تحقیق تانن ها ی تفاله انگور و اثرات آن در تغذیه نشخوارکنندگان و روش های تولید پروتئین تک یاخته ای

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تانن ها ی تفاله انگور و اثرات آن در تغذیه نشخوارکنندگان و روش های تولید پروتئین تک یاخته ای دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- وضعیت منابع خوراک دام در کشور    ۶
۲-۲- وضعیت خوراک دام درایران و نیازهای غذایی دام  در کشور    ۶
۲-۳- محصولات فرعی و پس مانده های صنایع کشاورزی    ۷
۲-۴- مزایای عمده استفاده از محصولات فرعی و انواع آنها    ۸
۲-۵- عوامل محدود کننده مؤثر بر کارایی مواد فیبری در تغذیه دام    ۱۰
۲-۵-۱- عوامل فیزیکی:    ۱۰
۲-۵-۲- عوامل شیمیایی:    ۱۰
۲-۶ –میوه انگور    ۱۰
۲-۶-۱- ترکیبات شیمیایی    ۱۱
۲-۶-۱-۱- دم خوشه انگور    ۱۱
۲-۶-۱-۲- گوشت داخل حبه یا پالپ انگور    ۱۱
۲-۶-۱-۳- پوست حبه ها    ۱۲
۲-۶-۱-۴- دانه یا تخم انگور    ۱۲
۲-۷- سطح زیر کشت، میزان تولید و عملکرد انگور    ۱۲
۲-۸- خصوصیات فیزیکی (جرم حجمی لحظه ای، ظرفیت نگهداری آب، جرم حجمی توده ای، ماده خشک محلول)    ۱۳
۲-۹- بخش های مختلف تفاله انگور    ۱۸
۲-۹-۱- هسته    ۱۸
۲-۹-۲- تفاله بدون هسته    ۱۸
۲-۱۰- تفاله انگور    ۱۸
۲-۱۱- تانن ها و ترکیبات فنولیک    ۲۴
۲-۱۱-۱- تانن های متراکم    ۲۶
۲-۱۱-۲- تانن قابل هیدرولیز    ۲۶
۲-۱۲-اهمیت تغذیه ای تانن ها    ۲۶
۲-۱۳- عوامل مؤثر بر واکنش بین تانن و پروتئین    ۲۷
۲-۱۳-۱- وزن مولکولی تانن های متراکم    ۲۷
۲-۱۳-۲- شرایط محیط واکنش و pH    ۲۷
۲-۱۳-۳- اثرخصوصیات پروتئین بر ایجاد کمپلکس    ۲۷
۲-۱۳-۴- نسبت تانن به پروتئین    ۲۸
۲-۱۴- تانن ها در تغذیه نشخوارکنندگان    ۲۸
۲-۱۴-۱- اثرات مثبت    ۲۸
۲-۱۴-۲- اثرات منفی تانن    ۲۹
۲-۱۴-۲-۱- مصرف خوراک:    ۲۹
۲-۱۴- ۲-۲- متابولیسم پروتئین    ۲۹
۲- ۱۵-  روشهای از بین بردن یا کاهش اثر منفی تانن    ۳۱
۲-۱۵-۱-  روشهای قابل استفاده توسط دامداران    ۳۱
۲-۱۵-۱-۱- خاکستر چوب:    ۳۱
۲-۱۵-۱-۲-  سیلوکردن:    ۳۱
۲-۱۵-۱-۳- خشک کردن:    ۳۲
۲-۱۵-۱-۴- استفاده از پلی اتیلن گلیکول(PEG):    ۳۲
۲-۱۵-۲- روش های قابل استفاده در صنعت    ۳۲
۲-۱۶- تولید پروتئین تک یاخته ای    ۳۳
۲-۱۶-۱- روش های تولید پروتئین تک یاخته ای    ۳۴
۲-۱۶-۱-۱-کشت غوطه ور    ۳۴
۲-۱۶-۱-۲-کشت به روش تخمیر حالت جامد    ۳۴
۲-۱۶-۱-۳- مزایای تخمیر حالت جامد نسبت به تخمیر غوطه ور    ۳۵
۲-۱۷- اهمیت قارچ ها در زندگی بشر    ۳۶
۲-۱۷-۱- قارچ نوروسپورا    ۳۷
۲-۱۷-۱-۱- گونه های مهم قارچ نوروسپورا    ۳۷
۲-۱۷-۱-۲- رده بندی قارچ    ۳۷
۲-۱۷-۱-۳- ویژگی های ساختاری    ۳۷
۲-۱۷-۱-۴- ترکیبات شیمیایی    ۳۷
۲-۱۷-۱-۵- شرایط لازم برای رشد    ۳۸
۲-۱۷-۱-۶- تولید مثل    ۳۹
۲-۱۷-۱-۷- مکان های رشد    ۳۹
۲-۱۷-۱-۸- پراکنش و توزیع جغرافیایی    ۴۰
۲-۱۷-۱-۹- ویژگی های بیماری زایی    ۴۰
۲-۱۷-۱-۱۰- اهمیت نوروسپورا سیتوفیلا    ۴۱
منابع مورداستفاده    ۴۹

منابع

مقصودی، ش.۱۳۸۷٫ تکنولوژی انگور و فرآورده های آن.

۲مددی نوعی، آ.۱۳۷۷٫ غنی کردن تفاله چغندر قند به روش تخمیر حالت جامد، پایان نامه کارشناسی ارشد،گروه مهندسی شیمی، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاهتربیت مدرس ۱۲۲٫

چاجی، م.ناصریان، ع.ولی زاده، رضا و افتخاری شاهرودی، ف.۱۳۸۷٫ مطالعه خصوصیات فیزیکی پیت نیشکر عمل آوری شده با بخار آب تحت فشار و اهمیت آنها در تغذیه نشخوارکنندگان. مجموعه مقالات سومین کنگره علوم دامی کشور، مشهد.

دیانی، ا. شریفی، م. محبی، ا.۱۳۸۸٫استفاده از باقی مانده های زراعی فیبری در تغذیه نشخوارکنندگان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنرکرمان.

ناظم، ک. روزبه، ی. و شجاع الساداتی، س.۱۳۸۸٫ تعیین ارزش غذایی تفاله مرکبات آوری شده با  قارچ نوروسپورا سیتوفیلا. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی.شماره ۴۳٫ ۴۹۵-۵۰۵٫

بنی یعقوب، س. ۱۳۸۵ . شناسایی خصوصیات فیزیکی کاه برنج به عنوان یک منبع فیبر موثر فیزیکی در تغذیه نشخوارکنندگان

زالی کره ناب، ل. یرمحمدی، ر. و یلچی، ط.۱۳۸۷٫ تعیین ظرفیت نگهداری آب، جرم حجمی لحظه ای و دانسیته توده ای تفاله انگور قرمز و سفید. مجموعه مقالات سومین کنگره علوم دامی کشور، مشهد.

Chisti, Y., and Moo-Young, 1983. Moses and R.E. Cape (Editors), Biotechnology: The Science and the Business. Harwood, New York, pp. 167-209.

David, D. and C. Barbara Turner, 1988. Neurospora from natural population: Toward the population biology of a haploid eukaryote. Experimental Mycoligy 12, 91-131.

DesBordes, C. and J. G. Welch, 1984. Influence of specific gravity on rumination and passage of indigestible particles. J. Anim. Sci. 59:470.

Banerjee, U. C., Chisti, Y. and Moo-Young, M. 1995. Effect of substrate particle size and alkalin pretreatment on protein enrichment by Neurospora sitophila. Resources, Conservation and Recycling, 13:139-146.

Bate-Smith, E. C, 1973. Haemanalysis of tannin the concept of relative astring. Photochemistry 12: 907-9121.

McDonald, P., Edwards, R. A., Greenhalalgh, J. F. D. and Morgan, C. A. 2002. Animal Nutrition, Longman, London, KU, pp:  ۴۵۱- ۴۶۶٫

McArthur, C., Beal, G. D. 1995. Salivary prolin-rich proteins in mammals: role in oral homeostasis and counteracting dietary tannin. J Chem Ecol 21, 663-691.

McNeill, D. M., Komolong, M., Gobiun, N., Barber, D. 2000. Influence of dietary condensed tannins on microbial cp supply in sheep. In: Brooker, J. D. (ed.) Tannins in Livestock and Human Nutrition. Aciaa Procceedings No. 92, pp. 57-61.

Baumgartel, T., Clutch, H., and Rodehutscord, K. 2007. A note on digestibility and energy value for sheep of different grape pomace. Small Rumin.Res. 67: 302-306.

مقدمه

با توجه به رشد جمعیت نیاز به آب و زمین حاصلخیز برای پاسخگویی به تأمین غذای مورد نیاز افزایش می یابد. همچنین طی دهه های اخیر، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، تقاضا برای فرآورده های دامی در نتیجه رشد جمعیت و پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی، رشد قابل توجهی را داشته است،  در حالیکه منابع پایه و بستر تولید نه تنها افزایش نمی یابد، بلکه در اثر بهره برداری  بی رویه کاهش یافته و در بسیاری از نقاط جهان تخریب منابع نگران کننده است. بنابراین امکان توسعه تولید محصولاتی که بتوانند مستقیماً در تغذیه انسان مصرف شود محدود می باشد. در عین حال سالانه حجم عظیمی از بقایای کشاورزی در چرخه تولید محصولات اصلی، حاصل می شود که به طور مستقیم مصرف انسانی ندارند اما می توان با استفاده از آنها در تغذیه دام به طور غیر مستقیم به تولید غذا برای انسان کمک نمود. البته لازم به ذکر است که پس مانده های کشاورزی همواره در تغذیه دام استفاده می شده اما با گسترش در تنوع محصولات و نیز پیشرفت صنایع غذایی، تنوع پس مانده ها نیز افزایش یافته به نحوی که بسیاری از آنها از نظر دامداران ناشناخته مانده و برای استفاده بهینه از آنها  نیاز به اطلاعات جدید می باشد. علاوه بر این  بخش اصلی دیواره سلولی پس مانده های کشاورزی را  مواد لیگنوسلولزی تشکیل می دهند که ارزش غذایی و قابلیت استفاده آنها برای دام پایین است، هر چند که به طور بالقوه دارای ارزش غذایی بخصوص، انرژی زایی بالایی هستند.

پس مانده های کشاورزی و منایع طبیعی شامل موادی است که پس از برداشت و استحصال محصولات اصلی حاصل از زراعت، باغداری، جنگل، صید و پرورش ماهی، پرورش دام و طیور و حشرات و صنایع غذایی مربوط، به جای می ماند و منابع بالقوه قابل توجهی را شامل می­گردد. پس مانده های کشاورزی بسیار متنوع  و گسترده بوده و از طرفی دامنه تغییرات و تفاوتهای مواد مغذی در این فرآورده ها خیلی زیاد است. چون عواملی از قبیل شرایط اقلیمی و منطقه ای، روش های  استحصال و فرآوری و تکنولوژی منطقه ای بر ارزش غذایی آنها مؤثرمی باشند (دیانی و همکاران، ۱۳۸۸).

ضایعات انگور مواد غذایی با ارزشی است که در مناطق مختلف کشور به مقدار زیادی به دست می آید و در تغذیه انواع دام مورد استفاده قرار می­گیرد، بنابراین شناخت مواد مغذی و ارزش غذایی آن از اهمیت بالایی برخورداراست. تفاله انگور یک پسمانده  لیگنوسلولزی و باقیمانده  فرآیند آبگیری از میوه انگور است. تفاله انگور  حدود بیست درصد از وزن مرطوب میوه اولیه را تشکیل    می دهد. هر چند در طی سالهای اخیر پژوهش هایی در راستای استحصال و کاربرد آن در تغذیه دام در کشور انجام گرفته است و این فرآورده فرعی تا حدودی مورد استفاده قرار گرفته است، اما هنوز بخش عمده ای از آن بلا استفاده بوده و در محیط زیست دفع می گردد و باعث آلودگی محیط   می شود.

  ۲-۱- وضعیت منابع خوراک دام در کشور

روند تغییرات در وضعیت کشاورزی و دامپروری در ایران طی نیم قرن اخیر به گونه ای بوده است که جمعیت دامی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که به تبع آن نیاز غذایی آن نیز  افزایش یافته است. بافت جمعیتی نیز در بسیاری از موارد تغییر یافته است به گونه ای که نیازی به کار گاو و تک سمیان نبوده و جمعیت این نوع دام ها کاهش یافته است. این نوع دام ها در طول ماه هایی از سال که کار نمی کردند بر اساس کاه تغذیه می شدند.جمعیت قابل توجهی از دام های پر تولید وارد سیستم دامپروری کشور گردیده است که نیاز به خوراک های  با کیفیت و ارزش غذایی بالایی دارند. درصد عمده گاوداری های کشور به صورت واحدهای نسبتاً بزرگ  در آمده اند. بخشی از کشاورزی به صورت تولید تخصصی درآمده و از یک سیستم کاملاً تلفیقی زراعت و دام خارج شده است که در این صورت علوفه در جایی تولید می شود و در منطقه دیگری مصرف می­گردد. بقایای زراعی در واحدهایی تولید می شوند که خود محل مصرف آن را ندارند. به جز کاه ها در مورد سایراقلام خوراکی (یونجه و علوفه مشابه، علوفه سیلویی، دانه غلات، کنجاله های پروتئینی، تفاله چغندر قند، سبوس گندم) متأسفانه کمبود وجود دارد، که بخش قابل توجهی از آن را می توان با استفاده از پس مانده ها و محصولات فرعی تأمین نمود (دیانی و همکاران، ۱۳۸۸).

۲-۲- وضعیت خوراک دام درایران و نیازهای غذایی دام  در کشور

بررسی آمارهای گوناگون وضعیت تولیدی دام های کشور نشان می دهد که خوراک های موجود از نظر کمی و کیفی حتی با وجود واردات در حد تأمین نیازهای دام های کشور نمی باشد و قسمت اعظم خوراک دام را مواد فیبری و مراتع تشکیل می دهد که ارزش غذایی بالفعل آنها بسیار پایین است (دیانی و همکاران، ۱۳۸۸).

۲-۳- محصولات فرعی و پس مانده های صنایع کشاورزی

طی دهه اخیر در زمینه شناسایی و تعیین ارزش غذایی منابع خوراک دام کشور، فرآوری و بهبود ارزش غذایی بقایای کشاورزی و کاربرد آنها در تغذیه دام، پژوهش های نسبتاً وسیعی انجام گرفته است که  بسیاری از نتایج به دست آمده به مرحله عمل در آمده و در سطح وسیع کاربرد پیدا کرده است از آن جمله می توان، استفاده از انواع تفاله های حاصل از صنایع تبدیلی میوه ها،  صیفی و سبزی و غلات، پس مانده های کارخانجات قند و شکر و غیره را در تغذیه دام ذکر نمود (دیانی و همکاران، ۱۳۸۸). با این حال هنوز از منابع خوراک دام و به خصوص پس مانده های کشاورزی استفاده کامل و مناسب به عمل نمی آید. در بسیاری از موارد به دلیل ماهیت محصول فرعی، امکان حمل و نقل، عمل آوری، ذخیره سازی و مصرف برای دامداران خرده پا به سادگی امکان پذیر و کاربردی نمی باشند. در چنین مواردی،  نیاز به فن آوری و سرمایه گذاری اولیه می باشد که در این زمینه تشکل های دامداران و نیز صنایع خوراک دام می توانند وارد عمل شده و به صورت علمی و عملی محصول فرعی را عمل آوری و آن را وارد چرخه خوراک دام نمایند.

بقایای کشاورزی از نظر نوع و ارزش غذایی بسیار متنوع هستند. دسته ای از پس مانده ها دارای ارزش غذایی نسبتاً بالایی بوده به نحوی که حتی می توانند با منابع خوراکی با ارزش مثل دانه غلات قابل مقایسه باشند از جمله این پسمانده ها تفاله بعضی از میوه ها می باشند که ماحصل فرایند صنایع غذایی به شمار می روند. آن دسته از پس مانده ها که از مواد لیگنوسلولری تشکیل می گردند، دارای ارزش غذایی بالایی نبوده بلکه دارای الیاف زیاد، پروتئین کم و از نظر ویتامین ها و مواد معدنی نیز فقیر هستند. البته سلولز به خودی خود یک ماده انرژی زا بوده و قابلیت هضم بسیار بالایی دارد اما به دلیل اینکه در بقایای گیاهی با مواد دیگری مانند لیگنین به صورت ترکیبات سخت و چوبی درآمده است، قابلیت هضم آن پایین می باشد، به نحوی که وقتی در تغذیه دام ها مصرف می شود. بخش کمی از انرژی آن توسط حیوانات هضم شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در عین حال این نوع  پس مانده ها به عنوان خوراک پایه و تأمین کننده حجم خوراک و نیز به منظور تأمین سیری فیزیکی در کنار تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز دام ها قابل استفاده می باشد. همچنین با انجام فرآیندهای عمل آوری و غنی سازی تا حدودی می توان ارزش غذایی آنها را بهبود بخشید.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.