تحقیق تخلیه کننده تحتانی و طرح هیدرولیکی و هوادهی در تخلیه کننده تحتانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تخلیه کننده تحتانی و طرح هیدرولیکی و هوادهی در تخلیه کننده تحتانی دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: تعریف تخلیه کننده و مکانیزم کاویتاسیون در تخلیه کننده ها    ۴
۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲-تعریف تخلیه کننده تحتانی    ۴
۱-۳-میدان جریان درتخلیه کننده    ۷
۱-۴-مکانیزم کاویتاسیون در تخلیه کننده ها    ۸
۱-۵-پارامترهای موثر بر آن    ۱۲
۱-۶-راه های جلوگیری از آن    ۱۳
فصل دوم :تحقیقات انجام شده در این زمینه    ۱۴
۲-۱-مقدمه    ۱۴
۲-۱-۱-روش تجربی    ۱۴
۲-۱-۲-روش ریاضی    ۱۹
۲-۲-طرح هیدرولیکی تخلیه کننده ها    ۲۰
۲-۲-۱-بررسی جریان آزاد در تخلیه کننده ها    ۲۰
۲-۲-۲-بررسی جریان تحت فشار در مجاری تخلیه کنند ها    ۲۲
۲-۲-۳-جریان آب و هوا در تخلیه کننده تحتانی    ۲۵
۲-۳-هوادهی در تخلیه کننده تحتانی    ۳۳
۲-۳-۱-مقدمه ای بر هوادهی    ۳۳
۲-۳-۲-لزوم هوادهی پایین دست دریچه ها    ۳۴
۲-۳-۳-عوامل موثر بر هواگیری جریان پایین دست دریچه    ۳۵
۲-۳-۴-هوادهی بین دو دریچه    ۳۶
۲-۳-۵-ملاحظات طراحی    ۳۷
فهرست مراجع    ۳۸

مراجع

[۱] حسینی،سید محمود و ابریشمی ،جلیل ،۱۳۸۷، هیدرولیک کانال های باز : هیدرولیک،چاپ هیجدهم انتشارات دانشگاه امام رضا (ع)، مشهد

[۲]   شمسایی، ابوالفضل، ۱۳۸۳، طراحی و ساخت سدهای مخزنی(جلد چهارم): تاسیسات هیدرولیکی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

[۳] افشار، محمد هادی، فرایند تقریب و روش اجزاء محدود، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۳۷۵

[۴]  نجف زاده، خداداد، مطالعه بر روی هوای مورد نیاز جریان در پایین دست دریچه های تونل های تخلیه تحتانی، دانشگاه ش، پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۳۸۸، کرمان

[۵]  گزارش طراحی و ساخت مدل هیدرولیکی تخلیه کننده تحتانی سد نرماشیر، موسسه تحقیقات خاک و آبخیزداری تهران، اردیبهشت۱۳۸۹

[۶] صفوی، خداداد، مطالعه بر روی هوای مورد نیاز جریان در پایین دست دریچه های تونل های تخلیه تحتانی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۳۸۱، تهران

[۷] امامی، محمد کاظم و کاویانپور، محمدرضا و روشن، رضا، بررسی عددی توزیع سرعت در جریان غلیظ در تخلیه کننده تحتانی )مطالعه موردی تخلیه کننده تحتانی سد سفید رود(، نهمین کنفرانس هیدرولیک ایران، دانشگاه تربیت مدرس، آبان ماه ۱۳۸۹، تهران

[۸]  خسروجردی، امیر و کاویانپور، محمدرضا، بررسی مسائل هیدرولیکی و مقایسه مشخصات فیزیکی و هیدرولیکی مجاری تحت فشار (تخلیه کننده تحتانی) سدها در ایران، چهارمین کنفرانس سد سازی ایران، ۱۱ و ۱۲ دی ۱۳۷۹، کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، تهران

[۹] Davis & Sorensen, 1963, Handbook of Applied Hydraulics

[۱۰] ICOLD, 1996, Vibration of hydraulic equipments for dams

[۱۱] R.K. Bansal ‘FLUID MECHANICSAND HYDRUALIC MACHINES’ ۱۹۹۷, Sixth Edition, P.K.GUPTA Pub. New Delhi- 1/0002 p.p. 750-754

[۱۲] White, F. M., 1994, Fluid Mechanics, 3rd Ed., McGraw-Hill

[۱۳] Naudascher, E., 1991, Hydrodynamic forces, IAHR design manual     No.3.Balkema.
[۱۴] Smith, 1990, Hydraulic Structures

فصل اول: تعریف تخلیه کننده و مکانیزم کاویتاسیون در تخلیه کننده ها

۱-۱-مقدمه

سال‌ها است که مصرف آب توسط انسانها در موارد مختلف، کشاورزی، مشروب، صنعت و تولید برق شروع شده است.در واقع آب یکی از عوامل مهم پیشرفت جوامع مختلف دنیا به حساب آمده و انتقال آن به صورت صحیح چه از نظر تکنیکی و چه از نظر اقتصادی تعیین کننده است.نیاز انسانها به آب با سرعت در حال افزایش است و باید شرایطی را ایجاد کرد که طراحی پروژه های عظیم انتقال آب با شرایط آسان و مناسب صورت پذیرد.

باوجود آنکه محققین زیادی همواره در مورد سیستم های مختلف انتقال آب تحقیق می کنند و هرروزه نتایج گرانبهایی را از تحقیقات محلی ، آزمایشگاهی وعددی  خود بدست می آورند ولی بنظر می رسد که هنوز در بعضی موارد مسائلی غیر منتظره باعث می شود که دیدهای متفاوتی از هر عملکرد نمایان شود.

۱-۲-تعریف تخلیه کننده تحتانی

در مواردی که عمق آب در مخزن سد زیاد است ،برای مصارف آب در پایین دست و همچنین برای تخلیه سد در مواقع اضطراری ودر بعضی موارد برای تخلیه رسوبات انباشته شده در مخزن سد از تخلیه کننده های تحتانی استفاده می شود .اجزاء معمول تخلیه کننده‌ها عبارتند از: کانال ورودی آبگیر[۱] یا ساختمان آبگیر، مجرای آب بر، آبراه یا تونل[۲]، اتاق دریچه پایین‌دست، شوت یا سرسره[۳]، انرژی گیر و مجرای خروجی.یک تخلیه کننده ممکن است شامل همه و یا تعدادی از اجزاء مذکور باشد (ابریشمی، حسینی ۱۳۸۷). از تخلیه کننده‌ها اغلب برای انحراف آب در زمان ساخت نیز استفاده می‌شود و ممکن است در صورت داشتن قابلیت اطمینان زیاد، برای کمک به تخلیه سیلاب طرح نیز استفاده شوند. این سازه­ها در سدهای قوسی یا وزنی نسبتاً کوچکتر ولی در سدهای خاکی بزرگ هستند(جانسن، ۱۹۸۸). برای کاهش طول قسمت تحت فشار، یک تخلیه کننده بزرگ معمولاً به دو قسمت تحت فشار(که با یک دریچه با هد زیاد کنترل می­شود) و تونل خروجی(که جریان زیر بحرانی را به اتمسفر انتقال می­دهد) تقسیم می­شود(ویسچر و هاگر، ۱۹۹۸).

به طور کلی تخلیه‌کننده‌ها به صورت زیر طبقه بندی می­شوند:

– بر اساس باز یا بسته بودن مجاری تخلیه کننده؛ تخلیه کننده بازو تخلیه کننده تحت فشار

– بر اساس نوع بهره برداری هیدرولیکی از آن؛ تخلیه کننده دریچه دار و بدون دریچه

– بر اساس محل قرارگیری تخلیه کننده؛ تخلیه کننده تحتانی و تخلیه کننده سطحی

– بر اساس اینکه تخلیه­ کننده به کجا  منتهی می شود، تخلیه کننده کانالی(تخلیه کننده­ای که به داخل کانال می ریزد) و تخلیه کننده رودخانه­­ای(تخلیه کننده­ای که به داخل رودخانه می­ریزد) (اسمیت،۱۹۹۰).

– به منظور تنظیم میزان آب­گذری مجرای تخلیه­کننده

بدین ترتیب خروجی های تحتانی در راستای اهدافی به شرح زیر ساخته می شوند:

–  پر کردن مخزن

–  پایین آوردن سطح آب در مخزن و شستشوی رسوبات

–  انحراف سیلاب و دبی پسماند

باتوجه به اینکه سرعت در خروجی تخلیه کننده تحتانی زیاد است، یعنی  از فرمول توریسلی V= (2gH)تبعیت می نماید، لذا خلا زایی[۴]، سایش[۵] ، و جریان هوا و آب [۶]  از مسائل خاص هیدرولیکی در این سازه ها محسوب می شوند.در رابطه توریسلی H عبارت است از بار روی خروجی و g شتاب ثقل می باشد.

معمولاً دو دریچه برای تخلیه­کننده پیش بینی می­شود(لوین، ۱۹۹۵):

– دریچه سرویس[۷] یا دریچه تنظیم کننده[۸]  با بازشدگی متغیر

– دریچه ایمنی[۹] یا دریچه اضطراری[۱۰] معمولا یا کاملا باز یا  کاملابسته

طبقه بندی انواع دریچه ها:

الف) دریچه گوه ای[۱۱]: این دریچه به طور عمودی حرکت می کند و فقط وقتی در شرایط آب بندی کامل قرار می گیردکه بطور کامل بسته باشد.

ب) دریچه کشویی[۱۲] : این نوع دریچه به عنوان دریچه معمولی خروجی تحتانی بکار می رود.در محل هایی که بار آب روی آنها زیاد است از دریچه کشویی قرقره ای یا چرخی[۱۳] استفاده  می شود و معروف است  که این دریچه ها  قابلیت کمتری نسبت به ارتعاش دارند.

ج) دریچه های شعاعی[۱۴] :این دریچه ها فاقد شیار بوده و آببندی آنها ساده است.نیروهای وارد بر دریچه روی بازوها یا اهرم های آن متمرکز می گردند وتکیه گاه ها تحت فشار زیاد قرار می گیرند.این نوع دریچه ها در واقع یکی از مناسب ترین انواع دریچه های خروجی تحتانی می باشند و بطورکلی در هر نوع بهره برداری که دبی جریان در آنها زیاد باشد نیز دارای کاربرد هستند.

د) شیر فلکه جت توخالی [۱۵] :شبیه به شیر فلکه حلقه ای می باشند ولی دارای یک نوع وسیله هوادهی برای جلوگیری از تراکم جت خروجی است.

ه) شیر فلکه حلقه ای[۱۶] : این شیر فلکه تحت عنوان یک جزء تلقی می گرددو می تواندبه طور محوری جابجا شود و به علاوه عملکرد هیدرولیکی آن بسیار عالی است. از طرفی می توان آن را به عنوان نوعی گسترش تلقی کرد، که قادر است به طور محوری جابجا شود. به این ترتیب جت حلقه ای با افت های کم  ناشی از حفظ جریان توسعه می یابد.شیر فلکه مذکور را می توان  در قالب یک وسیله تنظیمی و یا یک وسیله ایمنی بدون بروز هیچگونه مشکلی از نظر نشت، برای فشار های زیاد بکاربرد.شیر فلکه حلقه ای به عنوان یک سازه انتهایی در خروجی تحتانی مناسب است.

و) شیر فلکه مخروطی[۱۷] :این شیر فلکه یک وسیله ساده و بسیار موثر همراه با یک جزء جابجایی است.جت توخالی بنحو کاملا مطلوب در هوا پراکنده می شودو مشکلات خلاء زایی به علت تهویه مناسب از بین می رود.با توجه به این که تمام قطعات این شیر فلکه در خروجی تخلیه کننده تحتانی قرار دارند لذا تعمیر و نگهداری آنها ساده است.در چنین شرایطی نیاز به حوضچه آرامش نخواهد بود، ولی خروجی باید به خاطر جلوگیری از عمل پاشش پوشانده شود.

 [۱] Intake

[۲] Waterway

[۳] Chute

[۴]  Cavitation           ۲ Abrasion             ۳ Aerated Flow       ۴ Service gate         ۵ Rgulating                                ۶ Safety               ۷ Emergency                ۸ Wedge-gate

[۱۱] Wedge gate     ۲ Slide gate      ۳ Wheel gate      ۴ Radial gate     ۵ Hallow Jet     ۶ Ring Valve

۷ Conic  Valve

50,000 ریال – خرید
 

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.