تحقیق تاریخی فقهی ایلاء و جایگاه حقوقی و اجتماعی زن در عرب قبل از اسلام و جامعه غربی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخی فقهی ایلاء و جایگاه حقوقی و اجتماعی زن در عرب قبل از اسلام و جامعه غربی دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول: مفاهیم    ۵
فصل دوم :مفهوم ایلاء    ۱۲
-۲۱ -مقدمه :    ۱۲
۲-۲-ایلاء چیست  :    ۱۲
-۳-۲ترجمه های گوناگون از آیه های ایلاء :    ۱۴
– ۴-۲ادوار مختلف ایلاء یا تاریخچه فقهی ایلاء :    ۱۵
۲-۴-۱-  ایلاء در دوره جاهلیت یا در جامعه اعراب قبل از اسلام و هدف از آن    ۱۵
۲-۴-۲- ایلاء در دوره صدر اسلام و پیامبر  :    ۱۶
۲-۴-۳-  ایلاء در دوره خلفا :    ۱۷
۲-۴-۴- ایلاء در دوره ایمه شیعه:    ۱۸
۲-۵- جایگاه حقوقی و اجتماعی زن در عرب قبل از اسلام:    ۱۹
۲-۵-۱- بررسی جایگاه زن در خانواده ای جاهلیت قبل از اسلام :    ۲۰
۲-۵-۲- ازدواج در دوره جاهلیت :    ۲۳
۲-۵-۳- ازدواج جاهلیت از منظر تاریخ نویسان    ۲۴
۲-۵-۴- حق انتخاب همسر در جامعه جاهلیت :    ۲۴
۲-۵-۵- حق طلاق در دوره جاهلیت و علت و انگیزه آن :    ۲۵
۲-۵-۶- زن ابزاری برای ارضاء مرد و وضعیت فساد اخلاقی در دوره جاهلیت:    ۲۶
۲-۵-۷-  نحوه حضور زن جاهلیت در اجتماع :    ۲۶
۲-۵-۸-وضعیت اقتصادی و مسئله ارث زنان در دوره جاهلیت :    ۲۸
۲-۵-۹-حضور زنان عرصه سیاسی و فرهنگی در دوره جاهلیت :    ۳۱
۲-۶- وضعیت حقوق زنان و جایگاه اجتماعی زن در جامعه غربی:    ۳۴
۲-۶-۱-  جایگاه زن در دین یهود :    ۳۸
۲-۶-۲- جایگاه زن در دین مسیح :    ۴۲
۲-۷- تفسیرهایی که از آیه های مربوط به ایلاء شده است :    ۴۷
فهرست منابع    ۵۸

منابع

قرآن کریم ترﺟﻤﮥ الهی قمشه ای

دادمرزی . سید مهدی ، ۱۳۸۹ ، فقه استدلالی . تهران : موسسه نشر کتب دانشگاهی .

حر عاملی ، محمد ابن حسن . ]بی تا[. وسایل الشیعه . ج ۱۵ . قم : نشر موسسه آل البیت .

حلی ، ابن ادریس . ]بی تا[. سرائر. قم : موسسه النشر اسلامی .

بروجردی ، سید ابراهیم ، ۱۳۸۸ ه ش ، تفسیر جامعه ، قم : انتشارات مهدی .

انجیل ، تهران : نشر دارالکتاب .

سویدلر ، لئونارد ، ترجمه یوسف حکیم یهودی ، زن یهود ، ]بی تا[. تهران : نشر دارالکتاب

سبحانی ، جعفر ، ۱۳۷۳ ، فروغ ابدیت ، قم : موسسه نشر آثار اسلامی .

طبرسی ، فضل ابن حسن ، ۱۳۳۳ ه ق ، مجمع البیان ، قم : نشر آثار اسلامی .

سالاری فرد ، سید محمد رضا ، ۱۳۸۰ ، نقش خانواده در اجتماع ، تهران : نشر پائیز .

سعد زغلول ، عبدالحمید ، ]بی تا[. تاریخ عرب ، دمشق سوریه : نشر آثار تاریخی .

هاشمی ، اکبر ، ۱۳۸۰ ه ش ، تفسیر راهنما ، قم : موسسه دفتر تبلیغات اسلامی .

مکارم شیرازی ، ناصر ، ۱۳۷۵ ه ش ، تفسیر نمونه ، موسسه نشر آثار اسلامی .

طباطبایی ، محمد حسین ، ۱۳۵۰ ه ش ، تفسیر المیزان ، تهران : نشر دارالکتاب .

قرائتی ، محسن ، ۱۳۸۹ ، ه ش ، تفسیر نور ، تهران : مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن .

مقدمه

از آن جا که تنها راه تداوم نسل بشری ازدواج کردن است و انسان ها برای این که نسل آن ها در معرض انقراض قرار نگردد به طور طبیعی باید ازدواج نموده ،تا دارای فرزند شوند و از آن جا که ازدواج در اسلام امر مهمی تلقی شده به طوری که ازدواج به عنوان نصف ایمان مطرح گردید و سفارش مؤکدی که بزرگان اسلام و دین مبین اسلام به امر ازدواج نموده اند و ازدواج از حایز اهمیت ویژه ای در زندگی انسان می باشد و از آنجا که گاهی اوقات ازدواج و زندگی مشترک در معرض فروپاشی یا طلاق قرار می گیرد یا گاهی زوجین چاره ای جزء طلاق ندارند و طلاق یکی از مواردی می باشد که ناچاراً در جامعه وجود دارد و همچنین طلاق امر منکری در اسلام است و تنها منکری است که در دین حرام اعلام نشده و یکی از مواردی که باعث طلاق یا فروپاشی زندگی مشترک می باشد مسئله ارضاء جنسی می باشد و از آن جا که ایلاء به معنای سوگند زوجه به عدم وطی با زوجه می باشد . بنابراین با این سوگند حق جنسی زن نادیده گرفته می شود یا باعث ضایع شدن حق زنان در زندگی مشترک می گردد و بیشتر موارد باعث فروپاشی و طلاق می گردد پس مسئله ایلاء و ارضاء جنسی و یا رعایت حقوق مشترک بین  زن و شوهر از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد .

در همه کتب فقهی شیعه و سنت و تفاسیر قرآن و لغت نامه ها ایلاء را از نظر لغوی و اصطلاحی به معنای الیه یا سوگند آورده شده و به سوگند بر ترک رابطه زوجیت به مدت بیش از چهار ماه ایلاء گفته شده است . ( امینی ، علیرضا ؛ آیتی ، محمدرضا ، ، ۱۳۸۹، ج ۲ ، ص ۳۵۲ ؛ دادمرزی ، مهدی ، ۱۳۸۹ ، ص ۵۰۳ ؛ طباطبایی ، محمد حسین ، ۱۳۸۹ ، ج۲  ،ص ۳۳۸ ؛ قرایتی ، محسن ، ۱۳۸۹ ، ج۱ ، ص ۳۵۳ ؛ بروجردی ، ابراهیم ، ۱۳۸۷ ، ص ۳۸۲ ؛ مکارم شیرازی ، ناصر ، ۱۳۷۵ ، ج ۲ ، ص ۱۷۷ , نوری شرتونی ، سعید ، ۱۹۹۲ میلادی ، ج ۴ ، ص ۴۷۲ ؛ ابن حماد جوهری ، اسماعیل ، ]بی تا [ ،ج ۶ ، ص ۲۷۰ )

اهمیت و ارزش مسیله ایلاء این می باشد در دوره جاهلیت یا حتی بعد از بعثت پیامبر عده ای از مردها زن های خود را مورد ایلاء قرار می دادند ، و به این طریق نه خود با آن ها رابطه ی جنسی داشته اند و نه آن ها را طلاق طلاق می دادند که بتوانند دوباره ازدواج کنند و بدین وسیله زن ها نه در حال شوهر دار و نه مطلقه بوده اند ، و مدت های طولانی در مشقت و سختی قرار گرفته و چون هدف مردها این بوده که زن ها را مورد آزار و اذیت قرار دهند و بدین وسیله باعث عذاب و ناراحتی زن ها می شدند و نوعی ظلم در حق زن ها روا         می شد . و از آن جا که هدف اولیه اسلام مبارزه با رسوم غلط و جلوگیری از هر نوع ظلم و ستم بوده است . قرآن مدت معینی برای ایلاء تعیین کرده است و بیش از چهار ماه را جایز نمی داند و به تدریج با تلاش پیامبر و ایمه و دیگر بزرگان دین رسوم غلط جاهلی در جامعه اسلامی برچیده شده است .

فصل اول: مفاهیم

تعریف واژه های زیر از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند و به شرح ذیل می باشند :

ازدواج

طلاق

عسر وحرج

عصر جاهلیت

شیعه و اهل سنت

ازدواج یا عقد نکاح :

پیمان یا قراردادی است که بعد از منعقد شدن آن و قبول شدن آن قرارداد از طرف زن و مرد ، از نظر شرع و عرف به آن ها اجازه داده می شود که تا آخر عمر یا تا زمان طلاق یا فسخ نکاح به صورت مشترک درزیر یک سقف زندگی کنند و آن زن و مرد دارای حقوق و وظایفی نسبت به یکدیگر می باشند که ملزم به مراعات آن حقوق و وظایف می باشند .

ازدواج و آغار زندگی مشترک بین زن و مرد در اسلام به وسیله صیغه عقد نکاح می باشد ، عقد نکاح مانند سایر عقدهای لازم باید دارای ایجاب و قبول لفظی باشد .الفاظ ایجاب فقط با این سه لفظ محقق می شود که مرد باید آن ها را تلفظ کند ،«زوجتک» به معنی« تو را به عقد خودم درآوردم »و« انکحتک » به معنی« تو را به همسری خودم درآوردم »و «متعتک »به معنی« تو را به زنی خودم درآوردم » و قبول آن که از ناحیه زن باید تلفظ شود :« قبلت التزویج او النکاح » به معنی ازدواج یا نکاح را قبول دارم ، یا«تزویجت : به معنی همسری با تو را پذیرفتم »(دادمرزی ،مهدی ، ۱۳۸۹ ،ص۴۴۹ ؛ حر عاملی ، محمد بن حسین ، ۱۳۷۸،ج ۱۴ ، کتاب نکاح ، ص ۲۹ ؛ نجفی ،محمد حسین ، ج۱۰ ،ص۶۱۹-۶۱۸-۶۱۷)

ازدواج در اسلام برای شخصی که بتواند خود را نگهدارد یا تقوی داشته باشد و گناه نکند مستحب موکد است ؛ ولی برای اشخاصی که نتوانند خود را کنترل کنند و به گناه می افتند و به فساد کشیده می شو ند واجب است .

دلایل مشروعیت نکاح :

۱٫آیات مربوط به نکاح

۲٫احادیث مربوط به نکاح

۱.آیات:

« فأنکحوا ماطلب لکم ﻣﻦ النساء»(سوره نساء ،آیه۳)

« به زنانی که میل و رغبت دارید ازدواج نمایید.» «ترجمه مرحوم مشکینی »

« و انحکوا الا یمی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم »« سوره نور ،آیه۳۲»

« مردان و زنان به زنان و بندگان خود را همسر دهید و بندگان و کنیزان صالح و شایسته را به نکاح یکدیگر در آورید .»«ترجمه مرحوم مشکینی »

۲.احادیث :

پیامبر می فرماید: ازدواج نصف دین من است و نصف دیگر آن را با تقوی بدست آورید .( حر عاملی ، محمد بن حسین ، ۱۳۷۸،ج۲۰ ، ص۵۲۰)

از نظر قانون مدنی هر زنی را که آزاد از موانع نکاح باشد می توان خواستگاری نموده ،« ماده ۳۴، ق ،م» اسلام تعدد زوجات را با شرایط سنگین درحد معین جایز می داند و در دین مبین اسلام هر مرد با شرایط خاص   می تواند چهار زن رسمی داشته باشد ، و تعداد نامحدود عقد موقت کند .

طلاق :

از آنجا که ازدواج یک نوع قرداد است ، و هر قراردادی در معرض فسخ  و ابطال قرار می گیرد ؛ و زندگی مشترک انسان ها هم دارای فرازها و نشیب های فراوان است ، لذا مسئله طلاق یا فسخ نکاح درخیلی از مواقع از مسایل اجتناب ناپذیر است و با وجود این که در شرع اسلام طلاق را امری قبیح می داند و همواره مسلمانان را به صلح و سازش و رفع اختلاف در زندگی مشترک فرمان می دهد ولی در شرایطی که امکان صلح و سازش و ادامه زندگی مشترک وجود نداشته باشد طلاق پذیرفته است .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.