تحقیق توافق های پیش قراردادی واصول حاکم بر دوره پیش قرارداد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق توافق های پیش قراردادی واصول حاکم بر دوره پیش قرارداد دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول :تعاریف پیش قرارداد    ۵
۱-۱-تعاریف:    ۵
۱-۱-۱ مذاکره:    ۵
۱-۱-۲- پیش قرارداد:    ۵
۱-۱-۳- توافق مقدماتی:    ۵
۱-۱-۴- تعهدات پیش قراردادی:    ۵
۱-۱-۵- مسؤولیت پیش قراردادی :    ۵
۱-۱-۶-دوره پیش قراردادی :    ۶
فصل دوم:توافق های پیش قراردادی واصول حاکم بر دوره پیش قرارداد    ۷
۲-۱ اصول حاکم بر دوره پیش قرارداد    ۷
۲-۱-۱- اصل آزادی قراردادی در دوره پیش قرارداد    ۷
۲-۱-۲- مبنا و مشروعیت اصل آزادی در دوره پیش قراردادی    ۸
۲-۱-۳- پایان دادن به دوره پیش قراردادی در اصل آزادی    ۹
۲-۲- اصل حسن نیت در دوره پیش قراردادی    ۱۲
۲-۲-۱- آثار حسن نیت در دوره پیش قراردادی    ۱۴
۲-۲-۲-  اصل حسن نیت در حقوق ایران    ۱۷
۲-۳- توافق های پیش قراردادی    ۱۹
۲-۳-۱- توافق بر بیع    ۲۰
۲-۳-۲- وعده ازدواج    ۲۱
۲-۳-۳-توافق بر مأخوذ بالسوم    ۲۲
۲-۳-۴- قولنامه    ۲۳
۲-۳-۵- توافق بر گفتگو    ۲۷
۲-۳-۶- طرح عقد    ۲۸
۲-۳-۷- توافق مشروط    ۳۰
۲-۳-۸- توافق ناقص    ۳۱
فهرست منابع    ۳۳

 منابع

سپهری فاطمه،۱۳۸۷، ماهیت مذاکرات حقوقی پیش قرارداد، مجله حقوق دانشگاه قم،۱۵۰ص.

محقق داماد سید مصطفی،۱۳۸۷،قواعد فقه کبخش مدنی(مالکیت-مسوولیت) تهران،مرکز نشر علوم اسلامی،۴۶۰ص.

محقق داماد سید مصطفی،۱۳۸۸،نظریه عمومی شروط و التزامات در حقوق اسلامی،چاپ اول ،تهران ،مرکز نشر علوم اسلامی،۵۰۰ص.

معصومی کشکولی مسعود،۱۳۹۲، پایان نامه کارشناسی ارشد «بررسی اصل آزادی قراردادی از دیدگاه امام خمینی(ره)»،دانشکده فقه و حقوق دانشگا ه آیت الله حائری میبد،۹۲ص.

ریپر ژرژ،۱۳۸۸، «سوء استفاده از حق» برگرفته از کتاب قاعده اخلاقی در تعهدات مدنی، ترجمه درودیان حسنعلی، بر منهج عدل: مقالات اهداء شده به استاد کاتوزیان،به سعی حسن جعفری تبار، تهران ،موسسه انتشارات دانشگاه تهران،۵۶۰ص.

حائری مسعود ، ۱۳۷۰، مبانی فقهی تحلیلی از ماده ۱۰ قانون مدنی«اصل آزادی قراردادها»، چاپ اول،تهران، انتشارات کیهان،۳۳۰ص.

امامی سیدحسن، ۱۳۷۵،حقوق مدنی،جلد۱،۲،۴و۵،تهران، کتابفروشی اسلامیه ،چاپ دوم،۴۵۰ص.

جعفری لنگرودی محمد جعفر،۱۳۵۶،دائره المعارف حقوق مدنی و تجارت،چاپ اول،جلد ۱ ،بی جا،بنیاد راستاد ، ۴۵۰ص.

جعفری لنگرودی محمد جعفر،۱۳۸۲،صد مقاله در روش تحقیق علم حقوق،چاپ اول،تهران ،کتابخانه گنج دانش،۳۵۰ص.

قنواتی جلیل،۱۳۸۳،مطالعه تطبیقی ایجاب و قبول ،چاپ دوم ، قم ، موسسه بوستان،۲۴۰ص.

باریکلو علیرضا و خزایی سید علی،۱۳۹۰،اصل حسن نیت و پیامدهای ان در دوره پیش قراردادی با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلیس و فرانسه،مجله حقوقی دادگستری،شماره،۳۲۰،۳۴۰ص.

شکاری روشنعلی،۱۳۷۷،شرط ابتدایی،مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی،شماره،۳۹،۲۲۰ص.

شیروی عبدالحسین ،۱۳۸۲ ، توافق های مقدماتی در حقوق کامن لو با تاثیر بر حقوق انگلستان و آمریکا، دانشگاه تهران،نشریه حقوق خصوصی شماره۳،۱۷۵ص.

اول :تعاریف پیش قرارداد

۱-۱-تعاریف:

۱-۱-۱ مذاکره: گفتگویی میان دو یا چند فرد یا گروه است که با هدف دستیابی به منفعتی که در نتیجهٔ آن گفتگو، ایجاد توافق یا عدم توافق صورت می پذیرد.

۱-۱-۲- پیش قرارداد: دوره ای قبل از انعقاد قرارداد مشتمل بر ایجاب و حصول توافقات اولیه در جهت انعقاد قرارداد نهایی.

 ۱-۱-۳- توافق مقدماتی: رضایت میان طرفین قرارداد به منظور انعقاد قرارداد نهایی. در واقع طرفین به رضایتی اولیه دست می یابند و بر اساس آن انعقاد قرارداد را در آینده پیش بینی می کنند.روندی که جهت حصول توافق به ضرورت جریان میابد، گاه دارای ماهیت حقوقی و به تبع آن دارای آثار حقوقی است گفتگوی مقدماتی گاه به درجه شرط نائل می آیند و جزئی از قرارداد محسوب می شوند و گاه دارای آثار قانونی خاص هستند مثل آنجا که باعث گمراه شدن و ترغیب مخاطب به انعقاد قرارداد گردیده اند.

۱-۱-۴- تعهدات پیش قراردادی:دردوره پیش قرارداد آن چه طرفین به عهده می گیرند جزئی از تعهدات آنان به حساب می آید و شناخت این تعهدات با مراجعه به عرف قرارداد ها مشخص می گردد. بنابراین حصول توافق مقدماتی مستلزم ایجاد تعهد مبنی بر انعقاد قرارداد اصلی است.

۱-۱-۵- مسؤولیت پیش قراردادی : جبران خسارت وارده بر دیگری  که ممکن است منشأ این خسارت قرارداد یا امری خارج از قرارداد باشد که مبتنی بر تعهد به انعقاد قرارداد در صورت وجود توافق اولیه یا وجود حسن نیت در صورت ایجاب مقدماتی است.و به عبارتی در هنگام گفت و گوهای مقدماتی هر یک از دو طرف ممکن است هزینه هایی را تحمل کند که در صورت بسته نشدن قرارداد نهایی به زیان او می انجامد هر چند اصل بر مخاطره آمیز بودن دوره پیش قراردادی است ولی گاه زیان دیده به دلایلی حق جبران پیدا می کند و طرف دیگر ملزم به تدارک زیان او می شود مسؤولیتی که برای جبران چنین زیانی ایجاد می شود مسؤولیت پیش قراردادی( سپهری، ۱۳۸۷) می‌نامند.

۱-۱-۶-دوره پیش قراردادی :

طول مدتی است که دو طرف با ایجاد ارتباط در آن برای بستن قرارداد نهایی تلاش می کنند که این دوران می تواند با رسیدن به مقصود که همان تشکیل قرارداد اصلی است یا چشم پوشی از آن پایان پذیرد ، از هنگامی که ایشان به قصد تشکیل قراردادی با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند تا هنگامی که قرارداد مورد نظر ایشان بسته شود یا از آن چشم بپوشند دوره پیش قراردادی می گویند( سپهری، ۱۳۸۷).

فصل دوم:توافق های پیش قراردادی واصول حاکم بر دوره پیش قرارداد

۲-۱ اصول حاکم بر دوره پیش قرارداد

نقش دوره پیش قراردادی در ایجاد روابط اقتصادی آینده اشخاص ، به ویژه بازرگانان ، غیرقابل انکار است. در معاملات مهم که بیشتر میان تولیدکنندگان و خریداران عمده شکل می گیرد ، روند طولانی سپری می شود تا قراردادی به سرانجام برسد. چنین مسیری در بازرگانی های غیر مهم و کوچک که معاملات واسطه ای و توزیعی را تشکیل می دهند هرچند کوتاه تر ، ولی وجود دارد.

امروزه به جای روند سنتی تشکیل قراردادها ، دو طرف با انجام گفتگوهای پیش قراردادی به نتیجه مطلوب می رسند. در روند جدید ، ممکن است مسائل گوناگونی مانند گفتگوهای غیرمنصفانه ، خروج از گفتگوها ،گفتگوهای انحصاری ، خودداری از گفتگوهای بیشتر و مانند آن در دوره پیش قراردادی رخ می دهد که ضرورت تبیین اصول حاکم بر این دوره را اجتناب ناپذیر می گرداند. با استقرار در قوانین و مطالعه طرز عمل بازرگانان و رویه مراجع رسیدگی در حل و فصل اختلاف های ناشی از روابط پیش قراردادی و دیدگاه علمای حقوق به صورت مختصر تلاش شد تا اصول حاکم بر دوره پیش قرارداد گردآوری و در دو  بخش اصل آزادی و حسن نیت عرضه گردد.

۲-۱-۱- اصل آزادی قراردادی در دوره پیش قرارداد

هدف از گفتگو، بررسی دقیق و یافتن آگاهی بیشتر در مورد قراردادی است که بستن آن به ذهن دو طرف رسیده است. اگر در دوره پیش قراردادی هر یک از دو طرف دریابد که انجام معامله به صلاح او نیست، از ادامه گفتگوها چشم میپوشد و در صورت تأمین سود خود، گفتگوها را تا رسیدن به قرارداد نهایی ادامه میدهد (قنواتی، ۱۳۸۳) و در صورتی که به این نتیجه برسند که ادامه گفتگوها ثمری ندارد از آن خارج   می شوند این اختیار ورود، ادامه یا پایان دادن به روند تشکیل قرارداد را آزادی در گفتگو می نامند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.