تحقیق تحلیل رفتار متقابل و نظریه گروه درمانی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل در زندگی زناشویی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تحلیل رفتار متقابل و نظریه گروه درمانی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل در زندگی زناشویی دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
تحلیل رفتار متقابل    ۹
تاریخچه تحلیل رفتار متقابل    ۹
تعریف تحلیل رفتار متقابل    ۱۰
فلسفه تحلیل رفتار متقابل    ۱۰
نظریه شخصیت برن    ۱۱
تحلیل کنشی حالات نفسانی    ۱۳
“کودک مطیع و سازگار” با بخشهای مثبت و منفی    ۱۴
“کودک طبیعی” با بخشهای مثبت و منفی    ۱۵
“والد مهربان و تغذیه کننده” و “والد کنترل کننده و مستبد یا سرزنشگر”    ۱۵
“والد کنترل کننده و مستبد” با بخشهای مثبت و منفی    ۱۵
“والد مهربان و تغذیه کننده” با بخش های مثبت و منفی    ۱۶
تشخیص حالات نفسانی    ۱۶
تشخیص رفتاری    ۱۶
سرنخ های “والد”:    ۱۷
سرنخ های “بالغ”:    ۱۸
سرنخ های”کودک”:    ۱۹
تشخیص رفتارهای اجتماعی    ۲۱
تشخیص برمبنای شرح حال    ۲۱
تشخیص پدیدار شناختی    ۲۱
روابط متقابل    ۲۱
رابطه متقابل مکمل    ۲۲
اولین قانون ایجاد رابطه    ۲۵
رابطه متقابل متقاطع    ۲۵
دومین قانون ایجاد رابطه    ۲۶
نوازش ها    ۲۶
انواع نوازش    ۲۷
نوازش کلامی در مقابل غیرکلامی    ۲۷
نوازش گرم ونرم (مثبت) در مقابل نوازش سرد و نیشدار(منفی)    ۲۷
نوازش شرطی در مقابل غیرشرطی    ۲۸
راه‎های به دست آوردن نوازش    ۲۸
نوازش و تقویت رفتار    ۲۹
اقتصاد نوازش    ۳۰
نوازش خواستن    ۳۰
خنثی کنندگان یا پس رانهای “والد”    ۳۴
وضعیت های زندگی    ۴۰
وضعیت اول: من خوب نیستم، شما خوب هستید(وضعیت انزوا و گوشه‎گیری یا وضعیت افسردگی).    ۴۰
وضعیت دوم: من خوب نیستم، شما خوب نیستید(وضعیت بیهودگی و پوچی)    ۴۱
وضعیت سوم: من خوب هستم، شما خوب نیستید (وضعیت خود بزرگ انگاری)    ۴۲
وضعیت چهارم: من خوب هستم، شما خوب هستید(وضعیت موفق و سالم)    ۴۲
گروه درمانی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل    ۴۴
رضایت زناشویی    ۴۶
تحقیقات انجام شده    ۵۰
پیشینه پژوهش های انجام شده در خارج    ۵۰
پیشینه پژوهش‎های انجام شده در ایران    ۵۲
جمع بندی    ۵۶
منابع    ۵۷

منابع

– کلانتری خاندانی، آذین(۱۳۷۹). بررسی ارتباط باورهای غیرمنطقی و تفاهم زناشویی زنان دانشجوی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه الزهرای تهران.

– کوری، جرالد. کوری، ماریان شیندر. کالانان، پاتریک و راسل، مایکل. فنون مشاوره و روان درمانی گروهی. ترجمه باقرثنایی(۱۳۷۷). تهران: موسسه انتشارات بعثت.

– گاتمن، جان و سیلور، نان.(۱۳۸۵). هفت اصل برای زندگی زناشویی کارآمد. مترجمان: نسرین مصباح. سپیده معتمدی و حمید پیروی. تهران: انتشارات ایتا.

نوابی نژاد، شکوه(۱۳۸۲). نظریه های مشاوره و روان درمانی گروهی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت).

– نیک خواه، زهرا(۱۳۸۲). اثربخشی آموزش گروهی مهارت های ارتباطی با رویکرد شناختی- رفتاری بر رضامندی زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی. دانشگاه فردوسی مشهد.

– هالفورد، کیم. زوج درمانی کوتاه مدت، یاری به زوجین برای کمک به خودشان. مترجمین مصطفی تبریزی، مژده کاردانی و فروغ جعفری(۱۳۸۴). تهران: انتشارات فراروان.

– هریس، امی و هریس، تامس آ (۱۹۸۵). ماندن در وضعیت آخر. ترجمه اسماعیل فصیح(۱۳۷۶). تهران: نشر فاخته.

– هریس، تامس آ (۱۹۷۳). وضعیت آخر. ترجمه اسماعیل فصیح(۱۳۸۴). تهران: انتشارات زریاب.

– احمدی، زهرا.احمدی، سیداحمد. نقلی زاده، مریم(۱۳۸۵). بررسی اثر بخشی شیوه زوج درمانی ارتباط شی کوتاه مدت بر الگوهای ارتباطی زوجین. فصلنامه خانواده پژوهشی شماره۶، صفحه ۱۰۵-۱۱۷٫

– الیس، آلبرت (۱۹۷۷). زوج درمانی. مترجمان: جواد صالحی فدردی و سیدامیرامین یزدی (۱۳۷۵). تهران: انتشارات میثاق.

– ابراهیمی، سمیه(۱۳۸۷). بررسی اثر بخشی برنامه کاربرد مهارت های ارتباط صمیمانه(Paris) بر افزایش میزان رضایتمندی زناشویی و تعدیل ابعاد دلبستگی دختران شاهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

– ازکیا، مصطفی. دربان آستانه، علیرضا(۱۳۸۲). روش های کاربردی تحقیق. تهران: انتشارات کیهان.

– اولیاء، نرگس. فاتحی زاده، مریم و همکاران(۱۳۸۵). تأثیر آموزش غنی سازی زندگی زناشویی بر افزایش صمیمت زوجین. فصلنامه خانواده پژوهشی، شماره ۶، صفحه ۱۱۹-۱۳۵٫

-Forman, B. D.(1998). Assessing perceived patterns of ehavior exvhange in relationship. Journal clinical psychology. 44, b, 972-981.

-Gottman, J. (1994). Why marriage succeeds of Fail. New York.

-Berk, L. E(1988). Development through The Kifespan. Boston: Allyna Bacon.

-Markman, H. J. and F. Floud(1981). Possibilities For The prevention of marital discord: A behavioral perspective. “American Journal of family therapy 9:30-48

– Clayton, S.H & Sunber, R.L.M(1997). Tranlational analysis in an alcohol safety program. Social work, 22,3,209-213.

 مقدمه

افراد برای برقراری رابطه صمیمی با فردی دیگر، باید شریکی پیدا کنند، پیوند عاطفی برقرار نمایند، و آن را در طول زمان نگهدارند. یافتن همسری برای شریک زندگی رویداد مهمی در رشد بزرگسالی است که تأثیر عمیقی برخود پنداره و سلامت روانی دارد. این رویداد در عین حال، فرآیند پیچیده ای است که به مرور زمان شکوفا می شود و تحت تأثیر انواع رویدادها قرار دارد(برک[۱]، ۱۹۹۸).

ما به دنبال روابطی می گردیم که موقعیت های شکوهمندی را برایمان به ارمغان آورد و مایه رضامندی کامل و همیشگی مان باشد. ما عشق افسانه ای را بهترین دلیل ازدواج و ازدواج را موقعیتی می دانیم که با آن می توانیم مهمترین آرزوهای شخصی خود را بدون هیچ تردیدی ارضاکنیم. به رغم شواهد انکارناپذیری که برخلاف چنین انتظاراتی وجود دارد، در مورد سعادت زناشویی هنوز هم در تصوراتی ایده آل و دست نیافتنی غرق هستیم(الیس[۲]، ۱۹۷۷).

با داشتن این گونه دیدگاه های آرمانی چه طور می توان انتظار داشت که خانواده‎های ما تحت فشار نباشند. برای حفظ ارزش ها انتظار داریم که عملاً تمام نیازهای عمده مان- به جز رضامندی های شغلی- در خانواده برآورده شود. ترجیح می دهیم همسران خردمندی داشته باشیم، با منبع سرشاری از عاطفه که در روابط جنسی فوق العاده اغواکننده باشند؛ ظاهری داشته باشند که در میان جمع عمیقاً بر دیگران تأثیر بگذارند؛ با تحسین مداوم، عزت نفسمان را تعالی بخشند؛ و به هنگام بچه دار شدن، الگوی تمام عیار یک پدر یا مادر خوب باشند(البته بدون اینکه در این راه زحمتی به ما بدهند)؛ در کنار ما با وقار و متانت زندگی را سپری کنند؛ و در زندگی اجتماعی و معاشرت های خود به بهترین وجه رضایت خاطرمان را فراهم کنند- و هر گونه نیاز دیگری را که داشتیم (از جمله نیازهای نوروتیک)، به خوبی ارضا نمایند(ساروخانی، ۱۳۷۹؛ به نقل از سالاری، ۱۳۸۶).

شاید بزرگترین افسانه- که مانعی برای روابط زناشویی است- این انتظار غیرواقع بینانه باشد که یک ازدواج موفق صرفاً به خودی خود و به طور طبیعی به وجود می‎آید؛ و اجباری نیست که شخص برای ایجاد آن، تلاش زیادی کند یا از خودش مایه بگذارد و یا رفتار مناسبی با شریک زندگی خود داشته باشد. جای تعجب نیست اگر در چنین وضعی، زندگی زناشویی از رضامندی خیلی کمی برخوردار باشد(الیس، ۱۹۷۷).

این عقیده که باید زوج ها را تشویق کرد با آمادگی بیشتری ازدواج کنند، در سال های اخیر طرفداران بسیاری یافته است. دلیل اصلی این امر زنگ خطری است که با افزایش میزان طلاق و پیامدهای معمول زناشویی های ناموفق بر بزرگسالان و کودکان آنها، به صدا درآمده است.

درایران براساس آمار به دست آمده در سال ۱۳۸۵، ۹۴۰۳۹ مورد طلاق در کل کشور به تثبیت رسید که ۹۲۴۶ مورد آن در استان خراسان رضوی رخ داده است و در سال ۱۳۸۶، ۹۹۸۵۲ مورد طلاق ثبت شده است که ۱۰۷۳۴ مورد آن متعلق به استان خراسان رضوی است و نشان دهنده رشد یک درصدی آن می باشد. آمار نشان می‎دهد که استان خراسان رضوی از استان تهران، دومین میزان بالای طلاق را به خود اختصاص داده است(سایت سازمان ثبت احوال کشور، ۱۳۷۸). همچنین براساس آمار منتشر شده این سازمان بالاترین میزان ثبت طلاق در سال ۱۳۸۷ متعلق به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال می‎باشد.(سایت آمار، پرشین بلاگ به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران).

تحولات اخیر در بافت زندگی زناشویی، از جمله تغییر نقشهای جنسی و زندگی کردن دور از اعضای خانواده، به معنی آن است که زوجهای جدید برای داشتن رابطه ای خوب با همسر خود، تلاش بیشتری به خرج دهند(برک، ۱۳۸۵). بررسی احساسها و رفتارهای تازه عروس و دامادها در سال اول زندگی زناشویی، نشان می دهد که رابطه با همسر مستلزم تلاش متقابل آنهاست. زن و شوهرها به تدریج احساس می کنند که کمتر عاشق یکدیگرند و کمتر از زندگی زناشویی خود راضی هستند. عوامل متعددی در این تغییر دخالت دارند. کاهش مدت زمان صحبت کردن با یکدیگر و کاهش انجام دادن کارهایی که موجب خوشحالی یکدیگر شود(مانند گفتن«دوست دارم» یا خنداندن یکدیگر) بین زن و شوهرها رایج است. علاوه بر این، گرچه زوجها به اندازه آغاز زندگی زناشویی به فعالیتهای مشترک می پردازند، ولی تفریحات زمان فراغت جای خود را به تکالیف و کارهای روزمره خانه داری می دهد. کم شدن فعالیتهای لذت بخش می‎تواند در کاهش رضایت و خشنودی دخالت داشته باشد(هیوستون[۳] و همکاران، ۱۹۸۶؛ به نقل از برک، ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۵).

  تحلیل رفتار متقابل

نظریه اریک برن یک نظریه تحلیل ساختی- محاوره ای است که برچگونگی روابط متقابل تأکید فراوان دارد. شیوه درمان مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل روشی عقلانی است که فرد را در تجزیه و تحلیل و درک رفتار خویش و همچنین در کسب آگاهی و قبول مسئولیت، با توجه به آنچه که در زمان حال اتفاق می افتد، یاری می دهد(عامری، ۱۳۸۴).

تاریخچه تحلیل رفتار متقابل

مبتکر اولیه نظریه روان شناسی مبتنی بر تحلیل ارتباط متقابل، فردی است به نام گرینکر، اریک برن که نامش بیشتر با این نظریه متداعی و همراه است، در واقع تعقیب کننده و توسعه دهنده افکار گرینکر است. او کسی است که به دلیل استفاده های عملی و درمانی از این نظریه شهرت یافته است. این نظریه فکر جدیدی نیست، بلکه در گذشته های بسیار دور ریشه دارد. انسان همواره می خواسته است که به چگونگی روابطش با خود و  دیگران پی ببرد و پویاییهای آن را شناسایی کند. اعتقاد به دو بعد خوب و بد در انسان و کشمکش بین آنها پیدایش انسان رایج بوده است و در سرتاسر تاریخ و فلسفه ادیان از آن یاد شده است. از این رو، دیدگاه اجزا نگرانه برن را شاید بتوان تداوم و توسعه اعتقادات اولیه دانست (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۰). تحلیل رفتار متقابل بیمار را با این واقعیت مواجه می سازد که صرف نظر از هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده او خودش مسئول آنچه در آینده اتفاق می افتد خواهد بود و همچنین همواره آزادی حق انتخاب دارد(هریس، ۱۹۷۳، ترجمه عظیمی، ۱۳۷۶). عده کثیر و فزاینده ای از متخصصان نیز که امروز در امور مشاوره مربوط به مسائل زناشویی و … کار می کنند از تحلیل رفتار متقابل استفاده می کنند. مهمترین جنبه موفقیت آمیز تحلیل رفتار متقابل این است که به بیماران وسیله ای می دهد که خودشان بتوانند از آن در همه جا استفاده کنند(تیرگری، ۱۳۸۳).

تعریف تحلیل رفتار متقابل

تحلیل رفتار متقابل نظریه‎ای است در مورد شخصیت و روش منظمی است برای روان درمانی به منظور رشد و تغییرات شخصی. این تعریفی است که به وسیله انجمن بین‎المللی رفتار متقابل ارائه شده است(جونز و استوارت، ترجمه دادگستر، ۱۳۸۴).

[۱]– Berk, L.E.

[۲]– Ellis, A

[۳]– Hiuston, P.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.