تحقیق جرایم سایبری و جرایم مربوط به آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جرایم سایبری و جرایم مربوط به آن دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اوّل:    ۵
تعریف و ویژگی های    ۵
فضای سایبری    ۵
طرح بحث:    ۶
مبحث اوّل: مفهوم و ویژگی های فضای سایبری    ۶
گفتار اوّل: فضای سایبری و ارتباط شبکه های اطلاع رسانی    ۸
گفتار دوّم :مخفی و پنهانی بودن    ۱۰
گفتار سوم :فراملی و غیر قابل کنترل بودن    ۱۱
مبحث دوّم: پیکره فضای سایبری    ۱۳
گفتار اوّل: مخازن اطلاعات    ۱۳
گفتار دوّم: سیستم های ارتباطی    ۱۴
گفتار سوم : ارائه دهندگان خدمات شبکه ای    ۱۶
مبحث سوم: مزیت ها و محدودیت های فضای سایبری    ۱۸
گفتار اوّل: در حوزه آزادی بیان    ۱۹
گفتار دوّم: در حوزه آزادی اطلاعات    ۲۰
گفتار سوم: در حوزه حریم خصوصی    ۲۱
فصل دوّم:    ۲۳
تعریف جرایم سایبری    ۲۳
و جرایم مرتبط با آن    ۲۳
طرح بحث:    ۲۴
مبحث اوّل: جرایم سایبری و ویژگی آن    ۲۴
گفتار اول:تعریف جرم سایبری    ۲۶
گفتار دوّم:جرم سایبری و جرایم مرتبط با آن    ۲۸
گفتار سوم :ویژگی های جرایم سایبری    ۲۹
مبحث دوّم: سیر تاریخی جرایم سایبری    ۳۱
گفتار اوّل: سیر تاریخی جرایم سایبری در نظام بین الملل    ۳۱
گفتار دوم: سیر تاریخی جرایم سایبری در حقوق جزای ایران    ۳۴
گفتار سوم: جرایم سایبری و وضع قوانین مربوط به آن    ۳۵
مبحث سوم : سیاست جنایی مقابله با جرایم سایبری    ۳۷
گفتار اوّل: سیاست جنایی ماهوی    ۳۸
گفتار دوّم :سیاست جنایی پیشگیرانه    ۴۰
گفتار سوم:سیاست جنایی شکلی    ۴۱
منابع و مآخذ:    ۴۳

منابع :

زندی، محمدرضا. (۱۳۸۹). تحقیقات مقدماتی در جرایم سایبری. تهران: انتشارات جنگل.

فضلی، مهدی . (۱۳۹۱). مسؤلیت کیفری در فضای سایبر. تهران: انتشارات خرسندی.

پاکزاد، بتول. (۱۳۹۰). تروریسم سایبری ؛ تهدیدی نوین علیه امنیت ملی . تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی- دفتر گسترش تولید علم.

بشیری، عباس.و پور رحیم، مریم . (۱۳۹۰). اسرار تجاری الکترونیکی کاربردی در قانون تجارت الکترونیک ایران . تهران: انتشارات جاودانه.

استیون واف هلپین، ادواردوهوسکینز. (۱۳۸۶) حقوق بشر واینترنت. ترجمه زمانی، دکتر سید قاسم وبهراملو، مهناز. انتشارات خرسندی.

جلالی فراهانی، امیر حسین . (۱۳۸۹). درآمدی برآیین دادرسی کیفری جرایم سایبری . تهران: انتشارات خرسندی.

حسین بیگی، ابراهیم. (۱۳۸۴). حقوق و امنیت درفضای سایبر. تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرارمعاصر.

باستانی، برومند. (۱۳۹۰). جرائم کامپیوتری و اینترنتی جلوه ای نوین از بزهکاری. تهران: انتشارات بهنامی.

مجیدی، محمود؛ (۱۳۸۶)، « جرایم علیه امنیت »، چاپ اول، تهران، نشر میزان، ۳۸۴ صفحه.

نجفی ابرندآبادی، علی حسین. (۱۳۸۲).ازسیاست کیفری تا سیاست جنایی. تهران: نشرمیزان.

اردبیلی، محمد علی . (۱۳۸۸). حقوق جزای عمومی. تهران: نشرمیزان.

پاپ، دانیل. س و آلبرتس، دیوید. س . (۱۳۸۵).گزیده ای از عصراطلاعات، الزامات امنیت ملی در عصر اطلاعات . ترجمه علی علی آبادی و رضا نخجوانی. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.

جاویدنیا، جواد . (۱۳۸۸). جرایم تجارب الکترونیکی . تهران: انتشارات خرسندی.

شیرزاد، کامران . (۱۳۸۸). جرایم رایانه ای از منظر حقوق جزای ایران و حقوق بین الملل. تهران: انتشارات بهینه فراگیر.

فصل اوّل:تعریف و ویژگی های فضای سایبری

طرح بحث:

فضای سایبری باویژگی های خاص خود مانند گستردگی، پنهانی بودن، تأثیرگذاری شگرف خود باعث ورود بازیگران بسیاری مانند گروه ها  ، سازمان ها شرکت ها برای اعمال قدرت در این فضا شده است. به همین دلیل در این فضای به ظاهر مجازی اما حقیقی و باور نکردنی بسیاری از کارهایی که تنها در ذهن و تخیل می باشد را می توان انجام داد.

در این فصل در مبحث اوّل تعاریف و ویژگی های فضای سایبر ارائه می گردد در مبحث دوّم پیکره فضای سایبر را خواهیم شناخت و در مبحث سوم به مزیت ها و محدودیت های این فضا خواهیم پرداخت.

 مبحث اوّل: مفهوم و ویژگی های فضای سایبری

امروزه بحث های مربوط به اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی وارد عرصه  جدیدی بنام فضای سایبری شده است. واژه سایبر  (Cyber ) از کلمه (Cybernetics )برگرفته شده است و در فیزیولوژی به معنای مطالعه و مقایسه بین دستگاه عصبی خودکار که مرکب از مغز و اعصاب می باشد با دستگاه های الکتریکی، مکانیکی، فرمانشناسی می باشد که این واژه در دنیای اینترنت و رایانه بسیار شنیده شده است.

«نخستین بار اصطلاح سایبرنتیک توسط ریاضیدانی به نام نوربرت وینر(Norbert wiener )در کتابی با عنوان «سایبرنتیک و کنترل در ارتباط بین حیوان و ماشین» در سال ۱۹۴۸ به کار برده شد.

واژه فضای سایبر نخستین بار توسط «ویلیام گیبسون» (William Gibson) نویسنده رمان «Neuromancer» در سال ۱۹۸۴ به کار برده شد.» (زندی۱۳۸۹، ۳۸)

منظور از فضای سایبری محیط هایی غیر مادی است که در آن کاربران توسط وسایل الکترونیکی همچون اینترنت به یکدیگر متصل می شوند و از نظر خود دنیای مجازی را بوجود می آورند که وجود واقعی ندارد در حالی که این دنیا حقیقتی مجازی است که توسط رایانه بوجود آمده است.

هرچند در زبان فارسی واژه سایبر را به مجازی ترجمه کرده اند ولی فضای سایبری فضایی است حقیقی و واقعی که بسیاری از کارهای باور نکردنی که تنها در ذهن ما نمود پیدا می کنند در این فضا و این دنیای مجازی حقیقت پیدا می کند.

«آن چه به موازات ساده سازی و تنوع بخشیدن به کارکردهای انعطاف پذیر رایانه ها، بهره برداری گسترده تر و متنوع تر از سیستم های رایانه ای شخص(Personal computer) را به نحو باور نکردنی توسعه داد و به آن وجه های جهانی بخشید، امکان اتصال آن ها به یکدیگر از طریق ارتباطات الکترونیک است. این امر اشتراک گذاری کارکردها و اطلاعات میان رایانه ها را میسر ساخت و به تدریج شبکه ای جهانی به وجود آمد و فضایی به نام فضای سایبر( Cyber space)شکل گرفت به طوری که از دنیای فیزیکی کاملاً متمایز بود و ویژگی هایی داشت که نمونه های آن در داستان های تخیلی آمده بود. »( باقری اصل. ۱۱٫)

آن چه دراین فضا باید قابل توجه قرار گیرد این است که همه چیز باهم در ارتباط است و بر هم تأثیر
می گذارد و باعث بوجود آمدن هنجارها و فرهنگ های مختلف شده است آن هم در یک دنیای بیکران و گسترده و نه دریک دنیای محدود و مشخص، که هیچ حد و مرزی برای آن وجود نداشته باشد.

با توجه به رشد سریع و گسترده فضای سایبری زمینه ای جدید و مهم در سیاست جهان بوجود آمده است. کم هزینه بودن ورود، ناشناس بودن افراد و نامتقارن بودن در آسیب پذیری باعث شده است که تغییرات بوجود آمده بر قدرت تأثیر مهمی داشته باشد و محیط سایبر باعث بوجود آمدن یک دنیای مصنوعی و غیر قابل تصور شده است.

«فضای سایبر اگر با فضای اذهان مقایسه شود، بزرگی اش حتی از دنیای ما نیز برجسته تر و بیشتراست؛ پس گزافه نیست تا فضای سایبر را یک دنیای جدید یا دنیای دیگر نامید. تعبیر فضای سایبر به جهان جدید یا جهان دیگر صرفاً می تواند جنبۀ ادبی و در برخی موارد جنبه جرم شناختی داشته باشد تا با بیان بایسته ها و مقتضیات چنین فضای عنان گسیخته و پهناوری، بتوان درک صحیحی از علت وقوع جرم و شناخت مجرمین داشت و گرنه این تعریف از جهت حقوقی کمتر می تواند مورد توجه باشد و به راستی نیز ویژگی های عینی و ملموس آن را هویدا نمی سازد.(پاکزاد۱۳۹۰، ۴۳و۴۴)

در این فضا می توان بسیاری از کارهایی را که تنها در ذهن و خیال می باشد، به راحتی و به دور از چشم دیگران انجام داد و همین امر موجب گردیده است تا در صدد کشف اینگونه جرایم و شناخت مجرمینی که در این محیط دست به ارتکاب جرم می زنند برآمد.

با چنین تعبیری از فضای سایبر به دنیای مجازی صرفاً می توان بزهکاران و مجرمینی که دراین محیط پهناور دست به ارتکاب جرم می زنند و همچنین علل ارتکاب جرم را شناخت و با اتخاذ تدابیر مناسب بتوان در پیشگیری اجتماعی و نهادینه سازی هنجارهای اخلاقی سایبری مورد بررسی قرار داد.

«از محیط سایبر به محیط فناوری اطلاعات (IT) یا محیط اطلاعات و ارتباطات نیز یاد شده است. ازاین رو، مشاهده می شود که برای نمونه به جرمهای محیط سایبر جرمهای علیه فناوری اطلاعات نیز گفته می شود.

این عبارتها نیز نمی توانند به گونه ای جامع متضمن جرمهای محیط سایبر باشند. زیرا، برای نمونه، بسیاری از جرمها در محیط سایبر و با استفاده از این محیط ارتکاب می یابند و نه لزوماً علیه محیط سایبر. بنابراین، عبارت جرمهای علیه فناوری اطلاعات نیز عبارت درستی نیست. همچنین، باید توجه داشت که فناوری اطلاعات بر ابزار تأکید دارد، حال آنکه سایبر به محیطی اشاره دارد که جرم درآن محیط به وقوع
می پیوندد. »(فضلی۱۳۸۳، ۱۶۵)

پس می توان گفت که با توجه به استفاده روز افزون از اینترنت و افزایش تعداد کاربران و ورود اشخاص به دنیایی به نام فضای سایبری که با جهان واقعی برابری می کند و ورود فضای سایبر به تمامی عرصه های زندگی افراد و امکان ارتباط و تأثیر گذاری اشخاص بر یکدیگر به وسیله رایانه، همین امر سبب بوجود آمدن جرایمی دراین فضای بیکران شده است.

گفتار اوّل: فضای سایبری و ارتباط شبکه های اطلاع رسانی

فضای سایبر با توجه به گستردگی و تنوع کاربران آن، دنیای جدیدی را بوجود آورده است که دارای قابلیت ها و کارکردهای مختلفی است و به نسبت کارکردهای آن چالش های مختلفی نیز بوجود آورده است.

با ظهور اینترنت و ارتباطاتی که در سطح جهانی به وجود آمد، ایجاد شبکه جهانی را می توان یکی از مظاهر فن آوری اطلاعات به شمار آورد که با پیدایش رایانه ها و سامانه های ارتباطی و تحول گردش اطلاعات توانست در زندگی انسان ها تأثیر بگذارد. رایانه توانست روش جمع آوری و تولید اطلاعات و پردازش داده ها را متحول سازد.

داده ها عبارت از نمادهایی هستند که می توانند قابلیت انجام کارهایی مانند ورود ، خروج ، پردازش و ذخیره دریک سیستم رایانه ای را داشته باشند. داده ها به اشکال مختلف از جمله متن های صوتی و تصویری ،دیسکهای نوری (CD) ، یا داده های رقمی که دریک تراشه ذخیره شده و برای سیستم رایانه ای دارای مفهوم خاصی است، پردازش می کنند.

کامپیوتر یا اینترنت را می توان به عنوان ساختار اصلی جرایم سایبری دانست، در فضای سایبری اینترنت نقش اصلی را ایفا می کند و این فضا چیزی غیر از داده و اطلاعات نیست که گاهی این دو در معنای مشابهی مورد استفاده قرار می گیرند. دراین فضا به راحتی می توان به آنسوی دنیا متصل شد و به تبادل اطلاعات در سطح بین المللی دست یافت. که این تبادل اطلاعات تنها به وسیله سخت افزارهای رایانه ای عمکرد خود را اجرا خواهد کرد.

در واقع ارتباط بین رایانه ها و سامانه های ارتباطی در سراسر جهان بوسیلۀ کاربران سبب بوجود آمدن فضای سایبر شده است. سامانه های رایانه ای نیز قابلیت تبادل اطلاعات و ارتباط شبکه های اطلاع رسانی را متناسب با پردازش و مبادله داده، ذخیره و انتشار اطلاعات دارد.

«برخلاف دنیای واقعی در این دنیای مجازی حد و مرزی برای قلمرو حاکمیتی افراد وجود ندارد اینترنت بر پایه استانداردهای جهانی باز  و بدون اینکه تحت حاکمیت فرد یا نهاد خاصی باشد بنا شده است. «هیچ فرد، دولت یا موسسه تجاری مالک آن نیست. » (استیون وهلپین ۱۳۸۳،۲۰)

قلمرو حاکمیتی حق مسلم هر دولتی می باشد که کشورها باید به قلمرو یکدیگر احترام گذاشته و از ایجاد ناامنی و تعرض به یکدیگر بپرهیزند که فضای سایبر گاهی اوقات این حق مسلم حقوق بین المللی کیفری را زیر پا گذاشته و باعث شده است که بعضی افراد از آزادی هایی که در این فضا وجود داشته استفاده سوء کرده و درجهت اختلال و تخریب سیستم ها گام بردارند.

گفتار دوّم :مخفی و پنهانی بودن

پنهانی و مخفی بودن فضای سایبر را می توان یکی دیگر از ویژگی های آن دانست. این فضا را همانند ذهن آدمی که بسیاری از قضایا درآن نقش می بندد و به صورت پنهانی است، می توان تشبیه نمود. تا زمانی که افکار خود را در عمل نشان ندهد آن چیز تنها در ذهن خود آن شخص است و به صورت پنهانی است امّا وقتی آن افکار نمایان شود گاهی سبب نقض قوانین و هنجارهای جامعه خواهد شد.

درفضای سایبر نیز اشخاص در محیطی امن از طریق رایانه های خود، هر آنچه را که در ذهن دارند و به صورت پنهانی و پوشیده می باشد نمایان می سازند.

«به نقل از اندیشمندانی چون «هابز» که ذات انسان را شرور می دانند در چنین فضایی دوباره قوت می گیرد، چرا که حس پوشیده بودن و مخفی ماندن اعمال ارتکابی است که اینترنت را دنیایی آزاد جلوه گر می سازد تا در این پهنه، افراد به شکلی افسار گسیخته و فارغ از کنترل های اجتماعی و اخلاقی میدانی برای تاخت و تاز و عقده گشایی آنچه بدان دست نیافته اند بیابند؛ نمونه این امر را می توان در مورد انتشار تصاویر مستهجن کودکان در فضای سایبر دید که در عین حالی که وسیله سود آوری برای ارائه کنندگان این تصاویر گشته، برای خواستاران ارضای غرایز جنسی نیز دنیایی آزاد فراهم آورده تا هر لحظه که خواستند بتوانند به راحتی وارد این دنیای خیال گونه شوند و تمایلات غریزی خود را فرو بنشانند.» (فضلی۱۳۸۳ ،۱۲۷)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.