabunde, R. E., (2011). ” Adrenergic and Cholinergic Receptors in Blood Vessels”.Cardiovascular physiology concepts.

۱۱- Kavyannejad, R., Hadizade, N., Mohammad Taghi, R., Gharibi, F. (2009). ” Effect of electromagnetic field of mobile phones on blood pressure, heart rate and arytmia”. Journal of Gorgan University of Medical Sciences; 11(3): 22-26

۱۲- Tepper, O.M., Callaghan, M.J., Chang ,E.I., et al (2004). “Electromagnetic fields increase in vitro and in vivo angiogenesis through endothelial release of FGF-2”. FASEB Journal, 18(11):1231-3. PubMed PMID: 15208265.

۱۳- Strauch, B., Herman C., Dabb R., et al (2009).”Evidence-Based Use of Pulsed Electromagnetic  Field Therapy in Clinical Plastic Surgery , Aesthetic Surgery”, Journal, 29(2): 135-143.

۱۴- H.S. Mohammed, N.M. Radwan, Nawal A. Ahmed,( 2011). “Long-term low-level electromagnetic radiation causes in the EEG of freely-moving“, Romanian Journal of Biophysics., 21(1): 43–۵۱٫

۱۵- Amenta, F., Cavallotti, C., Ferrante, F., Zomparelli, M., (1980). “The cholinergic innervation of the aorta”. Acta Histochem.;66(2): 197-203. PubMed PMID: 6774579.

مقدمه

۱-۱-امواج الکترومغناطیس :

امواج الکترومغناطیس ترکیبی است از یک میدان الکتریکی و یک میدان مغناطیسی متغیر (نوسانی) عمود بر هم که در جهت عمود بر دو میدان در فضا انتشار می‌یابد. در حقیقت امواج الکترومغناطیس انرژی هستند که به شکل میدان‌های نوسانی از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال و انتشار می‌یابد، به‌وجهی که این دو میدان علاوه بر عمود بودن بر امتداد انتشار، بر یکدیگر نیز عمود می‌باشند. پرتوهای الکترومغناطیس دارای خاصیت موجی و ذره‌ای می‌باشند که به آنها ماهیت دوگانه می‌دهد بعضی از خصوصیات فیزیکی این امواج با خاصیت موجی و برخی با خاصیت ذره‌ای قابل توجیه است (۱).

معادلات ماکسول، بیان دقیق ریاضی از قوانین الکتریسیته و مغناطیس می‌باشد، که حاصل کار پرتلاش چندین دانشمند بزرگ در طول نیمه اول قرن نوزدهم بوده است. نقش برجسته خود ماکسول،آن بود که جمله‌ای را به یکی از معادلات اضافه کرد که با وسایل قابل دسترس در آن زمان بطور تجربی مشاهده نشده بود، و بدون آن تابش الکترومغناطیسی نمی‌توانست وجود داشته باشد.

از معادلات ماکسول می‌توان دریافت که یک میدان الکتریکی وابسته به زمان، منجر به یک میدان‌ مغناطیسی می‌شود و چنانجه میدان مغناطیسی نیز وابسته به زمان باشد، به نوبه خود منجر به یک میدان الکتریکی می‌گردد این حلقه برگردنده نوعی کشسانی به میدان الکتریکی می‌دهد و از این‌ رو انتشار میدان‌الکتریکی را ممکن می‌سازد همین کشسانی برای میدان مغناطیسی همراه وجود دارد و دو میدان به قدری به یکدیگر ارتباط نزدیک دارند که انتشار را فقط می‌توان به عنوان یک میدان الکترومغناطیسی بیان کرد.

ماکسول دریافت که سرعت امواج الکترومغنلطیس مقداری نزدیک به آن عددی است که توسط ستاره‌شناسان برای نور پیدا شده است و از این ‌رو نتیجه گرفت که نور یک آشفتگی الکترومغناطیسی است و این آغازی برای بررسی تابش الکترومغناطیس شد (۲).

منبع اصلی امواج الکترومغناطیس که به زمین می‌رسد خورشید است و طیفی از امواج الکترومغناطیس به وسیله وسایل تولید کننده و مصرف کننده جریان برق به‌وجود می‌آید (۳).

 ۱-۱-۱- تقسیم‌بندی طیف امواج الکترومغناطیس بر اساس اثرات بیولوژیک:

بخش یونیزه کننده : در طول موج‌های بسیار کوتاه تولید می‌شوند بنابراین انرژی آنها بسیار بالا است و قادرند پیوندهای شیمیایی در بافت‌های بیولوژیک را بشکنند مثل اشعه ایکس و گاما و ماورای بنفش.

بخش غیریونیزه کننده : انرژی آنها به اندازه‌ای نیست که بتواند پیوندهای یونی را بشکند که شامل امواج مرئی، مایکروویو، فرکانس‌های انتقال نیرو و میدان‌های الکتروستاتیک می‌باشد (۱۱).

۱-۲-دیواره عروق

۱-۲-۱- بافت‌های دیواره عروق :

دیواره رگ از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

اندوتلیوم (سنگفرشی ساده)، بافت عضلانی و بافت همبند که شامل عناصر الاستیک و کلاژن است. مقدار و آرایش این بافت‌ها درعروق تحت تاثیر فاکتورهای مکانیکی که فشارخون مهم‌ترین آنها‌ست وهمچنین فاکتورهای متابولیکی که نیازهای موضعی بافت‌ها را منعکس می‌کنند.

اندوتلیوم، اپی‌تلیوم خاصی است که مانند سد نیمه تراوا بین دو جزء محیط داخلی یعنی پلاسمای خون و مایع بافتی قرار دارد. اندوتلیوم بسیار تمایزیافته است تا موجب تبادل دوطرفه وسیع مولکول‌های کوچک شود و از انتقال مولکول‌های درشت جلوگیری کند.

سلول‌های اندوتلیوم علاوه بر اینکه در تبادل بین خون و بافت‌های اطراف نقش دارند اعمال متعدد دیگری نیز انجام می‌دهند از جمله تولید فاکتورهای وازواکتیو که روی تون عضلانی عروق اثر می‌گذارند مانند نیتریک‌اکسید و اندوتلین، همچنین تولید مواد وازوکانستریکتور و تبدیل آنژیوتانسین I به آنژیوتانسینII  از وظایف این سلول‌ها می‌باشد. با وجودی که سلول‌های اندوتلیوم از لحاظ ظاهری با هم مشابه هستند اما ویژگی‌های عملکردی آن‌ها در عروق مختلف، متفاوت می‌باشد. سلول‌های اندوتلیوم بخصوص آن‌هایی که در شریان‌ها وجود دارند حاوی ویزیکول‌های منحصر به فرد کوچک و کشیده‌ای به نام  weibel_palade  می‌باشد که حاوی سلکتین و فاکتورفون‌ویلبراند هستند و در انعقادخون نقش دارند. فاکتورهای رشد مانند فاکتورهای رشد اندوتلیوم رگی (VEGFs) در تشکیل دستگاه عروقی در خلال تکامل رویان، در تنظیم رشد مویرگ‌ها در شرایط طبیعی و پاتولوژیک در بزرگسالان و حفظ وضعیت طبیعی دستگاه عروقی نقش محوری دارند. اندوتلیوم همچنین فعالیت ضد تشکیل لخته دارد و جلوی انعقاد خون را می‌گیرد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اثر امواج الکترومغناطیس و القاء تنش بر پارامترهای رشد گیاهان و خصوصیات گیاه شناسی شیرین بیان و راهکار شکستن خواب بذور شیرین بیان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.