تحقیق تکنولوژی فروشویی میکروبی کانیهای سولفیدی مس و میکروارگانیسم های مورد استفاده در آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تکنولوژی فروشویی میکروبی کانیهای سولفیدی مس و میکروارگانیسم های مورد استفاده در آن دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۶
۱-۱-  تاریخچه هیدرومتالورژی و بیوهیدرومتالورژی در استخراج مس    ۸
۱-۲- مقایسه فرآیندهای هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی    ۱۰
۱-۳- معرفی دامپهای سرباره سرچشمه    ۱۲
۲- تکنولوژی فروشویی میکروبی کانیهای سولفیدی مس و میکروارگانیسم های مورد استفاده در آن    ۱۹
۲-۱ کانیهای اکسیدی مس    ۱۹
۲-۲- کانیهای سولفیدی مس    ۲۰
۲-۳-  فروشویی میکروبی کانیهای سولفیدی    ۲۰
۲-۴- میکروارگانیسم های مورد استفاده در بیولیچینگ    ۲۱
۲-۵- تقسیم بندی باکتری ها بر اساس دما    ۲۲
۲-۵-۱- باکتریهای مزوفیل    ۲۲
۲-۵-۲- باکتریهای ترموفیل معتدل    ۲۸
۲-۶-  تقسیم بندی باکتریهای براساس خودکفایی غذایی    ۳۲
۲-۷- سازگار کردن باکتری با محیط بیولیچینگ     ۳۴
۲-۸- عوامل موثر در فروشویی میکروبی    ۳۴
۲-۸-۱- عوامل فیزیولوژیکی محیط فروشویی    ۳۵
۲-۸-۲- پتانسیل اکسیداسیون احیا    ۳۸
۲-۸-۳- اسیدیته محیط    ۳۹
۲-۸-۴- ترکیبات ممانعت کننده    ۴۰
۲-۸-۵- دما    ۴۱
۲-۸-۶- نوع کانه    ۴۲
۲-۸-۷-اندازه ذرات    ۴۳
۲-۹- مدل های انحلال باکتریایی کانیهای سولفیدی    ۴۴
۲-۹-۱-  مکانیسم مستقیم    ۴۴
۲-۹-۲ مکانیزم غیر مستقیم    ۴۴
۲-۱۰- بیولیچینگ کانیهای سولفیدی کنسانتره مس    ۴۶
۲-۱۰- ۱- بیولیچینگ کالکوپیریت (CuFeS2)    ۴۶
۲-۱۰- ۲- بیولیچینگ کالکوسیت (Cu2S)    ۴۷
۲-۱۰- ۳- بیولیچینگ کولیت(CuS)    ۴۸
۲-۱۰- ۴- بیولیچینگ پیریت (FeS2)    ۴۸
۲-۱۱- روشهای مختلف فروشویی میکروبی در مقیاس صنعتی    ۴۹
۲-۱۱ -۱- فروشویی توده ای (Dump Leaching)    ۴۹
۲-۱۱ -۲- فروشویی کپه ای (Heap Leaching)    ۴۹
۲-۱۱ -۳- فروشویی در محل (Insitu Leaching)    ۵۰
۲-۱۱ -۴- فروشویی در تانک همزن دار (Tank Leaching)    ۵۱
۲-۱۱ -۵- فروشویی حوضچه ای (Vat Leaching)    ۵۱
۲-۱۲- طراحی آماری آزمایشها (DOE)    ۵۳
۲-۱۳- روش سطح پاسخ (RSM)    ۵۵
منابع    ۵۷

منابع

[۱] اردشیری لاجیمی، ۱۳۹۰، تأثیر دی اکسیدکربن و عصاره مخمر بر بیولیچینگ مس از منابع پرعیار مجتمع مس سرچشمه، پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

[۲] رحمتی، بهروز، ۱۳۷۵، بازیابی مس از سرباره کوره های شعله ای مجتمع مس سرچشمه، پایان نامه کارشناسی ارشد متالورژی، دانشگاه علم و صنعت،

[۳] وقار، رامز، اولیازاده، منوچهر، (۱۳۷۹)، ” فناوری میکروبی در متالورژی” دانشگاه صنایع و معادن.

[۴] ملک زاده، فریدون، شهامت، منوچهر، (۱۳۸۴)، ” میکروبیولوژی عمومی”، انتشارات دانشگاه تهران.

[۵] جاوتز،ارنست، ترجمه: نوروزی، جمیله، (۱۳۸۱)،میکروبیولوژی پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی ایران.

[۶] محسنی، م.، ۱۳۷۴، جداسازی، شناسایی و فعالیت میکرو ارگانیسمهای تجزیه کننده پیریت از برخی مناطق ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد( میکروبیولوژی )، دانشکده علوم، دانشگاه تهران.

[۷] داگلاس، مونتگومری، ترجمه نورالسنا، رسول،۱۳۸۶، طراحی و تحلیل آزمایشها

[۸] منافی مورکانی، نوید، (۱۳۹۰)،انحلال بیولوژیکی کانسنگ سولفیدی کم عیار معدن مس میدوک، پایان نامه  جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد

[۹].Moody, R., (2001), “the problems with copper [Online]”, Available from/burmaAppendices,pdf [Accessed October 2001]

[۱۰] Sand, W., Gehrke, T., Jozsa, P.G., Schippers, A., (2001), “Biochemistry of bacterial leaching-direct vs. indirect bioleaching”, Hydrometallurgy, 59, 159-175.

[۱۱] Riekkola-Vanhanen, m., (2010), “BIOHEAPLEACHING”, Talvivaara Mining Company Plc.

[۱۲] BRIERLEY, C. L., (2008), “How will biomining be applied in future”, Trans.Nonferrous Met.Soc.chin 18, 1302-1310.

[۱۳].BHP Copper, (1996), “How do they: make copper [Online]”, Available from [Accessed 9 July 2001]

۱-مقدمه

ذخایرجهانی ­کانه­های با عیار بالا بتدریج رو به کاهش گذاشته و عیار سنگهای معدنی کاهش یافته است. یکی­از مشکلات بازیابی مواد از کانه­های کم عیار با تکنیک­های معمول، گران قیمت بودن به دلیل مصرف انرژی بالا و نیاز به هزینه ­های سرمایه­ای بالا می­باشد. از مشکلات دیگر هزینه­های محیط­ زیستی به سبب بالا بودن آلود­گی با استفاده از این تکنولوژی­هاست. بیوتکنولوژی یکی از امیدبخش­ ترین روشها برای حل این مشکلات در مقایسه با پیرومتالوژی بوده و قرن حاضر قرن شکوفایی این نوع تکنولوژی­هاست. تکنولوژی­هایی که هم جهت تامین امکانات رفاهی بکار می آیند و هم حفظ محیط زیست را مورد توجه قرار میدهند. فعالیت­های انسانی خواسته یا ناخواسته منجر به تولید آلودگی محیطی می­شود که آسیب­های جبران ناپذیری به محیط زیست و خود انسان وارد می­کند. کارخانه­ های صنعتی بیشترین سهم را در این آلودگی دارند. استخراج فلزات هم بخش مهمی از این آلودگی­ها را دامن میزنند. محققان زیادی از اواسط قرن گذشته تلاش خود را در راستای یافتن راههایی برای کاهش این آلودگی­ها که در بخش استخراج فلزات حاصل می­شود، آغاز کردند. در صنعت استخراج مس که معمولاً از روش­های حرارتی استفاده می­شود، روش­های هیدرومتالورژی، الکتریکی و غیره جهت کاهش این آلودگی­ها پیشنهاد شده است. در چند دهه اخیر دانش بیوتکنولوژی به عنوان یک تکنولوژی کلیدی، تحول شگرفی در عرصه زندگی انسان­­ها گذاشته است. مهمترین ابزار این علم، میکروارگانیسم­ها می­باشند. با استفاده از میکروارگانیسم­ها، فرآورده­های مختلف غذایی، دارویی، شیمیایی، معدنی در مقیاس صنعتی تولید می­گردد]۱[.

بیولیچینگ یکی از روش های استخراج فلزات از ماده معدنی با استفاده از میکروارگانیسم در محیط آبی به همراه هوا می‌باشد. در این روش ماده معدنی حاوی آهن و گوگرد (پیریت، کالکوپیریت و غیره) به وسیله گونه‌های خاصی از باکتری مزوفیل از قبیل اسیدی تیوباسیلوس فرواکسیدانس، اسیدی تیوباسیلوس تیواکسیدانس و لپتوسپریلیوم فرواکسیدانس، گونه‌های ترموفیل معتدل از قبیل سولفوباسیلوس و گونه ترموفیل مطلق از قبیل سولفولوبوس و اسیدیانوس بریرلی مورد انحلال قرار می‌گیرد. این گونه میکروارگانیسم ها، انرژی زیستی خود را از اکسیداسیون یون فرو و یا اکسیداسیون گوگرد به همراه دی‌اکسیدکربن مورد نیاز، تأمین می‌کنند. در انحلال کانی های سولفیدی به وسیله میکروارگانیسم ها دو مکانیسم اصلی، مستقیم و غیرمستقیم، مورد تأیید محققین می‌باشد. در مکانیسم اول یعنی مستقیم، فعالیت باکتری و اتصال آن به سطح کانی سبب انحلال شده و در مکانیسم دوم فعالیت باکتری در انحلال به صورت غیرمستقیم بوده و از راه تبدیل آهن فرو به فریک (اکسیداسیون) انجام می‌شود. فرآیند انحلال میکروبی (بیولیچینگ) و اکسیداسیون میکروبی (بیواکسیداسیون) به دلیل مزیت هایی که از لحاظ زیست محیطی، تکنولوژیکی و اقتصادی نسبت به دیگر روش های استحصال عناصر از کانی‌های سولفیدی و حتی غیرسولفیدی (ذوب و غیره) دارند، جایگزین روش های متداول (در فرآوری کانسنگ کم عیار) شده‌اند[۲]. استخراج مس معمولاً با استفاده از دو روش پیرو متالورژی و هیدرومتالورژی انجام می­شود. در روش پیرومتالورژی با استفاده از فرآیندهای ذوب و پالایش؛ مس کاتد با عیار ۹۹/۹۹ درصد تولید می­شود اما آلودگی­های زیاد این فرآیند­ها، که عمدتا منجر به تولید گازهای سمی و باران­های اسیدی است و بدون هیچ محدودیتی در محیط رها سازی می­شود، باعث شده است که طی دهه­های اخیر این صنعت مورد بازنگری قرار گرفته و بدنبال روشهای جایگزینی برای تولید مس و سایر فلزات برآیند. هیدرومتالورژی میتواند در این راستا بسیار کمک نماید. روش­های هیدرومتالورژی به دو صورت شیمیایی و بیولوژیکی انجام می­گیرد. روش بیولوژیکی در مورد کانی­های سولفیدی کم عیار و همچنین کانی­های مقاوم مناسب می باشد ]۳و۴[.

۱-۱-  تاریخچه هیدرومتالورژی و بیوهیدرومتالورژی در استخراج مس

استخراج هیدرومتالورژیکی (لیچینگ) مس از کانسنگ و رسوب دادن مس از محلول حاصل از لیچینگ، توسط آهن فلزی (سمنتاسیون) یک تکنولوژی قدیمی است. تجربه چینی­ها در استفاده از این تکنولوژی به ۲۰۰-۱۰۰ سال قبل از میلاد و حتی ماقبل آن برمی­گردد. این موضوع که می­توان مس را از محلول آبی رنگ استخراج کرد باید یک کشف اتفاقی باشد که تماس آهن فلزی با چنین محلولی باعث رسوب مس می­گردد]۵[.

احتمالا لیچینگ تنها روش استحصال مس از کانسنگ­های سولفیدی درگذشته بوده است، زیرا در زمان­های گذشته عملیات ذوب در کوره­های روباز صورت می­گرفته و این تکنولوژی تنها برای کانسنگ­های اکسیدی و کربناته مس اثربخش است. اما امروزه با استفاده از کوره­های ذوب جدید می­توان کانی­های سولفیدی را هم ذوب کرد]۶[.

از آغاز قرن حاضر، بیولیچینگ جایگاه ویژه­ای در فناوری استخراج فلزات پیدا کرده و استفاده از آن در حال پیشرفت است. امروزه انحلال میکروبی فلزات یک فناوری نویدبخش جهت استفاده از کانسنگ‌های کم­عیار و باطله­های صنایع با حداقل انرژی می‌باشد، ضمن این که از نظر زیست­محیطی دارای این مزیت است که جزء بهترین فناوری‌های شناخته شده می­باشد. طبق تعریف، استفاده از انواع گوناگون میکروارگانیسم­ها، به‌ویژه باکتری­ها در فرآیند اکسیداسیون سولفیدهای فلزی، بیولیچینگ نامیده می‫شود. کاربرد میکروارگانیسم­ها در انحلال سولفیدهای فلزی به دوران باستان برمی‌گردد، خیلی پیش از آن که وجود آنها کشف و تأثیر آنها شناخته شده باشد. البته تا سال ۱۹۴۷ که برای اولین بار گونه‌ای از باکتری­های مزوفیل را از پساب­های معادن جداسازی و شناسایی کردند، این نقش هم چنان ناشناخته بود. در مقیاس صنعتی می‌توان از معدن مس ریوتینتو[۱] اسپانیا به‌عنوان اولین معدنی که در آن از میکروارگانیسم­ها برای استخراج فلز استفاده شد، نام برد.

[۱] Riotinto

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.