تحقیق جهانی شدن و رابطه مبادله و نظریه ها و الگوهای ان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جهانی شدن و رابطه مبادله و نظریه ها و الگوهای ان دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- نحوهی محاسبهی رابطهی مبادله    ۹
۱-۲-۱- رابطهی مبادلهی تهاتری (پایاپای) خال    ۱۰
۱-۲-۲- رابطهی مبادلهی تهاتری ناخالص    ۱۱
۱-۲-۳ – رابطهی مبادلهی درآمدی    ۱۱
۱-۳- شاخص های جهانی شدن    ۱۲
فصل دوم:مروری بر مطالعات انجام شده    ۲۱
۲-۱- مقدمه    ۲۱
۲-۲- تاریخچه ی جهانی شدن اقتصاد    ۲۱
۲-۳- تاریخچه رابطهی مبادله    ۲۶
۲-۴- تحقیقات خارجی    ۳۲
۲-۵- تحقیقات داخلی    ۳۷
فصل سوم:مبانی نظری جهانی شدن  و رابطه مباله و الگوی آن    ۴۲
۳-۲- مدل های واردات    ۴۳
۳-۳- مدل های صادرات    ۴۷
۳-۴- مبانی نظری جهانی شدن و تجارت    ۴۹
۳-۵- مبانی نظری رابطهی مبادله    ۵۷
۳-۶-  تصریح مدل رابطهی مبادله    ۵۹
منابع و مآخذ    ۶۴

منابع

۱- کلباسی، حسن و جلایی، سید عبدالمجید(۱۳۸۱)، بررسی اثرات جهانی­شدن بر تجارت خارجی ایران، فصل­نامه­ی پژوهش­های اقتصادی ایران، شماره­ی ۱۱، صفحات ۱۲۸-۱۱۳٫

۲- مصری نژاد، شیرین و ابراهیمی، سعید(۱۳۸۵)، اثر آزاد سازی تجاری بر عملکرد بخش صنعت در کشورهای در حال توسعه، بررسی­های اقتصادی، شماره ۳۱۱۵ -۱۳۳ :(۲).

۳- اسلاملوئیان،کریم و خدادادی، عباس(۱۳۸۳)، تأثیر تنوع سازی صادرات از کالاهای اولیه و کشاورزی به محصولات صنعتی بر روند بلندمدت رابطه­ی مبادله در ایران، پژوهش­نامه­ی بازرگانی، شماره­ی ۳۲، صفحات ۲۲۴-۱۸۳٫

۴- دادگر، یداله و ناجی میدانی، علی اکبر(۱۳۸۳)، آثار جهانی شدن تجارت بر رشد اقتصادی در ایران، نامه­ی مفید، شماره­ی ۴۲، صفحات ۶۴-۳۳٫

۵- دادگر، یداله و ناجی میدانی، علی اکبر(۱۳۸۲)، شاخص­های جهانی­شدن اقتصاد و موقعیت ایران، فصل­نامه­ی پژوهش­نامه­ی بازرگانی، شماره ٢٩، صفحات ۱۳۵-۱۰۳٫

۶- قویدل، صالح(۱۳۸۵)، نقش جهانی­شدن اقتصاد در اشتغال­زایی بخش خدمات وصادرات غیرنفتی ایران، رساله­ی دکتری اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

۷- کریمی هسنیجه، حسین(۱۳۸۶)، جهانی­شدن، رقابت­پذیری و توسعه­ی صادرات غیرنفتی: بررسی رابطه­ی علت و معلولی در ایران، فصل­نامه­ی بررسی­های اقتصادی، دوره­ی ۴، شماره­ی ۱، صفحات ۱۳۴-۱۱۷٫

۸- تقوی، مهدی وهمکاران(۱۳۸۶)، بررسی سهم تغییرات رابطه­ی مبادله بر بی­ثباتی نرخ ارز در اقتصاد ایران، پژوهش­نامه­ی اقتصادی، شماره­ی ۴، صفحات۵۰-۱۵٫

۹- جعفری، اصغر(۱۳۸۰)، جهانی شدن و جایگاه اقتصادی ایران، فصل­نامه­ی پژوهش­ها و سیاست های اقتصادی، سال ۹، شماره­ی۲۰٫

۱۰- ناجی راد، محمد علی(۱۳۸۵)، جهانی­شدن تروریسم و علل همکاری کشورهای جهان علیه آن، رساله­ی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه تهران.

۱۱ Moshiri, S., N.Kohzadi, N.Cameron (2000), “Testing for Stochastic Non-linearity in Rational Expectations Permanent Income Hypothesis”, Working Paper.

۱۲- Pesaran M. H (1989), “Macroeconomic Policy in an Oil-Exporting Economy With Foreign Controls”; No. 51, PP, 253-270.

۱۳- Barbosa – Fillo Nelson H.)2004(, “Terms of Trade Fluctuations and their Implications for Exchange Rate Coordination in Marcos”. Institute of Economics, Federal University of Rio de Janeir.

۱۴- Swift, Robyn (2004), “Exchange Rate Changes and Endogenous Terms of Trade Effects in a Small Open Economy”, Journal of Macroeconomics, No. 26, pp. 737-745.

۱۵- Tytell, Irina, and Shang-Jin Wei (2004), “Does Financial Globalization Induce Better Macroeconomic Policies?” IMF Working Paper no. 04/84 (Washington, D.C.: International Monetary Fund, May).

 ۱-۱- مقدمه

جهانی شدن واقعیتی کلی است که ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و غیره را شامل می­شود و درواقع باید آن را به مثابه یک نظام اجتماعی نوین دید که کارکردهای مختلفی در ابعاد گوناگون دارد. بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که جهانی شدن بیشتر جنبه­ی اقتصادی دارد و یکی ازبرجسته ترین تحولاتی که در سال­های اخیر به وقوع پیوسته هم­گرایی و ادغام اقتصادهای ملی در اقتصادهای جهانی بوده است که در پی پیشرفت­های تکنولوژیک و فناوری اطلاعات ودر بستری از سیاست­های آزاد سازی به پیش رفته است. جهانی شدن واژه­ی رایج دهه­ی ١٩٩٠ میلادی، هرچند در مورد آن بحث­های زیادی صورت گرفته است، ولی هنوز تعریفی جامع و فراگیر که دربردارنده­ی کلیه­ی جوانب این پدیده باشد، ارائه نشده است و هم‏چنان پیرامون تعریف آن مشاجرات و ابهامات فراوانی مشاهده می­شود. کروگمن و رنه بالز جهانی شدن را ادغام بیشتر بازارهای جهانی تعریف کرده­اند‌. کول آن را الگوی تکامل یابنده­ای از فعالیت‌های فرامرزی بنگاه­ها و شرکت‌ها می­داند. مک‌ایوان جهانی شدن را گسترش بین­المللی مناسبات تولیدی و مبادله‌­ی سرمایه­سالارانه می­داند(آذربایجانی وهمکاران،۱۳۸۲). هم­چنین پراتون، جهانی شدن را فرآیندی از تحول می­داند که مرزهای سیاسی و اقتصادی را کم­رنگ کرده، ارتباطات را گسترش داده و تعامل فرهنگ‌ها را افزون می نماید(دادگرو همکاران، ۱۳۸۲). صندوق ‌بین‌المللی پول(IMF)[1] نیز جهانی شدن را رشد وابستگی متقابل اقتصادی کشورها در سراسر جهان از طریق افزایش حجم و تنوع مبادلات کالا و خدمات و جریان سرمایه در ماوراء مرزها و هم­چنین از طریق پخش گسترده‌تر و سریع­تر تکنولوژی می­داند(کریمی هسنیجه، ۱۳۸۶). در زمینه­ی جهانی شدن اقتصاد بخش کشاورزی اهمیت ویژه­ای در اقتصاد ایران دارد. این بخش یکی از تواناترین بخش­های اقتصاد کشور و تأمین کننده­ی بیش از یک­پنجم تولید ناخالص داخلی، یک­پنجم اشتغال، بیش از چهار­پنجم نیاز­ها­ی غذایی و بیش از یک­ چهارم صادرات غیر‏نفتی است. بنابراین هر گونه تغییر و تحول در این بخش می­تواند شاخص­ها­ی مهم اقتصادی کشور را تغییر دهد. توسعه­ی بخش کشاورزی، پیش شرط و نیاز ضروری توسعه اقتصادی کشور است و تا زمانی که موانع توسعه در این بخش برطرف نشود، سایر بخش­ها نیز به شکوفایی، رشد و توسعه دست نخواهند یافت(امیرتیموری و خلیلیان، ۱۳۸۶ ). از مهم­ترین ابزار تصمیم­گیری برای کارگزاران و بنگاه­های اقتصادی قیمت کالاها و خدمات است. به عبارت دیگر قیمت کالاها و خدمات باعث ایجاد علائمی برای تصمیم سازی کارگزاران و بنگاه­های اقتصادی برای تخصیص منابع محدود یک جامعه در بین خواسته­های نامحدودآن است. برآیند تمام نیروهای بازاری و غیربازاری در قیمت کالا تجلی پیدا کرده و باعث ارسال علائم مذکور می­گردد (مهرابی، ۱۳۸۲). تغییر در قیمت­های نسبی (رابطه­ی مبادله­ی قیمتی) هر فعالیت یا بخش اقتصادی در مقایسه با بخش‏های دیگر اقتصاد‏ی می تواند موجبات چرخش تخصیص منابع و سرمایه­ها از فعالیتی به فعالیت دیگر یا از بخشی به بخش دیگر را فراهم سازد. واضح است که هر بخش یا فعالیتی که رابطه­ی مبادله­ی قیمتی به زیان آن باشد در گردونه­ی تخصیص منابع و در نتیجه رشد تولید زیان می‏بیند. در ایران قیمت­های بخش کشاورزی و سایر بخش­ها­ی اقتصادی چه در بازار داخلی و چه در بخش تجارت داخلی بوسیله انواع سیاست­های کلان اقتصادی مورد تأثیر قرار می­گیرند و این امر به نوبه­ی خود موجب می­گردد که رابطه­ی مبادله­ی قیمتی بخش کشاورزی و زیر بخش ها­ی آن نیز تحت تأثیر قرار گیرند. با توجه به اتکاء ایران به درآمد­های نفتی و نوسانات فراوان این درآمدها که اقتصاد ایران را با بحران مواجه کرده و خواهد کرد، بایستی به بخش­ها­ی دیگر اقتصاد، توجه شود که بخش کشاورزی در این زمینه دارای مزیت­ها­ی فراوانی است که باید تقویت شود. لازمه­ی شکل­گیری یک بخش قوی در درازمدت، اتخاذ سیاست­ها­ی مناسب است و این سیاست­ها بدون شناسایی و تشخیص عوامل مؤثر و مهم نمی­تواند عملی شود. لزوم گریز از صادرات تک­محصولی و رهایی از مشکلات ناشی از آن، ایجاد تنوع در محصولات صادراتی، تأمین ارز جهت سرمایه­گذاری و افزایش سهم در تجارت جهانی و بازارهای بین­المللی، اهمیت صادرات غیر­نفتی را به وضوح نشان می­دهد. برای رسیدن به این مهم، بخش کشاورزی دارای مزیت­ها و مشخصه­های مهمی همچون تنوع آب و هوایی، دمای مناسب، تنوع زمین، نیروی کار ارزان، بستر فعالیت اقتصادی نزدیک به نیمی از جمعیت کشور، وابستگی کم­تر به فن­آوری پیچیده و داشتن امکانات گسترش تولید است(خلیلیان، ۱۳۸۱).

۱-۲- نحوه­ی محاسبه­ی رابطه ­ی مبادله

یکی از شاخص­هایی که میزان حمایت از تولید­کننده­ی بخش کشاورزی را مشخص نموده و در جهت مقایسه بین این بخش با سایر بخش­های اقتصادی به سیاست­گذاران و تصمیم­گیران بخش کشاورزی کمک می­کند، شاخص رابطه­ی مبادله است. رابطه­ی مبادله در واقع بیان ارتباط بین شاخص قیمت تولید­کننده در بخش کشاورزی با همین شاخص در سایر بخش­ها و یا زیربخش­هاست. با محاسبه­ی این شاخص می­توان تشخیص داد که برآیند سیاست­های قیمتی دولت در بخش کشاورزی، در دوره­ی مورد بررسی منجر به بهبود وضعیت تولید­کننده­ی این بخش در مقایسه با سایر بخش­ها گردیده و یا وضعیت وی را بدتر نموده است. بدین ترتیب که عدد یک برای این شاخص به مفهوم برابری رابطه­ی مبادله و قدرت خرید تولید­کننده­ی بخش کشاورزی با سایر بخش­هاست. بنابراین چنان­چه این شاخص کم­تر از یک باشد رابطه­ی مبادله به ضرر بخش و چنان­چه بیش از یک باشد، رابطه­ ی مبادله به نفع بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش­ ها می­باشد(طوسی، ۱۳۸۶).

برای رابطه­ی مبادله تعاریف و روابط مختلفی ارایه شده است که می­توان آن تعاریف را در سه گروه طبقه بندی نمود: گروه اول از تعاریف نمایان­گر رابطه­ی مبادله میان کشور­هاست که در این گروه می­توان به رابطه­ی مبادله­ی تهاتری (پایاپای) خالص[۱] و ناخالص[۲] و رابطه­ی مبادله‏ی درآمدی[۳] اشاره نمود. گروه دوم از تعاریف رابطه­ی مبادله، معطوف به رابطه­ی میان منابع تولیدی است که از آن جمله می­توان به رابطه­ی مبادله­ی ساده­ی عوامل تولید (تک عاملی)[۴] و رابطه­ی مبادله­ی مضاعف عوامل تولیدی (دوعاملی)[۵] اشاره کرد؛ و بالاخره گروه سوم از تعاریف رابطه­ی مبادله که منافع به­دست­آمده از تجارت را بر اساس تحلیل مطلوبیت مورد بررسی قرار می­دهد که از این میان می­توان به رابطه مبادله­ی هزینه واقعی[۶] و رابطه­ی مبادله­ی[۷] مطلوبیت اشاره کرد. در ادامه با توجه به طبقه­بندی کلی فوق، به اجمال تعاریف و مفاهیم رابطه­ی مبادله ارایه می‏شود.

[۱] -Net Barter (or Commodity)Terms of Trade

[۲]– Gross barter Terms of Trade

[۳]– Income Terms of Trade

[۴]– Single factoral Terms of Trade

[۵]– Double factoral Terms of Trade

[۶]– Real cost Terms of Trade

[۷]– Utility Terms of Trade

۱- International Monetary Fund

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق جهانی شدن، ابعاد مهم آن و جهانی شدن حقوق بشر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.