تحقیق تحول و ضرورت تصویب قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و بررسی مفهوم دارنده وسیله نقلیه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تحول و ضرورت تصویب قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و بررسی مفهوم دارنده وسیله نقلیه دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
مبحث اول: تحول و ضرورت تصویب قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی    ۵
گفتار اول: ضرورت تصویب قانون بیمه اجباری    ۵
گفتار دوم: مقایسه قانون بیمه اجباری  مصوب ۱۳۴۷ با قانون  جدید بیمه اجباری    ۱۱
مبحث دوم: بررسی مفهوم دارنده وسیله نقلیه    ۱۸
گفتار اول: تمیز مسئول حادثه در حقوق خارجی    ۱۸
گفتار دوم: مفهوم  دارنده وسیله نقلیه در ایران    ۲۴
بند اول: مسئولیت مدنی مالک    ۲۶
بند دوم: نظریه اداره حقوقی دادگستری    ۳۱
بند سوم: مسئولیت مدنی راننده    ۳۲
بند چهارم: تفکیک بین مسئولیت موضوعی اشخاص    ۳۵
بند پنجم: مسئولیت تضامنی مالک و راننده    ۳۹
نتیجه گیری:    ۴۲
منابع:    ۴۴

منابع

-۱ قرآن کریم.

۲- محمود صالحی، جانعلی ، حقوق زیان دیدگان و بیمه شخص ثالث، انتشارات بیمه ایران، چاپ دوازدهم ، سال ۱۳۸۷٫

۳- امیری قائم مقامی، عبدالمجید،حقوق تعهدات،جلد اول،انتشارات مجد،تهران،چاپ دوم،۱۳۸۰٫

۴- جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق، انتشارات کتابخانه گنج دانش، چاپ

هجدهم،۱۳۸۶٫

۵- ـــــــــــــــــــــ ، محمد جعفر،مبسوط در ترمینولوژی حقوق، جلدپنجم،گنج دانش، چاپ چهارم، تهران،۱۳۹۰٫

۶- بهرامی احمدی حمید،مسئولیت مدنی،نشر میزان، تهران، ۱۳۸۸٫

۷- ــــــــــــــــــــــــ ، سوء استفاده از حق، انتشارات اطلاعات، چاپ دوم،۱۳۷۰٫

۸- ـــــــــــــــــــــــ ، ضمان قهری مسئولیت مدنی، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، چاپ اول،۱۳۹۱٫

۹- ـــــــــــــــــــ ، قواعد فقه، جلد اول، ناشر دانشگاه امام صادق(ع)،چاپ اول، زمستان۸۸٫٫

۱۰- کاتوزیان،ناصر، حقوق مدنی، الزام های خارج از قرارداد (ضمان قهری)، دانشگاه تهران، چاپ ششم ، تهران  ،‌ ۱۳۸۵ .

۱۱- کاتوزیان، ناصر، وقایع حقوقی، شرکت سهامی انتشار، چاپ سیزدهم،۱۳۷۷٫

۱۲-افشار،حسن،بیمه شخص ثالث و حقوق شهروندان در حوادث رانندگی، نشراندیشه عصر،چاپ اول،۱۳۸۹٫

۱۳- محمدی، محمد مهدی، حقوق بیمه، میزان، تهران، ۱۳۸۵٫

Mattias, Mandatory insurance and the Judgement proof. problem 18 int.Rev.of L.& econ.143 (1998)

۲- Shavell, Steven , Economic analysis of accident law,Harvard university press,massachsetts (1987) , 210 and ff; Gray T.schwartz, insurance, Deterrence and liability, the new palgrave dictionary of economics and the law,V.II,336-337(1998)

مقدمه

بررسی آماری دعاوی موجود در دادگاه ها نشان می دهد که تصادفات رانندگی یکی از بالاترین ارقام دعاوی را به خود اختصاص داده است. می توان گفت حوادث رانندگی  یکی از محصولات نامیمون دنیای جدید است که دست کم در نیم قرن اخیر دادگاه ها را به خود مشغول کرده است. این مشکل بزرگ اجتماع، ذهن علمای علوم اجتماعی به ویژه حقوقدانان را به منظور جستجوی راه حل های مناسب متوجه خود ساخته است.

تصویب قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی برای اولین بار در سال ۱۳۴۷ و اصلاحات سال ۱۳۸۷ در همین راستا گام بزرگی رو به جلو بوده است. به طوری که آنچه امروزه در باب مسئولیت دارندگان وسیله ی نقلیه و بالاخص تعیین مسئول حادثه مورد بحث قرار میگیرد عمدتا ناشی از این قانون است و اهمیت آن را به خوبی روشن می سازد. بنابراین در وهله اول به ضرورت تصویب این قانون و تحولات آن (مبحث اول) از زمانی که برای اولین بار سال ۱۳۴۷ به تصویب رسیده است می پردازیم، سپس به دنبال این خواهیم بود که مفهوم دارنده را با عنایت به این قانون مشخص کنیم (مبحث دوم).

مبحث اول: تحول و ضرورت تصویب قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی

قانون بیمه ی اجباری مصوب ۱۳۴۷ و نیز قانون اصلاح آن در سال ۱۳۸۷ یکی از منابع مهم در باب مسائل مربوط به مسئولیت ناشی از حوادث رانندگی هستند. با توجه به این قوانین است که می توان از از تعیین مسئول حادثه، حدود مسئولیت دارنده وسیله ی نقلیه و نقش هر یک از عوامل حادثه سخن گفت.

امروزه حوادث رانندگی از جمله ی مهم ترین و شایع ترین مسائلی است که دست کم در نیم قرن اخیر دادگاه ها را به خود مشغول کرده است. این مسئله ضرورت تصویب قانونی خاص در این خصوص را روشن می کند که به نحوی مبسوط بدان می پردازیم(گفتار اول).  این نیاز در کشور ما برای اولین بار در سال ۱۳۴۷ احساس شد و موجب تدوین اولین قانون مربوط به حوادث رانندگی گردید. این قانون بنا به مصلحت های روز جامعه، بعدا در سال ۱۳۸۷ اصلاح شد. این اصلاح موجبات رفع ابهام و تغییرات مثبت را فراهم آورد. تغییراتی که مشاهده ی آنها با مقایسه ی این دو قانون ممکن خواهد شد(گفتار دوم).

 گفتار اول: ضرورت تصویب قانون بیمه اجباری

در ارتباط با زندگی اجتماعی مفهوم مسئول بودن یا مسئولیت به این معنی است که هر شخص باید پاسخگوی آثار ونتایج حاصل از اعمال خویش باشد.مسئولیت ممکن است اخلاقی باشد یا قانونی، قهری باشد یا قراردادی مسئولیت قانونی ممکن است مدنی باشد یا کیفری. مسئولیت کیفری یا جزایی، مسئولیت مرتکب جرمی از جرایم مذکور در قانون است.

مسئولیت مدنی عبارت است از تعهد و التزامی که شخص نسبت به جبران زیان وارده به دیگری دارد اعم از این که زیان مذکور در اثر عمل شخص مسئول یا عمل اشخاص وابسته به او و یا ناشی از اشیاء و اموال تحت مالکیت یا تصرف او  باشد[۱].

دکتر جعفری لنگرودی مسئولیت مدنی را، رابطه ای حقوقی می داند که ناشی از فعل یا ترک زیان آور باشد [۲]. به عقیده یکی دیگر از اساتید در هر مورد که شخصی ناگزیر از جبران خسارت دیگری باشد می گویند در برابر او مسئولیت مدنی دارد[۳]. در زبان حقوقی جز در موارد استثنایی منظور از مسئولیت مدنی تعهد جبران خسارت است.بنابراین شخص هنگامی از لحاظ مدنی مسئول است که زیان آوری برخلاف قانون یا عرف اجتماع انجام داده و ملزم به جبران خسارت باشد.[۴]

برای تدوین مقررات مربوط به مسئولیت مدنی مقررات مختلفی به تصویب رسیده است، قانون مدنی و قانون مسئولیت مدنی مهم ترین و شناخته‌ترین قوانینی هستند که در این خصوص به تصویب رسیده‌اند، اما در کنار این دو قانون شناخته شده ، قانونی هست که با وجود همه اهمیت آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، در این قانون حمایت‌های وی‍ژه‌ای از خسارت‌دیدگان در   حوادث رانندگی با وسایل نقلیه موتوری پیش‌بینی شده است.

در گذشته حوادث ناشی از رانندگی وسایل نقلیه هر روز اتفاق می افتاد، حوادثی که از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر حوادث برخوردار بود، تصادفات رانندگی بخشی از زندگی روزمره رانندگان و حوادث رانندگی به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره بشری تبدیل شده بود که این تصادفات بیشتر موارد ناشی از رفتار رانندگان  و گاهی اوقات از استاندارد نبودن جاده ها ناشی می شد.[۵] می توان گفت که این حوادث مهم ترین و شایع ترین شبه جرایم است که دست کم در نیم قرن اخیر دادگاه ها را به خود مشغول کرده است. ۵

امروزه  اصول حاکم بر این حوادث تغییر یافته و در برخی  نظام های حقوقی نظیر کامن لا، به عنوان یکی از انواع افعال زیان بار[۶] به صورت مستقل بررسی می شود و حقوق حاکم بر این افعال زیان بار [۷]  شامل آن ها نمی شود. زندگی بشر پیوسته در حال تغییر و دگرگونی است. شکل‌گیری پدید‌ه‌ای نوین زمینه طرح مسایل نوظهور را در عرصه‌های گوناگون فراهم می‌آورد که اصولاً چارچوب‌های سنت پاسخگوی نیازها و تنش‌هایی که در تقابل با این رخدادها مطرح می‌شوند، نیست. همین امر ضرورت دخالت قانونگذار در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از این پدیده ناگوار را به خوبی توجیه می‌کند. قانونگذار با ورود به این عرصه سعی در حمایت از زیان دیدگان این قبیل حوادث داشته، چرا که قواعد عمومی مسئولیت مدنی قادر به تضمین حمایت از قربانیان حوادث رانندگی نیست.

۱٫ محمود صالحی جانعلی ،حقوق زیان دیدگان و بیمه شخص ثالث، انتشارات بیمه ایران، چاپ دوازدهم، سال ۱۳۸۷، ص ۳۶٫

[۲]. جعفری لنگرودی،محمد جعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، جلدپنجم،گنج دانش، چاپ چهارم، تهران،۱۳۹۰، ص۳۳۲۴٫

[۳]. کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی، الزام های خارج از قرارداد (ضمان قهری)، دانشگاه تهران، چاپ ششم ، تهران ،۱۳۸۵، ص۲۰٫

امیری قائم مقامی، عبدالمجید، حقوق تعهدات، جلد اول، انتشارات مجد، چاپ دوم، تهران، ۱۳۸۰، ص ۱۳۳٫

.۵ Bogdan manole decebal ,coordinates of tort civil liability in the context of the application of the European procedure based on amiable settlement,p.p:26-32,decembrie 1918 university,alba lulia faculty of  law and social sciences.p.28

.۱ Tort

 .۲ Law of tort

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.