تحقیق تولید و مصرف سرانه گوشت مرغ و عوامل مدیریتی موثر بر عملکرد مزارع پرورش طیور

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تولید و مصرف سرانه گوشت مرغ و عوامل مدیریتی موثر بر عملکرد مزارع پرورش طیور دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۱-۱- تولید گوشت مرغ در جهان    ۴
۲-۱-۲-مصرف سرانه گوشت طیور در جهان    ۴
۲-۱-۳- وضعیت طیور گوشتی ایران    ۵
۲-۱-۴- وضعیت مصرف گوشت مرغ در کشور    ۵
۲-۱-۵- وضعیت طیور در استان تهران    ۷
۲-۲- عوامل مدیریتی موثر بر عملکرد مزارع پرورش طیور    ۷
۲-۲-۱- اثر آموزش بر عملکرد تولیدی مزارع    ۷
۲-۲-۲- عوامل تغذیهای موثر بر عملکرد مزارع پرورش جوجه گوشتی    ۱۳
۲-۲-۳- تاثیر سویه آمیخته جوجه گوشتی بر عملکرد    ۱۴
۲-۲-۴- مدیریت تاسیسات و تجهیزات مرغداری گوشتی    ۱۵
۲-۲-۵- نقش مدیریت بر میزان بهره‌وری در مرغداریهای گوشتی    ۱۶
۲-۲-۶- نقش مدیریت بر تلفات مرغداری‌های گوشتی    ۱۸
۲-۲-۷- سایر عوامل مدیریتی موثر بر عملکرد واحدهای پرورش    ۲۲
۲-۳- تصمیم گیری چند متغییره    ۲۴
فهرست منابع:    ۲۶

منابع:

سلیمانی، م. ۱۳۷۹٫ توانمندسازی در آموزش بزرگسالان. مجله فن آوران روستا. پیش شماره. ص ۱۲-۱۵٫

ابطحی، س. ۱۳۷۳٫ آموزش و بهسازی منابع انسانی، تهران : مؤسسه اطلاعات و برنامه ریزی آموزشی سازمان گسترش، صص ۱۲-۱۵٫

رحیمی، ن. ۱۳۸۰٫ عوامل مؤثر بر مدیریت کاهش ضایعات در واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز.

سیف، ع. ۱۳۷۸٫ روا نشناسی پرورشی: روا نشناسی یادگیری و آموزشی، تهران: مؤسسه انتشارات آگاه.

شاه ولی، م. ۱۳۶۸٫ اولویت تحقیق در آموزش کشاورزی. سنبله. شماره ۱۴٫ ص ۵۷-۶۰٫

شاه ولی، م. ۱۳۸۱٫ تدوین الگوی جامع آموزشی ترویجی برای کاهش ضایعات و استفاده بهینه از آنها در صنعت طیور کشور. شورای پژوهشهای علمی کشور. (کمسیون کشاورزی. گزارش پژوهشی شماره ۶۴۸٫

شاه ولی، م. ۱۳۸۴٫ راهکارهای جلوگیری و کاهش ضایعات صنعت طیور کشور، مجموعه مقالات دومین همایش بررسی ضایعات محصولات کشاورزی، قطب مهندسی بازیافت و ضایعات محصولات استراتژیک کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، ص ۱۸۱-۲۰۱٫

شاه ولی، م. و رحیمی، ن. ۱۳۸۵٫ بررسی کارکرد آموزش برکاهش تلفات و ضایعات در واحدهای پرورش جوجه گوشتی استان فارس: ارائه الگوی آموزشی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. جلد ۲ شماره ۱٫

زهری، م. ۱۳۵۲٫ از غذا چگونه حداکثر بهره را بدست آوریم، مجله نامه مدیران. صص۷-۱۵٫

زهری، م. ۱۳۷۲٫ علل ضایعات غذایی طیور در ایران. فصلنامه تغذیه دام و طیور، شماره ۸، صص ۱۲-۱۵٫

حجازی، ی. ۱۳۷۵٫ مهندسی فرآیند فعالی تهای آموزشی- ترویجی، معاونت ترویج و مشارکت مردمی، وزارت جهاد کشاورزی، مدیریت مطالعات و بررسیها.

بیات ترک، ع. ۱۳۷۰٫ آموزش بزرگسالان: مطالعه موردی آموزش فن قالیبافی به گروهی از بزرگسالان استان فارس و بررسی تأثیرات آن بر درآمد، بهداشت کارگاهها و کیفیت بافت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شیراز.

هاشمی، ا. ۱۳۸۱٫ تبیین عوامل خطر و تاثیر هر یک در مزارع پرورش مرغ گوشتی. دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی.

عمادزاده، م. ۱۳۶۹  مباحثی از اقتصاد و پرورش جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان، صص ۳۸٫

مک دونالد، آ . و هیرل، د. ۱۳۷۶٫ مهارتهای ارتباطی در خدمت توسعه روستایی .مترجم: دکتر منصور شاه ولی چاپ اول، معاونت ترویج و مشارکت مردمی وزارت جهاد سازندگی، دفتر مطالعات و بررسی‌ها .

عیدمحمدزاده، ح.، ج. رضائی، م. فقیه نصیری و م. ر. توکلی بغدادآباد. ۱۳۸۹٫ ارزیابی کارایی اقتصاد دانش با استفاده از مدل برنامه‌ریزی ریاضی (ایران و کشورهای منطقه). پژوهشنامه اقتصادی. سال دهم. شماره اول. ۱۳۵-۱۱۵٫

۲-۱- مقدمه

در حال حاضر در سراسر جهان و در کشور ما بخش عمده­ای از عملیات تولیدی پرورش طیور در قالب واحدهای بزرگ و کوچک صنعتی انجام می­شود. از ویژگی­های این واحدها تولید انبوه با استفاده از حداقل نهاده­ها و در دوره­های زمانی به مراتب کوتاه تر از روش سنتی است. مرغداری­های صنعتی که به طور همزمان چندهزار تا چندصد هزار قطعه طیور را نگهداری می­کنند از یک سو با مسائل و مشکلات خاص فنی، بهداشتی و اقتصادی مواجه­اند و از سوی دیگر به دلیل استفاده از نیروی انسانی در امر تولید،  موضوعات متعددی را در حوزه بهره­گیری از نیروی کار در پیش رو دارند. ضرورت بررسی مسائل و مشکلات حاکم بر این صنعت، با نگاهی بر وضعیت و حجم تولیدات آن در جهان وایران و استان،  مشخص می‌گردد.

۲-۱-۱- تولید گوشت مرغ در جهان

براساس آمار رسمی فائو ۳۴/۸۷ درصد از تولیدات طیور و ماکیان در سال ۲۰۰۹ از نوع جوجه گوشتی می­باشد. پرورش جوجه گوشتی برای بار اول در آمریکا در سال ۱۹۲۰ مورد توجه قرار گرفت و بتدریج به اروپا و سایر نقاط جهان گسترش یافت. براساس گزارش سازمان خواروبار جهانی (F.A.O) در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تولید گوشت مرغ افزایش یافته و به نحو رضایت بخش در حال افزایش است. بررسی منطقه­ای نشان می­دهد که تولید گوشت مرغ در طی سال­های اخیر در آسیا رشد خوبی داشته و در سال­های قبل آمریکای شمالی و مرکزی مقام اول در تولید گوشت سفید  جهان داشتند ولی در سال ۲۰۰۹ آسیا بیشترین تولید گوشت مرغ را داشته و مقام اول را بخود اختصاص داده است اما از نظر متوسط وزن لاشه میزان (۵۸/۱ کیلوگرم) مقام پنجم را دارا می­باشد.

۲-۱-۲-مصرف سرانه گوشت طیور در جهان

براساس آخرین آمار رسمی FAO که مربوط به سال ۲۰۰۹ می­باشد، کشور امارات با میزان مصرف سرانه ۴/۵۹ کیلوگرم در سال بالاترین مقدار و کشور کویت با میانگین مصرف سرانه ۹۵/۵۸ کیلوگرم در سال  و برزیل  با ۳/۴۸ کیلو گرم به ترتیب رتبه های دوم وسوم را بخود اختصاص داده اند و آمریکا با ۵/۴۴ کیلوگرم در رتبه بعدی قرار دارد همچنین میزان سرانه گوشت مرغ در ایران ۴/۲۵ کیلوگرم گزارش گردید که این میزان ایران را در رتبه ۱۶ در بین ۲۸ کشور مورد بررسی قرار گرفته توسط مرکز آمار تولیدات دامی آمریکا قرار داده بطوریکه مصرف گوشت مرغ در ایران بیشتر از کلمبیا (۱/۲۴)، اتحادیه اروپا (۱/۱۸)، ژاپن (۵/۱۶)، کره جنوبی (۵/۱۵)، اندونزی (۸/۳)، هند (۳/۲) و برخی کشورهای دیگر است.

۲-۱-۳- وضعیت طیور گوشتی ایران

پرورش و نگهداری طیور بومی بویژه مرغ به شیوه سنتی همراه با پرداخت به دامداری در خانواده­های مناطق روستایی ایران رایج و متداول بوده است و اصولاً تا چهار دهه اخیر مرغداری در ایران به شکل سنتی انجام می­گرفت و فعالیت­های مرغداری محدود به روستاها بود. همگام با پیشرفت تکنولوژی در امر صنایع سنگین ضرورت تحرک و پویایی بیشتر در امر زراعت و دامداری کشور بیشتر احساس می­شد به طوریکه در سال ۱۳۳۳ سازمان دامپروری وابسته به وزارت کشاورزی اقدام به وارد کردن نژادهای اصلاح شده مرغ از خارج از کشور نمود و به دنبال آن واردات ماشین­های جوجه کشی، دارو و مواد اولیه برای خوراک، آموزش روش­های پرورش و نحوه فرموله کردن خوراک انجام گرفت. باعنایت به اینکه صنعت مرغداری تأمین بخشی از نیاز پروتئین کشور را به عهده دارد لذا روز به روز به  اهمیت این صنعت افزوده شده و سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام شد.

صنعت طیور کشور از سال ۱۳۳۸ تاکنون شاهد تغییر و تحول بسیاری بوده است. شروع فعالیت­های پرورش طیور به طریق صنعتی در کشور در سال ۱۳۳۸ اگرچه بصورت ابتدایی بوده ولی در آن زمان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و ایجاد زمینه فعالیت­های بعدی را موجب گردیده است.

امروزه مرغ و تخم مرغ به عنوان دومین محصول استراتژیک کشور بعد از گندم، جایگاه ویژه­ای را در سبد کالاهای اساسی به خود اختصاص داده­اند. با وجود بیش از ۴۵ سال سابقه در صنعت مرغداری کشور، هم اکنون با تولید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ و توان بالقوه تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گوشت مرغ، کشور ایران بر اساس آخرین آمار سازمان خواربار و کشاورزی جهانی(فائو) در سال۲۰۰۹ از نظر تولید گوشت مرغ، مقام ششم جهان و در بین کشورهای  منطقه خاورمیانه، مقام اول تولید را به خود اختصاص داده است. بر طبق این آمار، سرمایه در گردش این صنعت در ایران برابر شش هزار میلیارد تومان و سرمایه ثابت آن برابر ۲۲ هزار میلیارد تومان است که به عنوان دومین صنعت پس از صنعت نفت از نظر داشتن حجم سرمایه به شمار می­رود. این صنعت موجب اشتغال ۶۰۰ هزار نفر در کشور شده است و به تبع آن معیشت حدود سه میلیون نفر را تأمین می­کند. هم­اکنون هر ماه بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور انجام می­شود. این کار در حدود ۱۷ هزار واحد مرغداری شامل واحدهای اجداد، مادر، نیمچه گوشتی و تخم­گذار صورت می‌پذیرد.

۲-۱-۴- وضعیت مصرف گوشت مرغ در کشور

مطابق آمار ارائه شده درصد خودکفائی از نظر فرآورده­های مختلف پروتئین حیوانی طی سال‌های ۸۸-۱۳۷۵ نشان داده شده است. همان­طوری که مشاهده می­گردد از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ کشور از نظر تولید گوشت مرغ صددرصد خودکفا بوده، ولی طی سالهای ۸۵ تا ۸۸ کشور از نظر تولید گوشت مرغ بطور متوسط در سطح ۵/۹۶ درصد خودکفا می­باشد. در زمینه محصولات دریایی در طی سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۸ صد درصد خودکفا بوده است ولی در زمینه گوشت قرمز و شیر خودکفا نبوده، ولی در طول این مدت، تولید روند صعودی داشته و نتیجتاً درصد خودکفایی هم افزایش یافته است و گوشت قرمز از ۷۴ درصد خودکفایی در سال ۱۳۷۹ به ۹۱ درصد در سال ۱۳۸۸ رسیده است.

متوسط مصرف سرانه گوشت سفید طی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ روند تقریباً صعودی داشته است و این نشان دهنده رونق این صنعت و همچنین رشد نسبتاً بالای این صنعت می­باشد که علاوه بر جبران رشد جمعیت، میزان مصرف سرانه را هم افزایش داده است. ولی میزان مصرف سرانه گوشت قرمز از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ روند تقریبا نزولی داشته و از میزان ۴/۱۴ کیلوگرم در سال ۱۳۸۳ به ۶/۱۱ کیلوگرم رسیده است ولی مصرف سرانه محصولات دریایی در همین سالها روند صعودی داشته است. همچنین روند مصرف سرانه تخم مرغ طی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ تقریباً صعودی بوده و این پارامترها نشان دهند رشد صنعت مرغداری و جایگاه آن در تغذیه جمعیت کشور می­باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.