تحقیق تشبه به کفار از نظر قرآن کریم و مفسّران و روایات معصومین (ع)

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تشبه به کفار از نظر قرآن کریم و مفسّران و روایات معصومین (ع) دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
فصل اول: مفاهیم    ۸
۱-۱-۱- معنای تشبه    ۸
۱-۱-۱-۱- الفاظ هم معنای با «تشبه»    ۹
۱-۱-۱-۲- التمثیل:    ۹
۱-۱-۱-۳- المحاکاه    ۱۰
۱-۱-۱-۴- الاتباع    ۱۰
۱-۱-۱-۵- الموافقه    ۱۰
۱-۱-۱-۶- التأسّی    ۱۰
۱-۲- تشبه در اصطلاح فقها    ۱۱
۱-۳- معنای لغوی کفار:    ۱۱
۱-۳-۱- معنای کفر در لغت    ۱۱
۱-۳-۲- معانی واژه «کفر» در احادیث    ۱۱
۱-۳-۳- معنای واژه «کفر» در قرآن    ۱۲
۱-۳-۴- کفر در اصطلاح فقها    ۱۳
۱-۴- معنای اصطلاحی کفار    ۱۳
فصل دوّم : تشبه به کفار از نظر قرآن کریم و مفسّران    ۱۶
۲-۱- آیه‌ی ۱۱۵، سوره‌ی نساء    ۱۶
۲-۱-۱- شأن نزول آیه‌ی ۱۱۵    ۱۶
۲-۱-۲- نظر مفسرین در مورد این آیه:    ۱۷
۲-۱-۳- نکته ها و پیام ها    ۲۰
۲-۲- آیه‌ی ۴۹ سوره‌ی مائده    ۲۱
۲-۲-۱- شأن نزول    ۲۱
۲-۲-۲-  نظر مفسرین در مورد این آیه:    ۲۱
۲-۲-۳- پیام ها و نکته ها    ۲۵
۲ – ۳ – سوره‌ی آل عمران: آیه‌ی ۱۴۹    ۲۶
۲-۳-۱- شأن نزول    ۲۷
۲-۳-۲- نظر مفسرین در مورد این آیه    ۲۸
۲-۳-۳- نکته ها و پیام ها    ۳۰
۲-۴- سوره‌ی یونس، آیه‌ی ۳۵    ۳۰
۲-۴-۱- شأن نزول    ۳۱
۲-۴-۲- نظر مفسرین در مورد این آیه    ۳۱
۲-۴-۳- نکته ها و پیام ها    ۳۳
۲-۵- آیات تحریم دوستی با کفار    ۳۳
۲-۶- طهارت یا نجاست اهل کتاب    ۳۴
۲-۶-۱- دلائل قائلان به نجاست اهل کتاب    ۳۵
۲-۶-۱-۱- آیه‌ی ۲۸ سوره‌ی توبه    ۳۵
۲-۶-۱-۲- آیه‌ی ۲۸ سوره‌ی انعام    ۳۷
۲-۷- دلائل قائلان به طهارت اهل کتاب    ۳۸
۲-۷-۱- آیه ی ۵ سوره ی مائده    ۳۸
۲-۷-۲- روایات    ۴۰
۲-۸- جمع بندی و نتیجه گیری    ۴۱
فصل سوم : تشبه به کفار در روایات معصومین (ع)    ۴۲
۳-۱- تشبه به کفار در عبادت    ۴۳
۳-۲- تشبه به کفار در غیر عبادت    ۴۵
۳-۲-۱- تشبه به کفّار در پوشش    ۴۵
۳-۲-۱-۱- روایات دارای شمول عام    ۴۶
۳-۲-۱-۲- روایات خاصّ    ۴۶
۳-۲-۲- تشبه به کفّار در آرایش    ۵۰
۳-۲-۲-۱- روایات عام    ۵۰
۳-۲-۲-۲- روایات خاص    ۵۰
۳-۲-۳- تشبّه به کفّار در آداب و رسوم    ۵۲
۳-۲-۳-۱- روایات عامّ    ۵۳
۳-۲-۳-۲- روایات خاص    ۵۳
۳-۲-۴- روایاتی که در مورد غذا و پوشاک آمده است    ۵۳
۳-۲-۵- روایتی که در مورد «جارو کردن بیرونی منزل» وارد شده است    ۵۵
۳-۳- دیدگاه فقها و مراجع تقلید در مورد تشبه به کفار    ۵۶
۳-۴- جمع بندی و نتیجه گیری    ۵۷
منابع و مأخذ    ۵۹

– ابن ابی جمهور احسانی، م. (۱۴۰۳ ق). عوالی الئالی العزیزه. قم، مطبعه سید الشهدا.

۷۸- ابن حنبل، ا. (۱۴۱۹ق). مسنداحمدبن حنبل. بیروت، دارصادر.

۷۹- ابن عربی، ا. (بی تا). احکام الاقرآن. بیروت، دارجیل.

منابع

– قرآن کریم.

– نهج‌البلاغه

۱- نجفی خمینی، م. (۱۳۹۸ق). تفسیر آسان. ج۳،۴، چاپ اول، تهران، انتشارات اسلامیه.

۲- نجفی، ر. (۱۳۸۵). مقاله تشبه به کفار از منظر فقه امامیه. فصلنامه دین و سیاست، شماره ۷ و ۸٫

۳- نجفی، م. (۱۳۹۴ق). جواهر الکلام. ج۶،۷،۸،۱۱،۲۱،۴۱، تهران، انتشارات نشر اسلامی.

۴- نورالدین، عباس. (۲۰۰۲). مبادی الاسلام. بیروت، الدارالاسلامیه.

۵- نوری، میرزا حسن. (۱۴۰۸ ق). مستدرک الوسایل. ج۳،۵،۱۷، چاپ اول، بیروت، آل البیت الاحیاء التراث.

۶- ابن فارس، ا. (بی‌تا). المعجم المقاییس اللغه. قم، مکتبه الاسلامی.

۷- ابن قولویه، ج. (۱۴۲۴ ق). کامل الزاریات، چاپ سوم. قم، نشر الفقاهه .

۸- ابن منظور، ج. (۱۴۰۵ ق). لسان العرب، ج۸،۱۴، قم، نشر ادب و حوزه.

۹- اردبیلی، ا. (۱۴۰۳ ق). جامع الرواه. قم، مکتبه المرعشی النجفی.

۱۰- شهید اول، م.( بی‌تا). ذکری الشیعه فی احکام الشریعه. قم، موسسه تحقیقاتی و نشر معارف اهل بیت.

۱۱- شهید ثانی، ز. (۱۳۷۲). الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه. ج۲، تهران، نشر مکتبه الاعلام الاسلامیه.

۱۲- شهیدی تبریزی، ف. (۱۳۷۵). هدایه الطا لب الی اسرار المکاسب. ج۳، تبریز، اطلاعات.

۱۳- شیخ انصاری، (۱۳۸۳)، رسائل. نجف، مکتبه الاسلامیه.

۱۴- ابن ابی جمهور احسانی، م. (۱۴۰۳ ق). عوالی الئالی العزیزه. قم، مطبعه سید الشهدا.

۱۵- ابن حنبل، ا. (۱۴۱۹ق). مسنداحمدبن حنبل. بیروت، دارصادر.

۱۶- ابن عربی، ا. (بی تا). احکام الاقرآن. بیروت، دارجیل.

مقدمه

تشبه به کفار، روش های فردی و اجتماعی کافران در زندگی توسط یک مسلمان است که او را به آنان شبیه می سازد. یکی از کارهایی که کافران و دشمنان جامعه‌ی اسلامی سعی در رواج آن در بین مسلمانان دارند، همانند سازی شکلی و محتوای زندگی آنان با خودشان می باشد. به طوری که آنها دریافته‌اند که یکی از راه‌های تهاجم فرهنگی و تغییر فرهنگ مسلمانان، به ویژه جوانان، همسان سازی آنان با کفار است. بدون شک شبیه شدن به کافران و اطاعت از آنها در صورتی که هدف آنان داخل شدن در جامعه‌ی کفار و خارج شدن از جامعه‌ی اسلامی باشد حرام است. زیرا اگر شخص توجه داشته باشد که این عمل به معنای بیرون شدن از اسلام است مرتکب شدن آن موجب ارتداد است و اگر متوجه این نکته نباشد و فقط به هدف شبیه شدن به کفار در امور خود از انان پیروی کنیم، این کار گناهی بزرگ محسوب می شود که زمینه ساز سلطه بیگانگان می باشد.

در منابع اسلامی آیات و روایات فراوانی وجود دارد که ما را به حرمت تشبه به کفار و تبعیت از آنان رهنمون می سازد. حتی می‌توان گفت که تشبه به کفار و پیروی از آنان بدون انگیزه‌ی فوق هم حرام است؛ زیرا این کار یکی از مصادیق گمراهی و فساد است و آیات و روایاتی از جمله آیات زیر بر حرمت آن دلالت دارد … .

۱- «وَ أَنِ احْکُم بَیْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ اللّهُ وَ لاَتَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَن یَفْتِنُوکَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللّهُ إِلَیْکَ …»؛ (و از هوس­های آنان پیروی مکن و از آنها برحذر باش، مبادا ترا از بعض احکامی که خدا برتو نازل کرده منحرف سازند). (سوره‌ی مائده، آیه‌ی ۴۹)

۲- «…. قُلِ اللّهُ یَهْدِی لِلْحَقِّ أَفَمَن یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ یَهِدِّیَ إِلاَّ أَن یُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» (بگو تنها خداست که خلق را به راه حق و طریق سعادت هدایت می کند، آیا آنکه خلق را به راه حق رهبری می کند سزاوارتر به پیروی است).

یا آنکه خود هدایت نمی شود مگر هدایتش کنند؟ پس شما مشرکان را چه شده و چگونه چنین قضاوت باطل می کنید؟). (سوره‌ی یونس، آیه‌ی۳۵)

تشبّه به کفّار موجب سلطه‌ی آنان بر مسلمانان در زمینه‌ی سیاسی، نظامی، اقتصادی و مانند آن شده بدین نحو که مثلاً تشبه مردم به کفار در سطح گسترده برای کفار توهم همگرایی مردم با آنان را ایجاد نماید و زمینه‌ی حمله نظامی آنان را فراهم سازد. با آنکه تشبه به کفار در انظار جهانی، به معنای اعراض مردم از حکومت اسلامی تلقی می­شود و موقعیت دولت اسلامی در روابط بین‌المللی تضعیف می­شود یا آنکه بر تشبه به کفار، مفاسد اجتماعی مترتب می­باشد و یا آنکه موجب ترویج دین کافران می­گردد، در این گونه موارد علاوه بر حکم تشبّه به کفّار می­توان به مسئله‌ی سلطه‌ی کافران بر مسلمانان اشاره نمود که خداوند در قرآن آن را ممنوع کرده است و می­فرماید:

«الَّذِینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِن کَانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِّنَ اللّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَکُن مَّعَکُمْ وَإِن کَانَ لِلْکَافِرِینَ نَصِیبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَنَمْنَعْکُم مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ فَاللّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَه وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» (سوره‌ی نساء، آیه‌ی ۱۴۱)

(منافقان کسانى‌اند که در انتظار فرجام کار شما به سر مى‌برند، پس اگر از جانب خدا پیروزى و گشایشى براى شما حاصل شود مى گویند: آیا ما با شما نبودیم؟ پس ما نیز در بهره‌ها و غنایم سهمى داریم. و اگر براى کافران نصیبى از پیروزى باشد، به آنان می­گویند: آیا ما بر شما چیره نشدیم و شما را از پیوستن به مؤمنان باز نداشتیم؟ پس خداوند روز قیامت میان شما داورى مى­کند، و آن روز هرگز به سود کافران راهى بر ضد مؤمنان قرار نخواهد داد).

از این آیه به دست می‌آید که در شریعت اسلامی برای کافران، هیچ راه تسلطی بر مسلمانان قرار داده نشده است.

تشبه به کفار در فقه در دو موضع اساسی مورد بحث قرار داده شده است:

الف: تشبه به کفار در عبادت؛ به این معنی که شخص، عبادت را با وضع خاص یا لباس خاص که شبیه کافران است انجام دهد، چنان که در روایت آمده است؛ امام باقر(ع) فرمود؛ هنگامی که برای نماز ایستاده‌ای، دست راست را روی دست چپ و دست چپ را روی دست راست قرار نده، زیرا این کار خضوعی (تکفیر) است که اهل کتاب انجام می‌دهند. (حرعاملی، ۱۴۰۹ق، ج ۴، ص ۱۲۶۴)

ب: تشبه به کفاردر غیر عبادت: یعنی انسان در غیر عبادت در جنبه های گوناگون زندگی، تشبه به کفار نموده و خود را همانند آنان سازد، این تشبه به کفار در غیر عبادت شکل های گوناگونی دارد ولی می توان آنها را به سه دسته اساسی تقسیم کرد؛

۱- تشبه به کفار در پوشش؛ به نحوی که مسلمانان در لباس، کلاه، انگشتر، گردنبند و سایر پوشیدنی‌ها خود را شبیه به کافران سازند، همانند پوشیدن کراوات، پاپیون و لباس­هایی با مدل ها و تصاویر مخصوص به کفار که ترویج فرهنگ آنان است. در روایات، تشبه به کفار در خصوص پوشش مورد توجه قرار گرفته و مؤمنان از آن نهی شده‌اند. (شیخ صدوق، ۱۴۱۰ق، ص ۳۴۸)

۲- تشبه به کفار در آرایش؛ بدین معنی که مسلمانان در آرایش سر و صورت خود، همانند کفار اقدام کنند. در این باره نیز روایات مؤمنان را از این کار بر حذر داشته است.

۳- تشبه به کفار در آداب و رسوم؛ منظور از آن، همانند شدن با کفار در آداب و رسومش است که از ویژگی­ها و شعار­های آنان به شمار می رود. اکنون در جامعه نمونه­هایی از آن به چشم می خورد، مانند نگهداری حیوانات در کنار خود، کار کردن در روز جمعه، غذا خوردن نزد صاحبان عزا که در برخی مناطق کشور معمول بوده و مخارج سنگینی بر صاحبان عزا تحمیل می­نماید. در این زمینه نیز اولیاء دین، مؤمنان را راهنمایی نموده و آنان را از تشبه به کفار بر حذر داشته اند. (شیخ صدوق، ۱۳۹۰ ق، ج ۲، ص ۳۴۸)

فصل اول: مفاهیم

۱-۱-۱- معنای تشبه

در معنای تشبه در «معجم مقاییس اللغه» آمده است: التشبه: مصدر تَشَبه، اصل واحد بدل علی تشابه الشیء و تشاکله لونا و وصفا، یقال شِبه، شَبَه و شبیه، و الشِبه من الجواهر الذی یشبه الذهب، و المشبهات من الامور: المشکلات، و اشتبه الامران: اذا اشکلا. (ابن فارس، بی­تا، ج۳، ۲۴۲)

ترجمه: تشبه مصدر فعل تشبه است که بر شباهت و هم شکل بودن چیزی از نظر رنگ و وصف دلالت می‌کند، گفته می‌شود شبه و شبیه، در جواهرات به آنچه که شبیه طلا باشد، «شبه» گفته می‌شود و دو چیز هنگامی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند که هم شکل گردند.

همچنین ابن منظور در «لسان العرب» می نویسد: والشِبه المِثل و جمعه اشباه، و تشابها ای تماثلا فاشبه کل منهما للآخر. (ابن منظور، ۱۴۰۵ق، ج۱۳، ص۵۰۳)

ترجمه شبه به معنای مثل و مانند است و جمع آن اشباه می‌باشد و تشابها یعنی مثل یکدیگر شدند و هر کدام از آنها به دیگری شبیه شد.

صاحب «المنجد فی اللغه» نیز در این باره می‌گوید: تشبه به: ماثله و جاراه فی العمل، تشابه الرجلان: اشبه کل منهما الاخر. (مالوف لوئیس، بی­تا، ص۳۷۲)

ترجمه: تشبه به یعنی مثل و مانند آن چیز گشت و در عمل همانند او گردید، تشابه الرجلان یعنی هر کدام به دیگری شباهت ورزید.

تشبه: مصدر باب تفعل از ریشه‌ی «شبه» است. از دقت در کلمات برخی از اهل لغت بدست می آید که تشبِّه هم بر مشابهت از روی قصد و هم بر مشابهت بدون قصد اطلاق می شود؛ زیرا آنها گفته‌اند: تَشَبِّه به مأثله و جاراه فی العمل (مدکور، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص۴۷۱؛ شرتونی، ۱۴۰۳ق، ج۱، ص۵۶۹: مألوف، بی‌تا، ص۳۷۲) یعنی مانند او بود و او از او در عمل پیروی کرد، «جاراه» اشاره به مشابهت از روی قصد و در مأثله اشاره به مشابهت بدون قصد دارد، زیرا در معنای ماثَلَه گفته اند: کان مثله «مانند او بود». (شرتونی، ۱۴۰۳ق، ج۱، ص۵۶۸، مألوف، بی تا، ص۳۷۲)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.