تحقیق تجارت آزاد و نظریه های آن و اثرات آزاد سازی تجاری بر رشد اقتصادی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تجارت آزاد و نظریه های آن و اثرات آزاد سازی تجاری بر رشد اقتصادی دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲-تعریف واژه ها    ۱۰
۲-۲-۱- آزاد سازی تجاری    ۱۰
۲-۲-۲-تجارت آزاد    ۱۱
۲-۲-۳ رشد اقتصادی    ۱۲
۲-۳-تجارت آزاد:    ۱۳
الف-دیوید ریکاردو     ۱۷
ب)جان استوارت میل    ۱۹
۲-۴-تحول نظریات آزادسازی تجارت در قرن ۲۰:    ۲۱
الف- دیدگاه هکچر- اوهلین    ۲۶
۲-۵- مروری بر اثرات آزاد سازی تجاری بر رشد بخش صنعت    ۳۵
ب)پیشینه تحقیق    ۴۰
۲-۶- مطالعات خارجی    ۴۲
۲-۷- مطالعات داخلی    ۴۹
۲-۸- نتیجه گیری    ۵۶
منابع    ۵۸

 

یوسفی، داود، (۱۳۷۹)، ” بررسی و براورد تابع تقاضای واردات کل ایران به وسیله تکنیک همگرایی” ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی.

. تحلیل آثار آزادسازی تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مسلمان (دلالت های مدل جاذبه) علی غلامی – فصل نامه اندیشه صادق، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) شماره ۲۲ – ۱۳۸۴

بررسی مدل های کاربردی پیرامون رابطه میان رشد اقتصادی و آزادسازی تجاری علیرضا رحیمی بروجردی پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی سال پنجم شماره هفدهم سال۱۳٨۴

تاثیر توسعه مالی و آزاد سازی تجاری بر رشد اقتصادی در ایران ( احمد جعفری صمیمی و … از فصلنامه پژوهشهای اقتصادی سال نهم شماره چهارم زمستان ۸۸

جان استوارت میل ، کتاب سوم، فصل ۱۷ ، بخش ۵٫)

آزادسازی تجاری و رشد اقتصادی در ایران محمد بابازاده، خلیل قدیمی دیزج، علیرضا رضایی بختیار پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی (ویژه اقتصاد) سال هفتم شماره بیست و ششم پاییز۸۶۱۳

بررسی مدل های کاربردی پیرامون رابطه میان رشد اقتصادی و آزادسازی تجاری علیرضا رحیمی بروجردی پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی سال پنجم شماره هفدهم سال۱۳٨۴

دکتر باقر قدیری اصلی ” سیر اندیشه های اقتصادی ، انتشار دانشگاه تهران ،۱۳۷۶

مارک بلاگ اقتصاد دانان بزرگ جهان، ترجمه حسن گلریز نشد نشدنی ، تهران ۱۳۸۵

چرا آزاد سازی تجاری برای رشد مفید است؟ آن کروگر روزنامه دنیای اقتصاد ۱۶/۰۳/۱۳۸۶

 Pesaran , H.  and B. Pesaran, (1997),” Working with Microfit 4.0: Interactive econometric analysis”, Oxford: Oxford University Press.

Dollar, D. (1992) Outward – oriented Developing Economics Really Do Grow more rapidly: Evidence From, 5 LDCS, 1976- 86,Economic Development and cultural change, 4013: 523-44.

Ghatak, S. And J. Siddiki, (2001), “The use of ARDL approach in estimating virtual exchange rates in India”, Applied Statistics, 28(5), pp. 58-73.

۲-۱- مقدمه

رشد و توسعه اقتصادی از اهداف مهم کلان اقتصادی هر کشور می باشد زیرا برای افزایش سطح زندگی افراد هر کشور باید شاخص های اقتصادی و اجتماعی بهبود یابند این مهم جز در سایه رشد و توسعه اقتصادی کشور میسر نیست .

وسیله ارتباط اقتصادی در دنیای امروز تجارت و آزادسازی تجارت می باشد. به نظر می رسد که آزادسازی تجارت و افزایش تجارت در آینده نه چندان دور ، امری اجباری باشد زیرا جوامع بسته توانایی رشد را ندارند. بنابراین روز به روز ضعیف تر شده و روزی ناخودآگاه در اقتصاد جهان حل خواهند شد تقریبا تمام مطالعات تجربی نشان می دهند که اقتصادهای باز سریع تر از اقتصادهای بسته رشد می کنند . دلیل این گرایش قوی در مطلوبیت آزادسازی تجاری تا حدی برپایه نتایج دامنه دار مطالعات تجربی استوار است مبنی بر اینکه اقتصادهای برون نگر نسبت به اقتصادهای درون نگر، نرخ رشد بالاتری را تجربه کرده اند و امکان وجود یک رابطه مثبت بین سیاست باز تجاری و رشد نیز یک عامل مهم در تهییج و تحریک موج بی سابقه اصلاحات تجاری بوده که بیش از ۱۰۰ کشور برخی از انواع آزادسازی را یه اجرا درآورده اند. اما این مسائل دلیل بر آن نمی شود که ، با چشمانی بسته و بدون تفکر به آزادسازی تجارت روی آورد بلکه باید اول توانایی ها و ضعف های اقتصادی خودمان را بسنجیم و سپس با برنامه وارد اقتصاد جهانی شویم.

رابطه بین رشد و آزادسازی تجاری (باز بودن تجاری) از عنوان هایی است که به طور وسیع در ادبیات رشد و توسعه مورد بحث قرار گرفته است. مفهوم باز بودن[۱] برای سیاست تجاری را می توان مترادف با ایده خنثایی دانست. خنثایی به معنای تمایل فردی میان پس انداز نمودن یک واحد پول خارجی ناشی از جایگزینی واردات و دریافت یک واحد پول خارجی از طریق صادرات  بی تفاوت و خنثی باشد. به طور صریح ، یک اقتصاد با درجه بالایی از جهت گیری صادراتی ممکن است در این مفهوم یک اقتصاد خنثی نباشد، خصوصا اگر آن اقتصاد تمایل شدیدی به تولید صادراتی از طریق ابزارهایی نظیر یارانه های صادراتی داشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد که رژیم تجاری[۲] کشور بر اساس معیارهای موجود به طور متوسط خنثی بوده باشد ولی هنوز در برخی بخش های خاص کنترل و مداخلاتی وجود داشته باشد[۳].(هریسون۱۹۹۶)

تئوریهای جدید رشد ، دیدگاه مهمی را در رابطه با درک رابطه بین تجارت و رشد مطرح می کنند. تجارت امکان دسترسی یک کشور به دانش تکنولوژی شرکای تجاری اش را فراهم کرده و اجازه می دهد ، تولید کنندگان به بازارهای بزرگتر دسترسی یابند و حتی ، توسعه R&D را از طریق افزایش نوآوری ها ، تشویق می کند. به ویژه تجارت باعث می شود که کشورهای در حال توسعه به کالاهای سرمایه ای و واسطه ای که برای پروسه توسعه حیاتی و اساسی هستند ، دسترسی پیدا کرده و سرانجام اگر موتور رشد ، عرضه کننده محصولاتن جدید باشد ، تجارت به وسیله فراهم آوری دسترسی به ستاده ها و نهاده های جدید ، نقش مهمی را در رشد بازی خواهد کرد.

یکی از مشکل ترین جنبه های مطالعات تجربی پیرامون رابطه بین آزادسازی تجاری و رشد ، بکارگیری شاخص های مناسب برای آزادسازی تجاری است. برخی از کشورها ممکن است یک حیطه وسیعی از مداخلات در بخش تجارت ، نظیر تعرفه ای و غیر تعرفه ای در بخش واردات ، مالیات و یارانه های صادراتی در بخش های سنتی و غیر سنتی صادرات ، یکسان سازی یا غیر همسان سازی و ارزش گذاری بیش از حد نرخ ارز را مورد استفاده   قرار دهند. همچنین لازم به یادآوری است که حذف موانع غیر تعرفه ای شاید نشان دهنده رژیم تجاری با مداخله کمتر باشد اما بیانگر خنثایی یا باز بودن بیشتر اقتصادی نیست.

در طول قرن بیستم ، استراتژی جانشینی واردات صنعتی در بیشتر کشورهای در حال توسعه به عنوان استراتژی توسعه حکمفرما بود. در حالی که کشورهای در حال توسعه در امریکای لاتین که استراتژی جانشینی واردات صنعتی را دنبال می کردند، نرخ رشد نسبتا پایین تری را تجربه می کردند، کشورهای آسیای شرقی با اتخاذ سیاست های تشویق صادرات ، نرخ رشد بالایی داشته اند . این موضوع توضیح دهنده این نکته است که چرا ساختار تحقیقات تجربی و تئوریکی در مقابل آزمون رابطه بین آزادسازی تجاری و عملکرد اقتصادی کشورها از اواخر دهه ۱۹۷۰ دستخوش تغییر و تحول شد.

پایه ای ترین و ساده ترین معیار باز بودن ،سهم ساده تجارت است که عبارت است از سهم مجموع صادرات و واردات به GDP . تعداد وسیعی از مطالعات سهم تجارت در GDP را مورد استفاده قرار داده و به یک رابطه مثبت و قوی بین رشد و باز بودن رسیده اند.

در نظر گرفتن سهم صادرات و واردات در رگرسیون رشد یک مرحله مهم برای فهم رابطه بین تجارت بین الملل و رشد است که توسط تئوریهای جدید رشد و تجارت پیشنهاد شده است. زیرا همانطور که ادواردز(۱۹۹۳)[۴] بیان می کند ، یکی از ویژگی های مهم ادبیات اخیر رشد این است که تاکید زیاد بر روی صادرات دارد. اما از نقطه تئوری تجارت بین الملل ، این دیدگاه به سختی  قابل دفاع است زیرا با توجه  به تئوری مزیت رقابتی ، تجارت بین الملل منجر به این می شود که استفاده از منابع یک کشور از طریق واردات کالاها و خدماتی که تولید آنها در داخل با هزینه خیلی زیادی صورت می گیرد، موثرتر و کارآمدتر شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که واردات به همان اندازه صادرات برای عملکرد اقتصاد مهم است و جریان های تجارت در بهترین حالت یک جانشین ناقص[۵] برای به تصویر کشیدن سیاست تجاری هستند. در واقع این دو متغیر بهتر است به عنوان مکمل در نظر گرفته شوند. همچنین می توان برای اندازه گیری میزان باز بودن تجاری یک کشور از تراکم جمعیت در رگرسیون رشد استفاده شود. معیار تراکم جمعیت بیان می کند که کشورهاب با تراکم بالا، بازتر و ارتباطات بین المللی بیشتری دارند.[۶](ساچزو وارنر۱۹۹۵) نتایج مطالعات تجربی نیز نشان می دهد که کشورهای با تراکم بیشتر ، نسبت به کشورهای با تراکم کمتر ، رشد سریع تری دارند.

یک روش دیگر جهت بهبود این مشکل ، استفاده از انحراف مقادیر واقعی تجارت از مقادیر پیش بینی شده آن است.[۷](سیرکوین وچانری۱۹۸۹) روش دیگر نیز توسط لیمر (۱۹۸۸) معرفی شده است که عبارت است از استفاده از یک مدل نظری جهت پیش بینی الگو و حجم تجارت در شرایط عدم وجود حمایت . بدین ترتیب لیمر (۱۹۸۸) باز بودن تجاری را تابعی از مقدار انحرافات تجاری واقعی از الگوی تجاری پیش بینی شده توسط مدل در نظر گرفت.

۲-۲-تعریف واژه ها

۲-۲-۱- آزاد سازی تجاری[۱]

حتی اگر دهها واژه دیگر را هم در کنار واژه ” آزادسازی ” یا “Liberalization “قرار دهیم باز برمی گردیم به این واقعیت که به هر حال هدف از تمامی آن واژه ها حذف مقررات دست و پاگیری است که انسان را در برابر محیط اطراف محدود کرده است. آزاد سازی به خودی خود نه خوب است و نه  توان آن را دارد که پیامدهای بسیار خوبی به بار آورد. امروزه یکی از جدی ترین مشکلات محققین نبودن تعریف روش از ” آزادسازی تجاری ” یا ” باز بودن ” است. در نگاه اول , آزادسازی  تجاری به معنای کاهش تعرفه های تجاری است ودر نگاه دوم , توجه به سوی رقابت بین المللی جلب می شو. ادواردز ( ۱۹۹۳) [۲] بیان می کند: ادبیات موضوع همواره نه تنها در ارتباط با تعریف دقیق رژیم های تجاری بلکه در مورد اندازه گیری انواع گرایشات تجاری که توسط   یک کشور خاص دنبال می شود نیز موفق نبوده اند. هریسون (۱۹۹۶)[۳] معتقد است ایده باز بودن با ایده سیاست بی طرفی مترادف است . بدین معنا که مشوق ها و حمایت ها بین پس انداز یک بخش از ارز خارجی از طریق جانشینی واردات که مانع خروج ارز از کشور می گردد. و به دست آوردن یک بخش از ارز خارجی از طریق صادرات که باعث ورود ارز به کشور می شود متفاوت اند.

-Trade Liberaliztion   ۱

Edwads.s(1993)-   [۲]

۳- Harrison.A(1996)

[۱]– Openness

[۲] – Trade Regime

[۳] – Harrison,A(1996)

[۴]– Edwards,s(1993)

[۵] – Imperfect proxy

[۶]– Sachs,j.Warner,A(1995)

[۷]– Syrquin,M&Chenery,H(1989)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.