تحقیق تشیع در جمهوری آذربایجان و ساختار سیاسی و سازمان روحانیت شیعه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تشیع در جمهوری آذربایجان و ساختار سیاسی و سازمان روحانیت شیعه دارای ۱۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه    ۶
۱٫ مقدمه    ۶
فصل دوم:تاریخچه تشیع در جمهوری آذربایجان    ۱۱
۱٫ حغرافیای تاریخی :    ۱۱
۲٫ تاریخچه سیاسی    ۱۵
۳٫ تاریخچه  ورود اسلام و تشیع    ۱۶
۳-۱٫ ورود اسلام    ۱۶
۳-۲٫ رواج تشیع    ۱۷
۳-۳٫ اسلام و تشیع در دوره‌ تزارها    ۱۷
۳-۴٫ کمونیسم؛ فراموشی مبانی اعتقادی و ترویج الحادی گری    ۱۹
۳-۵٫ استقلال جمهوری آذربایجان و رواج مجدد تشیع    ۲۰
فصل سوم:جمعیت    ۲۲
۱٫ مقدمه    ۲۲
۲٫ آمارهای جمعیتی    ۲۳
۲-۱٫امید به زندگی    ۲۵
۲-۲٫ ازدواج و طلاق    ۲۶
۲-۳٫ جمعیت شهری و روستایی    ۲۶
۲-۴٫ نرخ زاد و ولد    ۲۷
۳٫ جمعیت شیعیان    ۲۷
۳-۱٫ اختلافات آماری    ۲۷
۴٫ فرق دینی    ۲۹
۴-۱٫پراکندگی جغرافیایی جمعیت شیعیان    ۲۹
۴-۲٫ پراکندگی جغرافیایی جمعیت اهل سنت    ۲۹
۴-۲-۱٫ حنفی ها    ۳۰
۴-۲-۲٫ نورچی ها    ۳۰
۴-۲-۳٫ سلفی ها    ۳۱
۴-۲-۴٫ شافعی ها    ۳۳
۴-۳٫ تفاهم و تنازع اقوام و مذاهب در جمهوری آذربایجان    ۳۳
۴-۳-۱٫ روابط میان شیعیان و سنی ها    ۳۳
۴-۳-۲٫ روابط میان شیعیان و سلفی ها    ۳۴
۴-۴٫ فرق دینی غیر اسلامی    ۳۵
۴-۴-۱٫ مسیحیان    ۳۵
۴-۴-۲٫ مراکز دینی ارتودکس    ۳۶
۴-۴-۳٫ مراکز دینی کاتولیک های روم    ۳۶
۴-۴-۴٫ کلیسای پروسلاو گرجی ها    ۳۷
۴-۴-۵٫ مراکز آلبان و اودین ها    ۳۷
۴-۴-۶٫ پروتستان ها    ۳۸
۴-۴-۷ . یهودی ها    ۳۸
۴-۵٫ طریقت های غیر رسمی    ۳۹
۴-۵-۱٫ بهائیان    ۳۹
۴-۵-۲٫ کریشناچی ها    ۴۰
۴-۶٫ گروهها و مجامع دینی    ۴۰
۵٫ اقوام    ۴۰
۵-۱٫ تنوع قومیتی در جمهوری آذربایجان    ۴۰
۵-۲٫ گروههای قومی    ۴۱
۵-۳٫ اقلیتهای قومی    ۴۳
۵-۳-۱٫ یهودیها    ۴۳
۵-۳-۲ . لزگی ها (لزگین)    ۴۵
۵-۳-۳٫ تالش ها    ۴۶
۵-۳-۴٫ کردها    ۴۶
۵-۴٫ ارامنه و ترکیب قومی منطقه قره باغ    ۴۷
فصل چهارم :ساختار سیاسی    ۴۸
۴٫ قانون اساسی جمهوری آذربایجان    ۵۵
۴-۱٫ مقدمه    ۵۵
۴-۲٫ ملاحظات قانون اساسی    ۵۶
۴-۳٫ فرهنگ و آموزش عالی    ۵۷
۴-۴٫ زبان رسمی    ۵۷
۴-۵٫ حقوق انسانی    ۵۷
۴-۶٫ ازدواج و خانواده    ۵۷
۴-۷ . اقلیت های قومی    ۵۸
۴-۸٫ ‌دین وآزادی بیان    ۵۸
۴-۹٫ رسانه های جمعی    ۵۹
۴-۱۰٫ مکانیزم کنترل اجرای قانون اساسی    ۵۹
۵٫ ارتش جمهوری آذربایجان     ۶۰
۵-۲٫ساختار کلی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان    ۶۱
۵-۳٫ علل شکست آذریها از ارامنه در جنگ قره باغ    ۶۲
۵-۴٫دلایل گرایش به ناتو    ۶۲
۵-۵٫ملاحظات امنیتی    ۶۳
۵-۶٫ درگیریهای مرزی    ۶۴
۶٫ احزاب و گروههای سیاسی (موافقان و مخالفان دولت )    ۶۵
۶-۱٫ تقسیم بندی احزاب و گروههای سیاسی جمهوری آذربایجان    ۶۶
۷٫ گروههای شیعی اسلام گرا    ۷۰
۷-۱٫مقدمه    ۷۰
۷-۲٫ گروههای شیعی اسلام گرا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران    ۷۳
۷-۳٫وضعیت سیاسی گروههای شیعی اسلام گرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی    ۷۷
۷-۴٫ گروههای شیعی اسلام گرا در دوره استقلال خواهی و فروپاشی شوروی    ۸۳
۷-۵٫ گروههای شیعی اسلام گرا بعداز استقلال تا تثبیت حکومت حیدر علیو    ۸۵
مخالفت با حضور غرب بخصوص آمریکا    ۸۸
دفاع از حقوق اسلام گرایان ترکیه    ۸۹
۷-۶٫ گروههای شیعی اسلام گرا جمهوری آذربایجان در یک دهه اخیر    ۹۳
فصل پنجم :سازمان روحانیت شیعه    ۱۰۸
۱- گذشته تاریخی    ۱۰۸
۱-۱٫ طرح مطلب    ۱۰۸
۱-۲٫ روحانیت شیعه در دوره حکومت تزار    ۱۰۸
۱-۳٫ روحانیت شیعه در دوره حکومت کمونیستها    ۱۱۰
۲٫ دو نوع سازمان دینی : رسمی و غیر رسمی    ۱۱۱
۲-۱٫ سازمان روحانی رسمی و دولتی (اداره روحانیون مسلمانان قفقاز)    ۱۱۱
۲-۱-۱٫ دلائل ایجاد    ۱۱۱
۲-۱-۲٫ اداره روحانیت قفقاز در دوران حکومت تزار و کمونیستها    ۱۱۴
۲-۱-۳٫ درجات خادمین دینی    ۱۱۶
۲-۱-۴٫ اداره روحانیت قفقاز بعد از استقلال    ۱۱۶
۳- سازمان روحانی غیر رسمی    ۱۱۷
۳-۱٫ گذشته و حال    ۱۱۷
۳-۲٫ آموزشهای غیر رسمی دینی در مساجد    ۱۱۸
۳-۳٫ عزیمت انفرادی به سایر کشورها برای تحصیلات دینی    ۱۱۹
۳-۴٫ سایر موسسات آموزشی دینی غیر رسمی    ۱۲۱
۴٫ عرصه های خدمات    ۱۲۱
۵- ارتباط با مرجعیت    ۱۲۵
۶- دیانت و سیاست ( چالشهای روحانیت با حکومت)    ۱۲۷
۶-۱٫ ممانعت از ایجاد مراکز دینی و حوزه های علمیه دینی مستقل    ۱۲۷
۶-۲٫ ممانعت از برگزاری مراسم دینی در اماکن عمومی    ۱۲۸
۶-۳٫ ممانعت از گشایش دفتر مراجع دینی    ۱۲۸
۶-۴٫ ممانعت از انتشار ادبیات شیعی ایران    ۱۲۹
۶-۵٫ تلاش حکومت برای به کنترل در آوردن عرصه فعالیتهای دینی    ۱۲۹
۶-۶٫ محدودیتها و مشکلات شیعیان در برگزاری مراسم دینی    ۱۳۰
۶-۷٫ سایر چالشها    ۱۳۱
۷٫ تاثیر عوامل خارجی بر محیط دینی جمهوری آذربایجان    ۱۳۱
۷-۱٫ ترکیه    ۱۳۱
۷-۲٫ کشورهای عربی    ۱۳۳
فصل ششم:روابط با جمهوری اسلامی ایران و حوزه علمیه قم    ۱۳۴
۱٫ روابط سیاسی    ۱۳۵
۲٫ روابط اقتصادی    ۱۳۷
۲-۲٫ بازارچه های مرزی    ۱۳۸
۲-۳٫ حمایتهای کمیته امداد    ۱۳۸
۳٫ بررسی میزان علاقمندی شیعیان جمهوری آذربایجان به ایران    ۱۴۰
۳-۱٫ آموزش دینی طلاب علوم دینی    ۱۴۰
۳-۲٫ ترجمه و توزیع ادبیات شیعی    ۱۴۲
۳-۳٫ اعزام مبلغ    ۱۴۴
۳-۴٫ صدور فتاوی در مقابله با توهین به مقدسات    ۱۴۴
۳-۵٫ ایجاد مدارس علوم دینی در شهرهای مختلف    ۱۴۴
۳-۶٫ ساخت و یا احداث مساجد و زیارتگاههای مذهبی    ۱۴۵
۳-۷٫ ارسال محصولات فرهنگی    ۱۴۵
فهرست منابع و مآخذ    ۱۴۶

منابع

نظافت، عزیز. بررسی تحولات سیاسی آذربایجان از سال ۱۹۸۵ به بعد. تهران: دانشگاه امام صادق (ع) ،۱۳۷۲٫

نعلبندی، مهدی. باکو ۲۰۰۱٫ تبریز: بنیاد فرهنگی طوبی، ۱۳۸۲٫

واحدی، الیاس. برآورد استراتژیک جمهوری آذربایجان. جلد۱ و۲، تهران: مؤسسه‌ فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر، ۱۳۸۲٫

بلاذری، احمد. فتوح‌البلدان. ترجمه: محمد توکل، تهران: قطره، ۱۳۶۷٫

بهراد، عبدالاحد. قره باغ در چشم انداز تاریخ ایران . تبریز: ارک ، ۱۳۷۲٫

بیات،کاوه. « جمهوری اسلامی و مسئله آذربایجان».آران ، ۱(۱۳۸۲).

تاریخ آذربایجان. ترجمه: نصرالله اسحقی بیات، تبریز: ارک،۱۳۶۰٫

برنامه تلویزیونی۱۷شهرقفقاز.شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی ایران(سحر):۱۳۷۵-۱۳۷۳

علی اف، حاج علی اکرام. خاطرات. تدوین:عبدالحسین شهیدی ارسباران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۵٫

فردی ، اصغر. فتنه الفبا ، ترجمه: امین صدیقی، تهران، {بی نا}، ۱۳۷۲

قانون اساسی جمهوری آذربایجان .{بی نا}، ۲۰۰۹

کسروی، احمد. شهریاران گمنام. تهران: امیرکبیر، ۱۳۳۵

هاشمیان، هادی. علمای قفقاز. ج۱، تبریز: مرکز تحقیقات و برنامه‌ریزی رادیو برون ‌مرزی، ۱۳۷۵٫

 Gorbanov , araz. sessiz mohareba. baku: ganjilar nashriyati ,1999

Mamadov, abutaleb,. slamin social va Filosofiya Koklari. Baku: neftapress, 2001

Mostafaoglu, Elshan .Elmi ARAŞDIRMALAR MƏRKƏZİ .Baku: 2008

Yonesov, Aref. Azrbaijada Islam .Baku:Zaman 2004

The states man year book: 2003

فصل اول : مقدمه

 ۱٫ مقدمه

جمهوری آذربایجان که به لحاظ آماری در زمینه درصد جمعیت بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، بدین معنی که حدود ۸۰٪ از مردم دین خود را مذهب شیعه اعلام می کنند ، متاسفانه اگرچه به لحاظ شیعه گری نمودی نداشته اند ، اما تحولات سیاسی – اجتماعی جهانی بخصوص در جهان اسلام باعث شده است تا شیعیان این کشور روز بروز بر تحرکات سیاسی، اجتماعی خود در مسائل مختلف داخلی و بین المللی بیافزایند که لازم است نسبت به بررسی این موضوع اقدام عملی گردد.

جمهوری آذربایجان به عنوان دومین کشور شیعه نشین ازنظر درصد جمعیتی ، موقعیت ژئوپلتیک و استراتژیک این کشور که در همسایگی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و همچنین قرار گرفتن این کشور در دروازه ورود به کشورهای اروپایی، بلوک  شرق قدیم بخصوص روسیه، رشد اسلام گرایی و ایران گرایی در این کشور در سه دهه بعد ازانقلاب اسلامی ایران ، فعالیت روبه رشد محافل صهیونیستی و غربی ، رشد فعالیتهای پان ترکیستی و پان آذریسمی و… از دلائلی هستند که انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی را در این منطقه ضروری می نماید. ذیلاً به تعدادی از دلائل مهمی که موجب شده تا  مطالعه بررسی وضعیت سیاسی و اجتماعی شیعیان این کشور را در اولویت تحقیقاتی قرار دهیم ؛ مطرح می کنیم:

۱- جمهوری آذربایجان دومین کشور شیعه نشین جهان اسلام از نظر درصد جمعیتی است که در دوره حکومت کمونیسم به شدت با مبانی دینی مبارزه شده و بعد از استقلال نیز با هجوم افکار و ایده های الحادی و انحرافی مواجه بوده است و در این مسیر خلاء ناشی از عدم آشنایی به اصول و آموزه های مکتب تشیع بخصوص در دو دهه اخیر بر مشکلات فرهنگی، دینی و اجتماعی مردم افزوده است بطوریکه سرکردگان مذاهب ابداعی و التقاطی از خلاء فوق سوء استفاده نموده و تلاش می کنند ضمن تغییر دیدگاهها و افکار مردم حتی به تغییر ترکیب جمعیتی شیعه و از اکثریت انداختن شیعیان اقدام نمایند .

۲- همجواری با روسیه به عنوان یکی از کشورهای تاثیر گذار در دنیا و رویدادهای  منطقه ای و همچنین  همجواری با دو کشور مطرح منطقه خاورمیانه یعنی ایران و ترکیه موجب شده است تا به اعتقادعده ای ازکارشناسان وسیاستمداران این منطقه به محل برخورد ادیان اسلام و مسیحیت تبدیل شده و بعد از اشغال قره باغ و کوچانده شدن مسلمانان شکل عملی به خود بگیرد.

۳- این منطقه ازگذشته عالم پرور بوده است. تخصص فلسفه وکلام این منطقه از گذشته های دور زبانزد می باشد. سرکوبی شدید علماء دینی درسالهای ۳۷-۱۹۳۴بدلیل نفوذ در بین مردم و شهادت دهها هزار نفر از آنان تاریخ این کشور را رنگین کرده است. و بعد از فروپاشی شوروی سابق تعداد زیادی از مردم بخصوص جوانان و نوجوانان برای فراگیری علوم دینی راهی جمهوری اسلامی ایران شده اند. یعنی سفرهای طولانی مدت مردم به دلیل خلاء دینی برای کسب آموزش و فراگیری علوم اسلامی بوده اند.

۴- تهاجمات فرهنگی و اجتماعی غرب، مردم مسلمان آذربایجان را تحت فشار مضاعفی قرار داده است. از یـک سو مسیونرهای مسیحی وکریشناهای هندی با سوء استفاده از وضـعیت نامساعد اقتصادی و معیشتی بوجود آمده سعی در مسیحی نمودن و حتی بی دین کردن مردمی هستند که عِرق دینی و تعصب مذهبی آنها در طول قرون متمادی گذشته ضرب المثل ملل بوده است و از سوی دیگر فرقه های مختلف وهابی و بهائی مردم شیعه آذربایجان را از مذهب اصلی و متعصبانه ازخود بیگانه می کنند. دولت دست نشانده و مستبد این کشور نقش زیادی در دادن آزادی به فعالیتهای طریقتهای مختلف دینی و حتی تشویق وحمایت مادی ـ معنوی آنها جهت تحکیم پایه های قدرت خود دارد.

۵- صهیونیسم ورژیم نامشروع اسرائیل درصدد تحکیم جا پای خود در جمهوری آذربایجانِ شیعه نشین و مجاور با جمهوری اسلامی ایران بوده و اصلیترین مراکز صنعتی و مخابراتی آنرا در دسـت گرفته وشرکتهای تجاری واقتصادی آنها فعال شده است.ضمن اینکه توجه کشورهای دیگرغرب بااعزام اکیپهای تحقیقی از فرانسه وآمریکا برای بررسی موضوعاتی نظیرتاثیر مرجعیت شیعه در افکار و اعمال مردمی، رویکردهای مردمی به اسلام گرایی و… بیشتر شده است.

۶- اسلام گرایان در وضعیت سیاسی دردناک، غریب ، نامساعد، نقض حقوق قرار گرفته و درمعرض خطر بسیار بزرگی قرار دارند. به احزاب ،جمعیتها و گروههـای اسلامی مجوز فعالیت رسمی داده نمی شود. اگرجمعیتی نام اسلام یا یکی از ائمه(ع) را پسوند یا پیشوند فعالیت کاری خود قرار دهد، باید از داشتن مجوز فعالیت رسمی تا ابد چشم بپوشد اما با وجود تمامی این محدودیتها حزب اسلام و دهها جمعیت و گروه  سیاسی و غیرسیاسیِ اسلام گرا درقالب فعالیتهای فرهنگی، تبلیغ دیـن اسلام و مبانی تشیع را تداوم می دهند. از هر فرصتی برای فعالیتهای سیاسی استفاده کرده و تعلیمات و تبلیغات دینی را سرلوحه کارهای خود قرار داده اند.

فصل دوم:تاریخچه تشیع در جمهوری آذربایجان

 ۱٫ حغرافیای تاریخی :

کشوری که امروزه جمهوری آذربایجان نامیده می شود ، در روزگاری نه چندان دور در ترکیب سرزمین کهن ایران قرار داشت که بعد از جنگهای ایران و روس و طی عهدنامه های ننگین گلستان (۱۸۱۳٫م) و ترکمنچای(۱۸۲۸٫م) به روسیه تزار ملحق کردند. اسم آن ابتدا آلبانیا (آلبانیای قفقاز) و سپس آران بود و با نام ولایاتی همچون گنجه ، شاماخی، شیروان و… شناخته  می شد که در سال ۱۹۱۸ با نیات سیاسی و هدفمند توسط حزب مساواتِ پان ترکیست که وابستگی آشکاری به امپراطوری عثمانی و ارتباطات پنهانی با استعمار انگلیس داشت، نام اصلی آن را تغییر وسپس در جهت جواب گویی به خلاء هویتی موجود و نیل به اهداف سیاسی خود، با نام جمهوری آذربایجان اعلام موجودیت نمود. اسناد، مدارک و متون  شناخته شده در دوره های مختلف تاریخی حاکی از عدم تسمیه این منطقه با نام آذربایجان می باشد.

استرابو( ۲۴-۶۴م ) مورخ و جغرافی نگارمشهور مسیحی درباره آلبانیا وآران نوشته است « مرزهای سرزمین آنان در مشرق، دریای کاسپین و در مغرب، سرزمین ایبریایی{ گرجی ها}هاست. مرزهای شمالی آن را کوههای قفقاز پاسداری می کند … مرزهای جنوبی آنان را ارمنیه که در کنار آن است، فرا گرفته است»[۱] در کتیبه سه زبانه شاپور اوّل (۲۴۱ – ۲۷۳ م) که مناطق تحت فرمان وی درج شده است، می نویسد« عربستان و ارمنستان و آذربایجان و گرجستان وماخلونی و آران و بلاشکان ( برسجان، در شمال آذربایجان ایران ) و پتیشخوارگر ( بخش کوهستانی مازندران )»[۲] که در آن بوضوح آذربایجان از آران جدا آمده است.

ابن خردادبه نویسنده کتاب المسالک و الممالک (۲۵۰ ه.ق) در توصیف شهرهای آذربایجان فقط به شهرهایی اشاره می کند که هم اکنون در ترکیب استانهای آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و کردستان قرار دارند و در آن هیچ اشاره ای به شهرهای مشهور آن سوی  رود ارس نمی کند چرا که در این زمان نام این منطقه آران بود[۳] و بلاذری از جغرافی‌نگاران قرن سوم (متوفی ۲۷۹ه.ق) در فتوح‌البلدان زمانی که به ذکر خبر فتح آذربایجان می‌پردازد از شهر‌هایی نام برده است که در جنوب رود ارس قرار دارند و هیچ نامی از شهر‌های واقع آن سوی ارس به میان نیاورده است[۴] که می‌توان آن را نشانه‌تفکیک بین دو قسمت ارس دانست. یعقوبی از مورخان همین قرن در کتاب البلدان خود، از شهر‌هایی نام می‌برد که در جنوب ارس واقع‌اند و ذکری از شهر‌های شمالی ارس به میان نیاورده است. وی شهر‌های اردبیل، برزند، ورثان، بردعی، شیز، سراه (سراب)، مرند، تبریز، میانه، ارومیه، خوی و سلماس را جزء شهر‌های آذربایجان نام برده است. [۵]

نویسنده‌ حدودالعالم درمورد شهر‌های آران از قبان، بردع، بیلقان، باژگاه، گنجه، شمکور، خنان، وردوقیه، قلعه‌ی تفلیس، شکی، مبارکی، سوق‌الجبل، سنباطمان، قبله، بردیج، شروان، خرسان، لیزان، کردان، شاوران، دربند، و باکو نام برده و این شهرها را جزء آران برشمرده است که قدیم‌ترین منبع جغرافیایی موجود در ایران می‌باشد (حدود العالم من‌المشرق الی‌المغرب، صص ۱۶۴-۱۶۱) و مقدسی اران را جزیره‌ای در میان دریا‌چه و ارس می‌داند[۶] ابواسحق ابراهیم اصطخری از جهانگردان و جغرافی نگاران بنام دوران اسلامی در خصوص شهر  دربند که شمال جمهوری آذربایجان قرار دارد ، می نویسد: « باب الابواب شهری است بر کناره دریای طبرستان …. وبه جنب آن کوهی عظیم هست به ذئب معروف و هر سال هیزم بسیار در آن جمع می شود وچون خواهند اهل آذربیجان و ارمینیه و آران را از دشمن اعلام کنند به شاهق آن کوه آتشی عظیم وسهمگین می افروزند تا ایشان را مفهوم می شود وجامه های کتان بغایت لطافت از آنجا مرتفع می شود و به آذربیجان و ارمینیه و آران  جامه کتان نمی باشد»[۷]

استرابو، جغرافیای استرابو، (ترجمه: همایون صنعتی زاده) چاپ دوم ( تهران : بنیاد موقوفات افشار، ۱۳۸۲) صفحه ۱۷٫

اطلس تاریخی ایران،۱۳۵۰، شماره ۸ .

عبدالله‌بن احمد ابن خردادبه ، المسالک و الممالک، ( ترجمه : حسین قره‌چانلو) (تهران:۱۳۷۰،{بی نا}) صفحه ۱۲۰٫

احمد بلاذری ، فتوح‌البلدان، ( ترجمه: محمد توکل) ( تهران: قطره، ۱۳۶۷) صفحه ۴۶۴- ۴۵۷٫

احمدابن واضح یعقوبی، البلدان، (ترجمه: محمدابراهیم آیتی) چاپ دوم (تهران: بنگاه ترجمه ونشرکتاب،۱۳۵۶) صفحه ۴۶٫

۳- ابوعبداله محمد بن احمد مقدسی، احسن‌التقاسیم فی معرفه‌الاقالیم،( ترجمه: علی‌نقی منزوی) (تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران، ۱۳۶۱) صفحه ۵۵۵-۵۵۴ .

۴- همان ، صفحه ۱۹۰- ۱۸۹٫

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.