تحقیق تمرینات پلایومتریک و ابعاد فیزیولوژیکی و اصول بکارگیری و آسیب های ناشی از آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تمرینات پلایومتریک و ابعاد فیزیولوژیکی و اصول بکارگیری و آسیب های ناشی از آن دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه    ۴
۲-۲- تمرینات پلایومتریک    ۶
۲-۳- تعریف تمرینات پلایومتریک    ۷
۲-۴- ابعاد فیزیولوژیکی تمرینات پلایومتریک    ۷
۲-۵- چرخه کشش – انقباض در تمرینات پلایومتریک    ۸
۲-۶- گیرندههای حسی و عمقی    ۹
۲-۶-۱- دوکهای عضلانی    ۹
۲-۶-۲- اندامهای وتری گلژی    ۹
۲-۷- تأثیرات مربوط به تمرینات پلایومتریک    ۱۰
۲-۸- طبقه بندی تمرینات پلایومتریک    ۱۰
۲-۹- اصول بکارگیری تمرینات پلایومتریک    ۱۲
۲-۱۰- آسیب‌های ناشی از تمرینات پلایومتریک    ۱۳
۲-۱۱- توان بیهوازی    ۱۳
۲-۱۱-۱- عوامل مؤثر بر توان بی‌هوازی    ۱۴
۲-۱۲- چابکی    ۱۵
۲-۱۲-۱- عوامل مؤثر بر چابکی    ۱۶
۲-۱۲-۲- عوامل مؤثر در گسترش دامنه چابکی    ۱۶
۲-۱۳- استقامت عضلانی    ۱۷
۲-۱۳-۱- عوامل تأثیر گذار در استقامت عضلانی    ۱۷
۲-۱۴- انعطافپذیری    ۱۸
۲-۱۴-۱- عوامل تأثیرگذار بر انعطافپذیری    ۲۰
۲-۱۴-۱-۱- عوامل داخلی    ۲۰
۲-۱۴-۱-۲- عوامل خارجی    ۲۱
۲-۱۴-۱-۳- ارزشیابی انعطافپذیری    ۲۱
۲-۱۵- تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور    ۲۲
منابع و مآخذ:    ۲۵

منابع:

سندگل، حسین. ۱۳۷۲٫ فیزیولوژی ورزش. جلد اول، انتشارات کمیته ملی المپیک.

شیران، محمد یاسر، مقایسه تاثیر دو نوع تمرینات پلایومتریک در آب و خشکی بر عملکرد و آسیب عضلانی کشتی گیران جوان باشگاهی ، ۱۳۸۵، پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه تهران.

جیمز سی. راد کلیف، رابرت سی .فارنتینوس، دونالد آ. چو، تمرین­های ورزشی نوین (پلایومتریک)، ترجمه دکتر مهدی طالب پور، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۷۹٫

جیمز سی. رادکلیف، رابرت سی. فاکس، پلیومتریک نظری و کاربردی، ترجمه دکتر ضیاء فلاح محمدی، انتشارات دانشگاه مازندران، ۱۳۸۶٫

کلوندی، فردین، توفیقی، اصغر، محمدزاده سلامت، خالید، اثر تمرینات الاستیک، پلایومتریک و مقاومتی بر عملکرد بی­هوازی والبالیست­های نخبه استان کردستان، نشریه فیزیولوژی ورزشی، (۱۳۹۰)، شماره ۱۲، صفحه ۱۳-۲۶٫

ادیب پور، ناهید، بررسی اثر تمرینات (پلایومتریک و وزنه) بر توان بی هوازی ، پرش عمودی و بعضی از ویژگی‌های ساختاری دختران بسکتبالیست، ۱۳۸۰، پایا نامه تحصیلی کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

صالحی گلسفیدی، عابدین، بررسی تاثیر دو نوع برنامه تمرینی پلایومتریک منتخب بر سرعت عکس العمل و چابکی دانشجویان پسر ۲۵-۲۱ سال دانشکده تربیت بدن، ۱۳۷۹، پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه تهران.

گائینی، عباسعلی، رجبی، حمید.۱۳۸۳٫ آمادگی جسمانی. انتشارات سمت، تهران، چاپ دوم.

گاردینر، فیلیپ اف، (۱۳۸۷)، جنبه­های عصبی-عضلانی فعالیت بدنی، ترجمه رضا قراخانلو و احمد آزاد، چاپ اول، تهران، نورگیتی، ۱۳۲٫

Humphries BJ, Newton RU, Wilson GJ, The effect of a braking device in reducing the ground impact forces inherent in plyometric training, Int J Sports Med, 1995, 16, 129-30.

Shiran, M.Y., Kordi, M.R., Ziaee,V., Ravasi, A., Mansournia, M.A. (2008). The Effect of Aquatic and Land Plyometric Thraining on Physical Performance and Mascular Enzymes in Male Wrostlers. Journal of Biological Science. 3(5): 457- 61.

MacAtee, RE, Facilitated stretching, 3rd ed, Chamoaign, IL, Human Kinetic, (2007), p, 4.

Markovic G, Jukic I, Milanovic D. Effects of sprint and plyometric training on muscle function and athletic performance. Journal of Strength and Conditioning Research, (2007), 21 (2), 543-9.

۱-۲- مقدمه

پیشرفت­های علوم ورزشی در سال­های اخیر بسیار چشمگیر بوده و آمادگی جسمانی نیز به عنوان بخش مهمی‌از این پیشرفت­ها، از تنوع، تغییر و توسعه به دور نبوده است. انجام تمرینات خاص برای رسیدن به آمادگی مطلوب در رشته­ های ورزشی و همچنین در بحث تندرستی عمومی‌اهمیت ویژه­ای دارد. اگر این تمرینات بر پایه تحقیقات علمی‌استوار باشد، نتایج بهتری در پی خواهد داشت. از بین عوامل آمادگی جسمانی، توان عاملی مهم در موفقیت ورزشکاران محسوب می­شود و توان بی­هوازی اندام تحتانی عامل مهمی‌در رشته­ هایی مانند فوتبال، بسکتبال، تکواندو و غیره است. در چند دهه اخیر، روش­های مختلفی مانند تمرینات با وزنه و تمرینات سرعتی برای تقویت توان بی­هوازی اندام تحتانی به کار برده شده است. اخیرا تمرینات پلایومتریک به عنوان شیوه­ای موثر، مورد توجه مربیانی قرار گرفته که در پی تقویت عملکردهای سرعتی و انفجاری ورزشکاران هستند. اصولا ویژگی ذاتی این نوع تمرینات، تلفیق قدرت و سرعت برای تولید توان است. این تمرینات با درگیر کردن تعداد بیشتری از تارهای عضلانی در اثر فعال شدن دوک‌های عضلانی و بهره مندی از ویژگی الاستیک یا کشسانی عضلات، سازگاری‌های عملکردی مختلفی در عضلات به وجود می‌آورند که نتیجه آن عملکرد بهتر و هماهنگ تر عضلات (هماهنگی در بکارگیری عضلات) و ایجاد قدرت انفجاری بیشتر در عمل است. این سازگاری، بویژه در رشته‌هایی که نیازمند پرش‌های پیاپی به مدت طولانی اند، اهمیت بیشتری دارد (نبی زاده و همکاران،۱۳۹۳).

آمادگی جسمانی همچنین مجموعه ای از ویژگی‌های ذاتی و اکتسابی است که توانایی اجرای فعالیت بدنی را تعیین می‌کند (سندگل،۱۳۷۲) و ایجاد سلامت عمومی‌مهمترین نقشی است که می‌توان از آن انتظار داشت. از جمله فاکتورهای مهم آمادگی جسمانی می­توان توان بی­هوازی، چابکی، قدرت و انعطاف­پذیری را نام برد  (هامپری [۱]و همکاران،۱۹۹۹).

در علم فیزیک توان عبارت است از انجام کاری معین در واحد زمان است. اغلب رشته‌های ورزشی دارای اجرای فعالیت‌های کوتاه مدت و سریع با بازده توان حداکثر، نیاز دارند. در واقع توان انفجاری نشانه ظرفیت و قابلیت دستگاه متابولیکی برای تأمین انرژی در غیاب اکسیژن است. بدین ترتیب اندازه‌گیری این قابلیت برای ارزیابی برنامه‌های تمرین و گزینش ورزشکاران زبده از اهمیت زیادی برخوردار است (مارکویچ[۲] و همکاران، ۲۰۰۷).

تا دهه شصت میلادی، طراحی تمرینات بدنسازی بیشتر به کار مقاومتی برای افزایش قدرت یا سرعت محدود می­شده است. پس از آن، تمرینات مذکور تنها پیش­درآمدی برای تمرینات اصلی توانی یعنی تمرینات پلایومتریک محسوب شدند. در یک تعریف عملیاتی، حرکت پلایومتریک فعالیتی سریع و قدرتمند است که با استفاده از یک پیش­ حرکت کششی و سریع که محرک رفلکس کششی است، اجرا می­شود. در تمرینات پلایومتریک، با درگیر نمودن بیشتر اجزای کشش­ پذیر طبیعی عضله (تاندون­ها) و رفلکس کششی تلاش می­شود توان حرکات اجرایی افزایش یابد (کوین و همکاران، ). علاوه بر این، به نظر می­رسد که بازدارندگی متقابل عصبی نیز در تسهیل این فرآیند نقش داشته باشد (مک­کاتی[۳] و همکاران، ۲۰۰۷٫ بنجامین و همکاران، ۲۰۰۵٫گاردینر). پلایومتریک، تمریناتی است که عضلات را قادر می‌سازد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، حداکثر قدرت خود را اعمال کند و فرآیند چرخه کشیده شدن ـ کوتاه شدن انقباض عضلانی، پایه اصلی این تمرین است (کوین[۴] و همکاران، ۲۰۰۹).

مزیّت این تمرین در این است که موجب آمادگی دستگاه عصبی ـ عضلانی می‌شود و در نتیجه به ورزشکاران اجازه می‌دهد تا در فعالیت‌هایی که همراه با تغییر جهت می‌باشند، به نحو قدرتمند و سریعی اجرای وظیفه نمایند. با انجام این گونه تمرینات، زمان موردنیاز برای تغییر جهت، کاهش یافته و در نتیجه، سرعت و توان انفجاری، افزایش می‌یابد. لذا، ورزشکارانی که در رشته‌های مختلف به توان نیاز دارند، می‌توانند از تمرینات پلایومتریک بسیار سود ببرند. مزیت دیگر این تمرینات، نوع حرکات آن است که آموزش و یادگیری آن‌ها بسیار ساده و آسان می‌باشد (کلوندی[۵] و همکاران، ۱۳۹۰).

اما همانند تمرینات استقامتی و مقاومتی، در تمرینات پلایومتریک نیز ضرورت دارد تا نوع حرکت، تعداد وهله­های تمرینی، تعداد تکرار حرکت در هر وهله و شدت بار هر تکرار به دقت طراحی شود. در غیر این صورت، ورزشکار یا با کم­تمرینی روبه­رو می­شود و پیشرفت چندانی نخواهد نمود و یا با بیش­ تمرینی روبرو شده و خیلی سریع دچار آسیب می­شود. بر اساس اصل ویژگی تمرین، نوع حرکات پلایومتریک باید تا حد ممکن مشابه حرکات ورزش مورد نظر باشد (کوین و همکاران، ۲۰۰۹٫ پوتاچ[۶]، ۲۰۰۳٫ بومپاف[۷] ۱۳۸۲). اما اینکه این تمرینات با چه شدت و چه مدتی باید انجام شوند؟ همچنین اینکه آیا این تمرینات بر فاکتورهای مختلف آمادگی جسمانی (توان بی­هوازی، چابکی، انعطاف­پذیری، استقامت عضلانی) آن هم در کشتی­گیران و مخصوصا کشتی­گیران جوان تاثیر دارد یا نه؟ سوالی است که لازم است تا تحقیقات بیشتری پیرامون آن انجام شود.

۲-۲- تمرینات پلایومتریک

منشأ و سابقه این تمرینات به عنوان یک شیوه تمرینی جهت افزایش توان انفجاری نتیجه تلاش و موفقیت ورزشکاران روسی و اروپای شرقی در رشته ی دوومیدانی در دهه ۱۹۶۰ می‌باشد. این تمرینات برای اولین بار توسط فردی به نام« یوری وروشانسکی»، یه مربی روسی برای تمرین ورزشکاران رشته پرش در دوومیدانی تحت عنوان تمرینات «شوک» به کار گرفته شد. این تمرینات بعدها در رشته­های مختلف  پرتابی در دوومیدانی در سطح رقابت­های بین­ المللی استفاده شد و توسط فردی به نام «فرد[۹] ویلت»  به کشور آمریکا و سایر کشور‌های اروپایی توسعه پیدا کرد.

از نظر وروشانسکی تمرینات پلایومتریک باعث توسعه کل سیستم عصبی- عضلانی می‌شود. این تمرینات به وسیله یک کشش( انقباض برون گرا) و به دنبال آن یک انقباض سریع درون گرا تحت عنوان چرخه کشش- انقباض اثرات قابل ملاحظه­ای را در آمادگی جسمانی ورزشکاران ایجاد می­کند (جیمز و همکاران، ۱۳۸۶٫ جیمز و همکرانف ۱۳۸۶). تمرینات پلایومتریک به ورزشکاران رشته‌هایی از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال، وزنه برداری، شنا ،  شیرجه، اسکی، دو و میدانی، بیسیال و سایر رشته­های ورزشی کمک زیادی می­کند. به طور کلی برای هر مهارت ورزشی که نیاز به توان (ترکیبی از قدرت و سرعت است) داشته باشد می­توان این تمرینات را توصیه کرد، البته تصمیم برای استفاده مفید از تمرینات پلایومتریک و اثرات آن روی یک رشته ورزشی مثل کشتی می­تواند برای مربیان و ورزشکاران آن رشته بسیار ارزشمند باشد.

امّا نکته قابل توجه این است که چون برخی از مربیان و ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی آگاهی کافی از این تمرینات ندارند، لذا آموزش اصولی در مورد بکارگیری این  تمرینات و اجرای صحیح آن لازم و ضروری است، چرا که این تمرینات فشار زیادی روی سیستم عصبی- عضلانی وارد می‌کند.

[۱] – Hampery et al

[۲] – Markuich et al

[۳] – McCaty and Benjamin et al

[۴] – Kevin at al

[۵] – Clondy

[۶] – Putach

[۷] – Boompaf

[۸] – Kevin et al

[۹] – Fred Vilet

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.