تحقیق تغییر کاربری زمین و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی و بررسی روش های آشکار سازی تغییرات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تغییر کاربری زمین  و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی و بررسی روش های آشکار سازی تغییرات دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۵
۲-۱- مفاهیم کاربری زمین و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی    ۶
۲-۲- تعریف کاربری زمین و پوشش زمین    ۷
۲-۳- عوامل تغییر کاربری زمین در مناطق ساحلی    ۸
۲-۴- چالش های مدیریت منابع ساحلی    ۱۱
۲-۵- مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM)    ۱۳
۲-۶- تاریخچه مختصر مدیریت یکپارچه ساحلی در جهان و ایران    ۱۴
۲-۷- تعریف مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی    ۱۷
۲-۸- اهداف مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی    ۱۹
۲-۹- تعریف علمی مفاهیم به کار رفته در مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی    ۲۲
۲-۹-۱- مفهوم مناطق ساحلی در مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی    ۲۲
۲-۹-۲- مفهوم یکپارچگی در مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی    ۲۳
۲-۱۰- رویکرد ICZM در مدیریت منابع ساحلی    ۲۴
۲-۱۱- ابزارهای نظارت و ارزیابی در رویکرد ICZM    ۲۷
۲-۱۱-۱- سیستم های اطلاعات جغرافیایی    ۲۸
۲-۱۱-۲- سنجش از دور    ۲۹
۲-۱۲- کاربرد سنجش از دور در مدیریت توسعه شهری    ۲۹
۲-۱۳- بررسی برخی مطالعات صورت گرفته در زمینه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی(ICZM)  و تشخیص تغییرات پوشش و کاربری زمین    ۳۲
۲-۱۴- جمع بندی    ۳۵
۳-۱- بررسی روش های آشکار سازی تغییرات    ۳۷
۳-۲- عوامل موثر در آنالیز آشکارسازی    ۳۸
۳-۲-۱- تغییرات متناوب مربوط به گذشت زمان    ۳۸
۳-۲-۲- وجود ابر در تصاویر    ۳۹
۳-۲-۳- تغییرات شرایط تصویربرداری    ۳۹
۳-۲-۴- توان تفکیک مکانی و طیفی    ۳۹
۳-۳- پیش پردازش داده ها قبل از آنالیز آشکارسازی تغییرات    ۴۰
۳-۳-۱- استخراج منطقه مورد مطالعه از تصاویر ماهواره ای    ۴۰
۳-۳-۲- تطابق دقیق مکانی تصاویر چند زمانه    ۴۱
۳-۳-۳- تصحیحات اتمسفری و رادیومتریکی    ۴۲
۳-۴- روش های آشکار سازی تغییرات    ۴۲
۳-۴-۱- روش های جبری    ۴۲
۳-۴-۲- روش های تبدیلات     ۴۳
۳-۴-۳- روش های مبتنی بر طبقه بندی    ۴۳
۳-۴-۴- روش های مبتنی بر GIS    ۴۸
۳-۴-۵- روش تفسیر بصری    ۵۰
۳-۵- ارزیابی و مقایسه روش های آشکارسازی تغییرات    ۵۱
۳-۶- بررسی دقت در آشکارسازی تغییرات    ۵۳
۳-۷- جمع بندی    ۵۴
فهرست منابع    ۵۵

منابع

فرج زاده، منوچهر. هاشم، رستم زاده، (۱۳۸۴)؛ ارزیابی اثرات سدهای بزرگ در تغییر کاربری راضی با استفاده از سنجش از دور و GIS (مطالعه موردی: سد ستارخان اهر). دانشگاه تربیت مدرس.

کریمی پور، یدالله. حمید رضا، محمدی، (۱۳۸۹)؛ تعریف منطقه ساحلی برای مطالعات ICZM در ایران، فصلنامه علمی- پژوهشی انجنم جغرافیای ایران. شماره ۲۵

متین فر، فاطمه (۱۳۸۷)، مدیریت ناحیه ساحلی و ارزیابی زیست محیطی.

عبداللهی، جلال. محمد محسن، رحیمیان. کاظم، دشتکیان و مهدی، شادان (۱۳۸۵)، بررسی اثرات زیست محیطی تغییر کاربری اراضی پوشش گیاهی مناطق شهری با بکارگیری تکنیک سنجش از دور ( مطالعه موردی: شهرهای اردکان، تفت، طبس و مهریز در استان یزد ). مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد.

پاک، علی؛ حاج مومنی، عقیل ؛ مجد، فرهاد، (۱۳۸۷)، آغاز حرکت اجرائی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در ایران مدیریت سواحل جزیره کیش. هشتمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی.

توفیق، فیروز. عسگری، علی. کامران، طارمی. مهدی، جدیدی و افسانه بیگی ساکی، (۱۳۸۷)، طرح جامع مدیریت مناطق ساحلی. مطالعه و بررسی مفاهیم، روشها و تجربیات جهانی در زمینه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی. سازمان بنادر و کشتیرانی. جلد اول. ویرایش چهارم.

دانه کار، افشین. مجتبی. رفیعیان و محمد، حیدری (۱۳۸۸)، مدیریت یکپارچه منطقه ساحلی. سازمان بنادر و کشتیرانی ایران

ربیعی، حمیدرضا. پرویز، ضیائیان و عباس، علیمحمدی (۱۳۸۳)، کشف و بازیابی تغییرات کاربری و پوشش اراضی شهر اصفهان به کمک سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی. دانشگاه تربیت مدرس.

علوی پناه، س. (۱۳۸۲)، کاربرد سنجش از دور در علوم زمین، انتشارات دانشگاه تهران

Kleppel, G.S, M. Richard Devoe, V. Rawson. (2006); Changing land use patterns in the coastal zone. Managing Environmental quality in rapidly developing regions.

LU, D., Batistella, M., Moran, E., Mausel, P. (2004); Application of spectral mixture analysis to Amazonian land-use and land-cover classification. International Journal of Remote sensing.

Pak, A. , M. Farajzadeh. (2007); Iran’s Integrated Coastal Management plan: Persian Gulf, Oman Sea, and southern Caspian Sea coastlines. Ocean & Coastal Management.

Singh, A. (1989); Digital change detection techniques using remotely sensed data. International Journal of Remote Sensing.

Sorensen, J. (1993). The international proliferation of Integrated Coastal zone Management Efforts. Ocean and coastal management.

۱-۱-مقدمه

مناطق ساحلی به عنوان پویاترین نقاط روی سطح زمین به دلیل برخورداری از انواع منابع طبیعی و غیر طبیعی موجود در آنها دارای ارزش و اهمیت بالای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می باشند و از دیرباز نقش غیر قابل جایگزین در اقتصاد و توسعه تمدن­ها دارا بوده اند. کنش متقابل میان دریا و ساحل، وجود اکوسیستم­های متنوع و ارزشمند طبیعی و تبدیل سیستم­های حمل و نقل زمینی و دریائی به یکدیگر، از جمله ویژگی­های منحصر بفرد نواحی ساحلی می­باشند که موجب مزیت نسبی این نواحی برای سکونت، فعالیتهای اقتصادی و گذراندن ساعات فراغت می­گردد.

امروزه نواحی ساحلی با مسایل عظیمی روبرو هستند که به نظر نمی­رسد به خودی خود قابل حل باشند. رشد جمعیت، سهولت مداخله در طبیعت به واسطه تحولات فناوری، حاکمیت اهداف اقتصادی بر تصمیم گیری ها، غلبه منافع فردی بر مصالح جمعی، استفاده متناقض از منابع، تولید زباله و تخریب اکوسیستم های طبیعی از جمله مسایلی هستند که آینده این نواحی حساس را تهدید می کنند(اردشیری، ۱۳۸۷). تخریب و زوال مستمر این مناطق، کاهش توان توسعه پایدار را در درازمدت در پی خواهد داشت و معکوس شدن این روندها در کنار توازن جمعیت، مستلزم اصلاح مدیریت منطقه ای، کاهش و به حداقل رساندن خسارت و بهبودی محیط زیست منطقه  و برنامه ریزی برای توسعه پایدار است(متین فر، ۱۳۸۷).

در این راستا بهترین مکانیزمی که برای دستیابی به پایداری بلند مدت منابع ساحلی از سوی مجامع جهانی مطرح شده، مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی می باشد. در حقیقت دستیابی به بسیاری از اهداف و آرمان های توسعه پایدار بدون توجه به نوعی از مدیریت یکپارچه و اصولی در مناطق ساحلی غیر قابل حصول است.

مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یک فرآیند پویا و چند منظوره است که از طریق آن تصمیمات برای استفاده، توسعه و حفاظت از مناطق ساحلی برای رسیدن به اهدافی که با هماهنگی مقامات ملی، منطقه ای، محلی و بهره برداران از منابع تعیین شده اند اتخاذ می شود. این فرآیند به تحلیل آثار عملی توسعه، استفاده های مشترک و ارتباط متقابل بین فرآیندهای فیزیکی و فعالیت های انسانی پرداخته و رابطه و تعامل بین فعالیت های بخشی در مناطق ساحلی را مورد توجه قرار می دهد(توفیق و همکاران، ۱۳۸۷).

به عبارت دیگر مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی با رویکرد توسعه پایدار در صدد است که حفاظت از محیط زیست را با توسعه اقتصادی، از طریق به کارگیری ابزار مناسب ترکیب کند. این فرآیند هم محیط طبیعی و هم ساکنان مناطق ساحلی را مورد توجه قرار می دهد و به دنبال ساماندهی واحدهای کاربر از منطقه ساحلی و سازگاری فعالیت های ناحیه ساحلی با یکدیگر است و علاقه دارد عدالت اجتماعی در توزیع امکانات فضایی و اقتصادی با توجه به توان های محیطی رعایت شود.

با کم توجهی به کاربری زمین  با توجه به  حساسیت ذاتی توسعه مناطق ساحلی در هنگام تخصیص کاربری، تا همین اواخر اشکال مختلفی از تخریب های زیست محیطی اتفاق افتاده است. بنابراین به منظور بهبود شرایط اقتصادی منطقه (بدون تخریب بیشتر محیط زیست) زمین های موجود باید به بهترین و منطقی ترین شکل ساخته شوند. این امر نیاز شدید به اطلاعات حال و گذشته پوشش و کاربری زمین[۱]، ارائه تصویری روشن و صریح از توزیع فضایی کاربری های مناسب و نامناسب را برای توسعه بهینه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و غیره ضروری می سازد(Gangai,2010).

با توجه به پویایی وتغییرات پیوسته پوشش و کاربری زمین، داده­های دورسنجی بدلیل دید یکپارچه و وسیع، قابلیت تفکیک طیفی، تهیه پوشش تکراری، تفکیک پذیری زمانی و ارزان بودن اطلاعات در مقایسه با سایر روشهای گردآوری داده ها از قابلیت های ویژه ای برخوردارند و از اینروست که امروزه در اکثر زمینه ها بویژه تهیه اطلاعات درباره حجم، الگو و نوع تغییرات پوشش و کاربری زمین برای طرح ریزی توسعه آینده زمین از تصاویر ماهواره­ای استفاده می شود. در طول ۱۰ سال گذشته تلاش های گسترده ایی برای مطالعه ی تغییرات کاربری زمین با استفاده از تصاویر سنجش از دور انجام شده است. با وجود این،  توسعه روش ها و مدل های مناسب برای استفاده بهینه از داده های ماهواره ای چند زمانه به منظور مطالعه تغییرات پوشش و کاربری زمین طی دوره های مختلف بسیار مهم و ضروری است.

۲-۱- مفاهیم کاربری زمین و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی

کاربری زمین را می توان به عنوان یک علم میان رشته ای و جامع که متمرکز بر ماهیت پوشش زمین و کاربری زمین، تغییرات آنها در فضا – زمان و فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، تصمیم سازی، زیست محیطی و اکولوژیکی که منجر به این الگوها و تغییرات می شوند، تعریف کرد.

تئوری­ها، روش­ها و تکنولوژی­های گوناگونی در زمینه تحقیق بر روی دانش کاربری زمین وجود دارد که بر اساس آن می توان موضوعات علمی و کاربردی که جزء ویژگی های دانش کاربری زمین هستند را بیان کرد.

در حقیقت کاربری زمین بازتاب کننده تعاملات انسانی با محیط زیست در مقیاس های محلی تا جهانی است و تحلیل جامع و میان رشته ای از موضوعات کاربری زمین نیاز به درک نقش و اهمیت کاربری زمین، پویایی تغییر کاربری زمین در فضا و زمان، سیاست و مدیریت زمین و اهمیت کاربری زمین برای پایداری دارد.

مطالعه جامع تغییر کاربری زمین در رویکرد ها عموما میان رشته ای و یا چند رشته ای هستند و از مکانیزم های گوناگونی برای تقویت تعامل میان رشته ها استفاده می کند. بنابراین یک تئوری تغییر زمین می بایست موارد زیر را مورد توجه قرار دهد:

دلایل پیچیده، فرآیند ها و اثرات  شدید تغییر

تفاوت ها و تقابل های میان کاربری زمین و پوشش زمین

اثر متقابل فرآیندهای اجتماعی – اقتصادی و زیستی

مقیاس های زمانی و فضایی متعدد که در فرآیند ها بکار گرفته می شود

تعامل در میان سطوح سازمانی متعدد

بازخوردها و رابطه ها در هر دو فضای جغرافیائی و اجتماعی

حلقه های متعدد میان مردم و زمین

تاثیر مفهوم جغرافیائی، تاریخی و اجتماعی بر تغییر کاربری زمین

اهمیت عوامل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، جمعیتی، اجتماعی و فردی در تصمیم سازی

استفاده ترکیبی از داده های کمی- کیفی و روش ها(Richard and Michael, 2008).

[۱] . land use and Land cover

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.