تحقیق جایگاه و مفاهیم مرتبط با شاکی و حمایت از حقوق شاکی از سوی ضابطین در فرآیند دادرسی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جایگاه و مفاهیم مرتبط با شاکی و حمایت از حقوق شاکی  از سوی ضابطین در فرآیند دادرسی دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:پیشینه ، جایگاه و مفاهیم مرتبط با شاکی    ۵
۲-۱ تاریخچه    ۵
۲-۱-۱جایگاه شاکی دردوره ی جنگ های خصوصی    ۱۲
۲-۱-۲جایگاه شاکی دردوره دادگستری عمومی    ۱۳
۲-۱-۳جایگاه شاکی در دوره ی دادگستری قدیم و معاصر    ۱۵
۲-۲تبیین مفاهیم واژگان    ۱۸
۲-۲-۱مفاهیم اصلی    ۱۸
۲-۲-۱-۱ تبیین مفهوم شاکی    ۱۸
۲-۲-۱-۲ معنای لغوی    ۱۸
۲-۲-۱-۳ معنای اصطلاحی    ۲۰
گفتار دوم : مفاهیم مرتبط    ۲۰
۲-۲-۲-۱شرایط شاکی و شکایت    ۲۰
۲-۲-۲-۲ شرایط شاکی    ۲۰
۲-۲-۲-۳ شرایط شکایت    ۲۲
۲-۲-۲-۴مشخصات و محتوای شکواییه    ۲۳
۲-۲-۲-۵عرض حال شفاهی    ۲۴
۲-۲-۲-۶ مقایسه شاکی با اصطلاحات مشابه    ۲۵
۲-۲-۲-۶-۱ شاکی و بزه دیده    ۲۵
۲-۲-۲-۶-۲ شاکی و مدعی خصوصی    ۲۶
۲-۲-۲-۶-۳ شاکی و اعلام کننده جرم    ۲۷
۲-۲-۲-۶-۴ شاکی و مجنی علیه    ۲۷
۲-۲-۲-۶-۵ شاکی وخواهان و متشکی عنه    ۳۰
فصل دوم :حمایت از حقوق شاکی  از سوی ضابطین در فرآیند دادرسی    ۳۱
۳-۱ ضابطین قضایی    ۳۱
۳-۱-۱ انواع ضابط قضایی    ۳۳
۳-۱-۱-۱ضابطین عام    ۳۳
۳-۱-۱-۲ضابطین خاص    ۳۵
۳-۱-۱-۳ ضابطین نظامی    ۴۰
۳-۱-۲ جایگاه قانونی ضابطین قضایی    ۴۱
۳-۱-۳  نحوه عملکرد ضابطین دادگستری در برابر جرایم مشهود    ۴۲
۳-۲  انواع شاکی    ۴۴
۳-۲-۱  شاکی حرفه ای    ۴۵
۳-۲-۲ شاکیانی که با سوء استفاده از سیستم تعقیب جزایی کنونی در کشور اقدام به طرح شکایت می کنند    ۴۷
۳-۳  انگیزه های احتمالی شاکی درطرح شکایت    ۵۲
۳-۳-۱  انگیزه های مشروع    ۵۳
۳-۳-۱-۱ انگیزه‌های سیاسی    ۵۳
۳-۳-۱-۲انگیزه‌های مالی    ۵۴
۳-۳-۲  انگیزه های نامشروع    ۵۴
فهرست منابع:    ۵۶

منابع:

۱- پرادل، ژان؛ ۱۳۸۱، تاریخ اندیشه های کیفری، ترجمه دکتر علی حسین نجفی ابرندآبادی، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.

۲- آقائی جنت مکان ، حسین؛  ۱۳۹۰، حقوق کیفری عمومی بر اساس قانون مجازات اسلامی، انتشارات جنگل ، جاودانه ، چاپ اول

۳- رایجیان اصلی، مهرداد؛ ۱۳۸۱، بزه دیده در فرایند کیفری، چاپ اول، تهران: انتشارات خط سوم.

۴- رایجیان اصلی، مهرداد، ۱۳۸۱، موقعیت اطفال بزه کار- بزه دیده در حقوق کیفری ایران، نشریه حقوق،شماره ۲۵

۵- رایجیان اصلی، مهرداد؛ ۱۳۸۲، تحلیلی بر مقررات تعدد جرم و دشواریهای آن، نشریه حقوق، شماره ۲۸ و ۲۹

۶- رایجیان اصلی،مهرداد،۱۳۸۴، بزه دیده شناسی حمایتی،انتشارات دادگستر، چاپ اول

۷- رایجیان اصلی، مهرداد؛ ۱۳۸۴ بزه دیدگان و نظام عدالت جنایی، مجله حقوقی دادگستری، شماره ۵۲ و ۵۳

۸- رایجیان اصلی ، مهرداد ،۱۳۸۵، جرم انگاری سوء استفاده از قدرت در پرتو تعامل نظام حقوق بشر و حقوق، رساله دکتری،دانشگاه تربیت مدرس

۹- رایجیان اصل ، مهرداد ،۱۳۹۰،  بزه دیده و بزه دیده شناسی، نشر شهردانش

۱۰- کی نیا، مهدی، ۱۳۷۰، مبانی جرم شناسی، ج ۲، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول

۱۱- کی نیا، مهدی؛ ۱۳۸۸، روانشناسی جنایی ،نشر رشد

فصل اول:پیشینه ، جایگاه و مفاهیم مرتبط با شاکی

۲-۱ تاریخچه

اصطلاح «بزه دیده شناسی» یکی از مفاهیمی است که درباره معنای آن میان دانشمندان علوم اجتماعی از جمله جرم شناسان، جامعه شناسان و روانشناسان همواره بحث می شود. خاستگاه این مباحثه ها اغلب به این اختلاف نظر اساسی باز می گردد که چه کسی برای نخستین بار این اصطلاح را به کار برده و چه معنایی از آن را در نظر داشته است. در این میان، از آنجا که جرم شناسان بیشترین سهم را در رواج دادن این اصطلاح به منزله یک حوزه مطالعاتی خاص داشته اند، نظر غالب این است که اصطلاح مذکور در اصل به حوزه مطالعاتی خاصی برای بررسی رابطه میان قربانی جرم و بزهکار باز می گردد که از دهه هفتاد میلادی به حوزه وسیع تری فراتر از قربانیان جرم بویژه به قلمرو قربانیان نقض های حقوق بشری نیز گسترانده شده است.
بدین سان، می توان گفت که این اصطلاح چه از دیدگاه علمی – تجربی برای مطالعه نقش قربانی جرم در فرایند شکل گیری پدیده مجرمانه و چه از نظرگاه سیاسی برای تحقیق درباره حمایت از قربانیان نقض های حقوق بشری به حوزه مشخصی محدود است یا باید محدود باشد. این اصطلاح را خواه به منزله یک حوزه مطالعاتی وابسته به جرم شناسی و خواه به منزله یک رشته مطالعاتی نیمه مستقل، می توان به معنای «بزه دیده شناسی» به کار برد. «بزه دیده شناسی» بدون هیچ بحث و تردیدی شاخه ای از جرم شناسی به شمار می رود. بزه دیده شناسی به هر مسئله ای که مربوط به بزه دیده باشد؛ از جمله شخصیت بزه دیده، ویژگی های زیست شناختی، روان شناختی و اخلاقی او، مشخصه های اجتماعی- فرهنگی اش، روابطش با مجرم و بالاخره مشارکتش در وقوع جرم، توجه می کند.[۱]

بزه دیده شناسی یا «Victimology» از دو کلمه «Victim» به معنای قربانی و«logy» به معنای شناخت است. این اصطلاح را اولین بار«وردهایم» – روان پزشک آمریکایی- در کتاب «نمایش خشونت» در سال ۱۹۴۹ در بحث جرم شناسی، بزه دیده شناسی به کار برد. بنابراین بزه دیده شناسی شاخه ای از جرم شناسی و رشته ای علمی از علوم انسانی است که به مطالعه قربانی مستقیم جرم می پردازد. از نظر زیست شناسی جنایی و جامعه شناسی جنایی که آن را – بزه دیده- مطالعه می کند، آنچه مربوط به خانواده او، گذشته و ویژگی های اخلاقی و شخصیت اوست مورد تفحص قرار خواهد گرفت.
هدف علم بزه دیده شناسی در واقع گسترش و تعمیق مطالعات مربوط به بزه دیده در جهت اتخاذ سیاست جنایی هرچه بهتر در امر مبارزه با جرم و پیشگیری از آن می باشد. تاریخ پیدایش بزه دیده شناسی به سال ۱۹۴۸ برمی گردد، سالی که کتاب «مجرم و قربانی» اثر «هانس فون هنتیگ» به رشته تحریر درآمد. حقوق کیفری کلاسیک، نهادها و سازوکارهای خود را عمدتاً با توجه به بزهکار، عمل ارتکابی او و اوضاع واحوال موجود در زمان وقوع جرم بنا نهاده است. همه این نهادها در واقع برای تشخیص بزهکار از غیر بزهکار و در نهایت، سزادادن بزهکار تنظیم و جهت گیری شده است.

تا قبل از قرن نوزدهم تنها عده بسیار کمی از نویسندگان به بزه دیده توجه کرده بودند، یکی از این نویسندگان دون مانوئل دولار دیزابال اوریو بود که در سال ۱۷۸۲ در کتاب خویش تحت عنوان «سخنانی پیرامون مجازاتها» جبران خسارت بزه دیده را نیز یکی از اهداف مجازاتها معرفی کرد.[۲]

مفهوم‌های اولیه بزه دیده شناسی را نه جرم شناسان و جامعه‌شناسان بلکه شاعران، نویسندگان و داستان سرایان پی‌نهاده‌اند. داستان سرایانی که در میان آنان “توماس وی کوینس”، “جبران خلیل جبران” و “آلدوس هاکسلی” به چشم می‌خورند.

اولین برخورد نظام مند با قربانیان بزه در سال ۱۹۴۸ در کتاب “هانس فون منتیک” با عنوان “بزهکار و قربانی او” پدیدار شد. واژه “بزه دیده شناسی” را در سال ۱۹۴۹ یک روانپزشک آمریکایی به نام “فردریک ورثام” برگزید و در کتاب خود با عنوان “نمایش خشونت” به کار برد. در خلال سالیان نخست بزه دیده شناسی، نوشتارها درباره قربانیان بزه در مقایسه با نوشته‌های جرم‌شناسی رشد کمی داشت. اما طی دهه ۸۰ نشر عظیمی از کتاب‌ها و مقاله‌های ارزنده حاکی از ظهور عصر بزه دیده شناسی بود. از طرفداران جدی بزه دیده شناسی عمومی جهانی “رابرت الیاس” دانشمند سیاست پیشه در دانشگاه سان فرانسیسکو است. در سال‌های دهه ۱۹۷۰ مطالعه‌های فردی قربانیان جرایم خاص تحت تاثیر مطالعه‌های کلی بزه دیدگی قرار گرفت. طی ۲۵ سال اخیر بزه شناسی دچار تغییر و تحول عمده‌ای شد. بزه دیده شناسی اولیه جنبه نظری داشت که کم کم با تحقیق‌های افرادی نظیر “آلن برگر”، “ولفگانگ”، “کورتیس” و “سیلورمن” جنبه کاربردی پیدا کرد. نشست‌های بزه دیده شناسی آن را از یک نظام دانشگاهی به یک جنبش انسانی و از تحقیق علمی به عمل‌گرایی سیاسی تبدیل کرد، به طوری که در نخستین کنفرانس ملی قربانیان بزه – تورنتو ۱۹۸۵ – جنبش بزه دیده، صنعت توسعه یافته دهه نامیده شد.[۳]

در قرن نوزدهم، رخداد تحولی مهم درعرصه علوم جنایی یعنی به وجود آمدن جنبش ایتالیایی تحققی، در مغفول ماندن هرچه بیشتر بزه دیده از دیدگان نظام عدالت کیفری، نقش قابل توجهی ایفا نمود. در نتیجه این تحول دانش «جرم شناسی» [۴](در سال ۱۸۷۶ با انتشار کتاب انسان بزهکار لمبروزو) متولد شد. از منظر مکتب تحققی، رفتار مجرمانه تحت تاثیر یکسری عوامل یا نیروهای جسمانی یا فیزیولوژیکی یا اجتماعی شکل می گیرد که مرتکبان آن، قادر به کنترل و حتی درک آن نیستند.

در این رویکرد بزهکار خود قربانی جرم خویش تلقی می شود و این همان اندیشه «مجرم به عنوان قربانی جرم» است که با نفی اصل اختیار و آزادی اراده حقوق جزای کلاسیک، اصل اجبار را جایگزین آن می نماید. البته نویسندگان این مکتب نیز به حمایت از بزه دیده گهگاه همت گماشته اند. از جمله انریکوفری که در کنگره های انسان شناسی جنایی، حمایت از بزه دیده را ضروری می دانست. لیکن توجه این دسته از متفکران به بزه دیده امری جانبی و فرع بر توجه به بزهکار، مبارزه با وی و بزه ارتکابی، اصلاح و درمان مجرم و دفاع اجتماعی می باشد.

با ورود به قرن بیستم، تحولی اساسی در وضعیت بزه دیده ایجاد شده است. این تحول شگرفت سبب بروز رویکرد متفاوت نبست به مساله بزه دیده گردید. از اواسط سده بیستم میلادی (حدود سالهای ۱۳۳۰ خورشیدی) به تدریج، روابط موجود قبل از عمل مجرمانه میان بزهکار و بزه دیده مستقیم، بیش از پیش توجه جرم شناسان را به خود جلب کرد و در فرضیه ها و مطالعات جرم شناختی، شخصیت بزه دیده و خصوصیات مختلف این شخصیت[۱] (جنبه های زیست شناختی، مثلاً سن که اطفال و سالمندان را آسیب پذیر می سازد و جنسیت که در حمله به زنان نقش مهمی دارد، آسیب شناسی که خطراتی را برای معلولان به دنبال دارد و جامعه شناختی)[۲] و بویژه تاثیر او در تکوین جرم مورد توجه قرار گرفت.

[۱] رایجیان اصلی، مهرداد. بزه دیده در فرایند کیفری، چاپ اول، تهران: انتشارات خط سوم، ۱۳۸۱، ص ۱۱ .

[۲] نجفی ابرندآبادی، علی حسین و هاشم بیگی، حمید . دانشنامه جرم شناسی، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۷، ص ۳۴۷

[۱] روزنامه رسالت ، ۲۱/۱/۱۳۹۱، صفحه اندیشه

[۲] پرادل، ژان. تاریخ اندیشه های کیفری، ترجمه دکتر علی حسین نجفی ابرندآبادی، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت، ۱۳۸۱، ص ۶۷٫

[۳] حقوق جزای عمومی ، هوشنگ شامبیاتی ؛ نشر جهاد دانشگاهی ، ۱۳۸۶ ، ص ۲۹۶

[۴] Criminalogy

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.