پیشینه تحقیق جدول زمانی دروس دانشگاهی و انواع روشهای حل مسائل بهینه سازی دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱-مقدمه ۵
۲-۲- طبقه بندی مسائل جدول زمانی ۸
۲-۳- جدول زمانی دروس دانشگاهی ۹
۲-۳-۱- محدودیتهای سخت جدول زمانی دروس دانشگاهی ۱۰
۲-۳-۲- محدودیتهای نرم جدول زمانی دروس دانشگاهی ۱۱
۲-۳-۳- روشهای حل جدول زمانی دروس دانشگاهی ۱۴
۲-۴- انواع روشهای حل مسائل بهینه سازی ۲۰
۲-۴-۱- روشهای بهینه سازی ترکیبی ۲۱
۲-۴-۱-۱-الگوریتم های فراابتکاری ۲۲
۲-۵- الگوریتم جستجوی ممنوعه (TS) ۲۵
۲-۵-۱- همسایگی ۲۶
۲-۵-۲- لیست ممنوعه ۲۶
۲-۵-۳- معیار آرمانی ۲۷
۲-۵-۴- استراتژی لیست کاندید ۲۷
۲-۵-۵- استراتژی تقویت ۲۸
۲-۵-۶- استراتژی تنوع بخشی ۲۸
۲-۵-۷- معیار توقف ۲۹
۲-۶- الگوریتم جستجوی متغیر همسایگی (VNS) ۳۰
۲-۶- ۱- فرآیند ارتعاش ۳۱
۲-۶- ۲- فرآیند جستجوی محلی ۳۲
۲-۷-مدلهای بهینه سازی چند هدفه ۳۲
۲-۷-۱- مفهوم غلبه در مسائل بهینه سازی چندهدفه ۳۳
۲-۸- الگوریتم چند هدفه ژنتیک (NSGA II) ۳۴
۲-۹- فرآیند تحلیل سلسه مراتبی (AHP) ۳۷
۲-۹-۱- درخت سلسه مراتبی ۳۷
۲-۹-۲- انجام مقایسات زوجی ۳۸
۲-۹-۳- محاسبه ضرایب اهمیت ۳۹
۲-۹-۴- تعیین امتیاز نهایی گزینه ها ۴۰
۲-۹-۵- بررسی سازگاری سیستم ۴۰
مراجع ۴۲
۱-Yalcınkaya, O., & Bayhan, G. M., A feasible timetable generator simulation modelling framework for train scheduling problem, Simulation Modelling Practice and Theory, Turkey, 2012, 124–۱۴۱٫
۲-Ceder, A., Optimal Multi-Vehicle Type Transit Timetabling and Vehicle Scheduling, Procedia Social and Behavioral Sciences, New Zealand, 2011, 19–۳۰٫
۳-Burke, E. K., & Petrovic, S., Recent research directions in automated timetabling, European Journal of Operational Research, UK,2002, 266–۲۸۰٫
۴-Hao. J-K., Benlic, U., Lower bounds for the ITC-2007 curriculum-based course timetabling problem, European Journal of Operational Research, France, 2011, 464-472.
۵-Sabar, N.R., Ayob, M., Kendall, G., Qu, R., A honey-bee mating optimization algorithm for educational timetabling problems, European Journal of Operational Research, Malaysia, 2012, 533-543.
۶-Aladag, C. H., Hocaoglu, G., & Basaran, M. A, The effect of neighborhood structures on tabu search algorithm in solving course timetabling problem, Expert Systems with Applications, Turkey, 2009, 12349–۱۲۳۵۶٫
۷-Mehregan, M. R., Hosseinzadeh, M., & Kazemi, A., An application of Soft System Methodology, Procedia – Social and Behavioral Sciences, Iran, 2012,426 – ۴۳۳٫
۸-Gunawan, A., Ng, K. M., & Poh, K.L.,A hybridized Lagrangian relaxation and simulated annealing method for the course timetabling problem, Computers & Operations Research, Singapore, 2012, 3074–۳۰۸۸٫
۹-Head, C., & Shaban, S., A heuristic approach to simultaneous course/student timetabling, Computers & Operations Research, Alain, 2007, 919–۹۳۳٫
۱۰-Ozer, A. H., Ozturan, C., A direct barter model for course add/drop process, Discrete Applied Mathematics, Turkey, 2012, 812–۸۲۵٫
۱۱-Framinan, J. M., & Schuster, C., An enhanced timetabling procedure for the no-wait job shop problem: a complete local search approach, Computers & Operations Research, Spain, 2006, 1200–۱۲۱۳٫
۱۲- Hansen. P., Mladenovi´c. N., Variable neighbourhood search: methods and applications, Springer-Verlag, Canada, 2008.
۱۳- Kilic. M., Multi-objective genetic algorithm approaches to project scheduling under risk, master of science thesis, 2003.
۱۴-Saaty. T.L., The Analytic Hierarchy Process, planning, priority, Resource Allocation, USA: RWS publication, 1980.
امروزه زمانبندی جزء ضروریات اجتناب ناپذیر زندگی بشری است. در برنامههای کلان کشورهای توسعه یافته، یکی از بخشهایی که در نیل به تحقق برنامهها و اهدافشان نقش به سزا و مؤثری ایفا کرده، نظام آموزشی است. بنابراین با توجه به نقش کلیدی نظام آموزشی در هر جامعه، میتوان به اهمیت برنامه ریزی درست و مناسب در این سیستم پی برد. به طوری که یک زمانبندی مناسب سبب ارتقای کیفیت آموزشی و رضایتمندی کارکنان میباشد. جدول زمانی[۱] نوع خاصی از مسأله زمانبندی است. مسأله زمانبندی در دانشگاهها به دو دسته جدول زمانی برای امتحانات و زمانبندی دروس تقسیم میشود.
جدول زمانی نوع خاصی از مسأله زمانبندی است، در سال ۱۹۹۶، آقای رن[۲] تهیه جدول زمانی را بعنوان مسئله قرار دادن منابع خاص، با توجه به محدودیتها، در تعداد محدودی بازه زمانی و مکان، با هدف ارضاء مجموعهای از اهداف تا حد ممکن توصیف کرد. این تعریف عمومی توصیفی از مسائل تهیه جدول زمانی است که به طور کلی پذیرفته شده است.
جدول زمانی در مسائلی با دامنه های وسیع و متنوع کاربرد دارد که از آن جمله میتوان مسائل آموزشی، مسابقات ورزشی، مسائل حملونقل، برنامهی کاری کارکنان، زمانبندی جلسات و زمانبندی فرآیندهای تولیدی نام برد.
جدول زمانی دروس دانشگاهی[۳] عبارت از تخصیص تعداد معینی از منابع مانند اساتید و دروس، به تعداد محدودی از دورههای زمانی و کلاس در یک دوره مشخص با توجه به مجموعهای از محدودیتها، جهت رسیدن به یکسری از اهداف مشخص است. معمولاً در این نوع مسائل محدودیتها به دو دسته سخت و نرم تقسیم میشوند. محدودیتهای سخت، محدودیتهایی هستند که حتماً باید برآورده شوند و شدنی بودن جواب را تضمین میکنند و محدودیتهای نرم بیان کننده مطلوبیت و ترجیحات مسأله هستند که برای کیفیت بهتر جدول زمانی در نظر گرفته میشوند و حتماً لزومی ندارد که همانند محدودیتهای سخت به طور کامل برآورده شوند. برای بدست آوردن یک جدول زمانی باکیفیت، باید مسأله شدنی و کمترین تعداد تجاوز را در محدودیتهای نرم داشته باشیم [۴].
محدودیتهای نرم از طریق تابع پنالتی ارزیابی میشوند و تابع هدف این مسائل از مجموع وزن دهی شده توابع پنالتی محدودیتهای نرم تشکیل میشود.
محدودیتهای سخت عمومی به کار گرفته شده در این مسائل به صورت زیر هستند:
۱-یک منبع (درس، استاد، دانشجو) نمیتواند در آن واحد در چند جا (کلاس، پریود زمانی) استفاده شود.
۲-در هر دوره زمانی باید منابع در دسترس برای مواردی که زمانبندی شدهاند کافی باشد.
اما محدودیتهای نرم با توجه به نوع و ترجیحات، برای هر مسأله متفاوت است. ما در این تحقیق ترجیحات اساتید، دانشجویان و دانشگاه را مد نظر قرار دادهایم.
در حال حاضر در اغلب دانشگاهها زمانبندی دروس به صورت دستی و توسط افراد مجرب انجام میگیرد. در برنامه ریزی دستی، با روشی تکراری دروس زمانبندی میشوند بدین صورت که در هر تکرار، یک درس انتخاب میشود و زمانبندی از دو درسی شروع میشود که تعداد دانشجوی بیشتری همزمان برای آن دو درس ثبت نام کرده باشند و بنابراین این دو درس نباید در یک زمان ارائه شوند و باید انتخاب استاد و بازه زمانی به گونهای صورت گیرد که محدودیتهای دیگر را نیز نقض نکند. این روند همچنان ادامه پیدا میکند تا تمامی دروس به استاد و زمانی تخصیص داده شوند.
جدول زمانی در مسائلی با دامنههای وسیع و متنوع کاربرد دارد که از آن جمله میتوان مسائل آموزشی، مسابقات ورزشی، مسائل حمل و نقل، برنامهی کاری کارکنان، زمانبندی جلسات و زمانبندی فرآیندهای تولیدی نام برد.
جدول زمانی مسائل آموزشی در دانشگاهها برای زمانبندی دروس، امتحانات [۴] و حذف و اضافه [۸] و در مدارس برای زمانبندی دروس، امتحانات [۹] و مربیان جهت تدریس کودکان معلول در منازل [۱۰[ بکار گرفته شده است.
تفاوت اصلی زمانبندی دروس دانشگاهی و مدرسه، در این است که دروس دانشگاهی را میتوانند دانشجویان ترمهای مختلف با رعایت پیشنیاز اخذ نمایند، و دروسی که دانشجویان مشترک میگیرند، تا حدالمکان نباید تداخل داشته باشند و در یک زمان ارائه شوند. علاوه بر این در مسأله دانشگاه، تعداد کلاسها و اندازهشان نقش مهمی ایفا می کند ولی در مورد مدرسه چنین نیست.
در بخش مسائل ورزشی، محققین از جدول زمانی برای زمانبندی مسابقات بسکتبال [۱۱]، فوتبال [۱۲]، تنیس روی میز [۱۳] و بیسبال [۱۴] استفاده نمودند.
جدول زمانی در مسائل حمل ونقل برای زمانبندی حرکت اتوبوسها [۱۵]، قطارها [۱۶] و ترانزیتها [۱۷]، بکار گرفته شده است.
در بخش برنامهی کاری کارکنان، جدول زمانی برای زمانبندی پرستاران [۱۸]، خدمه هواپیماها و کشتیها [۱۹]، کارگران واحدهای تولیدی [۲۰] کاربرد دارد.
محققان در سالهای گذشته از جدول زمانی، برای زمانبندی جلسات ملاقات [۲۱] و سخنرانیها [۲۲] استفاده کردهاند.
[۱]. Timetabling
[۲]. Wren
[۳]. University Course Timetabling
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر