تحقیق جدول زمانی دروس دانشگاهی و انواع روشهای حل مسائل بهینه سازی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جدول زمانی دروس دانشگاهی و انواع روشهای حل مسائل بهینه سازی دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۵
۲-۲- طبقه بندی مسائل جدول زمانی    ۸
۲-۳- جدول زمانی دروس دانشگاهی    ۹
۲-۳-۱-  محدودیتهای سخت  جدول زمانی دروس دانشگاهی    ۱۰
۲-۳-۲-  محدودیتهای نرم جدول زمانی دروس دانشگاهی    ۱۱
۲-۳-۳-  روشهای حل جدول زمانی دروس دانشگاهی    ۱۴
۲-۴- انواع روشهای حل مسائل بهینه سازی    ۲۰
۲-۴-۱- روشهای بهینه سازی ترکیبی    ۲۱
۲-۴-۱-۱-الگوریتم های فراابتکاری    ۲۲
۲-۵- الگوریتم جستجوی ممنوعه (TS)    ۲۵
۲-۵-۱- همسایگی    ۲۶
۲-۵-۲- لیست ممنوعه    ۲۶
۲-۵-۳- معیار آرمانی    ۲۷
۲-۵-۴- استراتژی لیست کاندید    ۲۷
۲-۵-۵- استراتژی تقویت    ۲۸
۲-۵-۶- استراتژی تنوع بخشی    ۲۸
۲-۵-۷- معیار توقف    ۲۹
۲-۶- الگوریتم جستجوی متغیر همسایگی (VNS)    ۳۰
۲-۶- ۱- فرآیند ارتعاش    ۳۱
۲-۶- ۲- فرآیند جستجوی محلی    ۳۲
۲-۷-مدلهای بهینه سازی چند هدفه    ۳۲
۲-۷-۱- مفهوم غلبه در مسائل بهینه سازی چندهدفه    ۳۳
۲-۸- الگوریتم چند هدفه ژنتیک (NSGA II)    ۳۴
۲-۹-  فرآیند تحلیل سلسه مراتبی (AHP)    ۳۷
۲-۹-۱- درخت سلسه مراتبی    ۳۷
۲-۹-۲-  انجام مقایسات زوجی    ۳۸
۲-۹-۳- محاسبه ضرایب اهمیت    ۳۹
۲-۹-۴- تعیین امتیاز نهایی گزینه ها    ۴۰
۲-۹-۵- بررسی سازگاری سیستم    ۴۰
مراجع    ۴۲

مراجع

۱-Yalcınkaya, O., & Bayhan, G. M., A feasible timetable generator simulation modelling framework for train scheduling problem, Simulation Modelling Practice and Theory, Turkey, 2012, 124–۱۴۱٫

۲-Ceder, A., Optimal Multi-Vehicle Type Transit Timetabling and Vehicle Scheduling, Procedia Social and Behavioral Sciences, New Zealand, 2011, 19–۳۰٫

۳-Burke, E. K., & Petrovic, S., Recent research directions in automated timetabling, European Journal of Operational Research, UK,2002, 266–۲۸۰٫

۴-Hao. J-K., Benlic, U., Lower bounds for the ITC-2007 curriculum-based course timetabling problem, European Journal of Operational Research, France, 2011, 464-472.

۵-Sabar, N.R., Ayob, M., Kendall, G., Qu, R., A honey-bee mating optimization algorithm for educational timetabling problems, European Journal of Operational Research, Malaysia, 2012, 533-543.

۶-Aladag, C. H., Hocaoglu, G., & Basaran, M. A, The effect of neighborhood structures on tabu search algorithm in solving course timetabling problem,  Expert Systems with Applications, Turkey, 2009, 12349–۱۲۳۵۶٫

۷-Mehregan, M. R., Hosseinzadeh, M., & Kazemi, A., An application of Soft System Methodology,  Procedia – Social and Behavioral Sciences, Iran, 2012,426 – ۴۳۳٫

۸-Gunawan, A., Ng, K. M., & Poh, K.L.,A hybridized Lagrangian relaxation and simulated annealing method for the course timetabling problem, Computers & Operations Research, Singapore, 2012, 3074–۳۰۸۸٫

۹-Head, C., & Shaban, S., A heuristic approach to simultaneous course/student timetabling, Computers & Operations Research, Alain, 2007, 919–۹۳۳٫

۱۰-Ozer, A. H., Ozturan, C., A direct barter model for course add/drop process, Discrete Applied Mathematics, Turkey, 2012, 812–۸۲۵٫

۱۱-Framinan, J. M., & Schuster, C., An enhanced timetabling procedure for the no-wait job shop problem: a complete local search approach, Computers & Operations Research, Spain, 2006, 1200–۱۲۱۳٫

۱۲- Hansen. P., Mladenovi´c. N., Variable neighbourhood search: methods and applications, Springer-Verlag, Canada, 2008.

۱۳- Kilic. M., Multi-objective genetic algorithm approaches to project scheduling under risk, master of science thesis, 2003.

۱۴-Saaty. T.L., The Analytic Hierarchy Process, planning, priority, Resource Allocation, USA: RWS publication, 1980.

۲-۱-مقدمه

امروزه زمانبندی جزء ضروریات اجتناب ناپذیر زندگی بشری است. در برنامه­های کلان کشورهای توسعه یافته، یکی از بخش­هایی که در نیل به تحقق برنامه­ها و اهدافشان نقش به سزا و مؤثری ایفا کرده، نظام آموزشی است. بنابراین با توجه به نقش کلیدی نظام آموزشی در هر جامعه، می­توان به اهمیت برنامه ­ریزی درست و مناسب در این سیستم پی برد. به طوری که یک زمانبندی مناسب سبب ارتقای کیفیت آموزشی و رضایتمندی کارکنان می­باشد. جدول زمانی[۱] نوع خاصی از مسأله زمانبندی است. مسأله زمانبندی در دانشگاه­ها به دو دسته جدول زمانی برای امتحانات و زمانبندی دروس تقسیم می­شود.

جدول زمانی نوع خاصی از مسأله زمانبندی است، در سال ۱۹۹۶، آقای رن[۲] تهیه جدول زمانی را بعنوان مسئله قرار دادن منابع خاص، با توجه به محدودیت­ها، در تعداد محدودی بازه زمانی و مکان، با هدف ارضاء مجموعه­ای از اهداف تا حد ممکن توصیف کرد. این تعریف عمومی توصیفی از مسائل تهیه جدول زمانی است که به طور کلی پذیرفته شده است.

جدول زمانی در مسائلی با دامنه­ های وسیع و متنوع کاربرد دارد که از آن جمله می­توان مسائل آموزشی، مسابقات ورزشی، مسائل حمل­ونقل، برنامه­ی کاری کارکنان، زمانبندی جلسات و زمانبندی فرآیندهای تولیدی نام برد.

جدول زمانی دروس دانشگاهی[۳] عبارت از تخصیص تعداد معینی از منابع مانند اساتید و دروس، به تعداد محدودی از دوره­های زمانی و کلاس در یک دوره مشخص با توجه به مجموعه­ای از محدودیت­ها، جهت رسیدن به یکسری از اهداف مشخص است. معمولاً در این نوع مسائل محدودیت­ها به دو دسته سخت و نرم تقسیم می­شوند. محدودیت­های سخت، محدودیت­هایی هستند که حتماً باید برآورده شوند و شدنی بودن جواب را تضمین می­کنند و محدودیت­های نرم بیان کننده مطلوبیت و ترجیحات مسأله هستند که برای کیفیت بهتر جدول زمانی در نظر گرفته می­شوند و حتماً لزومی ندارد که همانند محدودیت­های سخت به طور کامل برآورده شوند. برای بدست آوردن یک جدول زمانی باکیفیت، باید مسأله شدنی و کمترین تعداد تجاوز را در محدودیت­های نرم داشته باشیم [۴].

محدودیت­های نرم از طریق تابع پنالتی ارزیابی می­شوند و تابع هدف این مسائل از مجموع وزن دهی شده توابع پنالتی محدودیتهای نرم تشکیل می­شود.

محدودیت­های سخت عمومی به کار گرفته شده در این مسائل به صورت زیر هستند:

۱-یک منبع (درس، استاد، دانشجو) نمی­تواند در آن واحد در چند جا (کلاس، پریود زمانی) استفاده شود.

۲-در هر دوره زمانی باید منابع در دسترس برای مواردی که زمانبندی شده­اند کافی باشد.

اما محدودیت­های نرم با توجه به نوع و ترجیحات، برای هر مسأله متفاوت است. ما در این تحقیق ترجیحات اساتید، دانشجویان و دانشگاه را مد نظر قرار داده­ایم.

در حال حاضر در اغلب دانشگاه­ها زمانبندی دروس به صورت دستی و توسط افراد مجرب انجام   می­گیرد. در برنامه­ ریزی دستی، با روشی تکراری دروس زمانبندی می­شوند بدین صورت که در هر تکرار، یک درس انتخاب می­شود و زمانبندی از دو درسی شروع می­شود که تعداد دانشجوی بیشتری همزمان برای آن دو درس ثبت نام کرده باشند و بنابراین این دو درس نباید در یک زمان ارائه شوند و باید انتخاب استاد و بازه زمانی به گونه­ای صورت گیرد که محدودیتهای دیگر را نیز نقض نکند. این روند همچنان ادامه پیدا می­کند تا تمامی دروس به استاد و زمانی تخصیص داده شوند.

۲-۲- طبقه ­بندی مسائل جدول زمانی

جدول زمانی در مسائلی با دامنه­های وسیع و متنوع کاربرد دارد که از آن جمله می­توان مسائل آموزشی، مسابقات ورزشی، مسائل حمل و نقل، برنامه­ی کاری کارکنان، زمانبندی جلسات و زمانبندی فرآیندهای تولیدی نام برد.

جدول زمانی مسائل آموزشی در دانشگاه­ها برای زمانبندی دروس، امتحانات [۴] و حذف و اضافه [۸] و در مدارس برای زمانبندی دروس، امتحانات [۹] و مربیان جهت تدریس کودکان معلول در منازل [۱۰[ بکار گرفته شده است.

تفاوت اصلی زمانبندی دروس دانشگاهی و مدرسه، در این است که دروس دانشگاهی را می­توانند دانشجویان ترم­های مختلف با رعایت پیش­نیاز اخذ نمایند، و دروسی که دانشجویان مشترک می­گیرند، تا حدالمکان نباید تداخل داشته باشند و در یک زمان ارائه شوند. علاوه بر این در مسأله دانشگاه، تعداد کلاسها و اندازه­شان نقش مهمی ایفا می کند ولی در مورد مدرسه چنین نیست.

در بخش مسائل ورزشی، محققین از جدول زمانی برای زمانبندی مسابقات بسکتبال [۱۱]، فوتبال [۱۲]، تنیس روی میز [۱۳] و بیسبال [۱۴]  استفاده نمودند.

جدول زمانی در مسائل حمل ­ونقل برای زمانبندی حرکت اتوبوس­ها [۱۵]، قطارها [۱۶] و ترانزیت­ها [۱۷]، بکار گرفته شده است.

در بخش برنامه­ی کاری کارکنان، جدول زمانی برای زمانبندی پرستاران [۱۸]، خدمه هواپیماها و کشتی­ها [۱۹]، کارگران واحدهای تولیدی [۲۰]  کاربرد دارد.

محققان در سال­های گذشته از جدول زمانی، برای زمانبندی جلسات ملاقات [۲۱] و سخنرانی­ها [۲۲] استفاده کرده­اند.

[۱]. Timetabling

[۲]. Wren

[۳]. University Course Timetabling

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.