تحقیق تحلیل تصادف و علل تصادفات جاده ای

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تحلیل تصادف و علل تصادفات جاده ای دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲ تعاریف مفهومی:    ۶
۲-۲-۱ وسایل نقلیه:    ۶
۲-۳  تصادفات :    ۸
۲-۳-۱ تعریف تصادف رانندگی:    ۸
۲-۳-۲ تصادف های ترافیکی:    ۹
۲-۴  تحلیل تصادف:    ۱۰
۲-۴-۱  شناخت تصادف:    ۱۰
۲-۴-۲  سطوح تحلیل:    ۱۰
۲-۴-۲-۱ تحلیل تفصیلی:    ۱۱
۲-۴-۲-۲ سناریوهای تصادفات :    ۱۱
۲-۴-۲-۳ تحلیل آماری :    ۱۱
۲-۵ پلیس و جمع آوری اطلاعات:    ۱۲
۲-۵-۱ اطلاعات کلیدی و مطلوب:    ۱۳
۲-۵-۲ دسته بندی تصادفات جاده ای:    ۱۴
۲-۶ علل تصادفات:    ۱۵
۲-۶-۱ علل فنی تصادفات:    ۱۵
۲-۶-۱-۱ انواع علل فنی تصادفات:    ۱۵
۲-۶-۱-۲ اجزا ء ترافیک:    ۱۶
۲-۷ تعریف علل واسط:    ۱۶
۲-۸ تصادفات جاده ای:    ۱۷
۲-۸-۱ عوامل موثر بر تصادفات جاده ای:    ۱۸
۲-۹ تاثیرات فنی خودرویی :    ۱۹
۲-۹-۱ علل فنی :    ۱۹
۲-۹-۲ عیب و نقص فنی حادث:    ۲۰
۲-۹-۳ عیب و نقص فنی مستمر:    ۲۰
۲-۱۰ تاثیرات غیرفنی خودرویی :    ۲۰
۲-۱۰-۱ علل غیر فنی:    ۲۰
۲-۱۰-۲ تعداد محورهای خودرو :    ۲۱
۲-۱۱ عوامل انسانی تصادفات :    ۲۱
۲-۱۱-۱آموزش و فرهنگ سازی رانندگان :    ۲۱
۲-۱۱-۱-۱-تکنولوژی آموزشی:    ۲۱
۲-۱۱-۲ تاثیرات خستگی و خواب آلودگی رانندگان:    ۲۲
۲-۱۱-۳ ساعات رانندگی:    ۲۳
۲-۱۲ نقش فاکتورهای زمان و نوع راه:    ۲۳
۲-۱۲-۱ زمان:    ۲۳
۲-۱۲-۲  نوع راه:    ۲۵
۲-۱۳ مهندسی ترافیک:    ۲۵
۲- ۱۴ عوامل جاده ای تصادفات:    ۲۶
۲-۱۵ تاثیرات ناشی از شرایط آب و هوایی:    ۲۸
۲- ۱۶ نصب علائم و تجهیزات ایمنی راه:    ۲۸
۲-۱۷  پیشینه داخلی :    ۳۱
۲-۱۸ پیشینه خارجی :    ۳۲
منابع    ۳۵

منابع

معاونت راهنمایی و رانندگی ناجا .(۱۳۸۴). آیین نامه راهنمایی و رانندگی. تهران: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهنمایی و رانندگی.

شادابی ، مهدی .( ۱۳۷۷). مباحثی از امور راهنمایی و رانندگی ( تصادفات) سطح ۲ . تهران : معاونت آموزش ناجا .

عباسلو، بختیار .( ۱۳۸۶).  مسئولیت مدنی ناشی از سوانح رانندگی، تهران، میزان.

عمید ، حسن .(۱۳۶۳). فرهنگ عمید.تهران : امیر کبیر.

فرایک، لین بی .( ۱۳۸۳) ص ۱۴۲ . بازسازی صحنه تصادف. ترجمه عباس رازانی. تهران: دانشگاه علوم انتظامی، معاونت پژوهش- اداره چاپ و نشر.

تی ،یوشیدا ،اس . یودا وای .یودا ساکا واف.هیتو .(۱۳۸۳) ص ۴۲ و ص ۵۰ . ترجمه محمد نوروزی .مجله پیام پیارک شماره ششم.

احدی، محمدرضا.(۱۳۸۸). بررسی راهکارهای ممکن برای کاهش تصادفات ناشی از خستگی رانندگان، تابستان.

آیین نامه علائم راههای ایران ، معاونت آموزشی ، تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری.(۱۳۸۸). پژوهشکده حمل و نقل .

مجله حمل و نقل وزارت راه و ترابری.(۱۳۸۵). شیوه های طراحی و کاربرد حفاظها و ضربه گیرهای ایمنی در راهها .(۱۳۸۳). معاونت آموزشی ، تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری ، پژوهشکده حمل و نقل

معاونت آموزش ناجا.(۱۳۷۷). امور انتظامی رانندگی، امور انتظامی راهنمایی و رانندگی، تهران.

آیین ایمنی راهها ، معاونت آموزشی.(۱۳۸۳). تحقیقات و فناوری وزارت راه وترابری ، پژوهشکده حمل و.نقل.

مانرینگ ،فرد .کیلارسکی ،والتر.(۱۳۸۶). ترجمه بهزاد کلانتری . تهران: انتشارات دانشگاه  هرمزگان.

آیین نامه طرح هندسی راههای ایران .(۱۳۷۷) ص۵۴٫ معاونت آموزشی ، تحقیقات و فناوری وزارت راه و. ترابری .

آئین‌نامه طرح هندسی راهها.(۱۳۸۸). سازمان مدیریت برنامه و بودجه، گزارش تخصصی راهها و جاده‌ها، بهار .

۱ مقدمه

نیاز به حمل و نقل، به تاریخ تمدن بر می گردد.اولین یا ابتدایی ترین تسهیلات حمل و نقل ، گذرگاههایی بودند که از طریق باز کردن مسیر ، در جنگل ها ساخته شدند . و نیزبرای عبور حیوانات اهلی راه ها عریض تر و پهنتر گردیدند . با اختراع چرخ و استفاده از آن راه سازی پیشرفت کرد . اکثر راه های اولیه به واسطه رومیها ساخته شد . تا قرن هفده و هجده روشهای راه سازی رومیان در بسیاری از کشورها و به ویژه اروپا ، مورد استفاده قرار گرفت . اولین اصول راه سازی مدرن بوسیله  تل فورد مکدام[۱] و تری ساجت[۲]  توسعه یافت . این افراد روشهای سنتی راه را بهبود بخشیدند . حوادث ترافیکی در سراسر دنیا به عنوان علت اصلی معلولیت و مرگ و میر شناخته شده است(جرج  و همکاران ،۲۰۰۶ص۱۶). تخمین زده می شود سالانه ۱/۲میلیون نفر در سراسر دنیا در اثر حوادث ترافیکی می میرند و ۵۰ میلیون نفر دچار جراحت می شوند (سازمان سلامت  جهانی ،۲۰۰۴) از بعد اقتصادی، صدمات ناشی از سوانح رانندگی در کشورهای با درآمد پایین یک درصد، و در کشورهای با درآمد بالا و در کشورهای با در آمد متوسط ۵/۲ درصد از تولید ناخالص ملی این کشورها را تشکیل می دهد(پدن ،۲۰۰۴).

تعداد موارد مصدومیت و مرگ و میر ناشی ازحوادث ترافیکی درکشورهای با درآمد پایین به طور نامتناسبی بالاست ، در حالی که فقط ۴۰ درصد از وسا یل نقلیه در ا ین کشورها وجود دارد . صدمات ناشی از حوادث ترافیکی تا سال ۲۰۲۰ دومین علت معلولیت در کشورهای در حال توسعه و سومین علت مرگ و معلولیت در سراسر د نیا خواهد بود (میکلونی ،۲۰۰۴،ص۱۲۴). در سال های اخیر، میزان بالایی از حوادث ترافیکی جدی در کشورهای حوزه خلیج فارس گزارش شده است(مائوری، ۱۹۹۷،ص۳۹۴) .در کشورهای در حال توسعه مانند امارات متحده عربی، مرگ و میر ناشی از وسایل نقلیه موتوری بالاتر از کشورهای صنعتی شمال آمریکا و اروپا است در قطر در سال ۲۰۰۰ ، حوادث ترافیکی سومین علت مرگ و میر بوده است و ۴۳ درصد از رانندگانی که در اثر حوادث ترافیکی می میرند، در گروه سنی ۱۰-۱۹ سال و فاقد گواهینامه رانندگی هستند(عبدالله،۲۰۰۴،ص۳۳).

۲-۲ تعاریف مفهومی:

۲-۲-۱ وسایل نقلیه:

در قرن هجدهم میلادی حمل و نقل بار و مسافر اغلب در مسیرهای بین شهری با گاری و یا حیوانات انجام می گرفت. کاروان های مسافرتی مسیرهای سخت و طاقت فرسا را با زحمت و ریسک بالا طی می کردند و مسافرین در صورتیکه در بین راه با مشکلات همچون دزدان و راهزنان یا بیماری روبرو نمی شدند، در طی سفرهای چند روزه یا گاه چند ماهه برای تجارت، زیارت و دیدن زیبایی های شهرهای مختلف به حرکت در می آمدند. اما لذت سفر همواره در پشت این سختی ها برای کودکان و پیران مطلوب نبوده و در اغلب موارد باعث مرگ و میر در حین سفر می شد. در این خصوص افراد کهنسال نقل می‌کنند که  برای سفر به مشهد چندین روز یا برای سفر کربلا چندین ماه در حرکت بودند و این سختی ها باعث می شد که با توجه به زمان زیاد و سختی سفر اغلب مشتاقین را حتی از سفرهای زیارتی دور می داشت.

با انقلاب صنعتی و تأثیرات شگرف آن بر علوم، سهم صنعت حمل و نقل نیز از این تحول، ایجاد موتور های احتراقی و به دنبال آن ورود انواع وسایل نقلیه باری و مسافری به زندگی مردم بود که تأثیر بسزایی در نحوه زندگی، ساخت منازل، طراحی شهری و حمل و نقل درون شهری و برون شهری داشت. حرکت خودروها نیازمند تصویب قوانین خاص خود بود که به مرور زمان این قوانین با توجه به مشکلات تکمیل و بهینه گردید.

اولین خودروها در شهر لندن ساخته شد و جای وسایل دیگر حمل و نقل را گرفت. اما شخصی بودن اتومبیل ها و معابر ایجاد شده برای گذر و درخواست و تقاضای بازار برای ساخت وسایل نقلیه عمومی با قیمت پایین تر، کارخانجات اتومبیل سازی را به سمت تولید خودروهایی با گنجایش بیشتر چه از نظر مسافری و چه از نظر باری، کاهش قیمت محصول و افزایش تولید سوق داد. اولین وسایل نقلیه نیز در شهر لندن بکار گرفته شدند و پس از مدت کمی تمامی وسایل نقلیه سنگین حمل و نقل را از صحنه رقابت به بیرون راندند.

در قرن نوزدهم ایران نیز با توجه به چاه های نفت کشف شده مورد علاقه زیاد روس ها و اروپایی ها قرار گرفت و هر کدام با روش های گوناگون در ایران به دنبال اهداف اقتصادی خود بودند که این روش ها گاه نیز به صورت بررسی سرمایه گذاری آزاد صورت می گرفت. صنعت حمل و نقل نیز جزء سرمایه گذاری آزاد محسوب می شد که با توجه به نو بودن آن صنعت باید در کشور مورد بررسی قرار می گرفت. اغلب اتوبوس‌های شاغل با توجه به مسافت طی شده از اروپا تا مقصد بکارگیری در ایران بعلت بعد مسافت و زمان حمل، مستهلک شده و هزینه حمل و نقل بالایی را طلب می کردند. این مشکلات پایه گذار صنعت اتومبیل سازی در ایران شد. به تدریج صنعت حمل و نقل بار و مسافر در کشور پیشرفت کرده و کارخانجات مونتاژ متعددی در استانهای مختلف کشور تأسیس و مشغول به کار شدند.

امروزه حمل و نقل جاده ای بار و مسافر نقش عمده‌ای در اقتصاد کشور و رشد و شکوفایی آن برعهده دارد و از این رو نیازمند برنامه ریزی و مدیریت جدی است. یکی از مهمترین شاخص های سلامت و پویایی اقتصاد یک کشور، ایمنی، سلامت و رفاه حمل و نقل است که در واقع نبض اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن کشور محسوب می شود. به مرور زمان و با پیشرفت جوامع و گسترش ارتباطات بین آنها، حمل ونقل نیز به عنوان یک موضوع پیچیده و با ابعاد متنوع شناخته شده است. در یک اقتصاد شکوفا و پایدار، جابجایی بار و خصوصا مسافر نباید به کندی و با پذیرش ریسک بالا همراه باشد)پژوهشکده حمل نقل،۱۳۸۸).

وسیله نقلیه : هر نوع وسایل موتوری و غیر موتوری و موتورسیکلت که برای جابجایی انسان و کالا در راه به کار می رود را وسایل نقلیه می گویند.

خودرو : به وسیله نقلیه چرخداری گفته می‌شود که موتور خود را حمل می‌کند.اصولا برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، می‌توان واژه خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این واژه در زبان ما دارای محدوده مشخصی است که معمولاً به وسایل متحرکی گفته می‌شود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند. بنابراین به وسایلی مثل قطار، کشتی و هواپیما خودرو گفته نمی‌شود. نمونه‌های بارز خودرو عبارت‌اند از:

ماشین‌های سواری، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها و جدیداً ماشینهایی در دنیا ساخته شده اند که با سوخت برق کار میکنند و به محیط زیست صدمه‌ای نمی رسانند و خیلی عالی هستند .

۲-۳  تصادفات :

درفرهنگ عمید از نظر لغوی تصادف چنین بیان شده است. تصادف از باب تفاعل به معنی به هم برخورد کردن، با هم روبرو شدن، به هم رسیدن و برخورد برحسب اتفاق می باشد. تصادم نیز از همین باب و از جهت معنای لغوی یعنی، به هم زده شدن به هم کوفته شدن، سخت به هم خوردن دو چیز و کوفته شدن دو جسم به یکدیگر است (آئین‌نامه طرح هندسی راهها ،۱۳۷۷،ص۵۴)

۲-۳-۱ تعریف تصادف رانندگی:

در رابطه با تصادفات رانندگی، اساتید و صاحب نظران کارشناس تصادفات، تعاریف زیادی را نقل کرده اند؛ که قریب به اتفاق آنان از نظر مفهوم یکسان بوده و در ذیل چند نوع از تعاریف مربوط به تصادفات رانندگی را ذکر می کنیم:

۱- تصادف عبارتست از برخورد یک وسیله نقلیه با وسیله نقلیه دیگر یا حیوان، انسان، اشیاء یا خروج وسایل نقلیه از جاده و یا واژگون شدن آن که منجر به جرح، قتل و خسارت گردد (آئین‌نامه طرح هندسی راهها ،۱۳۷۷،ص۵۵)

۲- تصادف عبارتست از انجام عمل و واقعه ای در رابطه با ترافیک واحدهای ترافیکی در کوچه، خیابان و جاده و بطور کلی در راه که در نتیجه آن خودرو یا خودروهایی با سایر اشیاء دیگر خسارت دیده و یا شخص یا اشخاص مجروح یا فوت نموده اند(فرایک،۱۳۸۳،ص۱۴۲).

[۱] Telford Macadam

[۲] Tri saguet

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق علل تصادف و فاکتورهای مؤثر و نظریه های پیرامون علل تصادفات و راه و انواع آن و ایمنی راه و سازماندهی اقدامات ایمنی راه
  • تحقیق تصادف و تأثیر ضریب اصطکاک بر تصادف
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.