تحقیق تربیت دینی فرزند و ضرورت و اهمیت آن و خود شکوفایی و ویژگیهای افراد خود شکوفا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تربیت دینی فرزند و ضرورت و اهمیت آن و خود شکوفایی و  ویژگیهای افراد خود  شکوفا دارای ۹۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقد مه :    ۵
۲-۱- مبانی نظری    ۸
۲-۱-۱- نهاد خانواده :    ۸
۲-۱-۲- وظیفه خانواده :    ۱۱
۲-۱-۳- رمز تأکید اسلام برازدواج :    ۱۶
۲-۱-۴- هدف از تشکیل خانواده :    ۱۶
۲-۱-۵- اهمیت خود سازی والدین :    ۲۰
۲-۱-۶- اهمیت فرزندان درزندگی والدین:    ۲۱
۲-۱-۷- زمان پیریزی شخصیت فرزندان :    ۲۲
۲-۱-۸- نقش الگوهای تربیتی رشد کودکان :    ۲۳
۲-۱-۹- نیازعاطفی خانواده :    ۲۸
۲-۱-۱۰- عامل بقا و تداوم زندگی خانوادگی :    ۳۱
۲-۱-۱۱- توجه به جنبه عاطفی خانواده :    ۳۲
۲-۱-۱۲- پرورش عاطفی فرزند:    ۳۴
۲-۱-۱۳- محبت مهمترین عامل سلامت روح فرزند:    ۳۶
۲-۱-۱۴- آثار محبت به کودکان :    ۳۸
۲-۱-۱۵- تعریف دین :    ۴۰
۲-۱-۱۶- مفهوم تربیت :    ۴۳
۲-۱-۱۷- مفهوم تربیت دینی :    ۴۹
۲-۱-۱۸- ضرورت و اهمیت تربیت دینی :    ۵۰
۲-۱-۱۹- آغازتربیت دینی :    ۵۱
۲-۱-۲۰- اهداف تربیت دینی :    ۵۳
۲-۱-۲۱- روش آموختن دین به فرزند:    ۵۴
۲-۱-۲۲- مراحل پذیرش دین درفرزند:    ۶۰
۲-۱-۲۳- ویژگی های تربیت دینی :    ۶۲
۲-۱-۲۴-تعریف خود شکوفایی :    ۶۵
۲-۱-۲۵- انتظار والدین ازفرزندان :    ۶۷
۲-۱-۲۶- سلسله مراتب نیازهای انسان :    ۶۸
۲-۱-۲۷- ویژگیهای افرا خود شکوفا ازنظرمزلو:    ۶۹
۲-۱-۲۸ – ویژگیهای افراد خود شکوفا ازدیدگاه راجرز:    ۸۰
۲-۱-۲۹- نقایص افراد خود شکوفا:    ۸۰
۲-۱-۳۰- الگوی انسان سالم دراسلام :    ۸۱
۲-۱-۳۱- کارکرد خانواده برعزت نفس فرزند:    ۸۳
۲-۲- مروری برتحقیقات مشابه :    ۸۶
۲-۲-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور:    ۸۶
۲-۲-۲- تحقیقات انجام شده درخارج ازکشور:    ۸۸
فهرست منابع    ۹۵

 منابع

قرآن کریم

کریمی، عبدالعظیم. (۱۳۷۶): حکمتهای گمشده در تربیت. تهران: تربیت

گنجه‌ای ، حمزه.(۱۳۸۶): ارزشیابی شخصیت. تهران: ساوالان.

لباف، فریبا. (۱۳۸۵): حقوق فرزندان ازنظر قرآن و سنت تهران: زهد

لاجوردی، گیتی. (۱۳۸۴): پنجره‌ای به سوی بهشت با عشق. تهران: قوانین

مازلو، آبراهام اچ . (۱۳۶۷): انگیزش و شخصیت (ترجمه احمد رضوانی) . مشهد: آستان قدس رضوی.

امینی، ابراهیم. (۱۳۸۷): اسلام و تعلیم و تربیت. قم: بوستان کتاب.

بازارت، ملانی. (۱۳۸۸): عزت نفس سالم. ترجمه آرام نیا و حسینی. تهران: پیکان.

بازرگان، عباس.(۱۳۸۳):ارزشیابی آموزش (مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی). تهران:سمت

باقری، خسرو. (۱۳۸۶): نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. جلد دوم. تهران : مدرسه.

برادشاو، جان. (۱۳۸۶): خانواده (تحلیل سیستمی خانواده) . (ترجمه مهدی قراچه‌داغی). تهران: لیوسا

بهشتی، احمد. (۱۳۸۲): خانواده درقرآن. قم: بوستان کتاب.

پرینگل، میاکلمر.(۱۳۸۶): نیازهای کودکان. (ترجمه ایجادی و شافعی مقدم). تهران: رشد.

تبریزی، غلامرضا و مرضیه و طی خواه. (۱۳۸۷): پرورش هوش و خلاقیت کودکان. مشهد: صیانت.

جی. الیاس، موریس،  ای توبیاس، اسیون و برایان اس فرید لندر. (۱۳۸۷): پرورش هوش هیجانی نوجوانان . (ترجمه فیروزه کاووسی). تهران: رشد.

جمعی از نویسندگان. (۱۳۷۵): روانشناسی رشد ۲ با نگرش به منابع اسلامی. قم: سمت

چوپرا، دیباک (۱۳۸۵): هفت قانون معنوی برای والدین . (ترجمه گیتی خوشدل). تهران: پیکان

مقد مه :

تربیت خانوادگی عاملی برای تعدیل انسان، وسیله ای برای ارضای عواطف وموجبی برای جلوگیری از پدید آمدن نابسامانیهاست. کودکان الگوازوالدین خود می‌گیرند.وبه رشد ونمو خویش ادامه می دهند. همچنین خانواده منتقل کننده فرهنگ خاص به کودکان است.فرهنگی که در آن صفا و صمیمیت، صداقت ومحبت است واین امردراماکن دیگربدست نمی آید.کودکان پرورشگاهی ممکن است در سایه اعمال نظرها درمواردی به درجاتی وسیع رسیده  باشند. ولی هیچکدام از آنها نتوانسته اند به مانند اکثریت آنهایی که در خانواده تربیت یافته اند ادامه زندگی دهند. معنویت واخلاق درخانه کار سازندگی را درکودکان   نافذ می سازد. ( قائمی ، ۱۳۷۰: ۲۵۴)

ازمسائل مهمی که در تربیت اولیه دارای  نقش و اهمیتی  فوق العاده است مسأله  الگوهای خانوادگی است .

کودک از همان روز های اولیه تولد همه حرکات، رفتاروعملکردهای ما را می بیند وبه تدریج آنها را فرا گرفته وتحت تأثیرش قرارمی گیرد. چه بسیارند عاداتی که درسایه تجربه وعمل ازروزگاران اولیه حیات برای   آن کودک حاصل شده  و تا پایان  عمر  برای انسان می ماند.

والدین نخستین الگوی کودکانند،  شجاعت یا ترس ، درستکاری یا خیانت ، صداقت یا دروغ ، خود نگهداری یا خود باختگی را به فرزندان منتقل می‌کنند. والدین می‌توانند سرمشقهای خوب ویا ناشایسته ای برای فرزندان باشند. وبراین اساس افرادی خوشبخت ویابدبخت ، با واکنشهای عادی ویا غیرعادی پدید آورند. (همان :۱۴۹)

از مسائل مهمی که در تربیت مطرح است مسأله سازندگی عاطفی است امرعاطفه در افراد کمتر از دیگر امور و ابعاد نیست، نیازبه جامعه واجتماعی بودن ایجاب می‌کند که در آن قانون حکومت کند وازاین دید  چرخ حیات بگردد واجتماع به پیش رود. اما عاطفه همانند روغنی است که درلای چرخها ودربین پیچ و مهره‌ها ریخته می‌شود وموجبات عدم فرسایش و خرابی و عدم‌سروصدا وفریادهای جانخراش را  فراهم می سازد. اینکه درتربیت توجه به تغذیه طفل از شیر مادر می‌شده یک بعدش این است که طفل   به هنگام  تغذیه، از رشد عاطفی برخوردار شود آنها که تمایلاتی مربوط به محبت‌شان ارضاء نمی شود افرادی خواهند شد خیانتکارولجوج ،سخت دل وخشن که حتی ممکن است  در مواردی شرافت و حیثیت انسانی خود را نیز  نادیده گیرند به هنگامی که والدین  به خصوص  مادران  فرزندان  خود را  می بوسند و می بویند به حقیقت موجی ازنشاط وشادی از اعماق روحشان برخاسته و کودک  را  سیراب می سازد و مراتب نشاط ورضایتمندی آنا ن را فراهم می آورد.( همان : ۲۵۰)

همانطورکه بیان شد پدرومادرالگویی تمام برای فرزندان خود درمحیط خانواده می باشند وتربیت   والدین واثرپذیری کودک ازرفتاروگفتاروالدین نه ازهنگام تولد که قبل ازآن شروع وشخصیت کودک  شکل می گیرد. با نگاهی حتی سطحی به خانواده معتقد ومقید به دین ومذهب که به دنبال آن روابط متقابل از جمله روابط عاطفی درخورستایشی دارند ملاحظه می گردد که فرزندان اینگونه خانواده ها چنان تربیت عمیق و خوبی دارند که کمترتحت تأثیرعوامل بیرون ازخانه قرارمی گیرند و موفقیت بیشتری نسبت به افراد دیگردارند. برخوردی که والدین با هم دارند اگرهمراه با مهروعطوفت و صمیمیت باشد باعث آرامش و  شادی کودک می گردد وکودکی که دراین محیط زیبا وآرام رشد کند انسانی سالم وخود شکوفا است.

واین میسرنمی شود مگراینکه انسان درمحیط خانه الگوهایی داشته باشد با رفتاروگفتارهایی شایسته و روابط عاطفی نیکوکودکان به مرورزمان خیلی ازمفاهیم ورفتارها را ازپدرومادرمی آموزند تأثیر رفتار بیش از گفتار است و در بیشتر مواقع فرزندان همان می شوند که پدر و مادرشان هستند نه آنکه پدر و مادرشان  می‌خواهند بشوند واین نکته تکرارمکررات است که والدین قبل از تربیت فرزند باید اقدام به تربیت خود کنند آیا صحیح است که کودک به حدی از رشد و تکامل رسید از او انتظار تمام موفقیتهایی که همه کـودکـان اطـراف (دوستـان-  اقـوام و…) دارند داشـت و  یا   به همه آروزها و  آمال و  موفـقـیتـهایـی که از خود انتظار داشته و نرسیده (به دلایل مختلف ازجمله نداشتن استعداد و توانایی ویا کاهلی وسهل انگاری و…) ازفرزندمان خواسته شده که به آنها برسد و پدر و مادر را سربلند بکند در بین دوستان وفامیل و…؟ وآیا این  ممکن است و عاقلانه که فرزندانمان نقاط ضعف و محرومیتهای والدین را بپوشانند ؟ نیرومندترین عاملی که  می‌تواند  هرگو نه  اضطراب  و نا بسامانی  درون انسان را  به  آرامش و  اطمینان  مبدل سازد، مناجات  با خداوند و ذکر پروردگار است «الَّذین آمَنوا وَتطمِئنُ قَلوبُهُم بِذکِرالله اَلاّ بِذکِرالله تطمَئِنُ القُلوبِ» (رعد:۲۸).

والدین در تربیت فرزندان و همه آن مولفه هایی که انتظار دارند از فرزندانشان سربزند ابتدا باید خود واجد آنها باشند. در عصر حاضر و زندگی امروز مهم‌ترین تشویش و اضطرابی که برخی از والدین درگیر آن هستند رفتار دینی است، که پدر و مادر علاقمندند وتعهد دارند فرزندانشان مقید به آن باشند واین بروز رفتار دینی به سختی ازکودکانی سر می‌زند که والدینشان نسبت به مسائل دینی تقیدی ندارند تحقیقات علمی نشان میدهد که نوجوانان با پشت سرنهادن دوران کودکی در همه آنچه که ازقبل وباخوش بینی کامل از خانواده آموخته اند دستخوش شک وتردید می شود آنها با دست یافتن به رشد فکری، قدرت تفکر  در مسائل، موضوعات اساسی زندگی خود را پیدا می کنند وبرای رسیدن به این نظام فکری وعقیدتی که بتواند پاسخگوی نیازهای فکری وعاطفی آنها باشد، و از سوی دیگر در دوران بلوغ همزمان با بیدار شدن سایرغریزه ها ونیازهای روانی، وجدان دینی واخلاقی نیزدردرون نوجوان بیداروفعال می شود. او را به تفکردرباره معنویات وحقایق دینی وا می دارد… دراین سنین نوجوان با کنجکاوی وخواست درونی به دنبال دست یافتن به هویت عقیدتی است به نحوی که بتواند درپرتوآن به « فلسفه زندگی » روشنی  دست یابد و خانواده  نباید   فرزندان خود را در حل و  فصل مسائل  فکری و یافتن پاسخ  به پرسشهای اساسی تنها بگذارند بلکه باید به روش منطقی او را درحل مسائل خود یاری رساند… درهرحال، شرایط خاصی که نوجوان درآن قراردارد اقتضاء می کند که به تربیت اعتقادی دینی او اهمیتی بیشترداده شود تا او بتواند از بلاتکلیفی ، ابهام وسردرگمی دوران نوجوانی نجات یافته فلسفه روشنی برای زندگی خود پیدا کند .دین به عنوان نظامی همه جانبه فلسفه‌ای روشن برای زندگی ارائه می کند که درآن می توان پاسخ همه سئوالهای اساسی را یافت و به جهت‌گیری مشخص در ارتباط با نیازهای فکری و عاطفی که دردوره  نوجوانی ازعمق وگستردگی بی نظیری برخوردارند رسید.

۲-۱- مبانی نظری

۲-۱-۱- نهاد خانواده :

ازبدو پیدایش انسان بر روی کره زمین همواره زنان و مردان جهان با تشکیل خانواده عمری  را درکنار یکدیگرگذرانیده وفرزندانی دردامان پرمهرخویش پرورانده و از این جهان رخت بربسته‌اند. طبیعی‌ترین شکل خانواده همین است که هیچ عاملی جزمرگ نتواند پیوند زناشویی را بگسلد ومیان  زن وشوهرجدایی بیفکند. ( بهشتی ،۱۳۸۲: ۳۳).

خانواده کانونی مقدس است که درسایه پیوند زناشویی دو انسان از دو جنس مخالف پایه گذا ری شده و با پیدایش وتولد فرزند رنگ وجلوه ای ملکوتی می گیرد. این کانون می تواند همواره گرم وروشن بماند به شرطی که زوجین هرکدام به حدود مسئوولیت خویش آشنا ودرانجام آن کوشا باشند نتیجه پیوند دو همسر فرزند یا فرزندانی است که عضوجامعه انسانی می باشند که هرکدام ممکن است درآینده  فردی سربار یا سرباز نگهدار جامعه باشد، از نظر تربیت، خانواده کلاس اول زندگی وپرورش کودک است طفل مبانی زندگی را  در آنجا  فرا  می گیرد و خوب وبد امور را آنجا می آموزد واین امرتا حدی است که کفر و ایمان کودک را هم شامل می شود، می توان گفت کودک ازآنجا درس کفریا درس ایمان  می‌گیرد. خانواده خوب بهترین  آموزشگاه است ، آموزشگاهی که کودک درآن  لبخند و قهر،  درستی و خوش‌خلقی، خودداری وبردباری، تعادل و تکامل ،وظیفه شناسی و خدمت مسئوولیت واخلاق می‌آموزد، به جامعه بشری ازطریق آنها راه می یابد و با آنها براساس اصل انسانی رفتار  می‌کند.( قائمی ، ۱۳۶۳: ۳۸)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.