تحقیق تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر و اسپرم بیگانه و آثار حقوقی بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر و  اسپرم بیگانه و آثار حقوقی بر آن دارای ۹۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
پیشینه تحقیق    ۶
فصل اول :مفاهیم    ۸
۱-۲- تعریف تلقیح    ۸
۱-۲-۱- تلقیح مصنوعی    ۸
۱-۲-۲- تعریف نازایی و ناباروری    ۸
۱-۲-۲-۱- علل نازایی    ۹
۱- ناباروری زنان    ۹
۱-۲-۳- سیر تحول تاریخی تلقیح مصنوعی    ۱۱
باروری از طریق مساحقه    ۱۳
۱-۲-۴- اقسام تلقیح مصنوعی به حصر عقل    ۱۴
۱-۲-۶- اقسام تلقیح مصنوعی که در علم پزشکی محقق شده اند    ۱۶
۱-۲-۶-۱-تلقیح اسپرم به داخل رحم (IUI  )    ۱۶
۱-۲-۶-۲- لقاح اسپرم در خارج از رحم (IVF )    ۱۷
۱-۲-۶-۳- تلقیح نطفه به داخل لوله رحم (GIFT )    ۱۸
۱-۲-۶-۴- انتقال نطفه بارور شده به داخل رحم (ZIFT )    ۱۸
۱-۲-۶-۵- تزریق اسپرم به داخل تخمک (ICSI)    ۱۹
۱-۲-۶-۶- تلقیح اسپرم به داخل رحم ، با استفاده از اسپرم غیر شوهر (AID )    ۲۰
۱-۲-۶-۷- اهدای تخمک (ED)    ۲۰
۱-۲-۶-۸- اهدای جنین    ۲۱
فصل دوم : تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر و تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه    ۲۲
بخش اول: تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر    ۲۲
۲-۱-۱- جواز تلقیح مصنوعی    ۲۲
ادله قائلین به جواز    ۲۳
فقهای شیعه    ۲۳
فقهای اهل سنت    ۲۳
۲ -۱-۲-استفتائات تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر    ۲۴
۲-۱-۳- حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر    ۲۶
ادله قائلین به حرمت:    ۲۶
۱- فقهای اهل سنت    ۲۶
۲-۲- وضع حقوقی عمل تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر    ۲۷
نتیجه :    ۲۸
بخش دوم ـ تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه    ۲۹
۲-۲-۱- وضع فقهی -حقوقی عمل تلقیح مصنوعی زن با اسپرم بیگانه:    ۲۹
۲-۲-۱- ۱- جواز یا عدم جواز تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه    ۲۹
۲-۲-۱-۲- اطلاق وعموم پاره ای از آیات قران کریم    ۲۹
۲-۲-۱-۳-نقد آیات وادله مخالفان وموافقان    ۳۰
۲-۲-۱-۴- روایات    ۳۲
۲-۲-۱-۵- نقد روایات وادله مخالفان وموافقان    ۳۳
۲-۲- ۲-نظر علما وهیئتهای  اسلامی    ۳۵
۱-اهل سنت    ۳۵
۲- فقهای شیعه    ۳۶
۲-۲-۳-اندیشه حقوقدانان و تلقیح مصنوعی    ۳۸
۲-۲-۴- مقتضای قاعده احتیاط یا برائت :    ۴۲
۲-۲-۵- سایرآثارو پیامدهای تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه    ۴۵
۲-۲-۵-۱- آثار اجتماعی باروری با اسپرم بیگانه    ۴۵
۲-۲-۵-۲- اثرات روانی باروری با اسپرم بیگانه    ۴۵
نتیجه گیری    ۴۷
فصل سوم – آثار حقوقی بر تلقیح مصنوعی با  اسپرم واسپر بیگانه    ۴۹
بخش اول :آثار حقوقی بر تلقیح با اسپرم شوهر    ۵۰
۳-۱-آثار غیر مالی    ۵۰
۳-۱-۱ – نسب    ۵۰
الف- نسب از نظر لغوی    ۵۰
ب : نسب در اصطلاح حقوقی    ۵۰
ج: ماهیت حقوقی نسب    ۵۱
چ :ماهیت عرفی نسب    ۵۲
۱- پیدایش نسب    ۵۳
الف – از نظر فقهی    ۵۳
ب از نظر حقوقی:    ۵۳
۳-۱-۲- نسب در تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر    ۶۳
۳-۱-۳- ولایت    ۶۶
۳-۱-۴-حضانت    ۶۶
۳-۱-۵- تربیت    ۶۷
۳-۱-۶-نکاح    ۶۸
۳-۱-۷- حق قصاص    ۶۹
۳-۲- آثار مالی    ۶۹
۳-۲-۱- توارث    ۶۹
۳-۲-۲- نفقه    ۷۱
۳-۲-۳-سایر روابط مالی    ۷۱
بخش سوم :آثار حقوقی بر تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه    ۷۱
۳-۳-۱-آثار غیر مالی    ۷۱
۳-۳-۱-۱- نسب    ۷۱
۳-۳-۱-۲- ولایت    ۷۷
۳-۳-۱-۳- حضانت    ۷۸
۳-۳-۱-۴–تربیت    ۷۹
۳-۳-۱-۵- نکاح    ۸۰
۳-۳-۱-۶- حق قصاص    ۸۳
ب: آثار مالی نسب    ۸۵
۳-۴-۱-آثار مالی    ۸۵
۳-۴-۱-۱-ارث    ۸۵
۳-۴-۱-۲-نفقه    ۸۸
۳-۴-۱-۳- سایر روابط مالی    ۹۰
۳-۴-۱-۴- جنبه کیفری تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه    ۹۰
فهرست منابع    ۹۲

منابع

قرآن کریم

دهخدا ، ع .( ۱۳۷۴) لغت نامه، دانشگاه تهران، تهران ، چاپ اول.

رضایت نیا معلم ، م . ۱۳۸۳ . باروری های پزشکی از دیدگاه فقه و حقوق، بوستان کتاب قم ( انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، قم.

نایب زاده،ع.(۱۳۸۰). بررسی حقوحقی روش های نوین باروری مصنوعی مادر جانشین،اهدای تخمک،جنین ،انتشارات مجد،چ اول.

قانون نحویه ی اهدای جنین،روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران،۲۹/۵/۱۳۸۲

یزدی ، م . (۱۳۷۵ ). باروری های مصنوعی و حکم فقهی آن، مجله فقه اهل بیت ، سال دوم . شماره ۵ و ۶ .

کی ودیگران،(۱۳۷۵)ناباروری ارزیابی ودرمان،ترجمه محمد علی کریم زاده میبدی ودیگران،بیمارستان تخصصی زنان وزایمان ونازایی مادر ،یزد.

الخمینی.ر.(بی تا). تحریر الوسیله ،دار العلم، قم.

خمینی ،ر.(۱۳۷۸).استفتائات، دفتر انتشارات اسلامی،قم،ج۳٫

خوئی .( ۱۴۰۱ ق) . مستحدثات المسائل ،بی نا، . قم .

صمدی اهری ، م . (۱۳۸۲) . نسب ناشی از لقاح مصنوعی در حقوق ایران و اسلام، کتابخانه گنج و دانش، تهران،چاپ اول .

رضازاده ،م.وحسینی،ا.(۱۳۷۳) .آشنایی با نازایی وروشها ی درمانی آن ،جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، تهران .

حسینی شیرازی ، م .( بی تا) . السمائل الاسلامیه ، چاپ مؤسسه فکر اسلامی ، بی جا .

حسینی ، ش .( ۱۴۲۲ ق) . التقلیح الصناعی بین العلم و الشریعه، دارالهادی چاپ دوم، بیروت.

حقی البروسوی ، ۱ . (۱۴۰۵ ق) . تفسیر روح البیان،  داراحیاء التراث العربی ،بیروت، ج هفتم

حکیم ، م . س . ط . (۱۴۲۰ ). فقه الاستنساخ الشهری فتاوی طبیه ، بی نا، ج اول.

مقدمه

یکی از زیباترین و شگف انگیز ترین غرایزی که حضرت حق در نهاد آدمی بنا گذارده غریزه فرزند خواهی و میل به تداوم نسل است لذا بر مبنای این سیستم غریزی طبیعت انسان به گونه ای خلق شده که قادر به تولید مثل باشد ، به این صورت که از ترکیب اسپرم جنس مذکر با تخمک جنس مونث نطفه تشکیل شده « ایها الناس انا خلقناکم من ذکرو انثی» ( حجرات ، آیه ۱۳ ) و در رحم زن تکثیر می شود و مراحل مختلف رشد را سپری می کند« الم تخلقکم من ماء مهین فی قرار مکین» ( مرسلات آیه ۲۰ و ۲۱ )و به صورت انسان قدم به عرصه گیتی می گذارد« انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج نبتلیه فجعلناه سمیعاً بصیراً »( دهر ، آیه ۳ ) و بسیار طبیعی است موجودی که از شیره جسم و جان این دو به وجود می آید و نشر و نما می کند بر مودت و صفا صمیمیت و سکون و آرامش آنها می افزاید .

«و من آیا ته ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده رحمته ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون » .

لکن همیشه طبیعت کار خود را دست انجام نمی دهد و زنان و مردانی هستند که به علت نقص در قسمتی از دستگاه  تولید مثلشان صاحب فرزند نمی شوند و چه بسا که زندگی زناشویی و اجتماعی آنها فقط به همین خاطر که نمی توانند از خود انسانی به جا بگذارند به مخاطره می افتد .

برخی از مردان هستند که یا فاقد اسپرم اند یا اسپرم آنها توان خاصیت ترکیب با تخمک زن را ندارد و یا زنانی وجود دارند که یا تخمک ندارند و یا قابلیت و توان پذیرش اسپرم را ندارد و یا رحم آنها توانایی نگهداری و پرورش جنین را ندارد یا اصلاً رحم ندارند و در عین حال علاقمند بچه ای را که نحوی منتسب به خود آنان باشد ، داشته باشند . این وضع از دیرباز وجود داشته و انسان برای یافتن راه حل این مشکل به راههای زیادی دست زده است و به وسایل و روشهای مختلفی متوسل شده است قرآن کریم خود از سویی به وضع استثنایی بعضی از زنان و مردان عقیم اشاره کرده و از سوی دیگر درخواست و التماس برخی نازایان را منعکس نموده ، و بارور و باردار کردن آنها را به قدرت خداوند بیان نموده است در سوره شوری آیات ۴۹ و ۵۰ می فرماید « لله ملک السموات و الارض یخلق ما یشاء یهب لمن یشاء اناثا و یهب لمن یشاء الذکور ایزوجهم ذکراناً و اناثاً و یجعل من یشاء عقیماً انه علیم قدیر ».

امروزه با پیشرفت علم مخصوصاً در زمینه های پزشکی و با بررسی دقیق علل و عوامل نازایی ، دانشمندان موفق شدند تا از طریق مصنوعی « غیر طبیعی » مشکل نازایی را تا اندازه زیادی حل کنند از جمله روشهای باروری که امروزه بکار می رود باروری از طریق لقاح مصنوعی است که انواع مختلفی دارد . مسأله مورد بحث در علم حقوق این است که آیا فرزندی که از این روش بوجود می آید مشروعیت قانونی دارد یا خیر ؟ و بعد از پاسخ به این مطلب این مسأله بیش می آید که در فرض جواز یا حرمت هر یک از این روش از لحاظ حقوقی چه آثاری بر آن مترتب می گردد به بیان دیگر طفلی که از لقاح مصنوعی بوجود می آید در جامعه از چه حقوقی برخوردار است ؟ آیا همان آثار و احکامی که بر کودکان طبیعی حکم می کند .چنین طفلی را نیز در بر می گیرند ؟ یا خیر !

با توجه به اینکه چنین روشهایی از قدمت زیادی برخوردار نیستند و مسائل جدیدی در علم پزشکی می باشند و بالطبع چنین مباحثی در علم حقوق کم سابقه و در قوانین مدون جهان کمتر قانون صریحی در این رابطه به چشم می خورد .

اما به لحاظ اینکه این پیشرفتها در کشور ما ایران نیز بکار گرفته شده اند بر حقوقدانان و فقهای مسلمان و شیعه است که حکم صریح خود را در این رابطه بیان نموده و مطالعات لازم تحقیقات و خود را در این زمینه گسترش دهند .

در طی چند سال اخیر نیز کارهای علمی متعددی در رابطه با لقاح مصنوعی انجام گرفته و مراجع و علما نظرات فقهی خود را در قالب استفتاء بیان نموده و حقوقدانان مقالات مختلفی در این زمینه نگاشته اند اما با توجه به ابعاد وسیع بحث شاید بتوان گفت هنوز تحقیق جامع و مانعی در این راستا به عمل نیامده است ، و علم حقوق به عنوان دانشی که با روابط انسانی بین افراد جامعه را تنظیم  نماید موظف است با تمسک به قواعد و اصول کلی که در اختیار دارد به مسائلی که در این زمینه ممکن است مطرح شود پاسخ دهد و تکالیف حقوقی افرادی را که با این مسأله مرتبط هستند و یا مرتبط می شوند روشن نماید .

در حقوق ایران که بر گرفته از حقوق متعالی و مترقی اسلام و فقه جعفری است باید بر طبق همان مبانی و اصول شرعی ( هر چند که در منابع اولیه فقهی به طور صریح به چنین مسأله ای اشاره نشده است ) مسأله را حل نمود ، تا به چیزی بر خلاف شرع و احکام الهی عمل نشود.

مقاله حاضر شامل سه فصل می باشد :فصل اول :کلیات ومفاهیم،فصل دوم :تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر و تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه ،فصل سوم آثار حقوقی بر تلقیح مصنوعی با  اسپرم شوهر واسپر بیگانه را بیان می کند.

پیشینه تحقیق

 تلقیح مصنوعی به شکل علمی پدیده ای نسبتاً جدید و زاییده دانش امروزی بشر است. در احکام اسلام، موضوع تلقیح مصنوعی به ترتیبی که امروزه از جهت علمی و عملی مطرح است ،سابقه نداشته است بنابراین عنوان تلقیح مصنوعی را در متون و منابع اسلامی و در اخبار و احادیث صدر اسلام نمی توان یافت تا به صورت منصوص مستندی در تأئید یا رد آن ارائه کرد ولی در زمینه حامله شدن زن از زن دیگر به وسیله مساحقه و همجنس بازی که بعضاً این عمل باعث حامله شدن زن مورد مساحقه می شده و همچنین در زمینه عمل ناشی از تفخیذ که سبب حامله شدن زن می گردد مصادیق و احکامی را می توان ارائه کرد که با تلقیح مصنوعی مشابهت دارد(رضانیا معلم،۱۳۸۳: ۳۷).

آیه الله محسن حرم پناهی و آیه الله محمد مؤمن قمی لقاح بین اسپرم بیگانه را اگر به شیوه ی داخل رحمی (iui ) باشد، حرام می دانند و در صورتی که به صورت لقاح آزمایشگاهی از جهل صورت گیرد (یا به منظوری غیر از تولید مثل باشد، مثل شبیه سازی دست و پا) مجاز می دانند اما به جهت تولید نسل انسانی جایز نمی دانند ( مجله فقه اهل بیت ش ،۹ و۱۰: ۱۴۸)

طبق ماده یک قانون نحوه ی اهدای جنین نابارور، جنین حاصله از زوجین و شرعی با موافقت کتبی آنها  و پس از اخذ مجوز دریافت جنین از طرف دادگاه به رحم زنان نابارور منتقل می شود. همانند رحم اجاره ای یا عاریه ای با این تفاوت که در این نوع از تلقیح مصنوعی، طفل متولد شده به صاحبان اسپرم و تخمک (زوجین اهداء کننده جنین ) مسترد نمی شود، بلکه وفق نص صریح ماده ۳ این قانون، اهداء گیرنده وظایف و تکالیف نگهداری ، تربیت و نفقه طفل متولد شده را نظیر پدر و مادر بر عهده می گیرد . (قانون نحوه ی اهدای جنین نابارور ، مصوب ۱۳۸۲ ).

آیه الله میلانی در مورد تلقیح مصنوعی اسپرم بیگانه و تخمک زوجه می فرمایند « از ظواهر آیات و روایات درباره لقاح اختیاری (مصنوعی ) چیزی به نظر نرسیده است ، ولی از لحن الخطاب و ذوق فقهی می توان گفت که یقیناً جایز نیست»( امامی، ۱۳۴۹ : ۳۶۷ ).

سید محمد صادق روحانی در کتاب المسائل المستحدثه عمل تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه را جایز می دانند(مسائل المستحدثه،ج۱: ۹)

یوسف صانعی وارد نمودن اسپرم اجنبی به رحم زن بیگانه را فی نفسه حرام می داند، اما تصریح می کند چنانچه تلقیح در محیط آزمایشگاه انجام شود، اشکالی ندارد. (صانعی ، ۱۳۸۲ : ۵۰)

امام خمینی در تحریر الوسیله ، سید علی سیستانی در کتاب المسائل المنتخبه ، سید ابالقاسم موسوی خویی در کتاب المسائل الشرعیه، آیه الله ناصر مکارم شیرازی در الفتاوی الجدیده ، لقاح اسپرم و تخمکی را مجاز می دانند که بین صاحبان آنها رابطه ی زوجیت وجود داشته باشد و در غیر از این صورت لقاح حرام است و همچنین اسپرم اجنبی را موردی که اسپرم بیگانه قرار داده می شود ، حرام می دانند(صمدی اهری،۳۵:۱۳۸۲)

آیه الله محمد یزدی در رابطه با بحث اهدای جنین می فرمایند: گرفتن اسپرم و اوول، ترکیب آن در خارج و کاشتن آن در رحم زن بیگانه اعم از اینکه شوهر دار باشد یا نباشد جایز است و عنوان حرام بر آن صادق نمی کند؛ زیرا جای دادن جنین در رحم زن بیگانه نه مصداق زناست، نه مصداق ریختن نطفه در رحمی که بر مرد حلال نیست و نه مصداق جای دادن نطفه در چنین رحمی ؛ زیرا روایات رسیده در این باب تنها به آمیزش نامشروع نظر دارند .(یزدی ۱۳۷۰ : ۱۳۲)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.