تحقیق جایگاه گریه در قرآن و روایات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جایگاه گریه در قرآن و روایات دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه و مفاهیم    ۴
۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲-مفاهیم    ۵
۱–۳-مفاهیم مشابه    ۵
۱-۴-مفاهیم متضاد    ۲۰
فصل دوم:جایگاه گریه در قرآن و روایات    ۲۳
۲-۱-گریه هم مایه رحمت و هم مایه نجات است    ۲۴
۲-۲- خدا می خنداند و می گریاند    ۲۵
۲-۳- مطلوبیت گریه    ۲۷
۲-۴- توصیه به گریستن    ۲۷
۲-۵- دعای معصومین در حق گریه کنندگان خود    ۲۹
۲-۶- تأکید برتباکی    ۳۰
۲-۷- زمینه های گریه    ۳۰
۲-۷-۱- شناخت و دانش    ۳۰
۲-۷-۲- ایمان    ۳۲
۲-۷-۳- توجه به عظمت خداوند    ۳۴
۲-۷-۳-۱- خوف از خداوند    ۳۵
۲-۷-۳-۲-خوف از فراق خداوند    ۳۶
۲-۷-۴-برخورداری از نعمتهای ویژه خداوند(برگزیدگی)    ۳۶
۲-۷-۵- تلاوت قرآن    ۳۷
۲-۷-۶-کثرت  گناهان    ۳۸
۲-۷-۷- محرومیت    ۳۹
۲-۷-۸-فقدان عزیزان    ۴۰
۲-۷-۸-۱-گریه بر اموات    ۴۱
۲-۷-۹-  همدردی با ائمه ( ع )    ۴۳
۲-۷-۹-۱-  گریه بر سیدالشهداء ( ع )    ۴۴
۲-۷-۹-۱-۱- مطلوبیت ذاتی گریه بر امام حسین(ع)    ۵۳
۲-۸-شماری از کسانی که اهل گریه بودند    ۵۷
۲-۹- اقسام گریه    ۵۹
۲-۱۰- شادی در اسلام    ۶۹
۲-۱۰-۱- شادی از نگاه دین و روان شناسی غربی    ۷۰
فهرست منابع و مآخذ    ۷۱

منابع

۱-قرآن کریم،ترجمه ناصر مکارم شیرازی(۱۳۷۴).چاپ اول.تهران:محراب قلم.

۲-شیخ صدوق،محمدبن علی بن الحسین ابن بابویه (۱۴۰۶).ثواب الاعمال و عقاب الاعمال.الطبعه الثانیه.قم:دارالرضی للنشر.

۳-______ (۱۴۲۹).من لا یحضره الفقیه.الطبعه الخامسه.بی جا:موسسه النشر الاسلامی.

۴-_______ (۱۳۸۸).علل الشرایع:ترجمه سیدعلی حسینی.چاپ اول.قم:اندیشه مولانا.

۵-_______ (۱۳۸۹).معانی الاخبار:ترجمه حمیدرضا شیخی.چاپ اول.تهران:ارمغان طوبی.

۶-_______ (۱۳۸۹).الخصال:ترجمه یعقوب جعفری.چاپ اول.قم:نسیم کوثر.

۷-_______ (۱۳۸۶).فضائل الشیعه:ترجمه امیر توحیدی.چاپ اول.تهران:منیر.

۸- شیخ طوسی،محمد بن حسن (۱۴۰۹).التبیان فی تفسیرالقرآن.الطبعه الاولی.قم:مکتب الاسلامی.

۹-بحرانی،سید هاشم (۱۴۱۶).البرهان فی تفسیرالقرآن.تهران:بنیاد بعثت.

۱۰-بخاری،محمد بن اسماعیل(۱۳۸۸).مختصر صحیح بخاری:ترجمه عبدالقادر ترشابی.چاپ دوم.زاهدان:حرمین.

۱۱-حکیمی،محمدرضا،محمد،علی(۱۳۸۸).الحیاه.چاپ اول.قم:دلیل ما.

۱۲-خدایی،زبیده(۱۳۹۰).خدایا چه بخورم.چاپ یازدهم.قم:قلم زنان.

۱۳-خرمشاهی،بهاءالدین(۱۳۸۴).قرآن و مثنوی.چاپ دوم.تهران:نشر قطره.

۱۴-تستری،جعفر (۱۴۱۴).الخصائص الحسینیه.الطبعه الاولی.بیروت-لبنان:دارالسرور.

فصل اول: مقدمه و مفاهیم

۱-۱-مقدمه

بعضی از مسائل آنقدر طبیعی و عادیست، که کمتر درباره ی آن نیاز به بحث و گفتگو احساس می شود؛ در نتیجه بسیاری از افراد نظر سنجیده ای در آن باب ندارند. از این قبیل است گریه، که معمولا نشان ضعف و زبونی و گاه حقارت و پستی شمرده می شود. اما این حکم کلیت ندارد. (رکنی،۱۳۶۲،۵). گریه در اسلام از جنبه های مختلف علمی و دینی مورد توجه قرار گرفته و به آن سفارش شده است تا جاییکه”بکاء” از صفات بندگان پاکدل خداوند شمرده شده است.

گریه از افعال ویژه بشری و غالبا غریزی یا غیر اختیاری است. زیرا واکنشی طبیعی و بیرون از اختیار و کنترل آدمی است. به همین دلیل کودک به محض اینکه چشم به جهان می گشاید، شروع به گریه می کند. امام صادق(ع)در سخنی خطاب به مفضل درباره گریه پرفایده کودک می فرماید:”ای مفضل، فایده گریه کودکان را بشناس و بدان که در مغز آنها رطوبتی است که اگر باقی ماند سبب مشکلات بزرگ و بیماریهای سختی چون کوری و مانند آن می شود. گریه، این رطوبت را از سر کودکان به بیرون سرازیر می کند و تندرستی و سلامت چشمها را در پی می آورد. مگر نه اینکه کودک از گریه خود سود بسیار می برد اما پدر و مادرش چون این حقیقت را به درستی در نمی یابند، می کوشند او را بی صدا کنند و با فراهم کردن خواسته هایش او را از گریه بازدارند. آنها نمی دانند که گریه برای فرزندشان بهتر و خوش فرجام تر است.

هم چنین اگرچه در بسیاری از پدیده ها منفعت هایی نهفته است اما قائلین به اهمال کاری در آفرینش آنها را نمی شناسند که اگر می شناختند،سودو منفعت هیچ پدیده ای را منکرنمی شدند.این از آن روست که به آن شیءو منفعت آن جاهل اند. بی شک آنچه را منکران نمی دانند، عارفان می دانند و بسیاری از چیزها که در دسترس دانش آفریدگان نیست، علم آفریدگار متعال به آنها احاطه مطلق دارد.(رضایی،۱۳۸۹،۳۴).پیامبر(ص)درباره گریه کودکان می فرمایند:« لاتضربواأطفالکم علی بکائهم.فإن بکائهم أربعه أشهر شهاده:أن لا إله إلا الله، و أربعه أشهر الصلاه علی النبی و أربعه أشهر الدعاء لوالدیه»:«کودکانتان را به خاطر گریه هایشان کتک نزنید.همانا گریه آنها در چهارماه شهادت به یگانگی خداوند است و چهار ماه صلولت بر پیامبر(ص) است وچهار ماه دعا برای والدینشان است». (ش.صدوق،۱۳۸۸،ج۷،۳۳۱).

در قرآن کریم، خدای تعالی، گریه را از سوی خود دانسته و می فرماید:«وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَ أَبْکى‏»،(نجم/۴۳)،«و اینکه اوست که می خنداند و می گریاند». قابل توجه این که از میان تمام افعال انسان روی مسأله خنده و گریه تکیه شده است، چرا که این دو وصف مخصوص انسان است و در جانداران دیگر یا اصلا وجود ندارد و یا بسیار نادر است. چگونگی فعل و انفعالها و دگرگونیهایی که در جسم انسان به هنگام خنده و گریه رخ می دهد، و ارتباط آنها با دگرگونیهای  روحی بسیار پیچیده و شگفت انگیز است و در مجموع مى‏تواند آیت روشنى از آیات مدبریت حق باشد، علاوه بر تناسبى که این دو با مساله حیات و مرگ دارند.(مکارم،۱۳۷۴،ج۲۲، ۵۶۰).

 ۱-۲-مفاهیم

   گریه در لغت به معنای اشک ریختن و گریستن و مخالف خنده است.(معین،۱۳۸۲،۱۲۷۸).

از دیدگاه روانشناسی واکنشی است هیجانی بویژه در برابر درد، اندوه یا شادی بسیار که به صورت ریزش اشک از چشمان می باشد.(صدری،۱۳۷۳،ج۲،۹۵۳). معادل عربی گریه، واژه بکاء، می باشد. در اینجا به بیان برخی از مفاهیم مشابه و متضاد با واژه”گریه” می پردازیم.

۱–۳-مفاهیم مشابه

 ۱- بکاء: بکاء واژه ای روایی است که خود در قرآن ذکر نشده است اما کلمات هم ریشه با آن هفت باردر قرآن کریم  به کار رفته اند.(دخان: ۲۹؛ نجم: ۴۳و۶۰؛ یوسف: ۱۶؛ اسراء:۱۰۹؛ توبه:۸۲؛ مریم:۵۸).

قرآن کریم می فرماید:« وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَ أَبْکى‏ »،(نجم/ ۴۳)،

«اینکه اوست که می خنداند و می گریاند». در جایی دیگر می فرماید:«وَ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ یَبْکُونَ وَ یَزِیدُهُمْ خُشُوعاً»،(اسراء، ۱۰۹،«آنها ( بی اختیار ) به زمین می افتند ( و سجده می کنند ) و اشک می ریزند و هر زمان خشوعشان فزونتر می شود » .  هم چنین می فرماید:« أُولئِکَ الَّذِینَ … إِذا تُتْلى‏ عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا » ، ( مریم/۵۸ )،« آنها کسانی بودند که وقتی  آیات خداوند رحمان بر آنان خوانده می شد به خاک می افتادند و سجده می کردند، در حالیکه گریان بودند».  باز می فرماید:«فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ»،(دخان/۲۹)،«نه آسمان برآنها گریست و نه زمین».

در آیات دیگری چون(یوسف/۱۶)،(توبه/۸۲و۹۲) و (مائده/۸۳) نیز از گریه کردن سخن به میان آمده است.

در روایات نیز بکاء، جایگاه ویژه ای دارد. امام علی(ع) می فرماید:«البکاء سجیه المشفقین»: گریستن خوی مشفقان است.(آمدی،۱۳۶۶،ج۱،۱۶۸). هم چنین می فرماید:« البکاء من خشیه الله مفتاح الرحمه»: گریستن از خوف خداوند کلید رحمت است.(همان).

پیامبر اسلام(ص) می فرماید:« طوبی لصوره نظر الله الیها تبکی علی ذنب من خشیه الله …» : «خوشا چهره ای که خداوند به آن می نگرد در حالی که از ترس خدا بر گناهی که کرده می گرید…».(حرعاملی،۱۳۸۷،ج۱،۶۷۷). در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمود: «یا فاطمه، کل عین باکیه یوم القیامه الا عین بکت علی مصاب الحسین …»:« فاطمه جان، روز قیامت هر چشمی گریان است؛ مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین(ع) گریسته باشد…».(مجلسی،۱۴۰۳،ج۴۴،۲۹۳).

امام صادق(ع) فرمود:‌‌« اذا بکی الیتیم اهتز له العرش»:«‌‌‌هرگاه یتیم گریه کند عرش به لرزه درآید ». ( ش . صدوق، ۱۴۲۹،۱۸۸ ) .

بکاء در لغت  از ماده ی بکی یبکی بکاء و بکی، یعنی گریست و گریه کرد، می باشد. اگر به قصر خوانده شود به معنی گریه و اشک ریختن است و اگر به مد باشد، به معنی صدایی است که توأم با گریه باشد.(قرشی،۱۳۷۱،ج۱، ۲۲۲).بنابر این نظریه”بکاء”به معنای گریه صدادار و “بکا”به معنای گریه بی صداست.

هم چنین بکاء حالت گرفتگی است که بخاطر اندوه در چهره پیدا گردد و بدنبالش اشک بر گونه روان شود.(طبرسی، ۱۳۷۲،ج۹،۲۷۷).

“باکی” اسم فاعل آن یعنی گریه کننده و عزادار، مفرد باکون و بُکِیّ ًاست. قرآن کریم می فرماید:« خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا»،(مریم/۵۸)،«به خاک می افتادند و سجده می کردند درحالیکه گریان بودند».

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.