پیشینه تحقیق تعریف شروط قراردادی غیرمنصفانه و مصادیق آن دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
مبحث اول:مفهوم انصاف در قراردادها و اقسام آن ۴
گفتار اول: مفهوم انصاف ۴
گفتار دوم: اقسام انصاف ۹
الف ـ انصاف تشریفاتی (عدالت شکلی) ۹
ب ـ انصاف ماهوی (عدالت ماهوی) ۱۰
ج ـ انصاف قراردادی ۱۴
مبحث دوم: مفهوم شرط ۲۲
الف) معنای لغوی شرط ۲۲
ب) معنای اصطلاحی شرط ۲۳
مبحث سوم:تعریف شروط قراردادی غیرمنصفانه، مصادیق و مقایسه با عناوین مشابه ۲۴
گفتار اول: تعریف شروط قراردادی غیرمنصفانه ۲۴
۱ـ رعایت اصل صحت و قرارداد غیرمنصفانه و ناعادلانه ۲۹
۲ـ عدم تعادل بین حقوق و تعهدات قراردادی ۳۰
گفتار دوم: مصادیق شروط قراردادی غیرمنصفانه ۳۱
۱- مسئولیت شغلی و معامله به عنوان مصرفکننده ۳۵
۲- محدودیت یا عدم مسئولیت ۳۵
۲-۱٫ مسئولیت ناشی از بیمبالاتی و تقصیر منجر به فوت یا صدمات بدنی ۳۶
۲-۲٫ ضمانت کالاهای مصرفی ۳۷
۲-۳٫ فروش کالاها و اجاره به شرط تملیک ۳۸
۲-۴٫ قراردادهای مربوط به عرضه کالاها ۳۹
الف) مسئولیت ناشی از تقصیر و بیمبالاتی صدماتی به غیر از مرگ یا خسارات بدنی ۴۰
ب) قراردادهای مصرفکننده و استاندارد ۴۰
ج) عرضه کالاها ۴۲
د) شرط غرامت ۴۳
۱- صدمه، زیان و خسارت وارد شده به شخص ثالث ۴۴
۲- صدمه، زیان و خسارت وارد شده به شخصی که تعهد به شرط غرامت کرده است ۴۴
۲-۱٫ زمان تعیین متعارف و معقول بودن ۴۵
۲-۲٫ راهحلهای قانون ۴۵
الف) قراردادهای ثانوی و تبعی ۴۶
ب) انتخاب شرط قانون حاکم ۴۸
گفتار سوم: مقایسه انصاف با عناوین مشابه ۴۹
بند اول: شروط کیفری و شروط غیرمنصفانه ۴۹
بند دوم: شروط غیرمنصفانه و رقابت غیرمنصفانه ۵۰
بند سوم: شروط غیرمنصفانه و شروط گزاف ۵۲
فهرست منابع و مآخذ ۵۴
عسکری، ابى الهلال العسکرى و نورالدین جزایرى، معجم الفروق اللغویه. قم: مؤسسه نشر اسلامى، ۱۴۱۲هـ.ق
جعفریلنگرودی، محمدجعفر. مبسوط در ترمینولوژی حقوق.ج ۲، (]بیجا[: ]بینا[، ]بیتا[).
عمید، حسن. فرهنگ عمید. ج ۱، تهران: امیرکبیر،۱۳۶۰٫
شیروی، عبدالحسین. “شروط غیرمنصفانه قراردادی”، مجتمع آموزش عالی قم، ۱۴، پاییز ۱۳۸۱: ۸
اسکنی، ربیعا. «منابع حقوق بیع تجارى بینالمللى»، حقوقى، ش ۷ ، (زمستان ۱۳۶۵): ۲۵٫
______. “وجه التزام در قراردادهای تجاری اجتماعی”، حقوقی، ۹، ]بیتا[: ۴۸-۴۵٫
مکرمی، علی محمد. “حقوق تطبیقی”، جزوه درسی دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری. تهران: دانکشده علوم قضایی، ]بیتا[.
دیر، رنه. مقدمهای بر حقوق تطبیقی. ترجمه: محمد علوی، تهران: دفتر خدمات حقوق بینالملل، ۱۳۷۱٫
بلدسو، رابرت و بوسلاوسچک، فرهنگ حقوق بینالملل، ترجمه: علیرضا پارسا ، تهران: قومس، ۱۳۷۵).
. قانون بیع کالاها مصوب ۱۹۷۹
قانون عرضه کالاها مصوب ۱۹۷۴
Andrew Messent and David a Glass, CMR:Contracts for the International Carriage of goods by Road, 3d edit, LLP London 2000, p, 25.
Cheshire fifoot and furmstone s law of contract , London , 1991.
در این نوشتار راجع به مفهوم انصاف در قراردادها و شرط و تعریف و مصادیق شروط قراردادی غیرمنصفانه میپردازیم.
«انصاف» مصدر عربى، به معناى داد دادن، عدل و داد کردن، راستى کردن، به نیمه رسیدن، نیمه چیز گرفتن و میانه روى است.[۱]
«نَصِفت» نیز به معناى «انصاف»، «عدل» و «داد» است.[۲]
فرق «انصاف» و «عدل»: «اَنّ الانصافَ اعطاءُ النصفِ، والعدلُ یکونُ فی ذلِک و فی غیره؛ ترى اَنّ السارقَ اذا قطع قیل: انّه عدل علیه و لایُقال انّه اُنصف.»[۳]
انصاف در قراردادها، رعایت رفتار صادقانه و عادلانه طرفهای قرارداد است که بر پایه توافقهای صریح یا ضمنی طرفها، اهداف قرارداد و قانون یا عرف، در مراحل مقدماتی مذاکرات، انعقاد، اجرا، تفسیر و ضمانت اجراهای قرارداد اعمال میشود. درباره مفهوم اصطلاحی انصاف بین حقوقدانان دو دیدگاه وجود دارد.
در دیدگاه نخست، برخی این اصطلاح را از مفاهیم مبهم دانستهاند و معتقد بودهاند تعریف آن ناممکن است؛ که به نظر میرسد برای اثبات چنین ادّعایی، دو شیوه استدلال را برگزیدهاند؛ یک شیوه همان استدلالی است که بعضی از حقوقدانان در تعریف اصطلاحی «حقوق» مطرح میکنند. این حقوقدانان نیز معتقدند انصاف، از مفاهیم ذهنی است و بر خلاف واقعیتهای خارجی، تجربه شدنی نیست؛ بنابراین، تعریف اصطلاح مزبور کاری دشوار یا ناممکن است و اگر کسی بخواهد آن را تعریف کند به گونهای که واقعاً معرِّف آن باشد، باید آن را کاملاً تبیین و زوایای مبهم آنها را بررسی کند که در این صورت، دیگر به تعریف آن نیازی نیست. در نتیجه، تعریف مفهوم مزبور بدون تبیین تفصیلی آن دشوار و یا ناممکن است و در صورت امکان این کار، وجود تعریف به شکل رایج بیهوده خواهد بود.
شیوه دوم استدلال گروه مزبور، این است که مفهوم «انصاف»، از مفاهیم انتزاعی است که برای انتزاع آن باید مصادیقی در خارج موجود باشد تا این انتزاع ممکن باشد، در حالی که چنین نیست. این استدلال، در حقوق تجارت بینالمللی بیشتر مطرح است؛ چرا که تأکید شده است که کنوانسیونهای بیع بینالمللی کالا باید به صورت مستقل و بدون ارجاع به حقوق داخلی کشورها تفسیر و اجرا شود، حال آنکه تجارت بینالمللی نوظهور است و عرفهای طولانی و ثابت حقوق داخلی در آن وجود ندارد تا چنین انتزاعی را انجام داد.[۴]
در دیدگاه دوم، بسیاری از حقوقدانان، هرچند پذیرفتهاند «انصاف»، وجود عینی و خارجی مشخصی ندارد و از مفاهیم ذهنی یا انتزاعی است و نمیتوان آن را با توصیف ابعاد، ویژگیهای خارجی و بیان ذاتیات و عرضیات تعریف کرد، تعریف لفظی و توضیح مفهوم اصطلاحی اصطلاح مزبور را امری ممکن و سودمند میدانند؛ از این رو، اصطلاح مزبور در قرارداد، به «صداقت، بیطرفی فعّال و حسّ همکاری اجتماعی»، «صداقت در رفتار یا گفتار مورد نظر در قرارداد»، «وفاداری به قصد مشترک توافقشده و پایبندی به انتظارات موّجه طرف دیگر» یا «وضع فکری کسی که اشتباهاً به عملی حقوقی اقدام میکند، با این تصوّر که عمل او طبق قانون است، در حالی که چنین نیست» تعریف کردهاند.
از نظر حقوقی انصاف دارای دو معنای اصطلاحی است:
الف: دور محور و مفهوم برابری میگردد، خواه با تنصیف همراه باشد، خواه نباشد، در حقوق ماهوی و شکلی بکار میرود. مثلا موقع شک در قدرالسهم دو نفر از حق آب یک مجری، اصل را بر تساوی حقوق قرار میدهند تا خلاف آن ثابت شود.
ب: خارج از محور برابری بکار میرود، در تصمیمگیری برابر وجدان و حق عواملی را دخالت میدهند مانند انصاف در مورد تعیین نرخ عادلانه و تعیین اجاره بهای مکان استیجاری.[۵]
شیوه معمول اجرا، اقامه دعوی برای دریافت خسارت[۶] به دلیل نقص قرارداد و تعهد میباشد، هرچند که دادگاهها ممکن است شخص مقصر را به اجرای قرارداد اجبار کنند.
۱٫ حسن عمید، فرهنگ عمید (تهران: امیرکبیر،۱۳۶۰)، ج ۱، ص ۲۴۹٫
۳٫ ابى الهلال العسکرى و نورالدین جزایرى، معجم الفروق اللغویه (قم: مؤسسه نشر اسلامى، ۱۴۱۲هـ.ق)، ص ۸۰ ـ معنی عبارت این است که «انصاف» عبارت از «نصف» عطاکردن است و «عدل» داراى معنایى اعم مىباشد. گاهى عدالت به معناى «نصف عطاکردن» است و گاهى با غیرنصف عطاکردن، عدالت رعایت مىشود. موقعى که دست سارق قطع مىگردد، گفته مىشود که عدالت در حق او رعایت شده است ولى گفته نمىشود که مورد انصاف قرار گرفته است.
۱٫ ربیعا اسکنی، «منابع حقوق بیع تجارى بینالمللى»، حقوقى، ش ۷ ، (زمستان ۱۳۶۵): ۲۵
۱٫ محمد جعفر جعفری لنگرودی، مبسوط در ترمینولوژی حقوق (]بیجا[: ]بینا[، ]بیتا[)، ج ۲، ش ۲۶۰۰، ص ۶۸۸٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر