پیشینه تحقیق تاریخچه و مفاهیم مرتبط با فرزندخواندگی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
۲-۱- مفهوم فرزندخواندگی ۵
۲-۲-تعریف کودک از دیدگاه حقوقی ۶
۲-۳- حضانت و نفقه ۶
۲-۴- تاریخچه فرزندخواندگی ۷
۲-۵- فرزند خواندگی دراسلام ۱۲
۲-۶- فرزند خواندگی در زمان حضرت موسی (ع) ۱۳
۲-۷- فرزند خواندگی در زمان جاهلیت ۱۴
۲-۸- فرزندخواندگی در نظام حقوقی رومی ـ ژرمنی ۱۶
۲-۹- بررسی فرزندخواندگی در حقوق آلمان ۱۷
۲-۹-۱-شرایط مربوط به فرزندخواندگی در آلمان ۱۷
۲-۹-۲- سازمانهای مربوط به فرزندخواندگی در آلمان ۱۸
۲-۹-۳- مخفی نگاه داشتن اصلیت فرزندخوانده در آلمان ۱۸
۲-۹-۴- مزایای خاص فرزندخواندگی در آلمان ۱۹
۲-۱۰- بررسی نهاد فرزندخواندگی در فرانسه ۱۹
۲-۱۰-۱- شرایط مربوط به فرزندخواندگی در فرانسه ۲۰
۲-۱۰-۲- سازمانهای مربوط به فرزندخواندگی در فرانسه ۲۱
۲-۱۱- فرزندخواندگی در ایالات متحده آمریکا ۲۱
۲-۱۲- فرزندخواندگی بینالمللی ۲۲
۲-۱۳- فرزندخواندگی مدرن ۲۳
۲-۱۴- محاسن و معایب فرزند خواندگی ۲۴
۲-۱۵- فواید فرزندخواندگی ۲۵
۲-۱۶- پیشینه تحقیق ۲۷
۲-۱۶-۱- تحقیقات داخلی ۲۷
۲-۱۶-۲- تحقیقات خارجی ۲۸
منابع ۳۱
قرآن مجید.
فدوی لنجوانی، سلیمان. (۱۳۸۴). تعارض قوانین در فرزند خواندگی، کانون، سال چهل و هشتم، دوره دوم، شماره ۵۶٫
کاتوزیان، ناصر. (۱۳۷۱). حقوق خانواده، تهران، شرکت بهنشر، چاپ سوم، ص۶۱٫
آقا بیگلویی، عباس و دیگران. (۱۳۸۰). کودک آزاری، تهران:کتاب آوند دانش، ص۱۳.
مبین، حجت. (۱۳۸۴). تحولات فرزند خواندگی در نظام حقوقی اسلام، ایران و فرانسه، گواه، دوره جدید، شماره چهارم و پنجم.
مبین، حجت. (۱۳۸۵). تحولات فرزندخواندگی در اسلام، حقوق ایران و فرانسه، نشریه حقوقی گواه، شماره ۴-۵، ص۲۱٫
زیراکزاده، غلامحسین. (بیتا). تاریخ آلبر ماله و ژوال ایزاک، ترجمه ، ص ۱۵۲ .
صادقی مقدم، محمدحسن و صادق شریعتی نسب. (۱۳۹۱). مطالعه تطبیقی انفاق در فرزندخواندگی در حقوق ایران و فرانسه، نامهی مفید حقوق تطبیقی، ۹۴، ج ۸، شماره ۲، ص۵۱٫
متولی، محمد. (۱۳۷۹). قانون حاکم بر فرزند خواندگی از نظر مقررات داخلی و حقوق بین الملل خصوصی ایران.
مدنی (قهفرخی)، سعید. (۱۳۸۳). کودک آزاری در ایران، چاپ اول، انتشارات اکنون، تهران، ص۹۸٫
مهرپور، حسین. (۱۳۷۷). نظام بینالمللی حقوق بشر، انتشارات اطلاعات، ص ۱۳۹٫
نجفی، محمد حسن. (۱۴۱۸). جواهرالکلام، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، ص۱۷۴٫
یثربی قمی، علی محمد. (۱۳۷۶). حقوق خانواده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، تهران؛ نشر نگار.
یزدی، سید محمدکاظم. (بیتا). العروه الوثقى، ج ۵، ص ۶۳۲٫ امامی، اسد الله. (۱۳۷۸). وضع حقوقی فرزند خواندگی در ایران، پژوهشهای فلسفی کلامی، شماره ۲٫
امامی، اسدالله. (۱۳۷۸). وضع حقوقی فرزند خواندگی در ایران. پژوهشهای فلسفی-کلامی، شماره ۱٫
امامی، اسدالله. (۱۳۸۷). وضع حقوقی فرزندخواندگی در ایران، فقه و حقوق تطبیقی، ، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران، ص۱۱۸٫
موسوی بجنوردی، محمد. (۱۳۹۰). بررسی وضعیت فرزند خواندگی بعد از انقلاب اسلامی، حقوق و توسعه، سال پنجم، شماره اول.
امروزه، وقتی با قرائت تاریخ، میخوانیم که کودکان در برههای از تاریخ زنده به گور میشدند و یا آنان را به عنوان برده میفروختند به شدت متاثر میشویم و تنفر و انزجار خود را از این اقدامات غیرانسانی بروز میدهیم. اما غافل از آن که در جامعه متمدن امروز، که پیشرفت علم و تکنولوژی با آن دوران به هیچ وجه قابل قیاس نیست، همچنان برده فروشی و بردهداری به شکل نوین وخرید و فروش کودکان، تجارتی پرسود درسطح بینالمللی به حساب میآید و شاید بهرهای که از علم وتکنولوژی گرفتهاند آن است که خرید وفروش اعضای بدن کودکان نیز به موارد فوق افزوده شده است و صد اسف که گاهی شنیده میشود فروش کودکان ونوزادان از سوی خانواده و والدین در ازاء دریافت مبالغی در برخی از نقاط کشور درحال وقوع است.
درعصر حاضر، کودکان قربانیان مستقیم تزلزل در بنیاد خانواده، افزایش آمار طلاق، اعتیاد، فقر وبیکاری و در مواردی طمع و رفاه زدگی والدین هستند که نمونههای آن به صورت کودک آزاری، کودکان خیابانی، کودکان فراری، فروش اعضای بدن کودکان، سوء استفاده جنسی از کودکان و از همه بدتر فروش کودکان و نوزادان و تغییر هویت و یا بیهویتی آنها بروز کرده است.
یکی از نهادهای مهم حقوقی که کارکرد فراوان و قابل توجهی در طول تاریخ و حیات بشر داشته است، نهاد حقوقی فرزندخواندگی[۱] است. فرزندخواندگی منحصراً به نوعی رابطه قضایی اطلاق میگردد که بر اثر پذیرش طفلی به عنوان فرزندخوانده، از جانب مرد و زنی که والدین واقعی آن طفل نیستند، صورت میگیرد[۲]. به عبارت دیگر رابطهای که به واسطه عوامل بیولوژیک اتفاق نمیافتد، بلکه در پارهای از کشورها همان آثار را محقق میسازد.
فرزندخواندگی عبارت از یک رابطه حقوقی است که بر اثر پذیرفته شدن طفلی به عنوان فرزند، از جانب زن و مردی به وجود میآید؛ بدون آنکه پذیرندگان طفل، پدر و مادر واقعی آن طفل باشند (امامی ۱۳۸۷).
در لسان حقوقی، فرزند به کسی گفته میشود که از نسل دیگری باشد و بین آنها رابطه خونی و طبیعی وجود داشته و بین پدر و مادر او جز در موارد استثنایی رابطه زوجیّت ایجاد شده باشد. ممکن است زن و شوهری فرزند غیر را به فرزندی بپذیرند که در این صورت قانون گذار چنین کودکی را در حکم فرزند این خانواده به شمار میآورد و آثاری برای این رابطه حقوقیِ مجازی میشناسد.
تفاوت فرزند واقعی و فرزند حکمی یا ظاهری در این است که پیوند موجود بین فرزند حقیقی و پدر و مادر وی پیوندی طبیعی و ناگسستنی است و رابطه حقوقی بین آنها هرگز از بین نخواهد رفت، ولی پیوند بین فرزند و پدر و مادر خوانده به آن محکمی نیست و عواملی نظیر انحلال خانواده و غیره بسته به سیاست قانونگذار ممکن است رابطه حقوقی موجود را زایل کند.
از دیدگاه حقوقی کودک یا صغیر به کسی گفته میشود که از نظر سن به نمو جسمی و روانی لازم برای زندگی نرسیده باشد. چون حیات واقعی کودک با تولد آغاز میشود، لذا دوران کودکی هم با تولد شروع میشود[۳].
کنوانسیون حقوق کودک در ماده (۱) خود کودک را چنین تعریف میکند:«منظور از کودک افراد انسانی زیر ۱۸ سال است، مگر آنکه طبق قانون قابل اجرا در مورد کودک، سن بلوغ کمتر تشخیص داده شود[۴]».
در تعالیم اسلامی علاوه بر تکالیف عمومی که زن و شوهر نسبت به یکدیگر دارند باید به مبانی خانواده و تربیت فرزندان کمال همکاری را داشته باشند. لذا در فقه اسلامی نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف به شمار میآید. از نظر تعالیم اسلامی نگهداری و تربیت طفل را حضانت میگویند.
«نگهداری طفل عبارت است از ایجاد زمینهی مناسب برای بقاء، نمو، بهداشت روانی و جسمی، ارضاء کامل تمایلات باطنی کودک و توجه به تمام جهات شخصیت او فقط در محیط خانواده میسر است. آغوش گرم مادران و دامن پر مهر پدران میتواند این وظیفه را بر عهده بگیرد[۵]».
از نظر وجه نظری حضانت تا ۲سال را بطور مطلق با مادر و برای دختر تا ۷ سال مادر را از نظر حضانت ارجح دانستهاند. فقه اسلامی، نقهی اولاد را بر عهدهپدر دانسته است. پس از فوت پدر یا عدم قدرت او نفقه بر عهدهی اجداد پدری است. در صورن نداشتن اجداد پدری و یا عدم قدرت به آن، نفقه بر عهدهی مادر خواهد بود (پدر، جد و یا اجداد پدری، مادر، جد و یا اجداد مادری و…).
فرزندخواندگی نهادی است که به اشکال گوناگون، در بین جوامع و تمدنهای متنوع تاریخی، نسبتا سابقه طولانی دارد. محقّقان برای پیدایش آن علل متفاوتی ذکر کردهاند. بیشتر پژوهشگران بر این عقیدهاند که فرزندخواندگی، ریشه در نیاز نظامی و اقتصادی داشته و گاهی عوامل روحی و معنوی یا عاطفی موجب پیدایش آن شده است؛ در حال حاضر نیز این نهاد براساس نیازهای معنوی خانواده و کودک بدون سرپرست استوار است.
در گذشته دور، رؤسای قبیلهها به منظور تقویت بنیه دفاعی و زیاد شدن قدرت قبیلهای و داشتن جمعیّت فراوان، خانوادهها و اعضای قوم را به داشتن فرزند زیادتر تشویق میکردند و به افراد کثیرالاولاد، صِله قابل توجّهی میبخشیدند که بتدریج، داشتن فرزند وظیفهای مقدس و سنّتی حسنه شناخته شد و ارزش مذهبی پیدا کرد، به نحوی که افراد بدون فرزند در خود احساس کمبود میکردند و دچار مشکلات روحی میشدند. و متفکّران برای حل این مشکل و جبران این کمبود، راه حلی اندیشیدند و چنین مرسوم گردید:افرادی که با وجود اشتیاق و علاقه فراوان به داشتن فرزند از این موهبت محروم بودند، فرزند خواندگانی انتخاب و جانشین فرزند واقعی نمایند. کمکم این طرز تفکّر در ذهن مردم به عنوان سنت حسنه رسوخ کرد. از طرف دیگر در میان اقوام گذشته، خانواده براساس قدرت پدری یا پدرشاهی[۶] استوار بود و رئیس خانواده قدرت فوقالعادهای داشت؛ به طوری که قادر بود به میل خود افراد و اعضای خانواده را تعیین و به هر ترتیبی که میخواست، خانواده خود را شکل میداد و حتّی قادر بود اطفال و فرزندان واقعی و طبیعی خود را از خانواده اخراج و بیگانهای را به فرزندی بپذیرد. در رسم قدیم به منظور حفظ آیین دینی و مراسم و شعائر مذهبی و استقرار آداب خانوادگی و ایجاد نیرو و توانمندی لازم و همچنین برای نگاهداری و نگهبانی اماکن متبرکه و تأمین قوای کافی در جهت تأمین این اهداف، فرزندخواندگی از اهمیت فراوانی برخوردار بود و کثرت و تعدد فرزندخواندگان سبب افزایش ارزش و اعتبار خانوادهها میگردید. در میان رومیان قدیم نیز چنین مرسوم بود که بعد از فوت رئیس خانواده، پسر وی ریاست خانواده را عهدهدار میگردید. به همین دلیل، داشتن فرزندان ذکور اهمیت فراوانی داشت؛ زیرا تصور مردم چنین بود که اگر مردی فوت شود و پسر نداشته باشد، کانون خانواده از هم پاشیده خواهد شد و نیز معتقد بودند دختر هر خانواده با ازدواج کردن باید آداب و آیین خانواده اصلی خود را ترک کند و الزاماً به آیین خانواده شوهر بپیوندد؛ بنابراین دختر قادر نبود آداب و سنن خانواده اصلی خود را حفظ کند؛ در نتیجه هر مرد رومی و رئیس خانواده، داشتن پسر را یک نیاز حتمی و امری ضروری میدانست و اگر پسری نداشت یا قادر نبود صاحب فرزند شود، بر حسب ضرورت، پسر شخص دیگری را به فرزندی میپذیرفت و برای به دستآوردن فرزندخوانده ناچار بود با یکی از رومیان دارای پسران متعدّد، توافق کند تا یکی از پسرانش را به وی بفروشد و از تمام حقوق خود نسبت به آن پسر صرفنظر کند. تشریفات چنین بود که طرفین و طفل در دادگاه حضور مییافتند و پدر کودک در نزد قاضی سه مرتبه اظهار و اعلان میکرد پسرم را به مرد حاضر در دادگاه فروختم و با این اعلان دیگر هیچ گونه حقی بر آن فرزند نداشت و سپس پدرخوانده تسلیم کودک را به عنوان پسرخوانده خود از وی میخواست و قاضی دادگاه سکوت پدر واقعی طفل را حمل بر رضایت وی بر این اقدام میکرد و کودک را به پدرخوانده تحویل میداد. با طی این تشریفات، رابطه طفل با خانواده اصلی به طور کامل زایل و قطع شده، رابطه حقوقی وی با پدرخوانده برقرار میگردید و در نتیجه، نام و مشخصات خانوادگی پدرخوانده بر فرزندخوانده نهاده میشد، ولی لقب خانوادگی قبلی وی به مشخصات خانوادگی جدید اضافه میگردید[۷].
در حقوق مسیحیت، خانواده براساس ازدواج استوار بود و نهادی تحت عنوان فرزندخواندگی در مذاهب گوناگون دین مسیح پذیرفته نشده بود؛ لذا در حقوق مبتنی بر مذهب در کشورهای اروپایی از جمله در حقوق قدیم فرانسه فرزندخواندگی اعتماد و ارزش قدیم خود را از دست داده و یا بسیار ضعیف شده بود[۸] .
در فرانسه بعد از وقوع انقلاب کبیر، مقرراتی در زمینه فرزندخواندگی به وسیله مجمع قانون گذاری آن کشور در در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۷۹۲ پیش بینی گردید، ولی در سال ۱۸۰۴، «تدوین کنندگان مجموعه قانون مدنی[۹]» پذیرش فرزندخواندگی دچار تردید شدند، ولی به توصیه ناپلئون بناپارت این نهاد حقوقی در مجموعه قانون مدنی و در نهاد خانواده جای خود را پیدا کرد و قرار شد بین فرزند واقعی و فرزندخوانده تفاوتی نباشد. امّا کمیسیون تدوین قانون مدنی، شرایط بسیار سنگین و دقیقی برای تحقق فرزندخواندگی در نظر گرفت و آثار محدودی برای این تأسیس حقوقی پیش بینیکرد[۱۰].
شرایط سخت و سنگین جامعه فرانسه سبب شد که فرزندخواندگی نتواند موقعیت و رشد مناسبی پیدا کند، ولی بعد از جنگ بینالملل اول (۱۹۱۸ ـ ۱۹۱۴) که مشکلات عدیده اجتماعی پیش آمد، به منظور حمایت و سرپرستی کودکان قربانی حادثه جنگ، در مقررات و شرایط فرزندخواندگی تحولاتی پیش آمد و از شدت شرایط و مشکلات سابق آن کاسته شد. لذا در ۱۹ ژوئن ۱۹۲۳ آثار حقوقی بیشتری برای فرزندخواندگی در نظر گرفته شد و تسهیلاتی در زمینه فرزندخواندگی فراهم گردید. همین امر باعث شد که فرزندخواندگی گسترش و افزایش قابل توجهی پیدا کند. بتدریج در سالهای ۱۹۳۹ و ۱۹۴۱ و ۱۹۵۷ و ۱۹۶۳ و ۱۹۶۶ و… ، تغییرات و تحولات اساسی به منظور حمایت از اطفال بدون سرپرست و استحکام بخشیدن به کانون خانوادگی و سالم سازی جامعه در امر فرزندخواندگی به وجود آمد و سرانجام دو نوع فرزندخواندگی «ساده» و «کامل» با آثار حقوقی متفاوت در حقوق کشور فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی متأثر از حقوق فرانسه برقرار گردید.
«فرزندخواندگی کامل»، نهادی است که در این نهاد بین فرزندخوانده از جهت حضانت و تربیت و ولایت و حرمت نکاح و توارث و استفاده از نام خانوادگی پذیرنده کودک، با فرزند واقعی تفاوتی وجود ندارد و رابطه فرزندخوانده کامل با خانواده اصلی وی کاملاً قطع میشود[۱۱] ولی «فرزندخوانده ساده» [۱۲] فقط از بعضی از مزایای فرزندواقعی بهرهمند میشود؛ این نوع فرزندخواندگی قابل فسخ است و رابطه کودک با خانواده اصلی وی نیز قطع نمیشود[۱۳].
[۲] . هرگاه بخواهیم در حقوق ایران به بررسی رابطه فرزندخواندگی بپردازیم، نظر اکثریت حقوقدانان ایرانی بر این است که چون در اسلام فرزندخواندگی وجود ندارد و آنچه در دین مبین اسلام مطرح است، سرپرستی و کفالت است، در نتیجه در دین مبین اسلام، رابطه فرزندخواندگی Filiation ایجاد قرابت نخواهد نمود. را آیه ۴ سوره احزاب دانستهاند و اعتقاد دارند در آیه مزبور صراحتاً از «دعی».
[۳] آقا بیگلویی، عباس و دیگران. (۱۳۸۰). کودک آزاری، تهران:کتاب آوند دانش، ص۱۳.
[۴] عبادی، شیرین. (۱۳۸۷). حقوق کودک، چاپ هفتم، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، تهران، ص۵٫
[۵] یثربی قمی، علی محمد. (۱۳۷۶). حقوق خانواده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، تهران؛ نشر نگار.
[۶] patrin cat
[۷] زیراکزاده، غلامحسین. (بیتا). تاریخ آلبر ماله و ژوال ایزاک، ترجمه ، ص ۱۵۲ .
[۸] Nouveau Danizart/T/1/Vo adoptin، SS3. Merlin/Ropert/Vo adoption، SS1.
[۹] Codsivil
[۱۰] Planiol (M)، Ripert (G). ().Traite Pratioque de droit Civil Frarcais/T، N 1003، Mazeaud (J. L. H) ef Michel de Juglart، Lecons de droit Civil، T. 1، V، N 1046، ۱۰۴۹، ۱۰۵۲، ۱۰۵۸،
[۱۱]Weill Alen/ Op – Cit/ N 1066, 1068, 10671, Mazeaud Op Cit/ N 1049, 1045
[۱۲]Weill Alen Droit Civil/ T.1,N 1041a 1045, Mazeand, Op, cit.
[۱۳] امامی، اسد الله. (۱۳۷۸). وضع حقوقی فرزند خواندگی در ایران، پژوهشهای فلسفی کلامی، شماره ۲٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر