تحقیق تولید علم و شاخصهای آن و نظریه‌های رفتار استنادی و روش‌های ارزش‌گذاری استنادها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تولید علم و شاخصهای آن و نظریه‌های رفتار استنادی و روش‌های ارزش‌گذاری استنادها دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-. مقدمه    ۵
۲-۱-۲٫ تولید علم    ۶
۲-۱-۳٫ شاخص های کمی و کیفی علم    ۷
۲-۱-۳-۱٫ استناد    ۷
۲-۱-۳-۲٫ انواع استناد در مطالعات تحلیل استنادی    ۸
۲-۱-۴٫ رفتار استنادی    ۱۰
۲-۱-۴-۱٫ نظریه‌های رفتار استنادی    ۱۱
۲-۱-۴-۱-۱٫ نظریه هنجاری استناد    ۱۲
۲-۱-۴-۱-۲ . رهیافت ساختار اجتماعی رفتار استنادی    ۱۲
۲-۱-۴-۱-۳٫ نظریه چند بعدی استناد    ۱۳
۲-۱-۴-۱-۴٫ سایر تحلیل ها    ۱۶
۲-۱-۵٫ پیچیدگی انگیزه های استناد    ۱۷
۲-۱-۶٫ انگیزه های عدم استناد    ۱۸
۲-۱-۷٫ روش‌های بررسی انگیزه‌های استناد    ۱۹
۲-۱-۷-۱٫ بررسی رفتاراستنادی بر اساس میزان استفاده ازمنابع مورد استناد    ۲۲
۲-۱-۸٫ نتیجه گیری    ۲۶
۲-۲٫ پیشینه تحقیق    ۲۷
۲-۲-۱٫ مقدمه    ۲۷
۲-۲-۲٫ تولید علم در ایران    ۲۸
۲-۲-۲-۱٫ اثرگذاری علم ایران    ۳۰
۲-۲-۲-۲٫ تولید علم ایران در حوزه شیمی    ۳۲
۲-۲-۲-۲-۱٫ اثرگذاری مقالات ایران درحوزه شیمی    ۳۳
۲-۲-۳٫ ارزش استنادها به آثارایرانی به طور کلی و در حوزه شیمی    ۳۴
۲-۲-۴٫ بررسی ارزش استنادها درجهان    ۳۵
۲-۲-۴-۱٫ سنجش ارزش استنادی بر پایه نوع استناد    ۳۵
۲-۲-۴-۲٫  سنجش ارزش استنادی بر پایه جایگاه استناد    ۴۰
۲-۲-۴-۳٫ سنجش ارزش استنادی بر پایه بسامد متنی استناد    ۴۲
۲-۲-۵٫ بررسی انگیزه های استناد    ۴۳
۲-۲-۶٫ بررسی انگیزه‌‌های عدم استناد    ۴۵
۲-۲-۷٫ خود استنادی    ۴۵
۲-۲-۸٫ نتیجه گیری    ۴۷
منابع و مآخذ    ۴۹

منابع

جوکار، عبدالرسول. گل تاجی، مرضیه(۱۳۸۹). بررسی تطبیقی میزان خود استنادی در دو نشریه فصلنامه کتاب و فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی در سالهای ۱۳۸۲-۱۳۸۶ بر اساس پایگاه گزارش‌های استنادی نشریات فارسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی،۱۳(۱)، ۹۱-۱۱۱٫

مردانی، امیرحسین. نیک کار، ملیحه(۱۳۸۸). بررسی خود استنادی اعضای هیات علمی دانشگاه تهران در مجله‌های”نامه‌ی علوم اجتماعی” و “پژوهش‌های جغرافیایی” طی سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۸۷٫ پیام کتابخانه، ۱۵(۳)،۱۴۹-۱۶۷٫

یلپانی،محمد. حیدری،اکبر(۱۳۸۶). نقد و تاملی بر مصاحبه دکتر رضا منصوری: هنوز مانده تا برسیم. روزنامه ایران، ۳۸۸۳، ۲۲/۱۲/۸۶٫

یلپانی،محمد(۱۳۸۳). مقام تحقیقاتی ایران در جهان. روزنامه همشهری،۳۴۸۰، ۷/۶/۱۳۸۳٫

یلپانی، محمد. حیدری، اکبر(۱۳۸۷). پژوهش‌های ویترینی. نقدی بر عملکرد علمی و پژوهشی مجله انجمن شیمی‌گران ایران. روزنامه ایران، ۴۰۰۹، ۴/۶/۸۷٫

یلپانی، محمد. حیدری، اکبر(۱۳۸۷). بازار مکاره پژوهش و تحقیق. روزنامه ایران، ۴۰۰۸، ۳/۶/۸۷٫

آقاجانلو، امیر (۱۳۸۷).کارکردها، ظرفیت‌ها، تعریف‌ها. پژوهش و حوزه، ۹(۲۹)، ۷۲-۹۴٫

ابراهیمی، سعیده. حیاتی، زهیر(۱۳۸۷). کمیت و کیفیت تولید علم در دانشگاه‌های ایران. اندیشه‌های نوین تربیتی،۳(۳)، ۱۰۵-۱۲۶٫

موسوی، میرفضل اله(۱۳۸۳). رتبه بندی تولید علم در ۵۰ کشور اول جهان. رهیافت،۳۲،۳۷-۵۷٫

موسوی موحدی، علی اکبر(۱۳۸۱). گفتگوی علمی: تولید علم؛ اولویت توسعه کشور. رهیافت،۲۸،۱۴۴-۱۴۶٫

نوروزی چاکلی، عبدالرضا. حسن زاده، محمد. نورمحمدی، حمزه علی. اعتمادی فر، علی(۱۳۸۸). پانزده سال تولید علم ایران در پایگاه‌های موسسه اطلاعات علمی(ISI)1993-2007. فصلنامه کتاب،۲۰(۱)، ۱۷۵-۲۰۰٫

 Jörg, B. (2008). Towards the nature of citations. Paper presented at the Poster Proceedings of the 5th International Conference on Formal Ontology in Information Systems (FOIS 2008). . de/~brigitte/publications/FOIS08_ Poster_BrigitteJoerg. pdf (last visited 25th July 2012).

Kazerani, M., Salahi Yekta, A., & Nowzari, S. (2010). An Investigation on the Scientific Products: Iran, Turkey, and Greece. Journal of Paramedical Sciences, 1.(2).

Kharabaf, S., & Abdollahi, M. (2012). Growth of science in Iran. Research in Pharmaceutical Sciences, 7(5), S951.

Prabha, C. G. (1983). Some aspects of citation behavior: A pilot study in business administration. Journal of the American Society for Information Science, 34(3), 202-206.

Seglen, P. O. (1998). Citation rates and journal impact factors are not suitable for evaluation of research. Acta Orthopaedica, 69(3), 224-229.

Vinkler, P. (1987). A quasi-quantitative citation model. Scientometrics, 12(1), 47-72.

Vinkler, P. (1998). Comparative investigation of frequency and strength of motives toward referencing. The reference threshold model. Scientometrics, 43(1), 107-127.

۲-۱-. مقدمه

رشد روزافزون تولید علم ایران و استناد به آنها در دو دهه اخیر توسعه علمی ایران را نوید داده است. با این حال، بسیاری از صاحب‌نظران ایرانی بر این باورند که از آنجا که سنجه‌های کمی نمی‌تواند نمایانگر کیفیت علم و توسعه علمی باشد، نباید در ارزیابی پژوهش‌ها به کار گرفته شوند (برای نمونه داوری اردکانی(۱۳۸۶؛ یلپانی،۱۳۸۷الف و ب). به این ترتیب، کاربرد سنجه‌ها و روش‌های کمی علم سنجی در ارزیابی محققان کشور مورد سوال قرار گرفته است. با توجه به آن که روش‌های کیفی مانند ارزیابی بوسیله داوران، فرایندی بسیار هزینه بر، طولانی و در برخی موارد ذهنی است، محققان علم سنجی بر آن هستند تا با رفع کاستی‌های سنجه‌های کمی موجود، به سنجه‌هایی هر چه کیفی‌تر دست یابند.

یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند در ارزیابی سطح کیفی استنادها به کار گرفته شود، جایگاه رویداد استناد است. ارزش هر استناد می‌تواند با توجه به جایگاه آن متفاوت باشد. استنادهایی که در ارکان اصلی و مهم مقاله مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند استنادهای روش‌شناختی[۱]یا استناد مقایسه ای[۲](در بخش بحث و نتیجه گیری) ارزش بسیار بالاتری دارند (کانو[۳]،۱۹۸۹). در مقابل، استنادهای مفهومی[۴] که به هدف تبیین یا تعریف یک مفهوم یا صرفا آگاهی‌رسانی درباره ادبیات رشته صورت گرفته‌اند و در بخش‌های نسبتا کم‌اهمیت‌تر تحقیق مانند پیشینه و مقدمه رخ داده اند، ارزش پایینی دارند (تنگ و سیفر[۵]،۲۰۰۸). بنابراین، جایگاه استناد می‌تواند نشانگر عمق استفاده از منبع مورد استناد و میزان اثرگذاری آن بر اثر و در نهایت بر پیشبرد علم باشد. علاوه بر این، بسامد متنی استناد نیز می‌تواند بیانگر گستره استفاده از یک اثر در مدرک استناد‌کننده بوده و گوشه‌ای دیگر از ارزش استناد را بازتاب دهد. آشکار است که مقالاتی که از بسامد متنی استناد برابری برخوردار باشند، با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. زیرا ممکن است در مقالاتی با اندازه، موضوع و نوع متفاوت مورد استناد قرار گرفته باشند که همه این عوامل بر پتانسیل ارجاع مقاله استنادکننده تاثیرگذار است.  بنابراین لازم است بسامد متنی استناد بر اساس پتانسیل ارجاع مقاله به هنجار شود. در این پژوهش، برای نخستین بار سهم استناد متنی، که عبارت است از نسبت بسامد متنی مقاله استناد شونده به پتانسیل ارجاع متنی مقاله استنادکننده، به عنوان شاخصی جهت تعیین ارزش استنادی مقالات ایرانی معرفی و محاسبه می‌شود.

در این نوشتار، ابتدا اطلاعات زمینه‌ای شامل تولید علم و شاخص‌های آن (‌تولید مقالات و تعداد استنادها) مورد مطالعه قرار می‌گیرد. از آنجا که استناد می‌تواند بازنمونی ازکیفیت و اعتبار مقاله باشد، لذا اهمیت، انواع و نظریه‌های مختلف بررسی استناد، تشریح می‌گردد. در ادامه دلایل و انگیزه‌های استناد با مرور آثار مرتبط بطور خلاصه معرفی می‌شوند.

دلایل مختلفی برای استناد به یک اثر معرفی شده است که می‌توان آنها را در دو گروه بزرگ انگیزه‌های حرفه‌ای و پیوندی قرار داد  اما استناد به یک اثر لزوما نشاندهنده اهمیت اثر مورد استناد نیست. استناد تنها زمانی می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های اهمیت مقاله استناد‌شونده مورد توجه قرار گیرد که نویسنده استناد کننده از مدرک مورد استناد به خوبی استفاده کرده و اهمیت آن را در پیشبرد اهداف تحقیق خود تایید کند. از این رو، در بخش بعد روش‌های ارزش‌گذاری استنادها بر پایه سه شاخص نوع استناد، بسامد متنی استناد و جایگاه استناد شرح داده خواهد شد.

۲-۱-۲٫ تولید علم

عصاره اندیشه و نگرش محققین یا حاصل یافته‌های پژوهشی آنان در قالب کتاب یا مقاله مجلات به ظهور می‌رسد. از زمانی که فردوسی “توانا بود هر که دانا بود” را بیان کرد و در ادامه بیکن بیان کرد “دانش توانایی است” ، محققان زیادی نقش کلیدی علم را یاد آور شده‌اند. در عصر ارتباطات، تولید علم و دانش از ارکان توسعه و پیشرفت هر کشور می‌باشد و توسعه و شکوفایی در جنبه‌های مختلف نیز به ایجاد دانش و علم کمک می‌کند.

آن­چه که در بحث تولید علم حائز اهمیت است، این است که نویسندگان تلاش می‌کنند مقالات خود را در مجلاتی منتشر کنند که در موسسه تامسون رویترز یا سایر موسسات نمایه‌سازی، نمایه ‌شوند زیرا این امر به شناخته شدن نویسندگان در سطح جهانی کمک شایانی می‌کند. همچنین بدلیل اعتبار چنین مجلاتی در سطح جهانی، مقالات نمایه شده در مجلات این گونه پایگاه‌ها بخت استفاده و در نتیجه دریافت استناد بیشتری داشته و به افزایش نمایانی و اثر‌گذاری مقاله در پیشبرد علم جهانی منجر می‌شود (بالابان،۲۰۱۲).

۲-۱-۳٫ شاخص های کمی و کیفی علم

متخصصان علم سنجی برای سنجش علم از دو شاخص مطلق تعداد تولیدات و تعداد استنادها استفاده می‌کنند و شاخص‌های دیگری مانند عامل اثرگذاری، درصد مدارک استناد شده، ضریب تاثیر و غیره که از این دو شاخص مطلق مشتق شده‌اند را برای بهبود روند ارزیابی تولید علم معرفی کرده اند.

تولید مقالات در هر کشور می‌تواند نمادی از پیشرفت‌های علمی آن کشور باشد و افزایش مقالات نویسندگان می‌تواند توسعه علمی یک کشور را نوید دهد. اما آن چه­ اعتبار تولید علم را تصدیق می‌کند کاربرد و اثرگذاری آن در پیشبرد دانش بشری است. شاخص استناد استفاده از اثر و میزان اثرگذاری را نشان می‌دهد زیرا فرض بر این‌ است که نویسندگان به همه آثاری که برای نگارش مقاله استفاده کرده‌اند، استناد می‌دهند. از این رو، با استفاده از استناد که بوسیله یوجین گارفیلد معرفی گردید، می‌توان به میزان استفاده و اثرگذاری یک مدرک پی برد.

۲-۱-۳-۱٫ استناد

دو واژه ارجاع و استناد معمولا مترادف در نظر گرفته می‌شوند. شاخص استناد به عنوان سنجه پایه برای محاسبه میزان اثر‌گذاری علم در نظر گرفته شده و سنجه‌ای به نسبت کیفی است. در متون تعاریف مختلفی از استناد ارائه شده است.  استناد عبارت است از قبول صحت و درستی یک مدرک توسط مدرک دیگر (آقاجانلو ، ۱۳۸۷ به نقل از نرین[۶] و همکاران ،‌‌۱۹۷۶). استناد مهم‌ترین شاخص علم‌سنجی است که  می‌تواند بیانگر میزان نفوذ و تاثیر علمی یک اثر  و نشان‌دهنده اعتبار مقاله باشد. این اعتقاد وجود دارد که آثاری که در حوزه علمی خود موثرتر هستند به دفعات بیشتری مورد استناد قرار می‌گیرند (عباسی و بیگلو ،۱۳۹۰ ).

بررسی متون نشان می‌دهد اگر مقاله ای از نظر کیفی مورد تایید باشد در سایر تحقیقات علمی از آن استفاده شده و در نتیجه میزان استناد به آن افزایش می‌یابد و کم کم در بدنه علم قرار می‌گیرد، اما گروهی از دانشمندان معتقدند حتی اگر مقاله‌ای در مقالات دیگر به نقد کشیده شود نیز به نوعی اهمیت آن مدرک را نشان می‌دهد زیرا بیان ضعف‌ها و کاستی‌های اثر مورد انتقاد نیز می‌تواند از تکرار اشتباهات علمی پیشگیری نموده و  در تولید علم جدید تاثیرگذار باشد ( آقاجانلو ، ۱۳۸۷).

[۱].Methodological

[۲].Constructive

[۳] .Cano

[۴].Conceptual

[۵]. Tang &Safer

[۶] . Narin

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.